MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Straszny wieczór w ciemnej kotlinie

Wiadomości: JELENIA GÓRA
Piątek, 31 października 2008, 17:28
Aktualizacja: 17:29
Autor: Angela
Fot. Archiwum
Zupa ze zgniłej cebuli na krwi nietoperza dla dzieci i mroczne klimaty gothic rocka dla dorosłych: Choć nad zasadnością tradycji obchodzenia Halloween w naszej kulturze można dyskutować, jej obecność jest bezdyskusyjna. Na przypadające dziś lokalne „straszenie” przewidziano wiele atrakcji, a do mieszkań już pukają przebrani w upiorne stroje młodzi ludzie.

Obchody Halloween w Jeleniej Górze rozpoczęły zorganizowane przez Bożenę Wysocką atrakcje dla najmłodszych w Krainie Bajek. Wieczorami dzieci spotkają się z czarownicą Tabazą, z którą lataą na jej miotle i przygotowują ogromną dynię . Malują sobie twarze jak wampiry i kościotrupy i warzą zupę o smaku zgniłej cebuli na szczypcie pazurów i zaprawianej niebieską krwią nietoperza. Wszystko w scenerii jaskini pająków i tarantul.

Dla dorosłych mieszkańców Jeleniej Góry lokalne kluby również przygotowały nie małe atrakcje. Klub Kaligrafia zaprasza na koncert Halloween Night zespołu 1984, który odbędzie się dziś o godzinie 21. Uczestnicy Halloween będą bawić się w rytmach dark, electro oraz gothik-rocka. Wstęp na całą imprezę kosztuje 15 złotych.

Niespodzianki na Halloween szykują tez pozostałe jeleniogórskie kluby. Przebierać się będą natomiast goście klubu w Szklarskiej Porębie „Jazgot”. Oni wezmą udział w konkursie na najlepsze przebranie i otrzymają zniżki na wstęp. Impreza rozpocznie się tam o godzinie 21. i potrwa do rana.

Święto Halloween związane jest z czarną magią i odprawianiem czarów. Jego popularne symbole to duchy, czarownice, nietoperze, czarne koty, gobliny, zombie, sowy, demony itp. Inny znany symbol to wydrążona dynia z palącymi się w środku świecami. W Stanach Zjednoczonych popularnym zwyczajem jest przebieranie się za duchy, wampiry, czarownice, demony. W ten dzień przebrane dzieci chodzą po domach zbierając cukierki i słodycze. Nieodłącznym symbolem tego święta jest także wydrążona dynia z otworami najczęściej w kształcie twarzy ze świecą w środku. W różny sposób święto obchodzone jest w różnych krajach jednak coraz częściej obserwuje się „amerykanizację” tego święta i zanik tradycyjnych zwyczajów. Po dziś dzień święto to jest narodowym świętem w Irlandii. Hucznie obchodzone jest też w takich krajach jak: Anglia, Australia, Stany Zjednoczone, Nowa Zelandia i Szkocja.

Ogłoszenia

Czytaj również

Cieplice pod selfie

Jeleniogórzanka z szansą na tytuł Miss Polski

Jest nowy skwerek

Komentarze (17) Dodaj komentarz

~aristo 31-10-2008 20:51
Następny implant zblazowanej Ameryki
~albert 31-10-2008 21:02
Czy my na prawdę musimy przejmować wszystko od tych durnych amerykanów?! Żenada!
~ 31-10-2008 23:52
dobre święto :). w tych czasach prawie wszystko się bierze od Amerykanów - czas to zaakceptować
~_ojdiridirachciach___ 1-11-2008 0:35
To prawda, że mamy kolejnego kulturowego hamburgera w spisie naszych świąt. Mając jednak na uwadze, że u nas wyłącznie kluchy i czerniny ..taki "przysmak" może być ciekawą odmianą ;)))
~maku 1-11-2008 0:46
Święto – ogólne określenie szczególnych dni lub dłuższych okresów powtarzających się regularnie co rok. Święto może mieć charakter religijny (np. Boże Narodzenie), narodowy (np. Trzeciego Maja), państwowy (np. Święto Niepodległości) lub międzynarodowy (np. Dzień Praw Człowieka). Może upamiętniać jakieś wydarzenie (np. bitwę), podkreślać wagę pewnych problemów (np. Sprzątanie świata), może też być okazją do uczczenia osoby (np. Jana Pawła II) czy grupy społecznej (np. pracowników) lub zawodowej (np. górników). Powyżej przytoczyłem ogólna definicję święta. proszę autora artykułu o wyjaśnienie jak to się ma to do polskiej tradycji katolickich świąt - Wszystkich Świętych i Dnia Zadusznych choć ten drugi dzień wywodzi się z przedchrzescijańskich obrzędów słowiańskich. SŁOWIAŃSKICH a nie AMERYKAŃSKICH. Więc bliższych nam kulturowo. A atrakcje dla dzieci typu - "Malują sobie twarze jak wampiry i kościotrupy i warzą zupę o smaku zgniłej cebuli na szczypcie pazurów i zaprawianej niebieską krwią nietoperza. Wszystko w scenerii jaskini pająków i tarantul" jest wręcz porażające. Pisanie o tym, a więc i propagowanie określonych zachowań, jest żenujacym świadectwem ambicji Redakcji. / Piszą wszyscy - więc i my napiszemy./ Fakt, że obchodzone jest w innych krajach, nie znaczy że i w Polsce ma być obchodzone i propagowane. Przecież wymienione w artykule kraje /Australia, Stany Zjednoczone/ maja kulturą kilkusetletnią a nie ponad tysiącletnia, tak jak Polska. Zostawmy więc ich "zamiłowania" do komercjalizacji wszystkiego, nawet tak mocnych w przeżywaniu tajemnicy śmierci Świąt (jeśli wiedzą co to jest) im, a my świętujmy to co w polskiej tradycji jest zakorzenione ponad tysiąca lat. Świętujmy to po Polsku, po "naszemu",a więc z głębokim szacunkiem, bo to jest naszą tradycją! ~aristo bardzo fajnie i krótko to ujął -" Następny implant zblazowanej Ameryki" To prawda - Ameryki 'dwufunkcyjnej" - potrafiącej tylko machać ręką i szeroko się uśmiechać, pokazując białe sztuczne zęby. Prawdziwy to oni mają tylko "kicz."
~com 1-11-2008 4:15
Obrzędy tej nocy były znane jeszcze przed odkryciem Ameryki. Słowianie je kultywowali, chodząc na cmentarze i wywołując duchy tudzież rozmawiając z nimi i takie tam...
~heartbreaker 1-11-2008 5:25
w koncu był jakis koncert!!! nawet sporo ludków przyszlo dzis do kali - zabawa jak zawsze rewelacja!!! a ze okazja "hamerykanska", niektorzy pija za zeszloroczny snieg :D
~Tee 1-11-2008 7:09
Jeżeli kogoś to bawi... Ale Wszystkich Świętych i Zaduszki obchodzone po naszemu są piękniejsze.
~aristo 1-11-2008 9:30
A tak, a propos - czy już sam tytuł artykuliku "Straszny wieczór w ciemnej kotlinie" ma odzwierciedlać mniemanie autorki artykuliku o rejonie w którym i o którym pisze? Brawo za zręczność.
~salce-sonic 1-11-2008 10:14
Rotfl'n'Lol - nie mogę z Was znawcy tematu Halloween :)) Halloween wywodzi się z celtyckiego obrządku Samhain. Ponad 2 tyś lat temu, w czasach pogańskich ludzie w Irlandii przebierali się w kolorowe kostiumy i odprowadzali duchy do granic miasta. Dopiero imigranic przywieźli je do Ameryki w XiX w. :))
~aristo 1-11-2008 11:21
Jeśli ktoś pisze "nie mogę z Was znawcy tematu Halloween", i nie dopisuje czego nie może, oznacz iż nie rozumie o co niektórym z piszących chodzi. Nie jest ważne w tym wypadku skąd, czy z czego wywodzi się to, co zwane jest Halloween w USA. Niech sobie takie imprezy ktoś, dla kogoś organizuje. Natomiast nazwanie tego ŚWIĘTEM (to, że w ciemnej dolinie to już inna piękna sprawa) w naszych, polskich warunkach i tradycji jest nieporozumieniem. I i to właśnie określenie chodzi. W Stanach głównie jest to impreza nakręcana głównie przez komercję (to, co w coraz większym stopniu zaczyne determinować nasze katolickie święta). Jest to doskonała okazja do zarobienia niezłej kasy na jednorazowych gadżetach i to nakręca niezły interes. Ale jak już wcześniej ~ maku napisał ze świętem nie ma to zupełnie niczego wspólnego.
~Tee 1-11-2008 15:07
Wszędzie tylko ta komercja i komercja. A potem to jeszcze Adwent się nawet nie zacznie, a już na ulicach będzie pełno choinek ubranych w świecidełka, a w hipermarketach zaraz po Zaduszkach kolędy od samego rana.
~górski 1-11-2008 20:48
Hallowen - co to za „święto?” Ano święto promowane przez naszych polityków bo to „amerykańskie święto”, więc i u nas „musi” być taki „amerykanizm”. Amerykański prezydent i kandydaci na prezydenta przebierają się za dynie i straszą wkoło trupią maską. Wprowadza się do naszej słowiańskiej kultury obce nam zwyczaje. A praktycznie jak to się u nas odbywa? Ano grupy zakapturzonych wyrostków poruszając się tabunami po ulicach terroryzują mieszkańców żądając od nich „fantów”, a jeżeli ktoś nie da im czego żądają, to niszczą mu elewację budynku, drzwi itd. oblewając je farbą, bazgrając po nich sprayem itd. Nie jestem entuzjastą takich zwyczajów i nie zamierzam poddawać się tym małym terrorystom. Kiedyś tak terroryzowali ubrani w różne trupie czaszki młodociani z hitlerjugend (do czego to doprowadziło to wiemy z historii), teraz są to bandy zakapturzonych wyrostków dziś wymuszających „fantów” a jutro jak trochę podrosną to będą terroryzować wszystkich wkoło siebie. Ja się pytam gdzie są nauczyciele, którzy tak walczą o podwyżki za swoją tzw. „ciężką pracę”. Przecież to oni lansują ten amerykanizm, nie zdając sobie sprawy, że będą (już częściowo są) pierwszą ofiarą tych band. Gdzie jest Straż Miejska, Policja i inne służby bezpieczeństwa. Gdzie są media, które napiętnowały by taki terroryzm? Że co ? amerykański zwyczaj to nie wolno tego potępiać? Nie szukajcie terrorystów w Iraku czy Afganistanie, popatrzcie na swój terrorystyczny narybek. Nie lubię amerykanów i nie zamierzam świętować ich zwyczajów!!! Dlaczego ta banda wyrostków mnie do tego zmusza? Czy to nie jest terroryzm?? Ja nie popieram kultywowania takich bandyckich amerykańskich zwyczajów i niszczenia mojego mienia za niepodporządkowanie się tym małym terrorystom!!! Ale jak obserwuję co się dzieje ... przykład idzie z góry .....
~Pytek 1-11-2008 21:44
Zanim zaczniemy wprowadzać nowości w naszej kulturze to możne nauczmy młodzież o co w tym wszystkim chodzi. Wczoraj watahy (grupy) małolatów z papierosami latały po osiedlu dzwoniąc do kolejnych domów z propozycją nie do odrzucenia: cukierki, parę złotych lub psota. Czy to przypadkiem nie mali terroryści w akcji?
~erg 1-11-2008 21:44
Górski,aristo,maku - zgadzam sie z Wami.Pozdr.:)))
~Platix 2-11-2008 1:26
i co to taka Ameryka? czy naprawdę chcemy być tacy ,,Amerykańscy''? i ta wszystko jest Made in China xD
~velvet acid christ 2-11-2008 8:01
Tiaaaaa - teraz plujecie na halloween a w lutym na walentynki będziecie biegać z kwiatkami i tandetnymi serduszkami - dno i wodorosty :))

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Niebezpieczne wyzwania

Mają w nosie pieszych

W setne urodziny Tomaszewskiego

Bilety do Term Cieplickich za pół ceny! (komunikat)

Wypadek przy baniakach  

Sonda

Miejscowości turystyczne bez zakazu handlu w niedziele?

Oddanych
głosów
434
Tak
62%
Nie
35%
Nie wiem
3%