Piątek, 29 marca

Autor: Sowa
Region: Wycieczka do Rozpadliska
Fot. Sowa
To wycieczka dla osób lubiących zwiedzać atrakcje, które znajdują się poza utartymi szlakami turystycznymi. Chciałem państwa zaprosić na spacer w nieszablonowe zakamarki Kotliny Jeleniogórskiej i Pogórza Karkonoskiego.

Droga nie jest zbyt wymagająca, można ją odbyć pieszo lub na rowerze. Polecam tę trasę szczególnie całym rodzinom, które lubią spędzać czas aktywnie, a może zdecydują się na nią osoby, które wypoczywają w naszej okolicy, np. kuracjusze.

Start eskapady w miejscu ogólnie dostępnym dla wszystkich, z pętli autobusowej MZK ”Osiedle XX-lecia”. To miejsce jest świetnie skomunikowane z Jelenią Górą i Podgórzynem za pośrednictwem autobusów linii nr 6 i 4. Można tu także przyjechać swoim samochodem i zostawić go na parkingu, aby odetchnąć od „czterech kółek”.

Początkowo zaczynamy od wędrówki drogą asfaltową do OW „Dąbrówki”. Trasa wiedzie w bezpośredniej bliskości Stawów Podgórzyńskich, stąd można się spodziewać wizyty ptaków, które żerują w okolicy, stanowi to dodatkową atrakcję tego spaceru. Mnie się udało spotkać m.in. czaplę siwą i bociana białego.

Kierujemy się dalej wzdłuż ogrodzenia i okrążamy teren na wygodną drogę szutrową w kierunku Podgórzyna. Trasa spaceru wiedzie okazałą aleją dębową w kierunku południowym. Po prawej stronie w krajobrazie pojawia się dominujący nad okolicą Zamek Chojnik. Na krańcu alei drzew znajduje się ławeczka, z której przy dobrej widoczności można podziwiać okazałą panoramę Karkonoszy.

Kierujemy się w lewo wzdłuż rzeki Podgórnej trochę wyboistym szutrem. Wychodzimy koło nowej szkoły na drogę asfaltową do Podgórzyna. Jest to niebezpieczny odcinek, musimy go pokonać poboczem, bo nie ma tu jeszcze chodnika. Przechodząc na drugą stronę ulicy koło restauracji „Nad Stawami” warto podnieść wzrok do góry wypatrując bocianiego gniazda.

Skręcamy w prawo, w ulicę Żołnierską do centrum wsi mijając po drodze m.in. kościół parafialny św. Trójcy,
UG Podgórzyn oraz kościół NMP. Tutaj można zrobić sobie przerwę (spacerując z dziećmi) w wycieczce skręcając w lewo w ul. Bojki. Znajduje się tu plac zabaw z wygodnymi stołami na II śniadanie.

Wracamy na ul. Żołnierską kierując się w górę ulicy. Ciekawostką są stare słupy trakcji tramwajowej podtrzymujące współczesne oprawy oświetleniowe. Po kilkunastu minutach spaceru chodnikiem docieramy do skrzyżowania ulic, gdzie skręcamy w lewo. Z daleka widać na Skwerze Seniora ustawiony symbol herbu gminy Podgórzyn – muflona. Miejsce popularne do fotografowania, jednak na zwierzaka nie wolno wchodzić!

Przy okazałym dębie kierujemy się do góry. Idziemy stromą drogą, aż do charakterystycznego drogowskazu, gdzie skręcamy w prawo na boczną ścieżkę, która zaprowadzi nas do Rozpadliska. W ostatnim czasie udało się ponownie udostępnić to miejsce przybywającym w Karkonosze.

Rozpadlisko to geostanowisko nr 99 otuliny KPN. Grupa skalna położona na prawym brzegu Podgórnej, nazwę zawdzięcza głębokiej na ok. 7m i długości 30 m szczelinie skalnej. Ta ciekawostka geologiczna jest dostępna z góry (drewniane barierki) jak i od dołu (drabinka i wykute w granicie schody). Kiedyś była to główna atrakcja Podgórzyna, dobrze, że ponownie można ją zwiedzać. Warto poświęcić kilkanaście minut na eksplorację tego miejsca.

Ostatnim punktem wycieczki jest dojście do Podgórzyna Górnego, popularnej Skałki, gdzie znajduje się tramwaj, a obecnie przystanek autobusowy. Stąd wracamy „4” do pętli „Osiedle XX-lecia” skąd wracamy „6” do J. Góry. Zmotoryzowani skorzystają ponownie ze swojego auta zostawionego na parkingu.

Trasa liczy 7 km. Wprawnym turystom zajmie to pieszo mniej niż 2 godziny, rodzinom około trzech. Na rowerze będzie to niecała godzina.

Twoja reakcja na artykuł?