MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Wielki handel zabroniony

Wiadomości: Dolny Śląsk
Sobota, 7 lipca 2007, 0:00
Aktualizacja: Sobota, 7 lipca 2007, 8:08
Autor: anzol
Fot. Jelonka.com
W święta nie zrobisz zakupów w hipermarketach.

Za ponad miesiąc, 15 sierpnia, w święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, wielkie sklepy będą zamknięte. Powód: nowe przepisy kodeksu pracy, które w piątek przyjął Sejm. Zabraniają one pracy w dni świąteczne wielkim placówkom handlowym.

W roku przypada 12 dni świątecznych: Nowy Rok, święta Wielkiej Nocy, 1 maja, 3 maja, pierwszy dzień Zielonych Świątek, Boże Ciało, święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, Wszystkich Świętych, Święto Niepodległości oraz Boże Narodzenie.
Niezależnie od tego, czy te dni przypadają w niedzielę lub w dzień powszedni, zakupów w hipermarketach nie zrobimy.

– To na pewno dobra decyzja, choć chcielibyśmy mieć wolną przynajmniej co drugą niedzielę. Ale wiemy, że to nie wchodzi w grę – mówi pani Sylwia, pracownica jeleniogórskiego marketu Carrefour. – Przynajmniej trochę więcej czasu będzie dla rodziny – potwierdza pani Grażyna, kasjerka z Tesco.
Obydwie panie wspierały po cichu protest związkowców w tegoroczne Boże Ciało. Poprzez, nieudany w sumie strajk włoski, sprzeciwiano się wówczas zmuszaniu personelu do pracy w dni świąteczne.

W przyszłym roku w Boże Ciało będzie w marketach wolne. Zakupy w dni świąteczne zrobimy jedynie w małych osiedlowych sklepach. Są one wyłączone z ustanowionych przez Sejm obwarowań. Ale tylko pod warunkiem, jeżeli sprzedawcą w tych dniach będzie właściciel placówki.
Bez ograniczeń będą pracowały stacje benzynowe oraz apteki.

Poprawka do kodeksu pracy martwi zarządzających wielkimi powierzchniami handlowymi. Sporo zysku wypracowuje się tam właśnie w dni świąteczne. Cieszy za to drobnych sklepikarzy, którzy w święta będą mogli się „odkuć”.
– Odkąd w pobliżu otwarto market, interes zwinęły trzy małe sklepy. Teraz będzie szansa, aby podreperować budżet – mówi sprzedawca i właściciel jednego z jeleniogórskich małych sklepów spożywczych.

Mniej zadowoleni są klienci. – Robię zakupy w dni świąteczne, bo nie mam kiedy indziej czasu. Rozumiem, że kasjerki też muszą odpocząć, ale powinno się zrozumieć klienta. O ile w Boże Narodzenie zakupów nie robię, to w Dzień Niepodległości – owszem – mówi Marcin Żurowski, przedstawiciel handlowy.

Zakaz dość boleśnie odczują centra handlowe, w których są nie tylko sklepy spożywcze, ale także kina, restauracje oraz inne stoiska różnych branż. Póki co takich w Jeleniej Górze nie ma.

Ogłoszenia

Czytaj również

Tak w szpitalu zachował się lekarz?

Uczniowie dla janowickich Sybiraków

Stop rakowi skóry

Komentarze (29) Dodaj komentarz

~Sobieszowianin 7-07-2007 8:48
Nareszcie będzie dodatkowe dwanaście dni w roku z okazji różnych świąt narodowych. Wreszcie ktoś pomyślał, jak się należy i zrozumiał gehennę pracowników, którzy pracują w hipermarketach.
~babcia 7-07-2007 9:14
15 sierpnia jakmawiała moja babci było to zawsze święto Matki Boskiej Zielnej.Robimy wianki z ziela ,święcimy iwiszą za obrazkiem świetym w domu do następnego roku.Całe życie w tym dniu miałam święto. Zakupów nigdy nie robiłam i nie robię w święta czy niedziele. Walczylismy o wolne soboty a młodzi mają pracować w niedzielę?!!!!!
~John 7-07-2007 9:42
15 sierpnia br. sklepy jescze będą otwarte bo sejm przyjął tą ustawe, ale bedzie obowiązywała dopiero od ukazania sie w dzieniku ustaw, który wyjdzie dopiero gdzieś we wrześniu.
~zofia 7-07-2007 10:27
I bardzo dobrze, nie pracuje w zadnym markecie ale jak najbardziej popieram. Kazdy chce miec wolne w swieta a zakupy mozna zrobic dzien wczesniej.
~JURA 7-07-2007 10:56
_ powrót do systemu naciskowego , reżimowego – co oznaczają odgórne zakazy czy nakazy w stosunku do praw i życia gospodarczego . nie jestem za uciemiężaniem ludzi czy jakimś niewolnictwem pracy , ale o tym co ma dzialać , czy być zamknięte czy otwarte to niech decydują ludzie i zainteresowani oddolnie , A nie dla elektoratu jacyś politykierzy ! – jeśli tak to niech sami wypracowują podatki i placą ZUS . Co mają zrobić ludzie innej wiary kiedy nie chodzą na procesje i inne świeta katolickie a swoje święta mają w Piątki , szabaas w soboty , boże narodzenie w lutym, 3 dniowy helols w listopadzie itd Niech nikt za nich nie decyduje z punktu widzenia reżimu i nacisków , kiedy maja pracować a kiedy leżeć do góry kolami– bo już taki system nakazowy minąl> i wara od wolności gospodarczej.
~Łowca byków 7-07-2007 12:19
JURA – popieram w pełni Twoją wypowiedź.
~jolcik 7-07-2007 13:07
a co w takim razie z policją,służbą zdrowia,strazą pożarną,ochrona itd.,oni tez pracuja w święta i niedziele, to co wszystko pozamykać i cieszyć się rodziną? ludzie nie daajmy się zwaroiwać
~pisokomuna 7-07-2007 13:27
czym się różni pracownik dużego sklepu od pracownika stacji benzynowej, małego prywatnego sklepu., żabki itp? duży kapitalista jest zły a mały dobry? przecież benzynę też można zatankować dzień wcześniej, a o biednych kierowcach pracujących świątek piątek w komunikacji miejskiej i międzymiastowej nie pomysleliście hipokryci? –jak zakaz, to powinien być totalny. poza tym jak ktoś myśli, że teraz zwiększy się liczba uczestników mszy, procesji i apeli honorowych w święta to jest naiwny. teraz w te 12 dni przeciętny kowalski nawet tyłka z domu do centrum handlowego nie podniesie, tylko fotel, telewizor i browar
~ponury grabarz 7-07-2007 13:39
Niesiołowski słusznie mówił, że tak jak foka upodabnia się do ryby, tak Kaczyński upodabnia się do Gomułki. Niby komuchów tępią, ale metody iście bolszewickie. Towarzysze, Partia uznała, że zakupy robić będziemy dnia tego i tego, o godzinie tej i tej, a kto się nie zgadza, ten wróg klasowy, innowierca i spekulant.
~GO SPORT 7-07-2007 13:55
i bardzo dobrze:)
~Agnieszka 7-07-2007 14:55
Jura ma racje.Poza tym,nikt nikogo nie zmusza do pracy w handlu.Natomiast poprzez nierozumna i bezpodstawna decyzje Sejmu czuje sie zmuszona do obchodzenia swieta Bozego Ciala,Zielonych Swiatek oraz paru innych Wniebowstapien.Absurd.
~John 7-07-2007 14:59
A najlepsze jest to ze sklepy te nie będą pracowąc w zielone świątki ( jakos w polowie maja) które to święto nie jest wolne od pracy i inni pracują!!!
~coś 7-07-2007 15:11
jestem za .kobiety w hipermarketach tez maja rodziny
~rafi 7-07-2007 15:32
a co z plastikami ???? ja tam nie pracuje ale moi znajomi i tez bym sie chcial z nimi pifka w niedziele napic a oni do tyry musza isc
~jo 7-07-2007 16:03
a ja musze pracoeac w fabryce na trzy zmiany swiatek piatek i niedziela i nikt sie nie lituje a plastiku to nie szpital powinni za prace w swieta ustawowo znacznie nam podnosic zarobki a wiecie co mam dwoje dzieci i wigilie do 22
~ponury grabarz re 7-07-2007 16:14
po raz pierwszy Cię popieram
~a'propos 7-07-2007 16:49
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. W czasach monarchii, kiedy państwem rządził król, który był głupolem, wystarczyło go strącić z tronu (sposobów było wiele) i było po kłopocie (przynajmniej do czasu wstąpienia na tron kolejnego głupola). Demokracja ma to do siebie, że gdy państwem rządzi banda głupoli, którzy jedynie nazywają się większością, to strącić ich wszystkich za swoich stołków jest znacznie trudniej. I jak tu twierdzić, że demokracja jest najlepszym z systemów...?!
~Globtroter 7-07-2007 17:49
I bardzo dobrze. W Niemczech, Włoszech, Francji, Hiszpanii, Portugalii sklepy są nieczynne /za wyjątkiem dyżurujących i gastronomii/ w święta państwowe, kościelne, miejscowe w poszczególnych okręgach i dodatkowo we wszystkie niedziele. Jeszcze na dodatek pracują mniej niż Polacy ponieważ ich ustawowo nominalny tygodniowy czas pracy jest średnio mniejszy od naszego o 6 godzin. Nie wiem dlaczego siebie nie szanujecie? Dlaczego nie dążycie do ulżenia sobie w życiu? Dlaczego zachowujecie się jak ubeznowłasnowolnione parobki potrzebujące mieć nad sobą nadzorcę, który będzie za was myślał i poganiał do roboty. Żałosne to i żenujące.
~rafal 7-07-2007 19:51
dlaczego sprawa nie dotyczy calodobowych stacji paliw?????????????????????????????????? my nie tylko mamy paliwa, ale takze sklepy, pracujemy tez w nocy i swieta!!!!!!!!!!!!!!
~do jura 7-07-2007 20:20
Ty jura Ty jakiś dziwny jesteś. Czy ktoś Ci zabrania chodzić na zakupy , które są Twoja ulubioną rozrywką. Jak Ci nie odpowiada to weżmiesz rodzinę (jeśli ją masz )włożysz w samochód i pojedziesz na wypoczynek na stację benzynową .Tam sobie usiądziesz weżmiesz kocyk i pobawisz sie z dzieciakami i z żoną ( Tylko nie zapałkami) . A jak nie masz rodziny to weż się chłopie w dzień wolny za kopanie rowów lub ogródka w czynie społecznym tak dla zabicia czasu . Uszanuj chłopie innych ich wiarę i ich rodziny. W krajach w Europie w zwykłą niedzielę są pozamykane sklepy ( a co dopiero w święta państwowe i kościelne) i nikt problemów nie robi . A Ty chłopcze nie wiesz co to reżim i wolność gospodarcza więc się nie wypowiadaj na tematy , których nie rozumiesz. Dla uściślenia nie pracuję w hipermarketach .
~ponury grabarz do Globtrotera 7-07-2007 20:34
Ale dlaczego ktoś ma mi ZABRANIAĆ legalnej pracy w święta? Przecież nie ma przymusu. Nawet jeżeli 99% ludzi woli się obijać w święta (przypuszczam że większość Polaków najchętniej obijałaby się cały rok) to nie znaczy że temu 1% należy zabronić pracy. Zapisane w konstytucji PRAWO DO PRACY to nie, jak to sugerują Leppery i LPRy, ciążący na Państwie obowiązek znalezienia pracy bezrobotnym, ale właśnie brak zakazów pracy w święta. A co do przykładów z zachodu – ich na takie obijanie się (jeszcze) stać, chociaż w taki sposób to Unia nigdy USA nie dogoni. Dlatego nie radziłbym gonić krajów Starej Unii przejmując od nich wszystkie lewackie ustawy.
~Ministrant 8-07-2007 10:31
W niedzielę będzie mógł pracować ten kto okaże kwitek, że był u spowiedzi i głosował na pisiorów :–))
~Teraz Polska 8-07-2007 13:22
OK–w USA wszystkie sklepy sa czynne , nawet w najwazniejsze panstwowe swieta i to czesto cala dobe . W Niemczech jak wiecie w niedziele sa nieczynne . A w Polsce to Radyjo Maryja rzadzi i jest jak jest . Wlasnie opudlikowano zdjecia , kto jest sluchaczem , zwolennikiem radyja Maryja . Teraz wiadomo kto tak naprawde rzadzi w IV RP. Pozdrowienia dla twardoglowych , jajoglowych , kolka rozancowego i prezydenta miasta . Nie gratuluje dzis, bo mi sie nie chce .
~:) 8-07-2007 14:44
czym sie rozni niedziela od innego dnia tygodnia? chcialbym zaapelowac do rzadu o ustawowe dni wolne od pracy dla wszystkich we czwartki – w czwartki statystycznie podobno najlepsza pogoda na wyjscia w plener i niech ta paskudna gielde na lubanskiej zamkna :)
~Re;Teraz Polska 8-07-2007 14:55
Masz Pan rację !
~jura 9-07-2007 10:36
czuję , że będzie powrót do starego systemu bo niebawem będą listy obecności uczestników obowiązkowych procesji kościelnych wszelakich swiat wyznaczanych przez kler i kontrola frekwencji! tak bylo swego czasu przed świetami 1–go Maja , akademie 22– lipca sklepy do godz.12 musialy być pozamykane aby czlowieczeństwo się nie opilo , a na powitanie np. Breżniwa i innych notabli szkoly pustoszaly bo mlodzież w kilometrowym szpalerze aktywnie na powitanie wymachiwala chorągiwekami.dzisiaj ludzie muszą być wolni i sami decydować co maja czynić ,mają rozmaite możliwości i nikt nikogo nie zmusza do jakieś pracy w święta , z wyjatkiem zawodów które sobie świadomie sami obrali w tym księża – ale przereżający jest fakt powrotu do nacisków ,nakazów i ingerencji w życie gospodarcze obecnych propagandzistow np. co ma być zamkniete a co otwarte gdzie i kiedy? Ja sobie nie życzę aby jakaś mniejszość nahalnie wpychala mnie w ich wymarzony reżim !!!
~tez komentatorka.... 9-07-2007 19:19
Ale pierdoly tu wypisuja, niech zyje egoizm i zacofanie
~Do"komentatorka" 9-07-2007 19:38
...a najwieksza"pierdola" jest twoje jedno zdanie,ktorego nawet nie mozna obdarzyc mianem komentarza.
~do "do komentatorka" 11-07-2007 10:12
Jak nie rozumiesz, nie oceniaj komentarza. Co do twojej niemoznosci, nic na to nie moge poradzic na nieudolnosc.

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Woda z kranów już czysta

Jest szansa na miliony

Marszałek Senatu w Jeleniej Górze

Fundamenty muszli koncertowej już gotowe

Dożynki gminne we Wleniu

Sonda

Czy majątki żon i dzieci polityków również powinny być jawne?

Oddanych
głosów
490
Tak
81%
Nie
15%
Nie mam zdania
4%