MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Zamkną sklepy na cztery spusty

Wiadomości: Jelenia Góra
Poniedziałek, 26 marca 2007, 0:00
Aktualizacja: Poniedziałek, 26 marca 2007, 12:27
Autor: TEJO
Fot. Jelonka.com
Zakaz otwierania placówek handlowych w wybrane dni świąteczne (kościelne i państwowe) – taka przyszłość rysuje się przed właścicielami i klientami. Nie grozi to jeszcze w trwającym okresie przedświątecznym, ale już wzbudza obawy i komentarze.

Taką niespodziankę szykują parlamentarzyści z Prawa i Sprawiedliwości. Ustawa, która zakazuje handlowania w wybrane 12 świąt państwowych i kościelnych, ma zyskać poparcie klubu Samoobrony oraz Ligi Rodzin Polskich. Zakaz będzie bezwzględny i obejmie wszystkie sklepy. Wyjątek stanowić będą hotele, restauracje, stacje benzynowe oraz apteki.

Wstępnie wiadomo, że zakaz handlowania ma dotyczyć, między innymi, święta Konstytucji 3 Maja oraz Dnia Niepodległości. Do dni bez handlu zaliczony będzie Dzień Wniebowzięcia NMP, przypadający 15 sierpnia (w tym roku w środę) oraz Boże Ciało (czwartek, 7 czerwca).
Dodatkowo planuje się rozszerzenie zakazu handlowania w Wigilię Bożego Narodzenia (24 grudnia), święto Trzech Króli (6 stycznia), Wielką Sobotę oraz, co brzmi dość enigmatycznie, kilka wybranych niedziel.
W sumie to około dwóch tygodni zamknięcia sklepów na cztery spusty.

Martwią się właściciele mniejszych sklepów, cieszą – załogi hipermarketów. Projekt nie budzi entuzjazmu wśród kupujących, choć ma także zwolenników
– W Wielkanoc, czy Boże Narodzenie mamy sklep zamknięty. To normalne, bo w tych dniach ludzie nie robią zakupów, a i nam się należy odpoczynek. W niedzielę pracujemy do 15. Ale, na przykład, 3 maja, czy 11 listopada – otwieramy sklep normalnie: od 6 do 19 – mówią nam właściciele niewielkiego sklepu spożywczego w Cieplicach.

Sieci handlowe i hipermakety w najważniejsze święta również nie pracują. Na perspektywę większej ilości wolnego pozytywnie reagują zapytani przez nas pracownicy Tesco.
– Sklep otwarty jest w sumie całą dobę. Mimo zmian są takie dni, kiedy jestem wykończona, a tu przypada święto w kalendarzu. I muszę iść do pracy. Dwoje dzieci w domu, a ja nie mam dla nich czasu – mówi pani Jolanta, pracująca jako kasjerka. Nie ma nic przeciwko zakazowi handlowania w wybrane święta.

Oficjalnego stanowiska zarządzających działającymi w Jeleniej Górze ogólnopolskimi sieciami nie ma. Jednak – według prognoz analityków – mają się czego obawiać zarówno pracownicy sieci, jak i ich właściciele.

Jak podał dziennik „Metro”, eksperci szacują, że jeśli nowe przepisy wejdą w życie, to pracę w handlu może stracić od 18 tys. do 27 tys. Polaków. Głównie
młodzi, bo to oni najczęściej podejmują dodatkową pracę w sklepach w okresie świąt. Są też obawy przed spadkiem obrotu, który przecież napędza koniunkturę w sklepach wielkopowierzchniowych. A tych w stolicy Karkonoszy nie brakuje.

Krytycznie do pomysłu odnoszą się zwolennicy praw wolnorynkowych, których zdaniem o otwarciu sklepów powinien decydować właściciel, a nie
ustawodawca. Nie pochwalają ograniczeń także psychologowie.
– Taki zakaz może odbić się czkawką jego pomysłodawcom, bo wkraczają w prywatną sferę życia ludzi. Nie powinno ich obchodzić, co człowiek robi w wolnym czasie, o ile nie popełnia przestępstw. To czy pójdzie do kościoła, na spacer, do parku, czy też do sklepu – to sprawa każdego z nas – uważa Agnieszka Krawczyk, psycholog oraz socjolog.

Ogłoszenia

Czytaj również

Promowali się w stolicy

Cecylia Woźniak skończyła 100 lat!

Miesiąc bez opłat za wstęp do KPN

Komentarze (28) Dodaj komentarz

~ludek 26-03-2007 10:11
kogos tu niezle powyginało !!!
~następny popis 26-03-2007 10:17
a to niby dlaczego w Wigilię i w Trzech Króli sklepy miały by być zamkniete? wszyscy pracujący gdzie indziej muszą iść do pracy w te dni a ci co pracują w sklepach mieli by mieć wolne? a to niby z jakiej racji czy sklepikarze są lepsi od innych pracowników? bo to, że 3 maja czy 11 listopada to ok niech maja wolne, ale z tym 24 XII i z 6 I to już przesada!!!
~ed 26-03-2007 10:49
próbują odzyskać łaski ojca-dyktatora
~Elwira 26-03-2007 10:50
"Dzień Wniebowzięcia NMP, przypadający w sierpniu (w tym roku akurat w niedzielę" ???? Z tego co wiem to Dzień Wniebowzięcia NMP obchodzony jest 15 sierpnie i w tym roku ŚRODA !!!!
~Sklepikarz 26-03-2007 11:00
A co z włąścicielami sklepów w Szklarskiej Porębie i innych miastach turystycznych tu zarabia się gdy przyjeżdżają turyści czyli w dni wolne od pracy . O tym nikt nie mówi
~ppp 26-03-2007 11:10
Jakaż szkoda, że PIs nie poszedł na całość: nie rozumiem tych wyjątków dla stacji benzynowych, restauracji - zamknąć w cholerę. tankowanie w święta to przecież grzech, a jak ktoś przy okazji batona na stacji kupi, to grzech ciężki, a jak na dodatek prezerwatywę a aptece na trzech króli - to już grzech śmiertelny. No i jeszcze kościoły - czemu nie pozamykane w te dni? księdza tacy przemęczeni, przynajmniej w swięta dać chłopom odpocząć - cały naród oddawać się będzie nieróbstwu a ich do roboty gonić?
~jeżozwierz 26-03-2007 11:48
No to parafialne sklepiki przy kościołach, teraz czynne właśnie w niedziele też będą zamknięte. I co, będzie jeszcze jeden wyjątek w ustawie?
~mmm 26-03-2007 11:50
Litości, ja pracuje w handlu i kiedy u diask mam robic zakupy, jak pracuje od pon-piatku w godzinach handlowych, mąż od pon-pt do 16, ale do domu dociera o 17, a dziecko jest w szkole i na świetlicy.. Jedzenie owszem moge sobie kupic w sklepie obok, ale na zakupy wieksze musze sie wybrac z rodzinką, no i pada pytanie kiedy. Najczęściej jest to niedzel, bo w sovbote doprowadzam mieszkanie do łady po tygodniym "hotelowaniu" się i odpocząc, a w niedzielę mam wolne.
~Do mmm 26-03-2007 13:41
Jak Ojciec Narodu mówi, ze to w trosce o dobro pracowników handlu, to tak jest, i kropka. Więc czego się wychylasz, jak tu dbają ze wszystkich sił o twoje dobro? To przypadkowe społeczeństwo wiecznie niezadowolone jakieś ...
~trak 26-03-2007 14:06
A ja uważam, że nikogo nie "pogięło", chyba że tych co innych obrażają. Tak włanie być powinno i wcale nie ze wzglęgów oględnie nazwijmy "kościelnych" choć podejrzewam,że wszystkich krzykaczy uczono dzień święty święcić. Wszyscy mają prawo do odpoczynku, a jak ktoś nie umie ustawić sobie organizacyjnie dni tygodnia /ja też pracuję/ to jego sprawa. A odpoczywać chodźcie do lasu, parku lub też czas poświęćcie Rodzinom, a nie buszujcie po sklepach, w których prawie nic nie kupujecie w ten czas. Zapewniam -wszystkim nam to wyjdzie na korzyść, w tym także umęczonym handlowcom.
~G Unit 26-03-2007 14:41
Glosujcie dalej na PIS. Jak widac na razie same przydatne rewolucje. No i Jezus w godle tez by sie przydal:)
~tak ja w unii 26-03-2007 16:59
Powinny być tak czynne jak w we wszytkich państwach unii, czyli zamknięte.
~argo 26-03-2007 16:59
a ja sie ciesze i bede glosowala na pis bo wg mnie wszystkie niedziele i swieta poowinny byz wolne a co do psychlogow to niech oni glosu nie zabieraja bo oni maja wolne w kazda niedziele i swieto i nie wiedza co to prawdziwe zmeczenie
~do trak 26-03-2007 17:07
masz racje, powinni także zakazać pracy dziennikarzom, policjantom, strażakom, lekarzom, pielęgniarkom, kolejarzom, kierowcom komunikacji miejskiej, celnikom, hotelarzom itd., w końcu im też nalezą się święta wolne, co to oni sa gorsi od sklepikarzy? ja protestuję przeciwko wyróżnianiu tylko handlowców, żadam sprawiedliwości społecznej !!!
~do G Unit 26-03-2007 18:17
Jezusa w te brednie nie mieszaj!
~s. 26-03-2007 18:29
Zakaz handlu - tylko po jakie licho ? Prawda o dzisiejszym świecie - kto miał, temu będzie dodane, kto nie miał i w święto nie kupi.
~cezar 26-03-2007 18:45
A co z innymi pracującymi w święta? Np.policja.Też będą mieć wolne?
~do trak 26-03-2007 18:55
oczywiscie... i wprowadzmy jeszcze godzine policyjna ,bo po nocach tez trzeba odpoczywac a nie sie szlajac po ulicach... dopoki nie szkodze innym moge robic co mi sie podoba. "Wszyscy maja prawo do odpoczynku" skoro wszyscy to wszyscy, zrobmy w niedziele miasto duchow... wszystko pozamykane... restauracje, sklepy, stacje benzynowe, apteki tez. Jak skonczy Ci sie papier do d. to przykro mi radz sobie inaczej, przeciez kiedys jak brakowalo to ludzie sobie radzili...
~do do trak 26-03-2007 21:11
Ale jesteś tępa strzała!!!!!!!!!!!!
~tak byc powinno 26-03-2007 21:25
Wreszcie super pomysł . Popieram w całej okazałości.
~Nic nie będzie 26-03-2007 22:36
Bo "nic nie będzie"
~Zocha 26-03-2007 22:42
Dlaczego nie dać wyboru handlowcom? Czy znowu właściciele stacji benzynowej dali pewne profity dla parlamentarzystów? Niemcy też tego nie rozumieją - tam tak jest. Ale dlaczego osobom prywatnym zamykać drogę do zarobienia tych kilku złotych na ZUS i podatek /są biedni/. Jest to ich wybór. Niech ta ustawa dotyczy Supermarketów, którzy zatrudniają wielu pacowników - bez możliwości wyrażenia własnego zdania.
~Lech 27-03-2007 0:37
i pomyśleć że ja chciałem na nich głosować... PiS to fajne i śmieszne chłopaki - gdzie nie pójdą tam ich wyśmieją:) Ich rozum jest wprost proporcjonalny do wzrostu... właściwie to szkoda słów ..............
~Agnieszka 27-03-2007 6:55
Zamkniety sklep jest kompletnie bezuzyteczny,jestem za siedmiodniowym,w przypadku hipermarketow,24-ro godzinnym tygodniem pracy.Spelnia to swoj cel,zwieksza obroty,zmniejsza bezrobocie.
~d3m0l 27-03-2007 7:42
Teraz siedząc na plaży czy spacerując po górskich miejscowościach powiemy dziecku nie kupię ci skarbie tej zabaweczki albo nie możesz iść do lunaparku na karuzelę lub nie kupię ci bułeczki bo piekarnie, sklepiki z pamiątkami, zabawkowe tez będą zamkniete. Mało tego chyba tzw. Misiek i pan z kucykiem robiący zdjęcia na szlaku też będzie musiał zawiesić działalność.
~Grażyna 27-03-2007 11:13
A co bedzie z giełdą???????????? przecież to nie sklep
~watsunk 30-03-2007 16:00
może w niedzielę zamknąć też kościoły aby księża odpoczywali????????!!!!!!!
~ 3-11-2008 22:50
Co za pomysły...

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Studium na początek

O rozpadających się górach

Lwowiacy uczcili Święto Niepodległości

Radni KO przeciw kupcom?

Łaknęli Kwiatu Jabłoni

Sonda

Wypalenie zawodowe należy uznać za chorobę?

Oddanych
głosów
977
Tak
65%
Nie
28%
Nie wiem
7%