MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Znikną kolejne zsypy, teraz przy Kiepury

Wiadomości: Jelenia Góra
Wtorek, 18 listopada 2014, 7:42
Aktualizacja: Środa, 19 listopada 2014, 8:29
Autor: Angela
Fot. Angela
– Jeleniogórska Spółdzielnia Mieszkaniowa zamyka zsypy w blokach przy ul. Kiepury 10 i 12, mimo że podczas konsultacji mieszkańcy stanowczo się temu sprzeciwili – skarży się jeden z mieszkańców. Wiceprezes JSM Marian Szczęśniak wyjaśnia, że nie jest to zła wola spółdzielni, a wymóg bezpieczeństwa przeciwpożarowego i decyzja Dolnośląskiej Komendy Straży Pożarnej we Wrocławiu.

Obecnie Jeleniogórska Spółdzielnia Mieszkaniowa wywiesiła kartkę z informacją o planach zamknięcia zsypów w tych dwóch budynkach. Lokator przekonuje, że zsypy w wielorodzinnych budynkach były nie tylko wygodne dla mieszkańców, szczególnie tych niepełnosprawnych i starszych, ale i zapewniały porządek. – JSM tłumaczy się, że taką decyzję wydała straż pożarna, ale ja dzwoniłem do jeleniogórskich strażaków, którzy szeroko otwierali oczy i informowali, że żadnej takiej decyzji nie wydawali – mówi pan Zbigniew. – Więc po co spółdzielnia robi jakieś społeczne konsultacje, skoro i tak sama podejmuje decyzje i nie liczy się ze zdaniem ludzi? – pyta jeleniogórzanin.

Zaprzecza temu Marian Szczęśniak, który wyjaśnia: - W swoich zasobach Jeleniogórska Spółdzielnia Mieszkaniowa ma 103 zsypy, z czego 66 zostało zamkniętych na wyraźną prośbę mieszkańców ze względu na robaki, szczury i insekty, natomiast 37 z nich dalej funkcjonuje, bo lokatorzy nie zgodzili się na ich zamknięcie – mówi wiceprezes JSM. – My nie dyskutujemy z lokatorami. Nie działamy wbrew ich woli. Jeśli 50 procent + 1 lokator podejmie jakąś decyzję, my ją respektujemy. Chyba, że w grę wchodzą przepisy przeciwpożarowe i decyzje straży pożarnej, które są ponad wszystko – dodaje.

Prezes M. Szczęśniak wyjaśnia, że tak jest właśnie w przypadku budynków przy ul. Kiepury 10 i 12.
- Tu historia sięga roku 2009, kiedy mieliśmy tam kontrolę straży pożarnej – wyjaśnia M. Szczęśniak. - Wówczas otrzymaliśmy decyzję, że żeby spełnić wymogi bezpieczeństwa przeciwpożarowego, musimy wybudować przed tymi budynkami żelbetonowy zbiornik na 100 m sześciennych czyli 5 mx5 m i o wysokości 2 m. Przez te lata odwoływaliśmy się, bo są to ogromne koszty. Nakazano nam zrobienie ekspertyzy pożarowej, z której z kolei wynikło postanowienie zamknięcia zsypów, do czego zobowiązano nas do końca bieżącego roku. Jeśli tego nie zrobimy, Spółdzielnia Mieszkaniowa dostanie karę w wysokości 50 tys. zł, zarząd po 10 tys. zł, a mieszkańcy nie mogliby użytkować budynku. I nie dziwi mnie, że jeleniogórscy strażacy nic o tej decyzji nie wiedzą, bo wydała ją Dolnośląska Komenda Straży Pożarnej we Wrocławiu. Wszystkie dokumenty, decyzje i ekspertyzy są u nas do wglądu – dodaje wiceprezes M. Szczęśniak.

Inną kwestią jest fakt, że 80 procent zsypów budynkach JSM jest z azbestu, powodującego m.in. raka płuc. – Wielokrotnie organizowaliśmy spotkania z mieszkańcami i informowaliśmy ich o tym zagrożeniu, ale następnego dnia dostawaliśmy listę podpisów przeciwko planom zamknięcia zsypów – mówi Marian Szczęśniak. – Prawda jest jednak taka, że za jakiś czas, kiedy w Jeleniej Górze pojawi się bezwzględny nakaz segregacji śmieci, bo żadna firma odpadów zmieszanych nie odbierze, kwestia funkcjonowania tych zsypów sama się rozwiąże. Wiadomo bowiem, że zsypy i segregacja śmieci to dwie wykluczające się kwestie – dodaje wiceprezes JSM.

Ogłoszenia

Czytaj również

Teraz lepiej widać

"Gorące przyciski" w autobusach MZK

Mają w nosie pieszych

Komentarze (45) Dodaj komentarz

~KRECIK 18-11-2014 7:59
Zabobrze to cholerne lenie , nie chce sie sloikom z wiosek latać na dół z wiaderkami tez mi szlacha sie znalazła.
~zuzia25 18-11-2014 8:01
I czas najwyższy zamknąć wylęgarnię szczurów i myszy i wszelkiego robactwa. A windą zjechać na dół to już problem. Czas iść z postępem a nie do średniowiecza. Zawsze znajdzie się jakaś menda której jest nie wygodnie.Patrzycie z entuzjazmem na zachód jak tam pięknie wszystko uporządkowane a u siebie jakbyście mogli to by narobili na stół. Brawo dla Spółdzielni musicie być bardzo konsekwentni i stanowczy w działaniu.
~zulugula 18-11-2014 8:07
Nie rozumiem, co ma wspólnego zbiornik 5X5m ze zsypem? czyżby pan prezes chciał ten zbiornik wstawić do zsypu?
~zulugula 18-11-2014 8:13
50 tysięcy kary będzie za nic nierobienie (oprócz jakiejś ekspertyzy) przez 5 lat (od 2009r). Karę pan prezes powinien zapłacić z własnych dochodów
~Wincent 18-11-2014 8:43
Zsypy powinny być systematycznie oczyszczane, wodą z dodatkiem specjalnych środków spłukiwane, czynność to bardzo prosta ale ciągnąca za sobą kolejną złotówkę, a tu jak widać zależy spółdzielni na pobieranie opłat, a nie na wydawanie tych kwot. Jeżeli się tego nie dokonuje to jest robactwo, owszem. Mam jeszcze pomysł by zamurować klatki schodowe! Dodatkowa to będzie oszczędność. Choć już teraz jednym wiaderkiem wody bez dodatków jakichkolwiek płynów (bo ich nie ma), sprzątaczka umyje dwie klatki. Ba, tą samą wodę użyje do przemycia drzwi od windy i kto wie co jeszcze zrobi. Panie Marian Szczęśniak proszę o pokazanie decyzji straży pożarnej, którą w takim przypadku powinien Pan otrzymać.
~no cóż 18-11-2014 8:51
wewnątrz budynku kręgosłup pełen smrodu, syfu,robali i szczurów, bo ktoś chce sobie kubełek śmieci wyrzucić nie ruszając się z domu. Jak ktoś jest wygodny to niech zamontuje sobie młynek w zlewozmywaku, część płynnych śmieci się w ten sposób pozbędzie. A w ogóle na całym świecie zsyp w budynku obniża standard mieszkań.
~Henrykjg 18-11-2014 9:12
P Szczęśniak przecież wy nie macie zamiaru usuwać rur azbestowych. Po co to pieprzenie o szkodliwości azbestu. Macie gdzieś żądania mieszkańców. W jaki sposób dogadałeś się człowieku ze strażakami?
~Mieszkanka 18-11-2014 9:14
Szkoda ze spoldzielnia nie patrzy na przepisy jesli chodzi o podjazd dla wozkow i osob niepelnosprawnych !! Podjazd wchodzi na sciane , od 2 lat prosimy o zrobienie podjazdu i nic z tego poza pieknym projektem nie wynika !!! Czynsz mamy najdrozszy na zabobrzu chyba . Czy ktos placi wiecej niz 660 zl ?????
~adaśś 18-11-2014 9:20
Zobaczcie jak to jest rozwiązane na Kiepury 3 ......jak się chce to można, tylko że tam jest wspólnota a nie prezesi ze spółdzielni
~pipa6 18-11-2014 9:31
Jak Panowie prezesi pobierali lekcje kłamstwa w kościele jak manipulować mieszkańcami;3 lata jest budowane śmietnisko na Noskowskiego 6 rozmowa z Prezesem wygląda tak wie pani kim ja jestem PREZESEM RODZINYM JSM.
~ZM 18-11-2014 9:36
mieszkam na parterze ul.Noskowskiego,kiedyś był u nas zsyp, przy temperaturze 28 stopni na dworze miałam smród w mieszkaniu, więc niech nikt nie mówi ze to jest dogodność dla mieszkańców ,tylko których????? leniuchów którym się nie chce podejść dalej wyrzucić śmieci ,albo blokują bramę zawiasem ,bo nie chce im się wyjąc kluczy z kieszeni ,a później lumpy śpią na klatkach ,pija i sikają . Sory ale mam dość takich sytuacji
~ 18-11-2014 10:01
Oj on się chyba długo nie naprezesuje. Mo jeszcze inne rzeczy za uszami.
~coala 18-11-2014 10:29
i dobrze, źe zamykają w zsypach tylko szczury grasują i karaluchy
~zulugula 18-11-2014 11:23
Szczury, karaluchy, gołębie grasują bo zsypy i boksy nie są należycie zabezpieczone przed nimi i w drugiej kolejności nie są oczyszczane. Dodałem problem gołębi bo buduje się nowe boksy ze szczelinami umożliwiającymi swobodny ruch wszelkich śmietnikowych żyjątek
~z innejbajki 18-11-2014 11:55
-- mieszkałam w Warszawie, w 10-piętrowym bloku należącym do zasobów wojskowych. Budynek był dobrze utrzymywany, czyste klatki schodowe. Zsypy były czyszczone - a mimio to były prusaki i specyficzny zapach; im wyżej tym mocniejszy. Aż pewnego dnia mieliśmy niewielki pożar. Pożar okazał się problemem po 24 godzinach, bo okazało się że rozchodzi się w ukryciu - pomiędzy betonowymi płytami budującymi ściany, wędruje w warstwie zielonych mat waty szklanej - niestety nie są one zupełnie niepalne. Dobrze, że ja bezpośrednio po długim pobycie w Karpaczu i w świeżym powietrzu byłam. I że o 5.40 poszłam do łazienki. Wyczułam lekki swąd i zaczęłam sprawdzać skąd on. Poszłam (z 6-tego) na ostatnie piętro i tam już go wyczuwałam spod drzwi. Obudziłam ludzi z tego mieszkania i poprosiłam by sobie poot
~z innejbajki 18-11-2014 12:08
by sobie pootwierali okna. Dzwoniliśmy do straży pożarnej. Krótko : było gaszenie przez 4 dni; kucie odkrywek w ścianach, odcięcie od mediów prócz wody, gazownicy szukali 1.5 godz. na której ulicy maja odciać gaz - a w naszym pionie był węzeł gazowniczy i cieplny. Ale w końcu opanowano sytuację. Cieszę się że nasz blok nie złożył się jak kupka kart - jak dwa miesiące później ten w Gdańsku.
~bn 18-11-2014 12:48
Zsyp to chyba jeden z głupszych wynalazków,odpady przyklejają się do jego ścianek i smród że nos urywa;)
~Hmmm... 18-11-2014 13:29
Wszystkich piszących o "leniuchach, którym się nie chce", o "problemie ze zjechaniem windą" itd. informuję, że w blokach nie mieszkają sami ludzie młodzi i sprawni, wprost przeciwnie. I nie chodzi o "zjechanie windą", tylko o marsz po oblodzonym zimą chodniku do śmietnika. Mnie, np., upadek na tym lodzie grozi nieodwracalnym uszkodzeniem już chorego stawu i spędzeniem ostatnich 20 (daj Boże 25) lat życia na leżąco, bez możliwości chociażby pójścia do WC. Fajna perspektywa, nie? To nie moja wina, że odladzanie chodników w tym kraju nie istnieje. Tak samo, jak czyszczenie szybów zsypowych, żeby nie śmierdziało i nie lęgło się robactwo... Ja po prostu chcę jakoś funkcjonować. Tyle, że młodzi i sprawni mnie przegłosowali. Szkoda, że nie dadzą rady przegłosować mojego cudownego ozdrowienia. :(
~~lokator 18-11-2014 13:56
Spółdzielnia sama sobie przeczy w tym co mówi. Całkiem niedawno złożyliśmy skargę do Nadzoru budowlanego o niezgodnym z prawem budowlanym podjeździe dla wózków który prowadzi prosto na ścianę budynku, nie ma jak wjechać wózkiem dziecięcym czy inwalidzkim. Otrzymaliśmy odpowiedź że skoro budynek ma odbiór budowlany z temtego czasu to jest ok i dzisiejsze nowe przepisy nic nie mogą wnieść w sprawę. Teraz otrzymujemy pismo że zsypy należy zamknąć zgodnie z prawem budowlanym z 07 lipca 1994r. Skoro wtedy podjazd był ok i zsypy też to teraz wara od zamykania !!! Banda dziadów kalwaryjskich
~JELEŃ 18-11-2014 15:25
"KRECIK" ty durniu, zastanów się co piszesz. Ktoś robi kasę nie licząc się z osobami starszymi i niepełnosprawnymi. Spółdzielnia zamiast należycie wykonywać swoje obowiązki wciska ludziom kit o wymogach Straży Pożarnej. A co z bezpieczeństwem sanitarno-epidemiologicznym jak śmieci będą przetrzymywane i wystawiane na korytarz. Znam problem bo od 30 lat mieszkam w bloku gdzie zlikwidowano zsyp. Przez tyle lat było o.k. a teraz bandy cwaniaków wymyślają jak nas oskubać. Balkony też zagrażają, następny powód do wyciągnięcia kasy.
~ 18-11-2014 16:09
Pan Prezes mija się z prawdą, nie czyta dokładnie pism i ekspertyz. Osobiście poświęciłem trochę czasu i z ekspertyzy nie wynika jednoznacznie, że zsypy stanowią zagrożenia ppoż. Poza tym od decyzji wydanej przez Wojewódzkiego Inspektora Straż Pożarnej można było się odwołać. JSM tego nie zrobiła. Dlaczego ?!
~matematyk z Bożej łaski 18-11-2014 16:12
5m x 5m x2m daje 50m sześciennych, a nie 100!!
~Jolka 18-11-2014 16:30
Rozyckiego 14 - Wspólnota , nie mamy zsypow , 98%było za likwidacją, nic nie śmierdzi , pomieszczenia po zsypie są wynajmowane. Można ? Mozna !!!
~taaa 18-11-2014 16:55
5m X 5m X 2m to jest 100m3 ??? Oj Ty humanisto z bożej łaski...(...)
~JA 18-11-2014 17:18
brawo dla spoldzielni
~ana 18-11-2014 18:07
i bardzo dobrze, że zsypy zostaną usunięte. Smród, bród i robactwo. Przecież to bomba epidemiologiczna. Mieszkam na Zabobrzu nie mamy zsypu i jakoś wszyscy dają sobie radę.
~ 18-11-2014 18:31
Tak, bardzo dużo jest tutaj słoi na dodatek ze słomą wystającą z butów.Oni rządzą tą dzielnicą,no niech sobie jeszcze wybudują stodoły i sracze.
~@KRECIK 18-11-2014 18:40
Człowieku, dowiedz się najpierw co oznacza słownictwo, którego używasz. Tak się składa, że "słoikiem" nazywa się nie przyjezdnych z wiosek do Jeleniej Góry, tylko przyjezdnych do Warszawy i to nie tylko z wiosek, ale też innych miast, np. Wrocławia. Usłyszał gdzieś gimbus określenie i powtarza je bezmyślnie mimo że kompletnie nie rozumie, o co chodzi.
~ben 18-11-2014 19:11
budynek był wybudowany i oddany do użytku w oparciu o określone przepisy - w tym i p.poż. (dodam, że w tym bud. jest także inst. oddymiania - gdzie w innych wieżowcach nie istnieją). Dziwne ale nikt się od decyzji Woj.Strż Poż. nie odwoływał ( tu mowa o Spółdz.) Bud. został wybud. bez udogodnień dla inwalidów. Czy też powinniśmy budynek zamknąć bo nie odpowiada obecnym przepisom... ???? I Ja jestem członkiem tej Spódzielni.... uch..... Kto tam dowodzi...? niestety wiem ...:(
~tcom 18-11-2014 20:30
Głosowali na zawiłę lub PO TO podnieść czynsz ze 40% to ucichną .
~Podwyżka 18-11-2014 20:40
Podnieście opłaty na Kiepury o 100% Mają tam obiboki za dobrze.
~ 18-11-2014 20:56
@Krecik-SŁÓJ to ten każdy który pcha sie na siłę z wiochy do miasta, tam zaczyna szukac stodoły, sławojki i przywożi słoje z domu rodzinnego od mamy,to są te słoje-drogi pisarzu. Nie ważne z jakiego miasta. Słój to wioskowy obywatel,zaczyna nowe życie wsród innej kultury miastowej w której jest mu wielokrotnie się trudno znalesc.
~kina 18-11-2014 21:04
do zulugula-- zsyp działa jak komin i w razie pożaru ogien przenosi sie nim szybko, tak szybko ze ludzie nie zdazą uciec schodami w dół. Skoro więc z ekspertyzy wynikalo ze budynek nie spełnia wymagan p.poz. to dolnoślaski komendant zdecydował co zrobić aby bezpieczenstwo pozarowe w budynku było na wlasciwym poziomie. I tyle to ma wspólnego ze zsypami. Ale to taka polska przypadość --wypowiadanie sie na temat o którym nie ma sie pojecia prawda zulugula?
~ 18-11-2014 21:14
A skąd wiecie ze spóldzielnia nie odwoływała się od decyzji strażaków?
~Hmm 18-11-2014 21:15
Zabobrze, rozebrać budynki, teren wyrównać z ziemią, mieszkańców wysiedlić na tereny między Jelenią a Cieplicami. tak powinno być zrobione 40 lat temu a nie rozbudowywać to tałatajstwo.
~10 18-11-2014 22:20
Ale p....y sa z was ci co wypisuja glupoty na temat sypow wy nie macie o czym pisac g..no Was powinno obchodzic czy sa sypy na 10 i 12 jakos nie wyobrazam zeby osoba nie pelnosprawna czy kto kolwiek co piec minut schodzic by smieci wynosic
~Do 20:56 18-11-2014 22:27
Bzdura! Słój tak samo może pchać się z miasta do innego miasta, jeśli przywozi ze sobą słoiki. Tak się śmiesznie składa, że u nas najwięcej słoików jest z Wrocławia, bo najwięcej tałatajstwa przyjeżdża w góry właśnie stamtąd. A że Wrocław to taka duża wieś, więc nawet nie kłóci się to ze stwierdzeniem że słoik jest ze wsi. Paniał? Zachowanie też mają takie jak najgorsze wieśniaki.
~ 18-11-2014 23:03
nie chcę i nie będę cztyać tego tałatajstwa
~lokator 10 18-11-2014 23:19
Pan prezes przekazuje ludziom tylko to, co jest wygodne Spółdzielni. To że nie bierzecie pod uwagę opinii lokatorów jest akurat prawdą, ponieważ 100% ankietowanych lokatorów opowiedziało się za utrzymaniem urządzeń zsypowych, a więc nie ma problemu dotyczącego jakichkolwiek nieczystości. A segregacja jest, ponieważ zsyp służy tylko do śmieci zmieszanych. Zbiornik wodny na 100m sześc. - dawno nieaktualny. Brak wiedzy prezesa lub celowo podana nieprawda. Postanowienie Komendanta Straży we Wrocławiu - rzeczywiście jest: "odstąpienie od użytkowania zsypów", w odpowiednim terminie można było się odwołać do Komendanta Głównego w Warszawie, ale nie odwołano się. Jest to celowe działanie Spółdzielni i manipulacja. Dobrze że dokumenty są do wglądu, może kogoś one zainteresują. Temat otwarty Jelonce
~Lokator 10-12 18-11-2014 23:24
A może dziennikarz śledczy, panie prezesie?
~ 18-11-2014 23:56
hm,hm, jak mniemam przysłowiowe już słoiki i wałówę od mamusi wiezie każdy, mniej więcej utalentowany , mlody człowiek z Jeleniej Góry ( i nie tylko) do miasta akademickiego. Ci co pozostali , a "mądrują się" odnośnie sloików, pewnie też woziliby te słoiki,ale certyfikatow( matury) zabraklo,aby podróz do Wroclawia, W-wy,Krakowa itd miała sens.A zsypy, jak to zsypy, mieszkańcy sami lepiej wiedzą czy je chcą czy nie. A mądralom sugeruję dobry uczynek,aby tak po wielkomiejskiemu nie po wsiowemu, pomóc starszemu,choremu sąsiadowi w wyniesieniu śmieci ?
~Do 23:56 19-11-2014 1:24
Weź se wsadź słoik na głowę, zakomplesiaku. Pewnie sam jesteś wrocławskim słoikiem i stąd te kompleksy. Wiesz skąd jest najwięcej przyjezdnych w Warszawie za pracą? Z Wrocławia! Takie są dane statystyczne. Czyli to we Wrocławiu jest najwięcej słoików. Taka jest niestety prawda. Wracaj do swojej wsi Wrocław i pogódź się z faktami.
~xxx 19-11-2014 10:05
Mam własnościowe mieszkanie a płacę jak za zboże tej całe zakichanej spółdzielni .Mogli by trochę pozwalniać tych pracowników może czynsze by zmalały po co ich tylu tam .
~Iwona z wawy 25-01-2016 16:03
Mamy problem z Administracją i Spółdzielnią Mieszkaniową dotyczący zamknięcia zsypów. Kominy zsypowe przechodzą przez nasze mieszkania. Dokładnie mamy w pokoju zabrany 1 m 2 powierzchni. Sciany są mokre, śmierdzące i rumor rozbijanego szkła nam ciągle dokucza. Mimo moich pism i powoływania się na Prawo Budowlane z 1966r (blok z 1968r) i teraźniejsze , że nasze zsypy nigdy nie powinny być uruchomione, Administracja Kondratowicza ciągle bagatelizuje ten problem i zbiera podpisy innych lokatorów, którzy z wygodnictwa nie zgadzają się na zamknięcie zsypów. Ja rozumiem , ze ogół może decydować gdy zsypy są usytuowane prawidłowo wg. wymogów Prawa Budowlanego ale co jeśli są w mieszkaniach.Może ktoś wie jak z tym możemy sobie poradzić, walczymy juz prawie 15 lat.
~G 12-01-2017 23:08
W ogóle nie wiem jak można bronić zsypów. Źródło smrodu, robactwa i zagrożenie pożarem. Chyba wychodzicie z domów do prac, szkół, na zakupy, to chyba można zabrać ze sobą śmieci i wyrzucić. Nie rozumiem tego ślepego uporu, że bez zsypów nie da się żyć. Wynika z tego, że w mieszkaniach kubłów na śmieci nie macie i musicie z każdą "skórką od banana" lecieć do zsypu, bo z opisów niektórych osób wynika że co 5 minut by musieli windą śmieci zwozić...

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Cieplice pod selfie

Niebezpieczne wyzwania

Wypadek przy baniakach  

Jeleniogórzanka z szansą na tytuł Miss Polski

Wiadomo kto postawi szatnie – kontenery

Sonda

Miejscowości turystyczne bez zakazu handlu w niedziele?

Oddanych
głosów
399
Tak
61%
Nie
36%
Nie wiem
3%