MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Trzech kandydatów do fotela szefa Teatru Norwida

Wiadomości: JELENIA GÓRA
Czwartek, 26 lutego 2009, 15:10
Aktualizacja: Niedziela, 1 marca 2009, 8:19
Autor: TEJO
Fot. TEJO
Bogdan Koca, Wiesław Lewoc i Zbigniew Rybka to ostateczna lista pretendentów startujących w konkursie na dyrektora naczelnego Teatru Dramatycznego.

O Kocy jako o ewentualnym dyrektorze placówki pisaliśmy już kilka tygodni temu, zanim ogłoszono konkurs na naczelnego „Norwida” Wówczas jednak nikt oficjalnie nie potwierdził informacji o tym, że Bogdan Koca może zostać szefem teatru bez konkursu. Dziś już wiadomo, że złożył podanie.

Kandydat jest aktorem Teatru Polskiego we Wrocławiu (1975-81 i od 2006). W 1982 roku wyjechał do Australii, gdzie wyreżyserował wiele przedstawień teatralnych. W 1997 roku założył Sydney Art Theatre, gdzie pełnił funkcję dyrektora artystycznego i reżysera. Wystąpił w kilkunastu filmach australijskich – czytamy na stronie filmpolski.pl.

Wiesław Lewoc jest związanym z Platformą Obywatelską aktorem i działaczem kultury z Pomorza. Był, między innymi, wicedyrektorem Zamku Książąt Pomorskich. Wcześniej pracował w Teatrze Współczesnym w Szczecinie. Lewoc bez powodzenia startował w konkursie na szefa zamku książąt. „Poległ” na teście językowym. Jak podała Gazeta Wyborcza, komisja uznała, że za słabo zna niemiecki.

Zbigniew Rybka jest z wykształcenia magistrem sztuki. Ukończył warszawską Państwową Wyższą Szkołę Teatralną na wydziale wiedzy o teatrze. Karierę zawodową zaczynał od instruktora w Gminnym Ośrodku Kultury w Nielubi w 1978 roku. W poprzedniej kadencji był prezydentem Głogowa. Wcześniej w tym mieście był działaczem kultury. Znany jest jako twórca Międzynarodowych Głogowskich Spotkań Jazzowych.

– Termin zgłaszania kandydatów upłynął dziś o godz. 16. Poza wspomnianymi osobami nikt podań nie złożył. Mówiło się o sześciu osobach. Wśród zainteresowanych miał być, między innymi, Henryk Dumin, etnolog i działacz kulturalny, ale – ostatecznie – nie ma go na liście oficjalnej.

Konkurs zostanie rozstrzygnięty pod koniec marca. Skład komisji, która wybierze szefa Teatru Dramatycznego, nie jest jeszcze znany. Poprzeczka dla kandydatów została postawiona wysoko: muszą udokumentować wykształcenie wyższe i 10-letni staż pracy, w tym pięcio na stanowisku kierowniczym oraz osiągnięcia. Przypomnijmy, że te kryteria zamknęły drogę do startu w konkursie obecnemu kierownikowi artystycznemu Wojtkowi Klemmowi.

Ogłoszenia

Czytaj również

Plac zabaw gotowy

Nie dla tego masztu

Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa działa!

Komentarze (24) Dodaj komentarz

~Okienko 26-02-2009 19:49
To chyba teraz może być tylko lepiej, czyż nie...?
~wie39 26-02-2009 20:47
nareszcie ten klemmmm pójdzie na zieloną trawkę
TEJO 26-02-2009 20:50
Uprzejmie proszę autora komentarza do tego tekstu o ponowne jego nadanie. Z przyczyn technicznych nie został zamieszczony, za co przepraszam - Konrad Przezdzięk
kazimierzp 26-02-2009 21:26
A co mnie obchodzi czy pan Lewoc jest sympatykiem czy nie Platformy Obywatelskiej! Tak jak nie obchodzi mnie czy jest kochankiem tej czy innej pani! Kandydat na Dyrektora Teatru ma być dobrym menadżerem, dobrym organizatorem, dobrym moderatorem tej sceny! Teatralnej, nie politycznej! To, że przynależność partyjna tego pana jest dominująca w informacji o nim to tylko dyskredytuje Go (jeżeli jest inicjatorem przekazywania takich wiadomości)! Mnie nie obchodzi czy ten kot będzie rudy, czarny, czy też mieszaniec! Ma łapać myszy!!!
~Bassu 26-02-2009 21:38
wszystko marność... bo to POLSKA właśnie... brak mi słów. Panie Wojtku, jestem z Panem i nie tylko ja:) tyle w temacie.
~jelgór 26-02-2009 21:46
Panie Kazimierzu, ale to zasadnicza sprawa jest, czy będzie łapał myszy na sposób liberalny, czy konserwatywny.
~Do ~Okienko 26-02-2009 22:41
Jeżeli Pan Bogdan w swej łaskawości zechce pobyć w naszym teatrze - to będzie nie tylko lepiej, ale bardzo dobrze.
~Trzy grosze... 27-02-2009 0:11
...szkoda, ze w Jeleniej Gorze nie ma zadnego kota, miejscowego, ktory by spelnial kwalifikacje i chcial lapac miejscowe myszy w jeleniogorskim Teatrze... zgadzam sie z panem Kazimierzem, przynaleznosc do takiej czy siakiej partii nie powinna miec zadnego znaczenia...
~ago od kosmosu 27-02-2009 7:06
A czy nie mógłby startować do tego konkursu również Pan Tadeusz Wnuk? Znamy Go wszyscy, wiemy, że teatr pod Jego kierownictwem byłby na wysokim poziomie. Jeśli chodzi o przedstawionych w artykule kandydatów - to faktycznie może się okazać, że oni będą chcieli "pobyć sobie" z nami tymczasowo, dopóki nie dostaną lepszej oferty w stolicy lub w większym mieście, tak jak było z poprzedniczką pana WiadomoKogo. Teatr znów miałby wtedy problem.
~do Bassu 27-02-2009 7:28
do Bassu: wazelina ci aż kapie... Idź lepiej na grzybki
~wybór 27-02-2009 7:48
mamy więc WYBÓR między zdziwaczałym australijskim dyrektorem teatru jednego aktora w( jego reżyserii,dramaturgii i muzyce- u nas to się nazywa chałtura ), którego pogonili z wrocławia (nie chcieli go w polskim a w pantomimie puścił strasznego weneckiego knota)ale ma znajomości w urzędzie a wicedyrektorem domu kultury ze szczecina, który nie mógł zostać dyrektorem bo językami nie włada za to przed wyborami na swoich ulotkach tarzał się w śniegu na golasa...ale jest z PO... ale jelonka widać na więcej nie zasługuje.
~patriotka 27-02-2009 14:25
Henryk D. na Dyrektora!!!
~m 27-02-2009 15:57
ja też chcę dalej Klemma, nie tylko Bassu :) !
~jed25 27-02-2009 17:11
Bassu masz rację. I nie wazelina tylko poparcie młodych dla Klemma. Proponuję kandydata może z Nowej Zelandii?? Każdy dobry - byle by był marionetką w rękach naszej "cudownej" władzy.
~do patriotki 27-02-2009 18:08
Mam nadzieje, że to zart. Gdzie cudzysłów? Wtedy juz nawet aktorow by nie bylo w naszym teatrze
~ago od kosmosu 27-02-2009 18:34
patriotka, nie prowokuj, bo to chyba prowokacja, a nie na poważnie
~ago od kosmosu 27-02-2009 18:42
To piękne TEJOWE zdjęcie teatru adekwatne do sytuacji, zwłaszcza te czarne chmury nad gmachem i pochyłe drzewo na Teatralnej. :-) Trudno oderwać się od patrzenia na to foto!
~hahahaha 27-02-2009 22:22
"nie ma na liście oficjalnej" - czyli co? jest jakaś lista nieoficjalna na ogłoszony przez samorząd konkurs? Śmiało, droga redakcji, napiszcie wreszcie prawdę o tym, że jest lista oficjalna i lista tych, którzy są brani pod uwagę!!
~Prawie stały czytelnik 27-02-2009 23:14
Ktokolwiek będzie dyrektorem z tych trzech panów, życzę mu wiele cierpliwości i mądrości, by mógł posprzątać po tych rozbojach zbyt pewnych siebie przebiegłych hochsztaplerów bez kultury i ogłady. Nie wiem, co to za żart ~ago od kosmosu (27-02-2009; 07:06), by pan Tadeusz Wnuk kandydował na szefa Teatru im. Norwida. Wystarczy już tego, co narozrabiał wobec swoich kolegów i koleżanek z teatru. Bo jako Aktor powinien cały czas być na scenie. Brakowało go w wielu spektaklach. Czy ta choroba na władzę też go zaatakowała? Podobnie jak w sytuacji wrocławskiego Teatru Polskiego, gdzie ex-ceniony krytyk teatralny pan Krzysztof Mieszkowski teraz siedzi twardo na stołku dyrektora i są z nim duże problemy (nie tylko finansowe). A pan Henryk Dumin też ma inne powołanie (świetnie sprawdziłby się jako wykładowca na wyższej uczelni), lecz chyba nie do końca został wyleczony z choroby na władzę. Niech się wypowiedzą pracownicy Domu Kultury Muflon w Sobieszowie, że szefowanie mu nie służy i nie wychodzi. Pan Wojciech Klemm musi odejść bez pożegnań! Choćby za bestialskie i nieludzkie potraktowanie aktorki Marty Łąckiej i ostre wyzwiska w kierunku katolików. Kij musi mieć dwa końce, nie tylko jeden. Zresztą Klemm ma takie konszachty, że zapewniam drodzy fani i wielbiciele, nie umrze z głodu. Gorzej będzie po jego śmierci cielesnej, nawet ta Gwiazda Dawida, którą nosi na szyi mu nie pomoże. I powinien ją zresztą natychmiast zdjąć. To tak jakby gwiazda Doda czy inna wyzwolona seksualnie postać nosiła symboliczny krzyż, na którym umarł za ludzi Jezus. Wierzę, że Sąd Ostateczny nie będzie już taki tolerancyjny/liberalny jak nasz pan Prezydent Miasta wobec tego pana Klemma. Powinni też karę ponieść państwo aktorzy (nie wszyscy, ale...), którzy obrazili nasz lokalny rząd (jest napisane w Biblii/Liście do Rzymian 13;2, że kto przeciwstawia się władzy, przeciwstawia się Bożemu postanowieniu) zmontowali artykuły rażącej treści wobec Jelonki.com i naszego Miasta, nie tylko we wrocławskiej Gazecie Wyborczej. I na koniec jeszcze jedno nazwisko - pan Bogdan Nauka. Za zaprzepaszczenie dobrego imienia naszego Teatru im. C.K. Norwida i za to co się działo za jego rządów też powinien odpowiedzieć. I odpowie.
~ago od kosmosu 28-02-2009 8:18
do ~Prawie stały czytelnik. Masz rację we wszystkim, co napisałeś, jednakże jeśli chodzi o Pana T. Wnuka - to czymże On zawinił wobec kolegów aktorów? Z tego co wiem, to nie był na scenie, bo nie otrzymywał ról w czasie dyrektorowania p. Klemma. Jeśli było inaczej to proszę mnie tutaj sprostować. Pewnie, że powinien być na scenie, ale świetny aktor pan Jacek Grondowy także nie był wtedy na scene, i nie dlatego, że dostał rolę w serialu, lecz z powodu nieotrzymywania ról. Co do pozostałych spraw - zgadzam się z każdym Twoim słowem. Także z dwoma ostatnimi zdaniami. Jak się pełni funkcję naczelnego, to niestety nie można chować głowy w piasek i liczyć na przeczekanie. Należy podejmowac decyzje, a nie - unikając odpowiedzialności - przybierać postawę "wszystko bierz, tylko mnie zostaw". A tak się w tym wypadku działo. I wszyscy o tym wiedzą.
~kika 28-02-2009 9:54
Podpisuję się pod opinią „Prawie stałego czytelnika". Kariera Pana Nauki jest potwierdzeniem porzekadła: „Pokorne cielę dwie matki ssie”. Pan Nauka przeczekał cichutko parę latek i wyprowadził się do Cieplic , zostawiając scenę dramatyczną na pastwę Wojtka Klemma i jego wyznawców. I pewnie jeszcze posiedzi trochę cichutko w T. Zdrojowym, niczym szczególnym nie zaskakując. Warto zresztą porównać ten teatr z innymi, podobnymi w innych miastach. Natomiast nam pozostaje wierzyć, że komisja konkursowa podejmie dobrą decyzję w sprawie przyszłości Teatru Norwida. Nie dziwi mnie, że jest tak niewielu kandydatów, bo kto by chciał zajmować się teatrem w czasach kryzysu, i na dodatek szukać nowych aktorów, bo przecież chyba ci obecni nie zostaną tutaj po tak gorących deklaracjach poparcia dla obecnego dyrektora, które potwierdzili własnymi podpisami! Pierwsza chyba odejdzie p.Osiej-Gadzina, która z taką emfazą opowiadała w 3 programie Polskiego Radia, jak to przez 10l at żyła na pustyni kulturalnej i dopiero przyjście P.Klemma zmieniło tę sytuację. Pewnie już jest przerażona perspektywą odejścia tego kreatora życia artystycznego w naszym mieście. Jeśli mogę coś radzić wysokiej komisji, to myślę, że warto postawić na człowieka teatru. Festiwale jazzowe i inne (nie tylko muzyczne) już mamy, zamki idą do remontu (podobno), trzeba jeszcze posprzątać teatr …
~Prawie stały czytelnik 28-02-2009 10:03
Do ~ago od kosmosu. Nie chodzi o przyznawanie mi racji, bo rację ma tylko Ten, który sądzić będzie wszystkich. Co do pana Tadeusza Wnuka, źle zostałem zrozumiany. To bowiem dobry Aktor z mocnym męskim głosiskiem i to śpiewający, którego - jak już wspominałem - zabrakło na scenie podczas dyrekcji pana Wojciecha Klemma (mówiono w mediach, że pan Klemm nie wiedzieć dlaczego, chce się pozbyć raz na zawsze aktorów - pana Wnuka i Grondowego) - pojawił się tylko w "Karierze Artura Ui" (wrzesień 2007). A wcześniej pan Tadeusz Wnuk jako kierownik teatru nie potrafił zjednać sobie ludzi, po prostu to nie ta osobowość i nie ten talent od Ojca. To jeszcze jeden przykład choroby na władzę. W przypowieści o talentach w Ewangelii Matusza 25; 14-30 jest napisane, że w dniu sądu będziemy się musieli rozliczyć z każdego otrzymanego daru. Takim talentem domagającym się pomnażania jest każde nasze uzdolnienie naturalne, a w przypadku pana Tadeusza Wnuka nie jest to z pewnością życiowa rola dyrektora (na scenie czy na ekranie tak).
~clown 28-02-2009 11:14
Trochę bez sensu, że redakcja w jednym przypadku podaje powiązania polityczne kandydata. To sugeruje czytelnikom wiele, albo wszystkich przedstawić w ten sposób, albo żadnego, trochę to nie fair...Jeśli akurat on zostanie dyrektorem, zacznie się nagonka, że powiązania z PO zapewniło mu stanowisko, a tak być nie musi.
~ago od kosmosu 28-02-2009 11:18
do ~Prawie stały czytelnik. Dziękuję za te informacje. Wiedziałam, że ten Aktor był kierownikiem artystycznym w tym teatrze, ale nie znałam okoliczności opisywanych przez Ciebie. To co napisaleś, co nieco wyjaśnia. Jednak co do tego zjednywania - pan WiadomoKto nadzwyczaj zjednał sobie większość aktorów i ... było to ze szkodą i dla widzów, i dla pozostałych osób zatrudnionych w tym teatrze. To zresztą wynika z wypowiedzi samego pana WK umieszczonej w obszernym wywiadzie, przytaczanym również przez Jelonkę.

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Studium na początek

Wypadek przy baniakach  

Radni KO przeciw kupcom?

O rozpadających się górach

Wyrzucali kwiaty za płot

Sonda

Wypalenie zawodowe należy uznać za chorobę?

Oddanych
głosów
810
Tak
64%
Nie
29%
Nie wiem
7%