MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Postrach dla zmotoryzowanych

Wiadomości: Jelenia Góra
Środa, 2 sierpnia 2006, 0:00
Aktualizacja: Środa, 2 sierpnia 2006, 13:18
Autor: TEJO
Fot. J. Babiarz
Fotoradar to zdaniem wielu kierowców nie łamiących przepisów urządzenie, które ograniczyłoby liczbę wypadków lub kolizji spowodowanych nadmierną prędkością na ulicach Jeleniej Góry.

Miejsc, gdzie takie urządzenie mogłoby trafić, jest kilka. – Głównie to obwodnica, czyli ulica Jana Pawła II oraz ulica Wolności, gdzie jest pokusa, aby przyspieszyć. Może Wojska Polskiego? – mówi jeden z jeleniogórskich taksówkarzy.

Fotoradary rozstawione przy drogach krajowych to skuteczny postrach dla zmotoryzowanych. – Często jeżdżę na trasie z Jeleniej Góry do Szczecina. Raz dałem się złapać. Upomnienie o zapłatę mandatu przyszło na mój domowy adres – opowiada pan Mirek (prosi o niepodawanie nazwiska). – Teraz zawsze zwalniam tam, gdzie są te fotoradary.

Zasada działania urządzenia jest prosta. Fotografuje ono automatycznie każdy pojazd, który przekracza w danym miejscu dozwoloną prędkość. Zdjęcie drogą elektroniczną przesyłane jest do odpowiedniej jednostki policji. Tam, na podstawie numerów rejestracyjnych, które są w policyjnej bazie danych, ustala się właściciela pojazdu i jego adres. Na tej podstawie wymierzany jest mandat.

Tymczasem w Jeleniej Górze stacjonarnych fotoradarów nie ma, choć ich montaż zapowiadano jeszcze w zeszłym roku. Urządzenia są bardzo drogie. W ich zakupie musi partycypować samorząd.

Jak się dowiedzieliśmy policja dysponuje takim urządzeniem, ale jest ono mobilne i zamontowane w nieoznakowanym samochodzie, który służy patrolom policji drogowej.

Brawurowa jazda i nadmierna prędkość były przyczynami wielu wypadków i kolizji drogowych, do których doszło ostatnio w Jeleniej Górze. Stało się tak, między innymi, na wspomnianej ulicy Jana Pawła II, gdzie pędzący volkswagen golf uderzył w zatrzymujące się przed przejściem dla pieszych trzy samochody.

Ogłoszenia

Czytaj również

Gminne Dożynki w Wojanowie

Jest szansa na miliony

Pożar auta przy rondzie  

Komentarze (39) Dodaj komentarz

~cdi 2-08-2006 13:39
Jeszcze tego nam brakowalo! Nie wystarczy kilkanascie nowych aut za pare milionow zl?! To nie Londyn zeby bawic sie w Big Brothera! Policja ma pomagac, a nie utrudniac zycie. Z naszych pieniedzy sami krecimy na siebie bat!Niedlugo nie bedzie mozna pierdnac zeby ktos tego niezarejestrował!
~rycho 2-08-2006 14:48
Na ul.JPII to przejscie dla pieszych to poroniony pomysl.Jeszcze raz zadaje pytanie>Po co sa obwodnice?Wg.mnie sa po to zeby robic ograniczenia,a juz przejscia dla pieszych to durny pomysł.Należy w tym miejscu zrobic kladke i fotoradar nie bedzie potrzebny.Malo tego, jeszcze zjazd z estakady,wieczorem trudno jest zauwazyc pieszego a jak jest deszcz to juz niedobrze.Takze nalezy brac tylko kladke w tym miejscu.Nawet fotoradar nie pomoze.Pozdrawiam.
~Stefanek 2-08-2006 14:54
Moim zdaniem fotoradar przydałby się, ale oczywiście jego koszt jest ważny, bo za te pieniądze można zamontować dodatkowe oświetlenie drogi lub inną infrastrukture która zwiększy bezpieczeństwo (wysepki, sygnalizację świetlną której w wielu miejscach brakuje). Ten kto będzie wiedzał że w Jeleniej gdzieś się znajduje radar, znudzi się tą jazdą i będzie wyżywał się albo nadrabiał "stracony" czas na innych drogach, więc według mnie funkacja radaru nie jest taka oczywista. Poza tym uważam, że jeżeli taki fotoradar stałby np na ulicy Wolności, to bezsensem byłoby np na jednym z prostych odcinków ustawić go aby "kasował" już od predkości 50km/h, dlatego że ul. Wolności jest drogą szeroką, równą i w miare bezpieczną, z wysepkami i sygnalizacją świetlna więc wydaje mi sie że bezpieczna prędkość w tym przypadku przekracza ustawowe pięć dych.Jednocześnie wychwyciłoby to wykroczenia wariatów drogowych, którzy często mkną tam powyżej 120km/h, a których wyeliminować trzeba. Poza tym sam koszt fotoradaru to jedno, a jego obsluga to drugie. Po tym jak fotoradar zrobi zdjęcie, ktoś musi je potem odpowiednio obrobić, sporzadzić raport i wysłać do "klijenta". Wiąże sie to z dodtakowymi kosztami, a na dodatek powszechnie znane są sytacje, gdzie panie na posterunku były tak zapchane robotą po odczycie z fotoradaru, że i tak tylko część kierowców jest z tego rozliczana, reszta zdjęć szła do kosza, albo sie przedawniała. Myślę że kierowcy są tego świadomi i tak naprawde nie boją już sie fotoradarów. Tymbardziej jeżeli drukowane są mapki z usytuowanymi fotoradarami w jednym z czasopism motoryzacyjnych. Można postawić fotoradar tam gdzie faktycznie dochodzi do wielu wypadków i tak żeby kierowcy o tym wiedzieli, wtedy wypadków sie uniknie w tym miejscu. Tyle tylko, że nie wiem czy można takie miejsce bezwzględnie wskazać. Moim zdaniem, pomimo kilku zdarzeń jakie miały miejsce w Jeleniej Górze, Nasze miasto jest bezpieczniejsze niz kiedyś... Nawet gdybyśmy rozpatrywali ostatnie tragiczne zdarzenie z motocyklistami na ulicy Sobieszowskiej, to tragedii tej i tak dzięki fotoradarowi nie dałoby sie uniknąć. Prawdopodobnie zawinił kierowca Mercedesa, który zawracał na podwójnej ciągłej, czego fotoradar by nie wychwycił. Nawet gdyby motocykliści jechali za szybko, to nic to nie zmieni, bo chyba wszyscy wiedzą (a juz napeno sami zainteresowani) że fotoradar nie "działa" na motocykle, poniewaz motocykle mają tablicę rejestracyjną z tyłu i na rzadnym zdjeciu się tego nie wychwyci. Motocykliści w tym względzie są bezkarni i ich zdjęcia lecą od razu do kosza. Fotoradar to rozwiązanie doraźne i przed wydaniem na niego pieniędzy trzeba sie dorze zastanowic.
~Marcin 2-08-2006 15:02
Ostatnie nasilenie wypadków w Jeleniej Górze, było związane z deszczem który spadł, a którego kierowcy dawno na oczy nie widzieli. Moim zdaniem Fotoradar wyobraźni kierowców nie nauczy. Problem tkwi głebiej (jeżeli nie na poziomie szkolenia kierowców). Moim zdaniem zawsze zdarza sie tak że po okresie suchym ( dobrej przyczepności) najmniejszy deszcz powoduje różne katasrofy. Ludzie jężdżą z takimi samymi prędkościami jak po suchym. Moim zdaniem po deszczu policjanci powinni wykazac się wyobraźnią i postawić w stan gotowości całą drogówkę. (która choćby przez samą obecność na drogach spowoduje że ludzie zwolnią). Niech stanie się to normą. Może również trzeba by uświadomić kierowcom co się dzieje na drodze po spadnięciu deszczu, którego dawno nie było.
~do cdi 2-08-2006 15:10
szkoda mi cie!!!
~xxx 2-08-2006 15:20
Przeciez tam gdzie sa fotoradary sa tablice o tym informujace i kazdy wtedy zwalnia wiem co sie dziej np jak jedzie sie gierkówka na Warszawe wszytscy lece ponad 140 a tu nagle do 50 km ładnie sie zwalnia mija sie fotoradar i dalej ogien. Dobrym rozwiazaniem sa te przenosnie fotoradary bo moga kazdego dnia stac gdzie indziej
~ron 2-08-2006 15:30
fotoradaru nie zamontują bo policja i tak przekracza 50km/h
~Brum Brum 2-08-2006 15:52
Ten fotoradar to jest bardzo glupi pomysl!! Jezeli bedzie stal na stale w jednym miejscu to wszyscy doskonale beda o nim wiedzieli i kazdy zwolni przed nim po czym jak go mini doda gazu i tylko zasmieje sie!! To bedzie tylko strata kasy ktora mozna madrzej wykorzystac!! A poza tym to w naszym miescie i tak jezdzi sie bardzo ostroznie i wolno! Studiuje teraz we Wroclawiu i tez mam przyjemnosc (albo i nie) po nim jezdzic)Tam ludzie leca w wiekszosci po 90, 100 km/h przez miasto a na tych co jada przepisowo to trabia:)zeby ominac swiatla,korki i byc na czas w danym mniejscu!! W naszej troche zacofanej Jelonce jest naprawde pod tym wzgledem bardzo bezpiecznie i zaden fotoradar nie jest nam potrzebny!! Za to przyda sie odnowic linie na jezdni, zamontowac sygnalizacje swietlna w wielu miejscach wlasnie za ta kase co miala by byc przeznaczona na niego!!!! pozdro dla kieOWCOW
~heniek 2-08-2006 16:10
brum brum we wrocławiu 100km/h? chyba tylko na karkonoskiej a dla twojej wiadomości to fotoradary robią zdjęcia także z tyłu
~Patol 2-08-2006 16:16
Zakazać jazdy samochodem po mieście!! Niech tylko autobusy jeżdzą albo pociągi w ostateczności rowery !!
~obserwator_1 2-08-2006 16:17
żadnych fotoradarów!
~Sainz 2-08-2006 16:44
zgadzam sie z kolega tylko przenosne fotoradary zdałyby egzamin tak to tylko bedzie cos niczym prog zwalniajacy..
~ponury grabarz 2-08-2006 17:25
Czytuję wypowiedzi patola od dłuższego czasu i mogę z całą pewnością stwierdzić, że jest debilem, a teraz dał tylko temu kolejny dowód. Poczekamy aż podrośniesz i zdasz prawo jazdy i wtedy zobaczymy, czy będziesz podobnego zdania.
~Lech: do ron 2-08-2006 17:34
A wyobraź sobie,że wzywasz Policję na interewencję i Policja jedzie 20-50 km/h z drugiego końca miasta o godz. 15 gdzie korki są ogromne...Albo, że Policja jedzie za kimś kto przejechał na czerwonym świetle i jedzie ok. 80km/h... Ale Ty o tym nie wiesz bo nie jesteś na ich miejscu tylko widzisz jak przejeżdżają obok Ciebie z dużą prędkością...
~toja 2-08-2006 18:04
co niektórzy co nieco przeginają z prędkością. A fotokomorniki i tak w Polsce ustawione są na >30 dozwoloej prędkości. Jak śmigasz np. 70 przy dozwolonej 50 to fotki nie budu.
~IgorekYa 2-08-2006 19:25
Myslalem , ze przeczytam cos o tej kolizji - a nie o fotoradarach :) ale popieram przedmówców. Fotoradary to byłaby ekstra rzecz
~ALICE 2-08-2006 20:09
Dzis w ciagu 10 minut 3 razy piesi niebezpiecznie wyszli na jezdnie. Malo tego kierowcy kompletnie nie zwracali na mnie uwagi!!! Dlaczego? ... bo jechalam skuterem! Nikt nie zwraca uwagi na motocylkistów podobnie jak i rowerzystów! Skandal!
~D3 KORAL 2-08-2006 20:26
I po co mają stawiać taki fotoradar?? JA tu nic nie sugeruje ale przypadkiem ktoś by mógł go zniszczyć, szkiełko od aparatu zamalować, wyciąć dziurke u podstawy i porzecinać kable lub zabrać całe użądzenie do domu. A ja myślałem że fotoradary działają tak jak w filmie "Autobahn Strasse"(fajny film) gdzie zdjęcia zapisują się na kliszy którą potem się wywołuje ale cóż technika idzie do przodu. Ten kto napisał że fotoradary robią zdjęcia z tyłu- owszem są takie ale mało ich jest jak narazie. A sprawdzenie czy fotoradar robi zdjęcie z tyłu jest bardzo łatwe wystarczy sprawdzić czy z drugiej strony f.r. nie ma obiektywu jeżeli nie to śmiało możemy grzać motorkiem bo nic na nie grozi ;D
~Lech: do ALICE 2-08-2006 20:59
ALICE kup sobie kamizelkę odblaskową;) to naprawdę skutkuje!!!
~do lecha 2-08-2006 21:00
mi chodziło o policjantów po cywilnemu
~aaa do "ron" 2-08-2006 21:25
Ciekawe jak ty rozpoznajesz policjantów po cywilnemu ???
~Lech 2-08-2006 21:35
To pisz od razu;) Poza tym policjanci też ludzie i płacą mandaty!!!
~bary33 2-08-2006 21:35
Patol nareszcie pisze do rzeczy:-) Pozdrawiam
~gązo 2-08-2006 21:40
Jak jest wypadek to piszecie żeby surowiej karac kierowców .Piszecie też że al Jana Pawła 2 jeżdzą 80 -100km/h ,teraz jak mialby stanąć fotoradar to nagle niepotrzebne i be .Boicie się bo sami jeździcie szybko!Jaka w was hipokryzja
~HUbi 2-08-2006 23:35
Nie fotoradary ale odpowiednia sygnalizacja zalatwi sprawe np na JP II wystarczy zrobic zielona fale tak zeby startujac z kazdego konca ulicy jadac 60kmh plynnie przejezdzac swiatla bo co za idiota bedzie startowal z piskiem opon czy pedzil 100kmh jak pozniej bedie musial ostro hamowac
~nicol 3-08-2006 5:31
łamanie przepisów rozpoczyna sie m,inn. od tego ze np.parkowanie na chodnikach staje sie plagą, nie mozna przejść chodnikiem bo na nim stoi samochod, to po co i dla kogo sa chodniki chyba nie dla ?Ulica Kolberga to jeden parking i nikt nic nie robi, a moze by tak SM i Policja tym sie zainteresowała?
~SUL przez "U" 3-08-2006 7:00
JAK GRZECZNIE I SPOKOJNIE JECHALI KIEROWCY ULICĄ SUDECKĄ .POD NOWYM CMENTARZE STALI POLICJANCI Z RADARKIEM.BRAWO PANOWIE POLICJANCI OD DAWNA WAS TU NIE WIDZIAŁEM A CHCIAŁBYM CZĘŚCIEJ WAS OGLĄDAĆ,WŁAŚNIE NA SUDECKIEJ!!!
~ksywka 3-08-2006 10:49
Moim zdaniem taki radar szybko sie zwroci.
~obserwator_1 3-08-2006 14:39
Cytat ''Ciekawe jak ty rozpoznajesz policjantów po cywilnemu ???'' są w necie numery cywilnych wozów policji, poza tym jak jest dwóch panów z wąsem to podejrzanie wygląda..
~as 3-08-2006 15:18
Patol skoro masz takie poglądy to musisz powiedzieć rodzicom aby sprzedali szybko mercedesa.
~Lech 3-08-2006 16:21
POPIERAM pomysł HUbiego!!!
~mirek 3-08-2006 18:03
Lechu Ty na bank jesteś policjantem uważam że nie powinieneś wypowiadać się na te tematy bo policja z całą pewnąścią to też ludzie ale mandatów nie płacą jeżdżą po jelonce często grubo powyżęj 100 kmn/h i to w cale nie służbowymi autami
~Lech: do mirek 3-08-2006 20:05
Nie wiem czy zauważyłeś, ale lubię popatrzeć na każdą sprawę ze wszystkich stron, a jak czytam kilka subiektywnych wypowiedzi to dorzucam do nich odmienne spojrzenie dla równowagi opinii(oprócz często wstawianych głupich komentarzy) O Tobie też można powiedzieć,że jesteś policjantem jeśli sugerować sie tym, co piszesz!!! A poza tym z jakiej paki mi mówisz, że mam się nie wypowiadać? - chyba, że jesteś administratorem tego portalu...a nie sądzę...
~D3 KORAL 3-08-2006 20:08
Do mirek- masz racje jak go zatrzymają to kończy się tylko na tym żeby troche ostrożniej jeździł tak samo znajomym mówią. A z resztą kto by znajomego ukarał ??
~rafal 3-08-2006 20:55
moim zdaniem nie radary powinni zamontowac ani nie powinni sie chowac po krzakach na obwodnicy tylko policjanci powinni wylapywac debili w ruchu,wystarczy pojezdzic nieoznakowanym mondeo i zobaczyc co wyprawiają kierowcy tzw. na ulicach to wyprzedzanie na trzeciego,to przejazdy na czerwonym,wymuszanie pierszenstwa,za to powinno sie ludzi karac,wyjedzie jakis dziadek i jedzie 30-40 na godzine ale wcale nie patrzy w lusterko,wymusza pierszenstwoi wtedy jest ok , bo on predkosci nie przekroczyl, takze wiecej policji na ulicach niech patzra jak niektórzy jezdza,......to tyle
~mirek do lech 3-08-2006 21:38
Jeśli bym był administratorem tych wypowiedzi to nie wydrukował bym takich mało mądrych stwierdzeń "policjańci to też ludzie i jak każdy płacą mandaty" jestem sąsiadem takiego żekomego policjanta i nigdy bym nie staną w ich obronie . Mógł bym naprawdę dużo o tym napisać ale administrator nie pozwala pozdrawiam lecha mirek
~mirek 3-08-2006 22:03
osobiście nie raz przekraczam prędkość i nie raz zrobił to Lech czy Rafał i wiem że fotoradary są skuteczne oczywiście nie w stałych miejscach i są zdecydowanie tańsze od cywilnych radiowozów no i przydało by sie jakieś lekarstwo na poczucie bezkarności u tych co żekomo pilnują pożądku nie tylko w zakresie przekraczania prędkości ...%... !!!
~Lech 4-08-2006 13:42
Bezkarnosć jest do pewnego czasu. Każdy kiedyś wpada - prędzej czy później. To tylko kwestia czasu... Najlepiej to w całej Jeleniej poustawiać progi zwalniające co 50 metrów;)
~szofer 9-08-2006 7:26
A moze zamiast fotoradaru przywrocic do pracy tych 16 zawieszonych policjantow z ruchu drogowego? Bo tak jakos z tych informacji ktore sa o tym to za cos takiego juz prawie 2 lata to chyba niesprawiedliwe ? Bo na ulicach JG nie widac patroli ruchu drogowego bo jak moze byc widac jak jest ich malo a nic innego jak policjant dyscyplinuje Nas do ostroznej jazdy Chociaz fakt fotoradar tez zrobilby swoje w tym zakresie a o to chyba Nam wszystkim chodzi prawda?

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Restauratorzy i konsumenci o jeleniogórskiej gastronomii

Będzie bezpieczniej

Prezes sądu okręgowego grozi procesami

Tak w szpitalu zachował się lekarz?

Umowa na nowe karetki

Sonda

Czy majątki żon i dzieci polityków również powinny być jawne?

Oddanych
głosów
404
Tak
80%
Nie
17%
Nie mam zdania
4%