MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Wandale niszczą mury

Wiadomości: Kotlina Jeleniogórska
Środa, 1 marca 2006, 0:00
Aktualizacja: Poniedziałek, 6 marca 2006, 22:24
Autor: TEJO
Fot. Krzysiek
Gdzie nie wejdą ekipy remontowe, tam na pewno dotrą grafficiarze. W mieście jest niewiele budynków, których nie zeszpecili farbą w spreju. Najczęściej zupełnie bezkarnie.

Wystarczy krótki spacer przez centrum Jeleniej Góry, aby przekonać się, że skala problemu jest ogromna. Kamienice przy placu Ratuszowym, niemal pod okiem prezydenta Jeleniej Góry i kamer monitoringu straży miejskiej, zapaćkane bohomazami.

To samo na innych traktach starego miasta. Kolorowe elewacje odnowionych za setki tysięcy złotych budynków – zniszczone sprejowymi znakami, plamami i napisami. Pokazują to palcami turyści, również niemieccy. Graffiti jest zjawiskiem globalnym, ale w tamtejszych miastach, zwłaszcza w zabytkowych centrach, niemal niespotykanym. Za wandalizm grożą surowe kary, a stróże prawa bezlitośnie wandali ścigają.

A u nas? Jak się dowiedzieliśmy w straży miejskiej, istnieje tam baza danych dotycząca grafficiarzy. Strażnicy fotografują oszpecone miejsca i na podstawie podpisów (podobno każdy grafficiarz ma swój), a potem tropią sprawców. Efekt mizerny.
– Złapanie wandala na gorącym uczynku jest bardzo trudne. Grafficiarze działają głównie pod osłoną nocy – tłumaczą strażnicy.

Jak widać, próba ucywilizowania graffiti, zastosowana przez władze miasta, przerosła oczekiwania pomysłodawców. Zamiast postraszyć grafficiarzy mandatem i zwrotem kosztów za remont zeszpeconych kamienic, pozwolono im się wyżyć podczas oficjalnie zorganizowanych mistrzostw. Wydzielono też fragmenty murów, na których można było legalnie malować. Skutek raczej odwrotny od zamierzeń.

Sposobem miało być też pokrycie zabytkowych murów specjalną substancją, która ułatwia zmywanie bohomazów. Problemem okazały się koszty, bo specyfik jest bardzo drogi.

Ogłoszenia

Czytaj również

Zamknięty szlak przez Kocioł Łomniczki

Jeleniogórzanka z szansą na tytuł Miss Polski

Motocykliści dla Niepodległej

Komentarze (18) Dodaj komentarz

~Mieszkanka Jeleniej Góry 1-03-2006 10:02
Budynek w którym mieszkam już dziesięć dni po remoncie był pobazgrany. Jak bym złapała takiego debila co to malował to kazała bym mu to zlizać. Potem jeszcze jego zdjęcie opublikować w miejscowej gazecie oczywiście z podpisem.
~Jeleniogórzanin 1-03-2006 10:50
Jest to jak widac ogromny problem, który wymaga właściwych działań władz, administratorów, służb porządkowych ale i mieszkańców.Mizerne efekty monitoringu i pracy straży miejskiej świadczą, że szukać należy także innych rozwiązań.Na pewno zaiwestowanie w elewacje odporne na bazgroły ma sens;biorąc pod uwagę koszty jakie niosłyby ze sobą częste remonty tradycyjnych elewacji, lepiej zainwestować raz, a praktycznie w wandaloodporne ściany. Warto może też zwrócić uwagę na inne sposoby -np. dlaczego rzadko kiedy któryś z wandali pokusi się o pomalowanie elewacji zabobrzańskich bloków? ( jeszcze tych nieocieplonych). Dawne technologie, w których elewacje płyt pokryte są kamyczkami nie dają odpowiedniej faktury przez co bazgroły i tak sa nieczytelne, a co za tym idzie nie są to miejsca atrakcyjne dla graficiarzy. Może więc jest pole do popisu budowlańców i architektów oraz studentów budownictwa?
~Christov 1-03-2006 11:02
Witam! Moje pytanie kieruję do straży miejskiej: Jeśli macie bazę danych osobowych tych pseudografficiarzy (jak twierdzicie), to przepraszam, co stoi na przeszkodzie, aby danego delikwenta, po jego tagu, obarczyć kosztami odnowienia zniszczonej elewacji? Przecież to właśnie jego podpis jest na ścianie i w tym światku jest on tak samo jedyny, jak podpis każdego z nas na przelewie bankowym. Ponadto, gdyby ukarać raz (a surowo), to potem sam wandal dbałby, aby jego tag więcej nigdzie się nie pojawił.A może nie chce się Wam interweniować w tej sprawie? Może lepiej "położyć uszka po sobie"?...A niemieccy turyści będą dalej fotografować się z brudnymi ścianami naszego miasta i potem opowiadać, że byli w "dzikim kraju". Przypominam Wam (jak i władzom miasta), że jak nas widzą, tak o nas piszą...a taka forma reklamy turystcznej, moim zdaniem, nie jest najlepsza dla Jeleniej Góry. Pozdrawiam.
~rurka 1-03-2006 17:03
a ja lubię ładne graffiti, oczywiście nie na świeżo odnowionych kamienicach, pomnikach, zabytkach, ale co to przeszkadza właśnie w podziemnych przejściu pod obwodnicą? jest kolorowo i ciekawie, na szarych brzydkich blokach i szkołach też nie zaszkodzi pozdr dla grafficiarzy ;]
~LIPTON 1-03-2006 17:58
Najgorsze jest to, że ci grafficiarze to nie grafficiarze... Prawdziwy grafficiarz potrafi namalować dzieło na ścianie a tu wszędzie wkoło jest syf na budynkach i nie tylko, jakiś szajs namalowany a nie graffiti... Nie nazwałbym tego graffem tylko ścierwem... i te wszystkie tagi obsr***
~Skvar 1-03-2006 18:06
To stoi na przeszkodzie ze nasze prawo jest tak skonstruowane zeby mozna bylo kogos na takiej podstawie karac.To nie odciski palcow!!! Wiec nie swiroj bo pojecia o tym nie masz.
~enasni rrorrim 1-03-2006 22:58
bardziej bulwersują mnie wypowiedzi internatów i sposób przedstawienia całej sytuacji niż sam fakt aktu wandalizmu , musimy zrozumieć fakt iż władze w jeleniej górze nie umieją zapewnić naszej młodzieży odpowiednich warunków do rozwijania swoich talentów plastycznych , to wielka wada i błąd( a czytał ktoś może najnowszy budżet dla naszego miasta ) konsekwencją tego są właśnie te wydarzenia na ścianach , dla młodego człowieka może być to sztuka , myślę więc że artyści wiedzą że pierwsze kroki stawia się w rysowniku a nie od razu na jasnej elewacji , panelu , itp. , graffiti sztuką... akceptuje jej obecność , pod warunkiem że będzie miała określoną estetykę , zgodzę się z faktem że niektóre koncepcje np. mocne przyciśnięcie wkładu markera na ścianie nie są estetyczne w takich miejscach jak plac ratuszowy. A złapanych artystów na gorącym uczynku proszę nie obrażać , nie używać przemocy itp., od tego mamy odpowiednie organy państwowe , nie dokonujmy samosądów , to też są ludzie.... mają swoją pasję , nie zabierajmy im tego , bo sytuacja pogorszy się jeszcze bardziej . Nie potępiajmy młodzieży za to co robi , najwyraźniej jest to współczesny rodzaj określania siebie samego ;)
~Christov 2-03-2006 14:48
Jesteś tego taki pewien Skvar? Zdaję sobie sprawę, że podstawą prawną takiego zatrzymania jest udowodnienie winy i domniemanie niewinności do momentu udowodnienia przestępstwa. Jak wodzisz nie świruję, a na tych w sam raz "na tych" sprawach ciut się znam, więc proszę, daruj sobie, OKi? Ale powiedz sam - czy jeśli wiesz "kto" (mają bazę) to nie powinni (tu: Straż mIejska) dla przykładu doprowadzić do zarejestrowania i przyłapania na gorącym uczynku danego pseudograficiarza? A ztym, że tag nie jest podpisem ... no cóż, wyszło szydło z worka, że sam niezbyt masz pojęcie w tym temacie. Pozdrófka.
~Mirek 2-03-2006 16:18
papranie po starym miescie to zbrodnia i prezydent Kusiak powinien zdymisjonowac komendanta strazy miejskiej za to ze dopuszcza to tego! w koncu za co ten komendant bierze kase? za karanie mandatami kierowcow ktorzy zle zaparkuja a nie za sciganie gowniarzy ktorzy niszcza stare miasto i okolice ratusza...skandal po prostu i tyle... a grafiti w przejsciu na obroncow pokoju to mi sie nawet podobaja ale nie w centrum!!! a moze szanowny pan Kusiak tego nie widzi???
~Miasto Jelenia 6-03-2006 23:06
Jak może namalować dzieło skoro nie ma na to za wiele czasu jeśli nie maluje na legalu przeciez zaraz ktoś podpie***** na straż albo psy... zastanówcie sie co piszecie...Jak by ludzie nie byli takimi konfidentami jakimi są to napewno wszystkie wrzuty były by dużo lepsze...
~prezes 7-03-2006 23:07
Dziwna sprawa przecierz na placu zamątowane sa kamery co to niby mialy pomóc . Zadaje wiec sobie pytanie komu ? Bo napewno nie nam a juz napewno nie straży miejskiej . Cos panowie słabe te wasze kamerki :)
~jelonka 7-05-2006 11:31
a ty mieszkanko jeleniej lepiej nic nie mow graffiti ja popieram jak najbardziej chociaz samnie maluje IFCC rzadzi
~ktos 7-05-2006 11:36
uzytkownik MIASTO JELENIA ma calkowita racje, kazdy tak podlizuje sie psom i donosza aby zrobic z tego afere i wuludzic kase od wandala. Respect za ta wypowiedz Miasto jelenia...
~gg 7-05-2006 11:37
saaasssaa
~YESik 2-07-2006 15:49
IFCC to najżałośniejszy skład w Polsce. 10 lat malują i niczego się nie nauczyli. Syf malują i tyle.
~Mistao Jelenia 21-07-2006 11:17
YESik ty w ogole nie znasz sie na stylu oni mieli taki czas ze malowali zaje******* a teraz probuja nowego stylu, i moze dlatego wybrali taki styl zeby wkur**** wlasnie takich gosci jak ty.
~klo 23-12-2006 17:21
ifcc peace
~anonim 24-12-2006 10:57
CLO wymiataja tez :D:D

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Udany Piknik Strzelecki

Wypadek przy baniakach  

Będzie kręcone!

Koperty życia już w Mysłakowicach

Pożegnali Słońce

Sonda

Miejscowości turystyczne bez zakazu handlu w niedziele?

Oddanych
głosów
116
Tak
64%
Nie
34%
Nie wiem
2%