MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Sokoły odlecą za tydzień?

Wiadomości: JELENIA GÓRA
Sobota, 23 lutego 2008, 8:32
Aktualizacja: 8:33
Autor: ROB
Fot. Robert Kwiatkowski
Śmigłowce, które niosą pomoc poszkodowanym w górach, za kilka dni mogą wrócić do Tomaszowa Mazowieckiego. – Mamy umowę do końca lutego, ale będziemy starali się o przedłużenie jej – mówi Maciej Abramowicz, naczelnik Karkonoskiej Grupy GOPR.

Umowa GOPR-u z wojskiem kończy się 29 lutego, czyli za sześć dni. – Chcemy ją przedłużyć – mówi szef GOPR. – Śmigłowce bardzo się sprawdziły w naszych warunkach. Od grudnia do połowy lutego uczestniczyły w ponad 40 akcjach. Kilku osobom uratowały życie.

Dzięki helikopterom znacznie skraca się czas udzielenia pomocy. – Dla przykładu, zanim dotrzemy do turysty, który utknął gdzieś na szlaku, minie przynajmniej pół godziny – wylicza Maciej Abramowicz. – Drugie tyle potrwa zabezpieczenie go i zniesienie na dół. A trzeba jeszcze go zawieźć do szpitala. Jeśli mamy do dyspozycji śmigłowiec, poszkodowany w ciągu pół godziny od zgłoszenia jest już na oddziale ratunkowym jeleniogórskiego szpitala.

To, czy Sokoły zostaną na dłużej, zależy od dowództwa jednostki z Tomaszowa Mazowieckiego. – Jeśli się nie zgodzi, to przynajmniej postaramy się, aby Sokoły przylatywały tu kilka razy w roku na krótszy okres – mówi Maciej Abramowicz.

GOPR nic nie płacił wojsku za korzystanie z Sokołów w akcjach ratowniczych. W zamian ratownicy górscy szkolili żołnierzy z technik udzielania pierwszej pomocy w górach. Godzina samego lotu Sokoła kosztuje około tysiąca złotych.

Ogłoszenia

Czytaj również

Wystartowała gra miejska

Działalność kupiecka, rzemieślnicza i miejska  

Drzymały jeszcze poczeka na remont  

Komentarze (17) Dodaj komentarz

~xxx 23-02-2008 9:06
Władze Jeleniej Góry, GOPRowcy i wszyscy którym zależy na bezpieczeństwie w regionie powinny się starać o własny śmigłowiec. TOPR ma w zakopanym takiego Sokoła na własnosć. Pozatym może by tak w Jeleniej Górze utworzyć jakąś baze Lotniczego Pogotowia Ratunkowego?? Nie wiem czy wszyscy wiedzą ale LPR rozstrzygneło przetarg na 23 helikoptery które dostarczy firma Eurocopter. Województw jest 16. Po jednym śmigłowcu do każdego i zostanie jeszcze 7 sztuk. Może by tak powalczyć o jedną sztukę dla Jeleniej Góry?? Tym bardziej że lądowisko przy szpitalu jest, pozatym góry, sporo turystów więc miałby pewnie sporo pracy. Co prawda taki śmigłowiec nie nadawał by się do akcji ratunkowych ( nie można z niego zjeżdżać na linie itd) ale przynajmniej sam transport osób rannych czy to z Karpacza czy ze Szklarskiej czy ze Śnieżki byłby szybszy.
~xxx 23-02-2008 9:14
to są bazy LPRu i mniej więcej ich zasięg. Widać że w Jeleniej Górze taka baza by się przydała. http://www.lpr.com.pl/bazy_ems/pic/bazy0709.jpg
KochaS835 23-02-2008 9:38
Do ~xxx: Popieram Twoją wypowiedź. Skoro LPR rozstrzygnęło konkurs na 23 helikoptery dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego to powinna być baza LPR w Jeleniej Górze, ponieważ najbliższy oraz jedyny helikopter LPR jest we Wrocławiu. Władze Jeleniej Góry oraz GOPR powinny wziąć się do roboty i zacząć szukać wyjścia z sedna sprawy. W regionie jeleniogórskim takowy helikopter przydałby się. Jelenia Góra powinna posiadać śmigłowiec ratunkowy z pełnym wyposażeniem medycznym...
~jaanekk 23-02-2008 10:04
powinien być chociaż jeden taki helikopter na naszym terenie na stałe
~ 23-02-2008 11:26
Były narzekania ze śmigłowce przyleciały i że to złomy itp epitety. Teraz gdy blisko do odlotu, zaczyna się znów narzekanie. Nikt nie doceniał tego gestu jakim popisali się wojskowi którzy ofiarowali darmowo śmigłowce i swoje świetnie wyszkolone załogi, na miejscu Wojska wypiął bym się na tych wszystkich krytykantów jeleniogórskich. Odpowiedzialność zbiorowa bo ciagle narzekacie. Na takie gesty dobroci trzeba zasłużyć, trzeba je doceniać, a nie wiecznie burkać pod nosem!
~Omega1 23-02-2008 11:43
LPR, wiaze sie napewno z wieloma dodatkowymi kosztami,jak zorganizowanie odpowiedniej bazy,zatrudnienie pilotow,zespolow ratunkowych itd..Wydaje mi sie,ze taka propozycja zostanie odrzucona przez nasze miasto .Uslyszymy pytanie: a skad my na to wezmiemy pieniadze??Wtedy powinno sie odpowiedz:CZY ZYCIE LUDZKIE MA JAKAS MATERIALNA WARTOSC??.Pomysl z LPR jest dobry,godny poparcia,ale jak zawsze bywa z realizacja bedzie problem...Wedlug mnie KGGOPR juz od dawna powinna posiadac na stanie smiglowiec...Powinna i na marzenich sie konczy.Tak to juz jest w Polsce.A z tymi smiglowcami moze nie byc tak do konca,ze jeden na wojewodztwo, bo napewno duze aglomeracje takie jak Warszawa, czy GOP dostana po dwa... P.S.Kolego KochaS konkurs mozna rozstrzygnac np. na najladniej namalowany woz strazacki, albo najlepiej dokarmiona rybke:)).Kolega "xxx"wyraznie napisal PRZETARG,A do sedna:)sprawy mozna dojsc,a nie z niej wychodzic:).Pozdrawiam!!:)
~gross 23-02-2008 13:31
A nalezy pamietac o jednym. GOPR w Jeleniej Gorze jako pierwszy w Polsce mial swoj helikopter ratunkowy!! Bylo to jeszcze w latach 70. Jest o tym wzmianka w ksiazce o 50 leciu grupy karkonoskiej. Pomyslodwaca i realizatorem tego byl niejaki Marian Sajnog, wtedy naczelnik GOPR. Wtedy wladza niezbyt sie podobalo, ze gdzies na prowincji jest helikopter i szybko zostal z naszej kotliny zabrany, jest kilka zdjec z tego okresu. Ten epizod jest obecnie raczej zapomniany. Odsylam zainteresowanych do tej publikacji.
~xxx 23-02-2008 14:05
Ja mam jeszcze jedną taką propozycje. Co innego GOPR a co innego LPR. W zwiazku że jesteśmy w uni Mi-2 nie będą mogły latać w LPR bodajże od 2010 r bo zmieniają się jakieś przepisy a one nie spełniają norm. Mi-2 jak wiadomo za nowe nie są ale są po modernizacjach i jeszcze troche by polatały. Może by tak zamiast je złomować albo sprzedawać prywatnym ludzią dali jedną sztuke do Jeleniej Góry dla GOPRu. Co prawda te Mi-2 do typowych akcji ratowniczych się nie nadają bo długiego zwisu nad ziemią nie zrobią ale do transportu ludzi z pod Śnieżki czy z pod przygotowanych lotnisk przy schroniskach by się nadawały.
~xxx do Omega1 23-02-2008 14:13
Kolego zgadzam się że pewnie do Warszawy czy GOPu dadzą po dwie sztuki ale to nie jest takie pewne. Warszawa już ma jeden czy dwa nowoczesne śmigłowce firmy Agusta więc wystarczył by tam pewnie jeszcze tylko jeden. A co do GOPu to niedaleko jest Kraków który już obecnie swoim zasięgiem pokrywa się z działaniem LPRu z Gliwic. Wiadomo. LPR w Jeleniej Górze to by była kosztowna impreza. Ale dla tysięcy turystów, tysięcy mieszkańców myślę że warto. Co jak co ale w górach i nad morzem powinny być śmigłowce ratownicze. Pozatym można by na nich nieźle zarabiać bo i mogły by latać na akcje ratownicze do Czech czy Niemiec. Pozatym ważnym czynnikiem jest lądowisko przy szpitalu. Jelenia Góra takie ma a wiele innych miast nie. W wielu miastach jest tak że śmigłowiec ląduje na lotnisku a pacjent dowożony jest karetką do szpitala. A co do tego przetargu to na Onecie o nim czytałem. On już dawno temu powinien być rozstrzygnięty ale jak wiadomo były odwołania ale sąd odżucił skargi Agusty. Teraz już jest pewne że śmigłowce będą z Eurocoptera.
~i i i 23-02-2008 22:13
....i tylko pozostal wam rozaniec w garsc chwycic i jak w gory pojdziecie .....smutne to , POLSKO!!!
~misio 23-02-2008 23:14
LPR z Jeleniej Góry mógłby również latać do wypadków na A4 - a 70km autostrady przybędzie przecież w niecałe 10 miesięcy.
~jeleniogórzanka 23-02-2008 23:28
Chcemy sokoły na stałe w naszym regionie!!!
~ptaki 24-02-2008 0:34
Ptaszki nasze nie odlatujcie,potzrebne jestescie
piipi 24-02-2008 1:09
...SPOK...Jelonkowi ludzie.....SOKOLY maja tutaj sporo "swiezego miesa"....wroca do NAS...na lowy!.
~fan komury z kowar 24-02-2008 6:01
wladze miasta wola lodowisko jedne wcieplicach drugie letnie w jeleniej za 200 tys zlotych jakby dolozyli troche to byl by smiglowiec z prawdziwego zdazenia ale moze to lodowisko jak czarodziejski dywan zacznie latac pozdrawiam
~kizys 24-02-2008 9:44
a niedawno podawaliście, że godzina lotu Sokołem kosztuje ok. 10 000 zł.. Ja żyłem w tym przekonaniu tak długo.. Ach. Jestem zawiedziony. Skąd takie rozbieżności.
~do kizys 24-02-2008 12:52
Zależy co się bierze pod uwagę. Czy samo paliwo, czy pensje dla pilotów, opłaty za lądowania, naprawe śmigłowców itd:P. Jeżeli chodzi o same paliwo to pewnie wyszło by okolo tysiąca złotych. Ale jakby tak popatrzeć w skali miesiąca, dodać koszty obsługi, mechaników itd to pewnie wyszło by tak z 10 000 na akcję:p

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Wypadek przy baniakach  

Mają w nosie pieszych

Pożegnalna wystawa braci Osipików

Niebezpieczne wyzwania

W setne urodziny Tomaszewskiego

Sonda

Miejscowości turystyczne bez zakazu handlu w niedziele?

Oddanych
głosów
468
Tak
61%
Nie
36%
Nie wiem
3%