MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Wyścig galerii: Pasaż Grodzki na prostej

Wiadomości: JELENIA GÓRA
Wtorek, 14 kwietnia 2009, 7:14
Aktualizacja: Środa, 15 kwietnia 2009, 8:37
Autor: Mar
Która galeria jako pierwsza zaprosi klientów?
Fot. Archiwum
Miała być sprawa sądowa o odebranie dzierżawy wieczystej z powodu niedotrzymania terminu zabudowy, a jest porozumienie pomiędzy urzędem miasta i firmą RankMüller, która od kilku lat usiłowała pokonać kolejne urzędnicze przeszkody piętrzące się przed zaprojektowaną śródmiejską galerią handlową.

- Rozmawialiśmy z panem Müllerem o zagospodarowaniu terenu i ustaliliśmy, że do 30 września przyszłego roku galeria będzie stała w stanie surowym - mówi prezydent Jeleniej Góry, Marek Obrębalski. - Natomiast do końca roku 2010 obiekt zostanie oddany do użytku. Wszystkim stronom zależało, żeby jak najszybciej zagospodarować ten teren, żeby w końcu przestał straszyć dołami. Pasaż Grodzki został zaprojektowany tak, żeby komponował się z zabytkowym otoczeniem.

- Umówiłem się z panem prezydentem Markiem Obrębalskim w taki sposób, że miasto odstępuje od postępowania sadowego i zawieramy porozumienie, które zakłada, że do końca 2010 roku wybudujemy pięciokondygnacyjną galerię o powierzchni około 5 tysięcy metrów kwadratowych - wyjaśnia Paweł Müller, właściciel firmy RankMüller - po jej wybudowaniu teren kupimy według wyceny pod galerię handlową.

To jednocześnie rozwiązuje spór z miastem o zagospodarowanie terenu przy ulicach Jasnej i Grodzkiej. - Nie bardzo mogliśmy dotrzymać warunków określonych w akcie notarialnym dotyczących terminu zabudowy, skoro tylko na decyzję o warunkach zabudowy czekaliśmy 20 miesięcy - tłumaczy Paweł Müller.

- Następnie wiele miesięcy trwała procedura wydawania pozwolenia na budowę. Pozwolenie uprawomocniło się w grudniu ubiegłego roku, tymczasem inwestycja miała być zakończona do listopada 2008 roku. Teraz też nie mamy zbyt wiele czasu, ale jest to realne. Wystąpiliśmy z wnioskiem o wydanie pozwolenia zamiennego na budowę i czekamy na decyzję. Musimy zmienić projekt z siedmiu do pięciu kondygnacji, a dokładnie zamiast trzech pięter pod ziemią, będzie tylko jedno z parkingami dla 70 samochodów.

Okazało się, że przez teren na którym stanie galeria przepływa podziemny ciek. Gdyby maszyny przerwały go, woda wydostająca się pod ciśnieniem zalałaby podziemną część. Dlatego, aby nie powodować nadmiernego wzrostu kosztów, inwestor musiał zrezygnować z dwóch podziemnych poziomów. Zmiany nie dotkną części nadziemnej, gdzie będzie 5 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni handlowej. Jeszcze w ubiegłym roku ustawiała się kolejka do wynajmu lokali. W tej chwili sieci handlowe są bardziej ostrożne.

– Po pierwsze zmieniający się kurs euro powoduje, że nie sposób zaplanować ile będzie kosztować dzierżawa. Skok z 3,3 do prawie pięciu złotych mógł szokować - wyjaśnia Paweł Müller – w dodatku sieci notują lekki spadek sprzedaży w galeriach. To też wpływa na wyliczenia opłacalności. Banki, które wcześniej same proponowały kredyty, żądają teraz, żebyśmy przed rozpoczęciem budowy mieli sprzedane do 50 procent powierzchni. To jest
bardzo trudne. Ale przecież się nie poddamy i galeria stanie, szkoda tylko, że tyle czasu czekaliśmy, a teraz może być kłopot ze sfinansowaniem inwestycji.

Galeria będzie wyglądała jak ciąg kamieniczek, a w części będzie wiernym
odtworzeniem frontonów najciekawszych budynków. Wszystko w porozumieniu z konserwatorem zabytków i z jego akceptacją. Na najwyższym piętrze będą lokale gastronomiczne ze wspólną salą jadalną. Będzie też scena, na której będą mogli występować różni wykonawcy. Koncert pod przeszklonym dachem może być ciekawym przeżyciem. Na najwyższym piętrze, pod imitującymi kamienice dachami, znajdzie się lokale mieszkalne o łącznej powierzchni około 400 metrów kwadratowych.

– Wbrew obawom nie sądzę też, może być kłopot z dojazdem na miejsce samochodami. Te siedemdziesiąt miejsc pod galerią to mniej więcej tyle ile miejsc było na parkingu. Po uzyskaniu zamiennego pozwolenia na budowę ogłosimy przetarg na wyłonienie głównego wykonawcy i w lipcu lub sierpniu ruszamy z budową – zapewnia Paweł Müller.

Galerie śródmiejskie, a takim będzie Pasaż Grodzki, przestają być tylko miejscem w którym robi się zakupy w sklepach znanych sieci. Stają się ważnym elementem życia społecznego i a nawet kulturalnego. W pasażach ludzie się umawiają w kawiarniach i restauracjach. W księgarniach można poczytać najnowsze książki, a nawet wysłuchać koncertu. Będzie to możliwe również w Jeleniej Górze. W czasie uszczegółowiania projektu postanowiono dobudować garderobę obok sceny na najwyższym piętrze. Wcześniej czy później będzie nowym miejscem wydarzeń muzycznych i innych.

Ogłoszenia

Czytaj również

Wypadek przy baniakach  

Ulica Tabaki gotowa

Wystartowała gra miejska

Komentarze (28) Dodaj komentarz

~seee 14-04-2009 8:30
Poczekamy , zobaczymy :)
~ 14-04-2009 9:42
no, w końcu coś się dzieje .. ; )) Ja bym tam wolała `Pasaż Grodzki` ; ] np. Galeria Bielany, czy Dominikańska we Wrocku, jest o wiele wiele gorsza niż Pasaż Grunwaldzki ! : D [moje zdanie]
rymcycymcy 14-04-2009 10:24
Oj, jeszcze sobie dłuuugo poczekacie na galeriowy "wielki świat" :) U Mullera tempo ślimacze, a na terenie Focusa nawet nie wbili łopaty :) ...a sezon budowlany w pełni !
~Obserwator 14-04-2009 10:31
Tia, ugoda......czekamy na kolejną przeszkodę wymyśloną przez ekipę panującą. Mam nadzieję że inwestorowi nie puszczą nerwy - cierpliwy z niego człowiek. Powodzenia, może coś drgnie w tym zapyziałym centrum.
~BW 14-04-2009 10:40
oby, oby
~ 14-04-2009 11:40
Prace na terenie focus parku ruszą najwcześniej na jesień tego roku.Jest to "zasługą" p.Prystroma oraz kryzysu globalnego.
~Zdzich 14-04-2009 13:33
W końcu się okaże, że zrobią coś w stylu Gwarnej w Legnicy :lol: Skoro sieci handlowe już nie chętnie kwapią się do wykupu powierzchni to po co nam galeria w której nic nie będzie? Chyba, że lumpexy się tam wprowadzą. W Legnicy Galeria Piastów pewnie nie długo otworzy drugą część, dojdzie pewnie kilka znanych marek, będzie Helios, będzie KFC i Burger King, w starej części już jest Orsay, Carry, Vistula, Lee&Wrangler, Ochnik, Douglas, Wittchen, Smyk, Bytom, Venezia, Diverse, House, Promod. Do tego jeszcze Reserved, Cropp, Tchibo, 5,10,15 i Media Markt w Ferio, C&A w Auchan i Gwarnej. A co mamy w Jeleniej? House, Diverse, dwa Reportery, Solara, dwie Wólczanki, Top Secret, Sunseta i Lee&Wrangler porozrzucane po całym mieście. Ja nie wymagam, żeby mi tutaj warszawską Arkadię albo Blue City przenieśli, ale kilka najpopularniejszych sklepów + KFC, Media Markt (szkoda, że Saturn tylko w wielkie miasta idzie), kino i będzie ok.
~AP. 14-04-2009 15:46
Aluzja trafna ,ale czy warto wywoływać wilka z lasu .(raczej m-dy].
~Mroku 14-04-2009 17:52
Ile można czytać te same bzdury???????????????? że będzie coś w jg. Na rynku Kilińskiego tyle osób handlowało i zarabiało na życie w ten sposób i komu to kur... przeszkadzało . ???? Grube koperty to u tych panów zadzących się liczy a człowiek to h.. z nimm ..wrrrrrrrrr
~pepsi_z_lodem 14-04-2009 19:50
\"Umówiłem się z panem prezydentem Markiem Obrębalskim w taki sposób, że miasto odstępuje od postępowania sadowego i zawieramy porozumienie, które zakłada, że do końca 2010 roku wybudujemy pięciokondygnacyjną galerię o powierzchni około 5 tysięcy metrów kwadratowych - wyjaśnia Paweł Müller, właściciel firmy RankMüller - po jej wybudowaniu teren kupimy według wyceny pod galerię handlową\". Pan Muller może się umówić również z moją ciocią i będzie efekt taki sam. O zmianie sposobu zbycia nieruchomości gruntowej (dziś jest ona własnością miasta w użytkowaniu wieczystym P. Mullera) decyduje nie Prezydent ale Rada Miejska. Już raz się nie zgodziłą. Skąd przeświadczenie, że w kolejnym głosowaniu zmieni zdanie? A jeżeli P. Prezydent obiecał coś, do czego nie ma uprawnień, to może lepiej, żeby zmienił stanowisko albo zapoznał się z przepisami. To, że jest Prezydentem Jeleniej Góry nie oznacza, że mu wszystko wolno.
~RIKO 14-04-2009 20:31
dalsza częśc wyprzedaży,polskiej ziemi przez nasze władze,popieram ciebie Mroku,dla nich liczą się tylko pieniądze a nie durny naród dający się prowadzić za kolczyk w nosie,niemiaszki wiedzą co robią,polaken furr arbeiten
gość niedzielny 14-04-2009 20:52
w pewnym sensie ~Mroku ma rację i popieram go, choćby dlatego, że wielu mieszkańców przytaczanego tutaj wrocławia, nie może odżałować targowiska przy grunwaldzkim - obecnie galeria, podobnie z targowiskiem na legnickiej / lubinskiej... kolej rzeczy jest taka że lepsze wypiera gorsze... tu niestety jest nieco inaczej droższe wypiera tańsze i zapewne wiele osób przyzna mi rację. Nam w mieście galerie są hmmm zbędne... brakuje natomiast stałego, dobrze przygotowanego targowiska z prawdziwego zdarzenia...
~Ale durny... 14-04-2009 21:09
...ten wpis RIKO. Tacy jak RIKO "dają się prowadzić za kolczyk w nosie", a Naród nie jest durny.
~stop korupcji 14-04-2009 21:13
coś tu śmierdzi!!!!
rymcycymcy 14-04-2009 22:02
Kolego | ~RIKO | przyznam, że mi zaimponowałeś, bo ja zawsze bardzo cenię ludzi znających języki obce ! ;)
~organ 14-04-2009 22:07
Ktoś tu łamie prawo. Organa ścigania kogoś oskarżą.
~Zdzich 14-04-2009 23:15
Drogi Gościu Niedzielny oczywiście, że w Jeleniej Górze galerie są zbędne. W tym mieście wszystko jest zbędne, galerie, restauracje, stacje radiowe. Tylko dlaczego jeleniogórzanie muszą jeździć do Wrocławia czy Legnicy (a nie długo pewnie też do Wałbrzycha) i tam wydawać własne pieniądze oraz tracić benzynę, skoro mogliby mieć to samo u siebie. Dzisiaj mamy rok 2009 i dzisiaj ludzie chcą mieć w swoim mieście galerie handlową, a nie targowisko. Ludzie chcą mieć w swoim mieście KFC, a nie bar "U Marychy". Takie są prawa rynku. Targowisko może być ewentualnie dodatkiem. We Wrocławiu codziennie przez wymieniony przez Ciebie Plac (Pasaż) Grunwaldzki czy Magnolię przy Legnickiej przetacza się mnóstwo ludzi. Sądzę, że zdecydowana większość z 640tys mieszkańców Wrocławia woli mieć galerię handlową niż targowisko. Wracając do Jeleniej Góry - Flora dzisiaj praktycznie świeci pustkami, a jestem pewny, że gdyby w mieście powstała jakaś porządna galeria handlowa to ludzi byłoby tam zdecydowanie więcej niż na Florze.
~ 15-04-2009 5:05
~Zdzich... widzę, że ty bardziej czujesz niż wiesz. Gdyby było jak napisałeś, to od kilku lat funkcjonowałyby w Jeleniej Górze galerie handlowe. Tylko infantylny dureń, bądź pięciolatek może sądzić, że duże powierzchnie handlowe buduje się bez wcześniejszej analizy finansowej rynku. Ktoś to wcześniej musiał zrobić i stąd niechęć, bądź duże opory inwestorów zewnętrznych do moczenia kasy w Jeleniej Górze. W sumie nie rozumiem też uporu Rafała do budowy w tej lokalizacji, jak mniemam w tej jego inwestycji więcej jest lokalnego patriotyzmu niż biznesowej kalkulacji... ale cóż to jego kasa a nie moja ;-) więc niech ją tutaj moczy. co do kultowego wręcz tematu KFC... cóż stoi na przeszkodzie abyś otworzył je w Jeleniej???? Zastanów się, przez moment, franczyzobiorca Pizza Hut choć znając doskonale warunki współpracy z American Restaurants (właściciela brandu KFC, Burger King) wcale nie zamierza ładować kasy w uruchomienie KFC czy Burger Kinga w naszym mieście, choć w sumie jemu najbliżej - widać poznał moc miasta i jego klientów i nie chce już tracić więcej kasy :) Szkoda więc bić piany na ten temat. Co do Flory to jest co najmniej kilka powodów dla których właśnie tak jest, że klientów nie ma. Najważniejszy z nich to ten, brak możliwości zaparkowania auta przy florze. Trzeba mieć mega fuksa by się to udało! Wystarczy natomiast zerknąć na giełdę przy Lubańskiej w niedzielę, ile samochodów potrafi zaparkować przy jednej w sumie niedużej giełdzie. Trzeba zdać sobie sprawę, że prawie 90% klientów podjeżdża autami, a nie perpedes... więc potrzebują miejsca do parkowania samochodu... i mamy odpowiedź, dlaczego umiera flora.... Ten kto ogarnie ten temat pierwszy w Jeleniej Górze - czyli przygotuje duże kryte targowisko z wygodnym dojazdem i z dużą ilością miejsc parkingowych - wygra! Prawda jest też taka, że jeśli zwiększą się obroty handlarzy na takim targowisku, zmniejszą się również ceny u nich... bo zwiększony obrót pozwoli na to. I na koniec, bar u Marychy jest też potrzebny jeśli podane jest w nim czysto, tanio, smacznie i schludnie. Wystarczy że gastronomowi będzie zależało na klientach. Standardy się nieco zmieniły i on też musi walczyć o klienta.
~iQ 15-04-2009 6:40
To Nie Lepiej w Gory ? na Porzadny Spacerek :) Ale za KFC w 100% !!! Kino jest wazne i basen w Tym Miescie
~portier 15-04-2009 7:16
Dobrze, że nie jest inwestorem, bo Obrębalski z całą resztą nawet ulic nie miałby prawa zamiatać.
rymcycymcy 15-04-2009 10:53
Najważniejsze żeby w końcu trafiło do nas KFC ! Nasze dziewczyny będą mogły wyhodować piękne zwałki i kwadratowe tyłeczki w rozmiarze kilku XL ;) ...normalnie powiew Ameryki :)
~sex pistons 16-04-2009 11:26
Jak czytam o marzeniach galerii handlowych, multikin i KFC to stają mi przed oczami obrazki sprzed dwóch lat kiedy z Jelonki wyprowadziła się sieciowa knajpa z pizzą. Najpierw była w Tesco, a potem nawet w samym centrum na Konopnickiej. I co? I padła na pysk, bo nie miałą klientów, a przecież pizza była smaczna. Jelonka to nie jest miasto dla porządnych firm, bo mamy za mały i za biedny rynek. U nas sieciówki dokładają do interesu. Dlatego w naszych sieciówkach jest tak slaby wybór towarów i rozmiarówki. Bardzo wątpię, żeby ziściły się nasze marzenia. Na porządne zakupy i kurczaki pojedziemy do Wrocka.
~ciekawska 16-04-2009 15:42
Czy to prawda, że Focus Park nie zaczyna robót, bo Pan Prystrom kolejny raz odwołuje się od decyzji i robi wszystko żeby zablokować budowę?
~Ludwik 16-04-2009 22:07
Ja mam nadzieję, że w Jeleniej Górze powstaną przedsiębiorstwa, które dadzą pracę absolwentom naszych uczelni i nie tylko ich zatrzymają ale ściągną innych ludzi do osiedlania się w Jeleniej Górze, tak jak to miało miejsce kiedyś. Tylko mając za prezydenta faceta żyjącego w wirtualnej rzeczywistości i jego zastępców którzy mają nie wiadomo jaki target, wydaje się to nierealne. Jako przyszłego prezydenta widziałbym kogoś kto udowodnił, że potrafi zarabiać pieniądze i jest ekonomistą czy menedżerem nie na państwowej posadzie.
~xx 2-06-2009 16:17
Ja mam nadzieję, że w Jeleniej Górze powstaną przedsiębiorstwa są pierwiosnki: Biedronka i szmatexy :-)
~ 10-09-2009 20:29
ach ta galeria bedzie swiecila pustkami tak samo jak \"dom handlowy dziecka\" co z tego ze beda sieciowki- jak na nasza miescine bedzie maly wybor ubran.. . jelenia to miasto starcow. wszyscy mlodzi stad wyjezdzaja. i rzadko kto wraca. nie robmy jaj z pogrzebu. tak czy siak bede jezdzic do wrocka na zakupy :P zreszta od 3 lat juz nie musze :D pzdr
~ 3-08-2010 15:50
Na zarę ,mango czy calzedonie pewnie i tak nie ma co liczyć ale chociaż h&m niech Pan Muller dla nas wywalczy:)
~stefek-kowal 4-10-2010 9:49
ogolnie jest wstyd i chańba jak może być w takiej Legnicy że są aż 3 galerie a nas dopiero teraz się obudzili kina 3d i tak jeszcze nie będzię wcinema city ,helios czy multikino. bo grodzką otwierają 15 października a focus mall dopiero za 2 lata i takie są wlaśnie fakty.A chcą aby JG była stolicą kolarstwa jeżeli nawet dobrego sprzętu nie będzie.Bo w grodzkiej będzie: mark\' spencer - ciekawe kogo będzie na to stać, reservd to jedynie jest sklep do ktorego bym chodził i jeszcze tam kilka sklepów.A i fitness na samej górze oraz taras widokowy na dachu.

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Remont ulicy Drzymały – jaka decyzja?

Cieplice pod selfie

Jeleniogórzanka z szansą na tytuł Miss Polski

Koniec objazdu na DK3

Bez barier nad Śnieżnymi Kotłami

Sonda

Miejscowości turystyczne bez zakazu handlu w niedziele?

Oddanych
głosów
399
Tak
61%
Nie
36%
Nie wiem
3%