MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Ratujmy zegar!

Wiadomości: Jelenia Góra
Sobota, 2 września 2006, 0:00
Aktualizacja: Sobota, 2 września 2006, 14:33
Autor: Sylwia Lercher
Fot. Sylwia Lercher
Od ponad stu lat na ul. 1 Maja wskazywał jeleniogórzanom i turystom czas, ale zepsuł się. Jego opiekun, zegarmistrz Mirosław Skowroński, wywiesił w swoim zakładzie tuż pod czasomierzem, kartkę, że zbiera datki na naprawę zegara.

Zakład istnieje od niemal 50 lat. Już wtedy zegar wskazywał dokładny czas, a przechodnie odruchowo patrzyli w górę i sprawdzali swoje zegarki. Od prawie miesiąca zegar wskazuje godzinę 12. Przechodząc koło witryny zakładu zegarmistrzowskiego można zobaczyć kartkę "Zbieram datki na naprawę zegara ulicznego". W zakładzie stoi skarbonka na pieniądze.
- Ten zegar to tzw. zegar wtórny, podobny do tych, jakie są na dworcach - mówi Mirosław Skowroński. - Dostaje impulsy od zegara matki i w ten sposób wskazuje dokładną godzinę.

Zegar matka pracuje bez zarzutu. Pan Mirosław podejrzewa, że ten umieszczony nad jego zakładem może być zanieczyszczony. Kurz czy rdza mogły unieruchomić mechanizm. Ale mogła też zepsuć się któraś z części.
- Nie dowiemy się tego, dopóki go nie zdejmiemy - mówi pan Mirosław. - I właściwie tu zaczyna się problem. Nie mam pieniędzy na wynajęcie jakiegoś podnośnika czy rusztowania, dzięki któremu można by dostać się tak wysoko. Liczę, że mieszkańcy pomogą mi w tym.

Zegar jest bardzo ciężki. Trzeba go zdjąć, naprawić i znów zawiesić. Sama naprawa nie będzie kosztowna, zegarmistrzowi pomoże w tym kolega, który na takich mechanizmach uczył się w szkole.

- Ten zegar musi chodzić - mówi jeleniogórzanka Krystyna Botko-Szemplińska. - Jestem klientką tego zakładu od 45 lat. Jak inni zawsze sprawdzałam czas na swoim zegarku z tym na ulicy. To nie jest zwykły zegar, to kawał historii i tradycja.

To nie pierwsza awaria popularnego zegara przy śródmiejskim trakcie. Kilka lat temu zniszczyli czasomierz wandale, ale udało się go naprawić.

Ogłoszenia

Czytaj również

O rozpadających się górach

Groźnie na szlakach

Wokół Ratusza – to warto zobaczyć!

Komentarze (39) Dodaj komentarz

~Ada 2-09-2006 14:38
To niech Pan Kusiak da troszke kaski na zegar jak robie sobie kampanie podczas wrzesnia to i niech da kase na zegar i neich nei mowi ze nie ma. Bo jak chce z urzednikami zrobic impreza za ponad 50 tys to kase zawsze znajdzie a naprawa zegara z tego wynika by za wiele nei kosztowała !! Panie Kusiak do dzieła !!
~Damian 2-09-2006 14:38
Czy to znaczy ze zegar wybił ostatnia godzine prezydenta miasta ?? :D
~Zenek 2-09-2006 14:39
Gwizdy dla jeleniogórskiej władzy która nie domyśliła sie ze nalezy pomoc !!
~Kasia 2-09-2006 14:40
POKAZUJE TO ZE MIASTO MA W DUPIE ZABYTKI TYLKO MYSLI O SOBIE
~Przyjaciel miasta 2-09-2006 14:42
WIELKIE GWIZDY TAKIE JAK DOSTAL NASZ PREZYDENT PODCZAS IMPREZY NA LOTNISKU :)
~kowal 2-09-2006 14:43
niech poda numer konta sam wpłace kase na naprawe tego zegara jak ratusz ma go w nosie !!
~Karolin 2-09-2006 14:44
dokładnie trzeba wpłacic kase zegarmistrzowi i pokazac ze jestesmy nei zalerzni od władzy i mamy ich głeboko !!!
~Zenek do Karolin 2-09-2006 14:45
no jest w tym racja tylko niech nie pobieraja podatkow bo za nasza kase sie bawi prezydent i robei sobei kampanie a my nawet zegara nie mamy wyglada na to ze chce narod oglupic :) ze nei beda ludzie wiedzieli ktora godzina. Władzy napewno ostatnia :D
~Kasiaaaa 2-09-2006 14:46
Od dawana zastanawiałem sie dlaczego ten zegar nei chodzi juz znam powod pokazuje to jak władza interesuje sie maistem zapewne po tym artykule dopiero sie dowiedzą
~Iga 2-09-2006 14:47
żeby facet sam zbierał kase na naprawe zegara to juz jest kpina !!
~evelin 2-09-2006 15:59
Ten zagar i pan Skowroński to historia Jeleniej Góry. Pan Mirosław to wspaniała postać naszego miasta, znakomity Rzemieślnik (to nie błąd, powinien być pisany przez duże R) i porządny człowiek. To co robi, to robi solidnie i nigdy nikogo nie "oskubał". Rzetelnie rozlicza się ze swojej pracy. Chętnie pomogę (finansowo) w naprawie zegara, ale to dopiero po niedzieli.
~maxxx 2-09-2006 16:27
facet jest zegarmistrzem a zegar wisi nad jego zakladem jesli ta naprawa to nie problem to niec h zegarmistrz go naprawi przeciez to dla niego reklama
~Peeter 2-09-2006 17:07
W poniedzialek wrzuce pieniazka do skarbonki :)
~J. Ginowicz 2-09-2006 17:14
Jeśli są ludzie tak bardzo czuli w trosce o zachowanie naszego dziedzictwa w naszym mieście, to dobrze dla Nich samych i dla Miasta. Oby i za 500 lat, ten zegar był w tym samym miejscu i odmierzał czas przyszłym pokoleniom. Prezydent Miasta jest nie tylko burzycielem polskich pamiątek, również wykazuje indolencję w ich zachowaniu - nie tylko jako obywatel, także jako urzędnik. Jeśli Jeleniogórzanie są zainteresowani tą sprawą, mogę na Forum o tym napisać.
~red tea 2-09-2006 17:24
mój zegar ...
~do maxxx 2-09-2006 17:29
jestes debilem czy nie umiesz czytac...
~Wojtek 2-09-2006 17:58
Z tego co pamiętam to podobny zegar był umieszczony na początku ulicy Wolności (koło dawej lokalizacji księgarni "Bajka") ale też gdzieś powędrował. Były tylko dwa zegary czy było ich więcej, może ktoś pamięta ? A swoją drogą takich zegarów powinno być kilka w tym jeden na Placu Piastowskim, oczywiśćie były by stylizowane jak ten orginalny. Co myślicie o tym pomyśle?
~szpieg 2-09-2006 18:09
Większość opinii pojawiła się w odstępach jednominutowych - pisała je jedna osoba, widać to po tym, jak jedzie na józka i jakie wymyśla imiona:) Pewnie robercik używa swoich prostackich metod...
~ala 2-09-2006 18:44
zapewne na naprawe nazbierałoby sie w ratuszu,gdyby wszyscy wazniacy z tego budynku zrzucili sie do jednej czapki i na kilka minut załatwili podnośnik-ale oni zwykle maja WAZNIEJSZE SPRAWY
~P.M. 2-09-2006 18:51
PREZYDENCIE ZAPŁAĆ ZA NAPRAWE ZEGARA ROZWALIŁEŚ TYLE PIENIĘDZY MIASTA TO PRZYNAJMNIEJ TO ZRÓB DLA JELENIEJ GÓRY!!!
~007 2-09-2006 18:52
Jak zwykle znajdziesię jakiś tępy bezmózg maxxx, który musi wszystko zkrytykować.
~Fry 2-09-2006 20:14
P. J. Ginowicz dokładnie nikt nie jest zainteresowany pańskimi wynurzeniami, odpuść pan sobie pisaninę, a swoje problemy załatwiaj u profesjonalistów
~Chemist 2-09-2006 20:15
Chętnie dołoże się do tej jeleniogórskiej perełki
~mmm 2-09-2006 20:28
może to jakies fatum. wszystko na 1 maja pada. najpierw księgarnia, chwila potem mcdonalds!
~Leoncjo 2-09-2006 20:34
Z tego co ja pamietam to takie zegary wisiały w latach powojennych w nastepujących miejscach miasta : - wylot ul. Wolności na dawny Palac Bieruta(obecnie Niepodległosci) nad sklepem z obuwiem po prawej stronie przed "Iwanem" - ul. Konopnickiej po prawej stronie idąc od rynku w kierunku Kościółka św. Anny mniej więcej nad dawnym sklepem sportowym - ul. 1 Maja - tam gdzie wisi dzisiaj nad zakładem zegarmistrzowskim p. Skowrońskiego - ul. 1 Maja przed dworcem PKP na budynku z czerwonej cegły (wł.chyba PKP) po lewej stronie na przeciwko siedziby przedwojennego browaru, potem PKS towarowego a obecnie firmy ochroniarskiej Impel. - no i oczywiście na budynku dworca PKP
~Wojtek 2-09-2006 21:57
Czy są osoby zainteresowane przywróceniem tych zegarów w miejsca w których były kiedyś?
~JPG 2-09-2006 22:49
Ja jestem ?
~Bezrobotny 3-09-2006 8:17
Do Fry Popieram P.Janka Ginowicza.A ty człowieku swoje opinie możesz wyrażać wyłącznie za siebie a nie za innych. Przypuszczam,że nawet nie wiesz o co chodzi P.J.Ginowiczowi
~Wojtek 3-09-2006 10:18
Proponuję założyć Towarzystwo Miłośników Jeleniej Góry (całej bez podziału na dzielnice). Potrzebnych jest minimum piętnaście osób o zbliżonych poglądach dotyczących zabytków i historii w tym mieście.
~pro 3-09-2006 13:00
Podziwu godna jest bezinteresowna nienawiść kierowana pod adresem obecnego (każdego zresztą) prezydenta miasta. Czy za kiepską pogodę także odpowiada władza ? Ludzie ! Weźcie się wreszcie za robotę, a nie czekacie na to, że dostaniecie coś od prezydenta tego, poprzedniego czy następnego. Zegar naprawią ludzie, którym on jest potrzebny, ludzie czynu. Krytyka władzy zmienić może jedynie samą władzę, problemy jednak pozostaną do czasu, kiedy sami weźmiemy się za ich rozwiązywanie.
~admin 3-09-2006 13:18
niech kusiak ta siano na zegar a nie my co ty my karitas polska:?
~ziomus 3-09-2006 13:21
niech Kusiak placi za zegara a nie my.Jakbysmy nie mieli na co pieniedzy wydawac tylko na jakis zegar to juz lepiej kupic nowy.
~dawi 3-09-2006 15:32
tak to już koniec...
~aga 3-09-2006 16:44
nie rozumiem ziomusa.jakby każdy dał choćby złotówkę to uzbiera się naprawdę spora suma.ciekawe ile wydaje na bzdury każdego dnia.A tak swoją drogą to wstyd dla p.Kusiaka i innych radnych .Diety mają duże i mogliby wspomóc????
~anulus@gmail.com 3-09-2006 22:46
Jestem jeleniogórzanką, ale mieszkam w Poznaniu. Chętnie pomogłabym finansowo w naprawie zegara. Czy twórcy serwisu mogą podać nr konta kustosza?
~fan club 3-09-2006 23:39
PATOL, napisz cos na ten temat, bo upada!
~cep 4-09-2006 10:24
Nr konta potrzebny !!!
~danielo 14-09-2006 12:45
Z przyjemnośćią dokładam kase!!!
~anka 14-09-2006 15:21
Ten zegar to historia miasta a nie własność mieszkańców i to władze miasta powinny go naprawić a nie czekać aż my mieszkańcy to zrobimy Ten brak reakcji ze strony władz mówią wszystko o całej naszej radzie miejskiej i o prezydencie anka

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Wypadek przy baniakach  

Trwa remont Krakowskiej

Jubileusze małżeńskie

Studium na początek

Patriotycznie przy ognisku

Sonda

Wypalenie zawodowe należy uznać za chorobę?

Oddanych
głosów
982
Tak
65%
Nie
28%
Nie wiem
7%