MenuZamknijRaport
Koronawirus

WIADOMOŚCI

SPORT

Czwartek, 9 lipca
im. Sylwii, Weroniki

W mieście powstanie krematorium

Wiadomości: Jelenia Góra
Środa, 31 października 2007, 12:00
Aktualizacja: 14:27
Autor: TEJO
Fot. K. Piotrowski
Zainteresowana jego budową jest firma z Wałbrzycha. Kremacje jest coraz częstszą formą pochówku. Dla Jeleniej Góry wykonuje się je we Wrocławiu i Bytomiu.

Mało kto wie, że w Jeleniej Górze jest krematorium. Znajduje się ono w kaplicy św. Michała Archanioła na cmentarzu komunalnym. Zbudowane zostało jeszcze przez Niemców przed wybuchem II wojny światowej. Polacy prawie wcale go nie używali.

Wykraczało poza obyczajowość, a po pewnym czasie – było trudne technicznie ze względu na wyznaczone normy. – Specjalny piec jest praktycznie niewykorzywany, ale jego dostosowanie do współczesnych wymogów nie opłaca się – mówi Michał Kasztelan, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej.

Firma dokonuje spopieleń we Wrocławiu i w Bytomiu. Zainteresowanie tą formą pochówku jest coraz większe. Miejsc na cmentarzach brakuje. Kremacja jest rozsądnym wyjściem, które ten problem częściowo rozwiązuje.
– Mamy coraz więcej nagrobków urnowych, które zajmują zdecydowanie mniej miejsca, ale też wiele rodzin decyduje się na pochówki urny w grobowcach tradycyjnych – dodaje prezes Kasztelan.

Są plany, aby w mieście zbudować specjalne krematorium z nowoczesnym piecem i całym zapleczem, gdzie mogłyby się odbywać ceremonie żałobne. Zainteresowana jest tym firma z Wałbrzycha. Lokalizacji jednak jeszcze nie ustalono.

W kremacji nic złego nie widzą księża, choć podkreślają, że dość rzadko prowadzą ceremonię po spopieleniu.
– Formuła „z prochu powstałeś i w proch się obrócisz” może przecież być traktowana dosłownie – mówi ks. Dominik Kociołek z Centrum Formacji Misyjnej w Warszawie.

Dodaje, że nie ma żadnych formalnych przeszkód, aby ceremonie pochówkowe miały formę kremacji. – Są kraje katolickie, choćby Francja, Hiszpania gdzie nie robi się z tego żadnego problemu – dodaje. Podkreśla, że w swojej posłudze w Polsce zaledwie kilka razy prowadził taki pochówek.

Sonda

Czy w Jeleniej Górze krematorium jest potrzebne?

Oddanych
głosów
178
Tak
85%
Niekoniecznie
8%
Nie widzę takiej potrzeby
7%

Ogłoszenia

Czytaj również

Przy Handlówce z darmowym parkingiem

Trwa budowa punktu widokowego

Absolutorium dla bolesławieckiego zarządu powiatu

Komentarze (37) Dodaj komentarz

~uczulony 31-10-2007 12:09
Wiadomość została usunięta ze względu na złamanie prawa lub regulaminu.
~ktos 31-10-2007 12:51
Bardzo dobry pomysl.Po kremacji mojej mamy ,cala rodzina chce byc skremowana.
adix 31-10-2007 13:17
To dobrze, przyda sie w mieście krematorium, nie będzie trzeba wozić już zwłok do Wrocławia...
~jarek 31-10-2007 13:21
Katolicy będą oponować bo są przeciwnikami ekologii.
~Łowca byków 31-10-2007 13:26
No jasne, a co się może opłacać prezesowi Kasztelanowi?
PrYk 31-10-2007 13:27
Jestem jak najbardziej za tym, zeby krematorium zostalo uruchomione. Sam w przyszlosci wolalbym byc spalony :)
~kostucha 31-10-2007 13:36
Bardzo dobry pomysł - popieram
MaxMad 31-10-2007 13:57
Tak z ciekawości: a ile kosztuje średnio kremacja?
~Zenon 31-10-2007 13:58
Wiem ze moze nie na temat ale problem ten trzeba rozwiazac. Mam pytanie:czy przy ulicy Grunwaldzkiej i Podchorążych jest jakas oczyszczalnia,spalarnia odpadów czy cos w tym rodzaju? Od jakiegos czasu roznosi sie w tej okolicy fetor przypominajacy rozkladajaca sie padline!!!Czy moglby sie ktos tym zainteresowac?Cos jest nie tak! Tak nie moze być!
~id 31-10-2007 15:00
Dymy nad Hirschbergiem"
~megi 31-10-2007 15:02
koszt kremacji to około 700 zl plus koszty transportu my placiclismy około 700 zł bo był to wrocław pewnie do bytomia wiecej biora,ogolnie koszta sa wieksze niz normalny pochowek urna tez troszke kosztuje
~oko 31-10-2007 15:21
Przeciesz już jedna firma podjeła sie załatienia formalności na kaplicy starego cmentarza przy Sudeckiej i co i nic ...wzieli kase i zainwestowali w coś innego ......
~autobusiarz 31-10-2007 15:30
tak ,coś śmierdzi od kilku dni przy grunwaldzkiej i tesco ,wiatr niesie ten smród na zabobrze,jakaś padlina czy coś.Prosze sie tym zainteresować.
MALKONTENT 31-10-2007 18:04
moją ostatnią wolą jest komin więc popieram pomysł krematorium w jelonce w 100% !!!!! oby ten projekt został zrealizowany
~Do mego ...Ktos 31-10-2007 19:05
Nie przesadzaj.Kremacja mojej mamy byla o kilka set zlotych tansza niz normalny pochowek.Jezeli prochy sa pochowane na cmetarzu komunalnym,dodatkowo jest zwrot w wysokosci okolo 400zl z Urzedu Miasta.Moj kolega tez byl ostatnio kremowany i rowniez koszty calego pogrzebu byly nizsze....
~do megi 31-10-2007 19:09
Co Ty gadasz, że koszta są większe niż zwykły pochówek ? My w zeszłym roku płaciliśmy około 700 zł plus transport (transport około 500 zł, bo zwłoki wiózł zakład pogrzebowy), ale połowę z transportu oddaje urząd miasta, czyli tak jakby "jazdę w jedną stronę" a urna kosztuje od 50 zł wzwyż. My płaciliśmy 270. A za dwuosobowe miejsce na cmentarzu za 20 lat płaciliśmy 120 zł. Więc... podsumowując (bez księdza i całej ceremonii) wyniosło nas to 1190 zł. Tyle czasami kosztuje trumna nie wliczając innych rzeczy. Generalnie kremacja i pogrzeb kosztuje mniej niż normalny pogrzeb.
~spa 31-10-2007 19:23
w lutym b.r. koszty kremacji zwłok w Bytomiu wynosiły 550 zł z vat + transport (transport z Jeleniej Góry tam i z powrotem) około 650 zł z vat - w Jeleniej Górze o tyle jest dobrze, że Urząd Miasta JG zwraca ustawowo i ryczałtowo, po przedstawieniu odpowiednich dokumentów i odczekaniu około tygodnia czasu, część kosztów transportu w wysokości 365 złotych przez co koszta samego transporu zmniejszają się do 285 złotych - do tego trzeba doliczyć koszta samej trumny do kremacji (około 500 zł) i urny (od 300 do 400 zł) - pozostałe koszta to opłaty administracyjne cmentarza - w sumie koszt takiego urnowego pogrzebu powinien sie zmieścić maksymalnie w wysokości 3500 zlotych
~izabela 31-10-2007 19:57
przeciwnikom kremacji proponuje cofnac sie do 1997 roku.Wowczas to podczas powodzi zalalo cmentarz w Cieplicach,wyplukalo swieze groby.Co widzialam na wlasne oczy,dryfujace trumny....Proces gnilny szczatek zaczyna sie juz od 10 dnia zgonu.Czy zdajecie sobie sprawe z zagrozenia epidemia?A skad miejsce na nowe groby? Na urny wystarczy mur z "szuladka",a koszty sa duzo nizsze.Jestem pewna,ze to jest bardzo dobry pomysl na przyszlosc.
~wrona 31-10-2007 20:07
Może to stanie się faktem i krematorium powstanie,choć,jak pamiętam,o tym mówiło się kilka lat temu.Temat na czasie,ale po 1 listopada wszyscy zapomną...oby rajcowie pamiętali!
~akcja znicz 31-10-2007 20:26
najgorsze to ocknąć sie w takim piekarniku ,ale gorsze ocknąc sie w piórniku 2 metry pod ziemia ,stanowczo stawiam na piec.A co do kosztów pochówku to do (chyba)5000 koszta zwaraca ZUS wiec oba sposoby pochówku zamkną sie w tej kwocie oczywiscie bez ''wodotrysków i fajerwerków ''bez złotych urnien i dębowych trumien
~jedna trumna w ciągłym obiegu 31-10-2007 20:36
a co do kosztów trumny do kremacji to my za nią płacimy 500 zł tak jak napisał ''spa'' a odbywa sie to tak ze trumna do kremacji jest jedna po prostu przed samym skremowaniem nieboszczyka wyrzucają dosłownie z tej trumny na ruszta i trumna czeka na następnego (osobiscie widziałem taki przypadek)...taki sposób na nabicie kasy bo nikt nie udowodni czy nieboszczyk został spalony z trumną czy bez a 500 zł to 500 zł ...taki gratis po kilka razy w tygodniu
~bary33 31-10-2007 22:05
Jasne! Nasza kotlina jest tak świetnie przewietrzona, tak mało mamy zanieczyszczeń w powietrzu, że potrzeba nam jeszcze tylko komina krematorium!!!!! Może jeszcze spalarnia śmieci. Będzie komplet. Żal wam na transport kilkaset złotych??????? Zasiłek pogrzebowy napewno pokryje wszystkie wydatki - z nawiązką. Chyba, że chce się przy tej "okazji" zarobić trochę grosza.... brrrrrrrrrr
~zulu33 31-10-2007 22:31
U mnie w rodzinie - po dwóch kremacjach (przeprowadzonych we Wrocławiu) nikt nie wyobraża już sobie, żeby go po zejściu "robaki zjadały". Każdy woli poodać się spopieleniu. Jeden raz brałem udział w takiej formie pożegnania. Nie jest to dobre słowo, ale ten sposób jest znacznie bardziej "przyjazny" dla bliskich. Jest coś mistycznego i uduchawiającego w takim odejściu - i jest to znacznie lepsze niż bębnienie ziemią o trumnę.
~muniek 31-10-2007 22:39
Mnie najbardziej śmieszy to... Wchodzi się do zakładu pogrzebowego (np. zakład O. przed tygodniem) i pyta się - ile kosztuje ta granitowa urna... Tleniony Pan odpowiada - to zależy... Niestety - kremacja jest znacznie tańsza i jest to nie w smak zakładom pogrzebowym, bo nie dają rady wyciągnąć całego zasiłku pogrzebowego od rodziny. Zwłaszcza, że po kremacji można zamówić pochówek urny na cmentarzu lub nie... Muszą walić zwyżki na przechowaniu zwłok, transporcie i podwójnie naliczając Vat. Nie wierzycie... Zapraszam na Kasprowicza i do innych firm.
~zulu33 31-10-2007 22:47
bary33 - zapewniam Cię, że tych kilku(dziesięciu...set...kilkatysięcy) d...li, którzy palą w piecach butelkami PET - szkodzą naszej kochanej Kotlinie znacznie więcej. I niestety widzę, że to pokolenie musi chyba wymrzeć, bo do zreformowania się nie nadaje...
~Zdecydowane TAK !!! 1-11-2007 0:15
Oby tylko stało się faktem.
~Ktos 1-11-2007 8:46
Mozna jeszcze dodac ze zaklady pogrzebowe pobieraja koszt samego przewozu Urny na cmetarz(250zl)Czyli z zakladu pogrzebowego na cmetarz.Dowiedzialam sie przy zalatwianiu formalnosci ,ze mozna samemu taka urne odebrac z zakladu pogrzebowego i przewiezc na cmetarz.Nie wiem dlaczego...???To taxi byla by tansza...
Agajg 1-11-2007 8:53
Jak ktoś słusznie zauważył ,ten temat przewija sie w Jeleniej Górze od dawna.Spalanie zmarłych jest akceptowane równiez przez Kościół.Jest to godny sposób by pożegnac bliska osobę.Sama również wolę być spalona.Nie wiem co jest bardziej szkodliwe: dym pochodzacy ze spalania zmarłych czy np zalany podczas powodzi cmentarz...Sam termin "krematorium" może być źle kojarzony ale to kwestia czasu by ludzie przyzwyczaili sie do tego.
~jur 1-11-2007 9:57
A propos tego dziwnego "zapachu" przy Tesco. W dniu wczorajszym około godziny 18.00 kiedy byłem na zakupach to tak dawało że myślałem iż znajduję się gdzieś przy wysypisku śmieci albo miejscu porzucenia jakiej większej ilości padliny.Natomiast jeśli chodzi o kremację zwłok to jestem jaknajbardziej za tym. Ktoś wspominał że będą dymić kominy krematorium. Niech ta osoba pojedzie sobie do Wiednia, tam w samym centrum miasta jest spalarnia śmieci. Jakoś tam niczego nie czuć.
~rekin 1-11-2007 10:54
Spopielenie to postepowy proces w tym wzglądzie z różnych powodów.Ale w Jeleniej Górze juz takie zapędy byly aby dokonywać kremacji na starym cmentarzu , bo przedwojna tam kremowano. Jednakże dzisiaj ze względu że przybylo dookala cmentarza wiele budynków i hotel to spowodowalo wyelominowanie kremacji z tego miejsca z powodu ewenyualnego wydobywająego się smródu z procesu spalania.A to wymagaloby filtrów o wielomilionowej wartości. Stąd zamiar ten upadl , a napalony biznesman stracil bo na ten cel wykosztowal się już wcześniej na remont i odnowienie pomieszczeń pod kaplicą. W końcu nawial a P. Kasztelan skorzystal. Osobiście nie chcialbym mieszkać w tamtej okolicy !!
zloty666 6-11-2007 20:19
Zakład do kremacji przydałby się w Kotlinie, ale pod warunkiem, że byłby nowoczesny (wymogi ochrony środowiska spełniał z wyprzedzeniem). Koszt kremacji zapewne ulegałby obniżeniu w miarę wzrostu "zainteresowanych".
~markus 9-11-2007 17:57
na terenie dawnego poligonu przy sudeckiej jest dawna stacja mps dawnej jednostki od najbliższych zabudowan jest około 1,5 km tam mozna ulokowac stację spopielania zwłok sam pracowałem na takiej stacji w czechach i z komina wydobywał się tylko biały dym w postaci pary i nic nie było czuć taka stacja jest w libercu mozna to sprawdzic.jest to bardzo ekologiczne przetsięwziecie.jestem za.
~zainteresowany 20-11-2007 21:03
To fakt, juz kiedyś temat ten był poruszany ale nic z tego nie wyszło. Teraz jest okazja aby to sie zmieniło i nie trzeba by było wozic zwłok do Wrocka.Swojej zonie powiedziałem,że po mojej śmierci ma moje zwłoki skremowac bo tak jest ekologiczniej,a oprócz tego dużo taniej.Wiem to od kogoś kto prowadzi zakład pogrzebowy.
~Janina 23-02-2010 17:43
A jaki piec kremacyjny miałby zostać zainstalowany w Jeleniej - szukam po internecie i znajduję jedynie szwedzkie piece kremacyjne http://piecetabo.pl - ale chyba nie wszystkie krematoria korzystają z tych pieców kremacyjnych.
~ 29-07-2010 11:05
a czyb ktos wie co kiedys znajdowalo sie w tej kapliczce jaka funkcje ona spelniala napiszcie jesli ktos wie
~Adam123 18-04-2011 13:47
Piece najczęściej teraz montowane pochodzą z Włoch. We wcześniejszych wypowiedziach powtarza się często problem dymu z kominów. Ale tu kłaniają się filmy wojenne raczej. Z nowoczesnego pieca nie ma kompletnie żadnych \" dymów \". Jest to całkowicie ekologiczny i czysty sposób obrócenia się w proch. Podobnie nic wspólnego z rzeczywistością nie ma proceder uzywania tej samej trumny do spopielania kilku ciał. Na YouTube można znaleźć sporo filmów z całym procesem spopielania. Tam nie ma takiej możliwości !! W krematorium w Dąbrowie Górniczej jest np dodatkowo cały system skanowania, uniemożliwiający popełnienie jakiegoś błędu. Można zresztą wziąć udział przez szybę w procesie wsuwania trumny do pieca. Co prawda trudno potem czekac 2 godziny na spopielenie i kolejne trzy na wystudzenie prochów. Ale jak ktoś się uprze..No i sam pogrzeb dla rodziny jest o wiele łatwiejszy psychicznie. Ja teraz po sobotnim pogrzebie jestem całkowicie pewien,
~JANI 2-06-2011 15:44
Halo JUR Jezeli chodzi o spalarnie smieci w Wiedniu to nie jst w samym CENTRUM

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Mobilizacja przed II turą

Interwencja w Jeżowie  

Senator zaklejał plakaty? Jest odpowiedź K. Mroza

Finał na lawecie

Victoria pokonała ekipę z Marciszowa

Sonda

Przed nami II tura wyborów prezydenckich w Polsce. Kto ma większe szanse na wygraną?

Oddanych
głosów
2192
Andrzej Duda
40%
Rafał Trzaskowski
55%
Nie wiem
5%