MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Scheda po trucicielu

Wiadomości: Jelenia Góra
Poniedziałek, 8 maja 2006, 0:00
Aktualizacja: Poniedziałek, 8 maja 2006, 13:25
Autor: TEJO
Fot. Skirmisch
Zburzyć, czy zostawić jako atrakcję turystyczną? A może pozwolić na rozkradanie? Ten ostatni sposób jest najtańszy. Na pozostałe nie ma pieniędzy. Chodzi o opuszczoną fabrykę i kominy dawnej Celwiskozy.

Na pewno nie jest to ozdoba stolicy Karkonoszy. Na szczęście od wielu lat już z kominów nie wydobywają się trujące opary, bo Celwiskozę, fabrykę sztucznych włókien, największego truciciela środowiska w Kotlinie Jeleniogórskiej, zlikwidowano w 1989 roku. Ale popadające w ruinę obiekty szpecą okolicę.

Pomysł na zagospodarowanie kominów pojawił się już podczas obrad rady miejskiej. Niektórzy rajcy apelowali o zburzenie tych obiektów. W ten sposób Janowice pozbyły się szpecącego komina nieczynnej papierni. Pojawił się też pomysł wykorzystania kominów Celwiskozy na cele turystyczne. – Na najwyższym można by urządzić wieżę widokową, zamontować windy, aby wwoziły tam zainteresowanych – mówiono.

Póki co żadna z koncepcji nie przeszła. Rozbiórka kominów jest za droga, nie ma też środków na adaptację najwyższego komina dla turystów. Na razie zyski właściciel terenu ma jedynie od operatorów telefonii komórkowej, ponieważ na kominach zainstalowano jej nadajniki.

Szans na realizację nie ma też pomysł uczynienia z dawnej Celwiskozy czegoś w rodzaju muzeum industrialnego. – Na terenach, gdzie kiedyś był przemysł, ale został zlikwidowany, w dawnych fabrykach urządza się takie ekspozycje – argumentują zwolennicy idei i dawni pracownicy zakładu.

Na razie grasują tam złomiarze, którzy już raz doprowadzili do zawalenia się jednej z dawnych hal. Zakład stanowi też przykry widok dla ludzi, którzy jadą pociągiem do Szklarskiej Poręby. Istniał tam kiedyś przystanek Jelenia Góra Celwiskoza. Dziś to ruina.

Jej scenerię wykorzystują miłośnicy paintballu, zabawy polegającej na ostrzeliwaniu się nabojami z farbą za pomocą pneumatycznej broni. Jak na razie to jedyny sensowny pomysł na zagospodarowanie byłego gospodarczego motoru (i truciciela środowiska) Kotliny Jeleniogórskiej.

Ogłoszenia

Czytaj również

Gala Senioraliów

Stop marginalizacji średnich miast

Kto do Sejmu? (aktualizacja)

Komentarze (21) Dodaj komentarz

~radny 8-05-2006 12:39
Wszyscy deklarują umocnienie funkcji uzdrowiskowej w Cieplicach , a to trudno pogodzić z wypoczynkiem w cieniu kominów Celwiskozy , choćby nieczynnych. Patrząc z Jeżowa na panoramę miasta na tle Karkonoszy widać jak wielką dysharmionię w krajobrazie wprowadzają te kominy. One muszą zniknąć i znikną w następnej kadencji jeleniogórskiego samorzaduy !!!!!!!
~Stashek stashek@centrum.cz 8-05-2006 13:39
A oby nie! Całe Kunice żyją w cieniu tych kominów i jest to jedyna atrakcja tej dzielnicy (a dlaczego nie przywrócicie NAM nazwy i statusu dzielnicy? Co, mniej wyborców niż w Cieplicach i Sobieszowie?)! Najprościej wszystko zburzyć, żeby starzy Niemcy z Cieplic mieli ładny widoczek.. Stacja Celwiskoza-Kunice mogłaby być jednym z elementów Szybkiej Kolei Miejskiej. Podpisz się pan, panie radny imieniem i nazwiskiem, co bym wiedział, na kogo NIE zagłosować na jesieni. Jedyny sensowny pomysł to zrobienie na najwyższym kominie przeszklonego tarasu widokowego z windami, a całą resztę okleić reklamami - widać by je było z prawie całego miasta. Niechby nawet i coca-coli...
~mateju 8-05-2006 13:52
A jak dla mnie to one moga stać... Mnie te kominy nie przeszkadzają, może i dla innych wydawać się to głupie, albo psuć kroajobraz lecz nie mnie... W końcu i tak jest to juz opuszczone miejsce, więc nie ma zatrucia powietrza ani nic w tym stylu... Nie dymi się już z tych kominów, nie ma oparów itp. Fakt, że to miejsce zostanie rozkrdzione z czasem ale ja jestem przyzwyczajony do tych kominów, bez nich to nie będzie to samo... Zapewne jak je wyburzą to na ich miejscu stanie jekieś kolejne blokowisko, albo jakies hipermarkety... Zostawcie je w spokoju, one nic nikomu nie wadzą!!! Nie chcę tam żadnych marketów itp. rzeczy, już jest i tak za dużo tego wszystkiego a szczerze jestem przekonany że nie stanie w tym miejscu żaden ładny park ani miejsce w którym bedzie można odpocząć, po wyburzeniu jest jeszcze opcja że to miejsce poprostu zarośnie i będzie busz... Pozdrawiam:)
~Jeleniogórzanin 8-05-2006 14:16
Zdecydowanie należy to jak najszybciej wyburzyć!Wprawdzie jest obecnie moda na zagospodarowywanie poprzemysłowych obiektów przez placówki kulturalne lub inne podmioty, niemniej obiekty po Celwiskozie sa kompletnie zniszczone. Ponadto wewnątrz budynków które ocalały znajdują się betonowe konstrukcje o przedziwnych kształtach prawdopodobnie uniemozliwiające jakąkolwiek dzialoalnosc tam. Cały ten teren ze zrojnowanymi obiektami stanowi odrażajacą wizytówkę miasta.Co do kwestii przekaźników telefonii komórkowej, to przecież nieopodal znajduje się spore wzniesienie na którym spokojnie można ustawić maszt nadawczy, który nie szpeciłby otoczenia jak ten betonowy komin.Naprawdę jedyne co nalezy zrobic to zrównać te obiekty z ziemią a teren mądrze zagospodarować. Swoją drogą wyburzanie kominów za pomocą materiałów wybuchowych byłoby niezłym widowiskiem.
~Sir 8-05-2006 14:42
Jelenia Gora ktora tak chetnie mowi o rozwoju funkcji turystycznej nie ma zbyt wielu "mocnych" atrakcji turystycznych - komin z wieza widokowa i muzeum industralizacji moga byc interesujacym przystankiem na szlaku wycieczkowym JG - niestety nie mam zludzen ze realizacja tego jest nieralna - tak jak szlak rowerowy z Jelenij do Ciepic a dalej do Sobieszowa wzdluz Kamiennej. Podnoze Chojnika tez zamiast tetnic zyciem kawiarenek i pensjonacikow jest osiedlem donkow jednorodzinnych... wszystko na odwrot ;-(
~Oj 8-05-2006 15:06
Ok nie!!!!!!!! Tam byla kiedys moja szkola :)
~zyrant 8-05-2006 15:13
"KOMINY SZPECĄ KRAJOBRAZ JELENIAJ GÓRY" ale jaja. Co one wam szpecą przecież cała ta dzielnica to jeden wielki zasrany syf i smród.Zacznijcie zagospodarowywać teren od podstaw, a nie bierzecie sie za kominy które zresztą wyglądają najlepiej.Lepiej wydzierżawić teren na hurtownie i magazyny gdzie dzierżawcy maja wszystko w dup...i nie dbaja o stan budynków ani o porzadek.
~Pietros 8-05-2006 15:24
Świetnym pomysłem byloby zaadaoptowanie tych terenow np. pod walki paintballowe. Teren można powiedzieć wymarzony pod tego typu rozrywke.Kto jest "za" niech dopisze się do listy:) Absence od war doesn't mean peace...
~Ogórek 8-05-2006 15:31
>Radny Kominy? Rozwalać je? A kase dasz? Nie no pewnie lepiej jest zapłacić kase za rozbieranie komina niż łatanie dziur. Może zacznijcie coś budować niż niszczyć!! Mnie przeszkadza taki budynek w centrum. Gdzie siedzi banda frajerów i zbija bąki!! Zniszczyć!! Bo raczej ta banda głupców w środku robi nam "piękną" wizytówkę niż te kominy!!
~Stashek stashek@centrum.cz 8-05-2006 20:14
Czy ktoś z Was w ogóle tam bywa, żeby się wypowiadać? Drogi Żyrancie - Dzielnica Kunice (moja dzielnica) to nie jest, jak byłeś łaskaw określić "jeden wielki zasrany syf i smród" tylko całkiem fajne krajobrazy z rzeką płynącą przez środek i malowniczymi łąkami. Szacowny Jeleniogórzaninie - o jakich "przedziwnych kształtach" mówisz? W tych budynkach działa wiele zakładów, magazynów i hurtowni i jakoś te kształty im nie przeszkadzają.. A ich właściciele, drogi Żyrancie, coraz bardziej dbają o swoją własność- remontują, tynkują, ocieplają i malują te budynki. Co do stanu technicznego komina- codziennie przechodzę koło niego jak idę rano po bułki do piekarni i zapewniam, że jeszcze trochę postoi. Może gdy chcecie oceniać Kunice to wybierzcie się tam w weekend na spacer? Bardzo chetnie wszystkich zainteresowanych oprowadzę, możecie śmiało pisać na maila...
~trusia 8-05-2006 21:38
Pietros, ja jestem "za" :)
~zyrant 8-05-2006 21:57
Stashek- ciekawe czy wyszedł byś w nocy na teren celwiskozy (twojej cudownej) dzielnicy,gdzie często dochodzi do kradzieży i rozboji.A co do dbania o teren przez dzierżawców, to tak dbaja że ostatnio facet jechał sam. przez w/w teren i omało sie nie zabił wpadając w dziure kanału burzowego 1,5m x 1,5m której jakoś żaden z dzierżawców nie zabezpieczył od 3 lat, chyba byli tak zajęci remontowaniem i tynkowaniem.PS. bywam tam codziennie bo niestety musze tam pracować.
~Akiss 8-05-2006 21:59
Kominy i hale jak stały tak stoją no chyba że zginie pod zawaliskiem jakiś złomiaż, albo amator sportów ekstremalnych (nie tylko paint ball) wtedy telewizja na czele z P. Jaworowicz, albo inna "UWAGA" zrobi aferę to kasa się znajdzie. Kurcze czy w naszym "pięknym" kraju musi być jakaś tragedja aby znalazła sie kasa na zagospodarowanie takich obiektów jak stara celwiskoza itp. przecież profilaktyka jest tańsza tylko że mniej medialna i mniej popularna. A tak przy okazji ile jescze musi ludzi stracić życie aby powstało bezpieczne przejście dla pieszych na wysokosci Dzięciołowskiego nad tzw obwodnicą (ul JP II)
~Ogórek 8-05-2006 22:09
Pietros, też jestem za ;)
~Stenia 8-05-2006 22:37
A kiedy pomaluja pasy i linie na jezdniach ulic jelenigórskich. Na jesień przed pierwszymi śniegami tak jak co roku ????????????????????
~klemi 9-05-2006 0:50
Kominy są fajne ale można je dodatkowo pomalować i wtedy będą na prawdę cool. Nie wiedziałem ,że ta dzielnica nazywała się KUNICE. Należy szybko powrócic do tej starej nazwy. Może jakiś radny , niedoradny pod koniec kadencji bedzie chciał sie czymś wykazać i to zmieni....?
~radny 9-05-2006 12:04
Cieszę się ,że wywołałem żywą , poważną dyskusję na temat terenów poprzemysłowych , które winny być przywrócone miastu .Ze względu na znaczne skazenie terenu nie wszystkie funkcje będzie tam można realizować.W praktyce będą tam funcjonowały hurtownie i magazyny oraz drobna ,nieuciążliwa wytwórczość. Zgadzam się z głosami , że obszar ten należy uporządkować architektonicznie pozbywając się ruder ,opuszczonych zdewastowanych hal oraz kominów.Propozycja wykorzystania najwyższego kominu jako punktu widokowego jest interesująca , ale wymaga przeprowadzenia solidnej ekspertyzy budowlanej , pod kątem możliwości lokalizacji na szczycie platformy widokowej (obsługiwanej przez windę ) spełniającej wymagania bezpieczeństwa dla przebywających tam ludzi. Napewno przed podjęciem decyzji o rozbiórce tego obiektu warto sprawdzić ten wariant również pod kontem kosztów inwestycji. Na rewitalizację terenów poprzemysłowych można uzyskać pieniądze z funduszy UE i to jest szansa dla miasta. PS. Swojego nazwiska nie ujawniam by nie spotkać sie z zarzutem rozpoczęcia kampanii wyborczej, a nie to było celem mojego komentarza.
~Stashek stashek@centrum.cz 9-05-2006 16:15
Panie Klemi- cieszę się, że pan tak myślisz- tę nazwę trzeba wreszcie przywrócić- ktoś to musi zrobić, a ja mam zamiar o to powalczyć. Panie Żyrant- ależ oczywiście, że bym wszedł. Poza tym, ta dzielnica to nie tylko "Celwiskoza", lecz również ul. Warszawska, Nadbrzeżna, Karola Miarki, Zaułek, Powst. Wlkp., etc. Co do dbania o ulice- o ile jest mi wiadomo, o ulice dbać powinno Miasto Jelenia Góra (w osobie Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów), które jest WŁAŚCICIELEM (lub Starostwo Pow. Jeleniogórskiego albo UM Woj. Dolnosląskiego - w zależnosci od drogi) a tamte miejsca, to nic innego jak ul. Karola Miarki, jeśli mi dobrze wiadomo- w gestii Miasta (a jeśli nie, to prosiłbym W.Sz. p. Radnego o ewentualną poprawkę..). Dróg NIE MUSZĄ zabezpieczać właściciele sąsiednich budynków! Wiem o którą wyrwę chodzi, niestety- jest tam tak długo, że chyba zaznaczają ją na mapie... Ale to dowód na przewagę gospodarki prywatnej nad panstwową! W. Sz. panie Radny- zgadzam się! Należy zrobić ekspertyzy techniczne oraz ekonomiczne i starac się o kasę z tzw. UE. Trzeba by też na poważnie pomyśleć nad tymi bannerami reklamowymi- to przecież czysty zysk! Co więcej- część budynków trzeba będzie wyburzyć- i zrobić w ich miejsce działki pod inwestycje! Reszta zajmą się Właściciele. Problem jest taki, że Wy do tej pory nie zrobiliście absolutnie NIC i to w żadnym kierunku. (W. Sz. panie Radny- może jeśli chcesz pan być anonimowy, to chociaz stronnictwo polityczne- ja być może sam będę kandydował do Sejmiku Województwa z ramienia UPR- ale decyzji jeszcze nie podjąłem...)
~kazimierzp 9-05-2006 23:14
Celwiskoza nie jest w zdecydowanej wiekszości własnością miasta! Poprzez różne w ubiegłych latach działania NFI stała się własnością kilku osób. Te puste hale mogłyby stać się terenem różnych działań ale musiałyby mieć jakiegoś rozsądnego właściciela i to takiego z pieniędzmi!:-) Problemem jest też to, że w tych ścianach "siedzą" jeszcze różne chemiczne trucizny których reemisja do atmosfery powoli następuje. Okolice ulic Warszawskiej i Nadbrzeznej były przez wiele lat w strefie oddziaływania Wiskozy i były wyłaczone z jakiejkolwiek działalności remontowo inwestycyjnej. Od trzech lat takich ograniczeń już nie ma. Jedynym ograniczeniem jest fakt, że dla tego obszaru nie ma planu zagospodarowania przestrzennego. Prace nad nim zaczęły się w 2001 roku, ale obecna kadencja Rady Miejskiej te działania wstrzymała! Jakie to daje utrudnienia dla potencjalnych inwestorów to ci co tym się zajmują doskonale wiedzą.
~PATRYK 1-09-2006 16:43
JA URODZIWEM SIE W JELENIEJ GOZE W 1977 AT TERAZ JESTEM W STANACH USA OD 1989 ROKU W NASTEPNYM ROKU PIERWSHY RAZ JA JADEM DO JELENIEJ GORY I Z JEDNYCH ZECHY TO JA CHCE ZOBACHYC TO TE KOMINY. ZOSTAWCIE JE W SPOKOJU I OCZYSCIE OKOLICE TAK JAK "ZYRANT" MOVI. PSZEPRASZAM ZA PISMO ALE BYWEM W PIONTEJ KLASZIE JAK WYJECHAWEM. NE BUZYC ZOSTAWICH TO JEST ATRAKCJA JAK KTOS LUBI HISTORJE. NIE MA DUZO NA SZWICIE TAKICH MJESC.
~GG5800229 8-01-2007 20:08
Czy ktos może wie kto jest zarządcą Cerwiskozy ?? Czekam na odp.

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Kto do Senatu?

Potrzebna karetka

Tłumy we dworze

Promesy dla OSP

Nagrody dla nauczycieli

Sonda

E-papierosy są lepsze od zwykłych?

Oddanych
głosów
637
Tak
14%
Nie
65%
Nie wiem
21%