MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Pomnik Ofiar Rzezi Wołyńskiej w Jeleniej Górze?

Wiadomości: Jelenia Góra
Piątek, 31 marca 2017, 7:48
Aktualizacja: Sobota, 1 kwietnia 2017, 8:43
Autor: Mikołaj Bachur
Fot. Mikołaj Bachur
Wygląd Pomnika Ofiar Rzezi Wołyńskiej budzi w Jeleniej Górze wiele kontrowersji. Czy powinien stanąć w naszym mieście? O to zapytaliśmy mieszkańców.

Sonda została przeprowadzona na ulicach: Krótkiej, Bankowej, 1 Maja, Konopnickiej i Długiej. Wypowiedziało się na ten temat około 20 osób, 10 osób odmówiło wypowiedzi, jedna osoba prosiła o „zamazanie” twarzy.

Kamil - Z jednej strony nie jest to dobry pomysł, ale z drugiej… Jednak jestem za tym, żeby go w naszym mieście nie było.

Andrzej - Nie widziałem projektu tego pomnika, ale mówimy o faktach historycznych. Tutaj dużo ludzi ma tamtejsze korzenie, więc tamte tragiczne wydarzenia w ich rodzinach wciąż są żywe. A co do projektu pomnika? Czy jest zbyt drastyczny? Artysta przedstawia to, jak widzi. To jest kwestia, właśnie indywidualnego podejścia. To jest trudny moment. Warto porozmawiać z tymi, których to dotyczy…

Jakub - Jeśli chodzi o pomnik jest ok, ale te głowy na płotach... Ale jestem za.

Anonimowo - Wielu naszych mieszkańców ma rodzinne powiązania z Wołyniem, dlatego myślę, że taki pomnik powinien u nas stanąć. Może nie w takiej drastyczniej formie.

Anonimowo.- No nie wiem. Ale nie jestem przeciwko.

Anonimowo. Jestem teraz na rowerku ze swoim dzieciakiem, chcę spędzić z nim czas. Nie mam teraz ochoty, żeby o tym rozmawiać. Jestem przeciw.

Natalia i Andżelika - Jesteśmy za.

Anonimowo. Jestem absolutnie za. Jestem za uszanowaniem ludzi zabitych.

Andrzej - Jestem za.

Norbert. - Obojętne mi to. Może dlatego, że jestem młody, może starsi ludzie mają inne podejście do tego. Ale jeśli to ma upamiętnić, to jestem za.

Anonimowo. - Drastycznie to wygląda.

Anonimowo. - Aj tam! Stawiać pomniki. Jeśli naprawdę w dobrym celu, jestem za.

Tomek (z Przemyśla) – Słyszałem, że nie chcieli tego pomnika w Przemyślu, czy w Rzeszowie, to wam go podrzucili.

Anonimowo - Mi to obojętne.

Waldek - Pomnik pomnikiem, ale on jest zbyt drastyczny, niezależnie od trudnej historii ukraińsko-polskiej w czasach wojennych. Ja jestem przeciwny, żeby taki pomnik u nas stawiać, bo na radykalizmie i na takim ekstremizmie nikt jeszcze nie wygrał. O wiele ważniejszą rzeczą jest nie rozliczać, a wybaczać. Jednocześnie pamięć jest bardzo ważna, ale taką drogą nienawiści do niczego dobrego nie dojdziemy.

Sandra - Nie znam się na tym. Lepiej pytać dorosłych.

Emilia - Dla mnie jest to zbyt brutalne. Głowy noworodków...

Ogłoszenia

Czytaj również

Pokój ponownie rywalem Mroza

Spodziewane burze i deszcz

W Jeleniej Górze może grzmieć i padać

Komentarze (43) Dodaj komentarz

~jajko koguta 31-03-2017 8:18
Jesteśmy za!!!
~lm 31-03-2017 9:02
Wzadnym wypadu ten pomnik jest okropny bardzo brutalny,,,Byl juz w kilku miastach , żaden Prezydent ani mieszkancy nie zgodzili się na ten pomnik abyl stanol w ich miescie,,,,To dlaczego ma być tu unas to obrzydlistwo,,,Jestesmy przeciwni ja i moi znajomi,,aby stanol gdzie kolwiek,,,A jak tak bardzo chcą to niech sobie wezma do swoich domow lub na działki postawia,to paskuctwo..
~oxa 31-03-2017 9:15
zdecydowanie NIE!
~ 31-03-2017 9:18
NIE
~sd do im 31-03-2017 9:20
Radził bym wrócić do szkoły bo z ortografią kiepściutko.
~III sort 31-03-2017 9:36
Przestańcie już truć atmosferę i ludzi. Postawcie w Legnicy naprzeciw kurii.
~ja 31-03-2017 9:37
Nie dla tego koszmarka w naszym mieście. Ono już i tak jest w ruinie!
~Pińcet plus 31-03-2017 9:39
Stanowcze nie!
~michał 31-03-2017 9:59
Ze względu na formę pomnika jestem przeciw.
~Wołyń-Pamiętamy 31-03-2017 10:13
Jeleniogórzanie Polskiego pochodzenia,zwłaszcza Kresowiacy są ZA.Te wszystkie "przeciw" to wiadomo czyja opinia.Kto nie wie o kogo chodzi proponuję poczytać o Akcji Wisła.
~Remember 31-03-2017 10:14
I znów wilcze wycie potomków AtamanÓW Bandery , Bulby i Melnyka idzie po czerwonej dolinie, aż góry odbijają... Istotnie pokazany w J.pomnik jest koszmarkiem, ale bodaj tak - skoro nie można inaczej tylko wsopomimy SIOSTRY i BRACI m krrórych dusze nadal wołają o pamięć ich męczeństwa.Na obecnych kresach Polski, roi się od pomników różnych Żeliznykiw, Stiachów, itp. czerwonołapych morderców, Ba przecież przed niezbyt dawnym czasem był projekt postawienia w samej Warszawie jednego z poprzedników ideologicznych UPA. Skoro nie ma innej możliwości ocalenia od niepamięci tych okrutnie zamordowanych - to niech nawet ten koszmarek kłuje w pamięć tych pociotków ryzuniw - bo trudno przypuszczać, aby oddziedziczyli sumienie - co wypływa z tych zapisów pamięc przekazanej wyjcom
~fiolle 31-03-2017 10:23
Mało tego że to jakiś maszkaron przeokropny to jeszcze miasto będzie musiało zapłacić za to. Autor chce za wszelka cenę wepchnąć to któremuś miastu w Polsce, po to żeby zarobić 200 tysięcy. A za 200 tysięcy można zrobić coś dla miasta
~B+ 31-03-2017 10:28
W powojennych latach czterdziestych na teren kotliny jeleniogórskiej przyjechało sporo ludności pochodzenia ukraińskiego, więc to wycie i ujadanie przeciw pomnikowi "Ofiar "Rzezi Wołyńskiej" wcale mnie nie zaskakuje.
~do B+ 31-03-2017 10:41
Znam takich co najmniej kilkudziesięciu,konkretnie ich potomków bo starzy już wymarli.Większość to patologia,prymitywy.Nawet nie zdajecie sobie sprawy ile tego mieszka w Jeleniej i okolicach.Zresztą wystarczy poczytać komentarze.Mimo że mówia po polsku i mają obywatelstwo,to zrobią wszystko aby zatrzeć pamięć o tamtych zbrodniach,taka V kolumna.Uważajcie na takich i popytajcie starszych,z pewnością wam powiedzą who is who,zdziwicie się.
~jelenia góra jest "słaba" 31-03-2017 10:50
jelenia góra jest "słaba", a włodarze tego miasta nie mają j*j i pomnik ten zostanie wciśnięty jako niechciany prezent pomimo tego, że większość mieszkańców go nie chce.
~margolcia 31-03-2017 12:42
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pomniki_i_tablice_pami%C4%85tkowe_po%C5%9Bwi%C4%99cone_ofiarom_zbrodni_OUN_i_UPA Przeczytałam, obejrzałam i "takiego szkaradzieństwa" jak to które chcą nam "wepchnąć" NIE MA !!!!!
~jestem za 31-03-2017 13:03
Orban to stawia pomniki i ma turystom co pokazywać z wydarzeń historycznych, a nawet postawi pomnik L.Kaczyńskiemu a nam pomyślunku zabrakło? Mieszka w jeleniej Górze sporo wielokulturowej nacji i co wydrapuja.sobie oczy?
~......... 31-03-2017 13:24
pomnik TAK,będziemy mieli coś swojego w tej "poniemieckiej arce" .......TYLKO NIE TEN KOSZMAR ,KTÓRY JEST BARDZIEJ ŚMIESZNY NIŻ POWAŻNY...........
~ 31-03-2017 13:31
nie stawia sie pomnikow ktore w swoim przeslaniu nawoluja do nienawisci i zemsty.
~ISKRA 31-03-2017 15:44
Ten pomnik może być iskrą na prochy . Żal mi Polaków mieszkających na Ukrainie . Tu nasi bawią się w zemstę bo im nic nie grozi , nie myśląc o ych co tam pozostali. Samoluby bezmyślne !!!!!!!!!!!!!!
~sajmon 31-03-2017 15:51
Hmmm... nie wystarczy pamiątkowa tablica za 1500zł na cmentarzu tam ktoś kto chce zapali świeczkę za zmarłych. Parę osób co ma przodków z Wołynia od razu chce drogich i wielkich monumentów by wydoić kasę z miasta :) Nie pierwszego :) Po drugie jest pomnik na Wołyniu ! Po trzecie jest bardzo drogi i kiczowaty :) Po czwarte może lepiej pomnik wypędzonych z tych ziem ludzi jest bardziej na miejscu co do turystów ???
~walus4 31-03-2017 15:52
Czytając wpisy, dochodzę do wniosku,że mamy w naszym mieście potomków hajdamaków.Oni nienawiść mają we krwi.
~s. 31-03-2017 16:10
Nasza ziemia nasze pomniki. Taki czy inny ma być. Może dla poprawności politycznej zlikwidować obóz Auschwitz-Birkenau ?
~jeż 31-03-2017 16:13
sondaż odczuwalnie stronniczy i kreujący postawy zwolenników pomnika
~xs 31-03-2017 16:23
Oczywiście ZA
~ChwałaOfiaromMordu 31-03-2017 16:36
Dolny Ślask zasiedlono w latach 40-tych może 70% Polaków,reszta to mniejszości jak autochtoni niemieccy ,czy nacjonaliści ukraińscy przesiedleni w ramach tzw. Akcji Wisła.Po 70 latach część z nich uległa spolszczeniu,część pożeniła się z Polkami,część pozmieniała nazwiska.Ale jak widać choćby po komentarzach ludzie ci w domach cały czas karmieni byli nienawiścią do Polskości,choć poza domem przed innymi udawali "normalnych Polaków".Przez wiele lat milczeli o swoim pochodzeniu,nie przyznawali się.Ale odkąd powstał pomysł budowy pomnika,zaczęło w nich kipieć,dodatkowo dziś mają możliwość anonimowego wypowiadania się w sieci,jeszcze 20 lat temu nie mieli,tłamsili to w sobie.Bredzą że pomnik jest ohydny..zgadza się ,taki ma być, bo zbrodnie banderowców na dzieciach i kobietach też były ohydne
~wolyyniek 31-03-2017 16:38
Pomnik upamiętniający Obrońce i ofiary Wołynia już jest w Kotlinie ...
~sajmon 31-03-2017 16:57
Pomnik mówi o rzezi Wołyńskiej tak ? Czyli ma napędzać nienawiść do Ukraińców ? Na terenach gdzie tej rzezi nie było ? Poco po latach gdy upamiętniona została w Wołyniu napędzać nienawiść ? Tego nie wiem ale ugrupowania polityczne na bank w tym interes mają :) Jak dla mnie to mętlik o koryto :) Bo takie działania i próby wciśnięcia tego pomnika to były nie w nie jednym mieście ! To niby ile tych pomników ma powstać w Polsce ?
~ 31-03-2017 17:42
NIE!!!
~ 31-03-2017 17:48
Na tych terenach nie było Bandery i żezi. wont z głupimi pomnikami.
~ 31-03-2017 18:11
Tak dla pomnika!
~POLSKA 31-03-2017 18:28
Pomnik tak, ale nie na naszych terenach to nie ten kierunek ? Chwała -Wielkiej -Polsce-
~nida 31-03-2017 19:32
NIE
~pomysł 31-03-2017 20:51
Pomnik trzeba postawić np. w Legnicy przy liceum z językiem ukraińskim , albo w Warszawie przy ambasadzie Ukrainy , a później mówić o przyjaźni naszych dwóch narodów.
~Patriota 31-03-2017 21:51
Nie dla pomnika i oszołomów.
~Tosia 11 31-03-2017 22:36
Tak dla pomnika ofiar rzezi wołyńskiej o proponowanej wersji, tym bardziej, że niektórzy mówią o " bratobojczych walkach",a to była bestialske, planowe mordowanie, także nabijanie na widły bezbronnych dzieci . Tak ku pamięci i ku przestrodze
~BC 31-03-2017 23:02
NIE!!! dla TEGO pomnika!!!
~tak 31-03-2017 23:47
TAK
~d 1-04-2017 0:30
Spieprzać z tym na Żoliborz lub pod pałac maliniaka !!
~xyz 1-04-2017 0:37
Przede wszytkim Pomnik się tym Ludziom należy....ale czy tu, na terenach niemieckich?.... myślę że zależy to od społeczności... ...z drugiej strony, dlaczego Ukraińcy tak bardzo ubolewali nad Polakami? że to ich teren zasiedlili? ...kiedyś był to teren Rzeczpospolitej a "u"kraina nie istniała jeszcze.... wię cWOŁYŃ jest Polski jaki i Dolny Śląsk jest Niemiecki... Pozdrawiam malkontentów :)
~III sort 1-04-2017 4:48
A ty B+ to kto ,z jakich stron twoich rodzicieli przywialo? Z kieleckiego czy z Małopolski ich wyrzucono? Ktosze że Jelenia upada ,jak ma się rozwijak jak połowa to umysłowe pustaki z wierchuszką na czele.
~Ryssam 18-05-2017 0:34
Nie w takiej brutalnej formie
~XVI26 26-12-2017 16:26
Pomnik powinien upamiętniać, a nie wzbudzać nienawiści i chęci odwetu, a to "dzieło" chyba ma jednak to drugie na celu... Z tego prostego faktu już nie ma dla niego miejsca w przestrzeni publicznej... Skoro artysta nie potrafi sprostać wyzwaniu i za pomocą prostych symboli przekazać treści, choćby najbardziej skomplikowane i okrutnej...to albo kiepski z niego artysta,albo marny człowiek, chcący jedynie na hałasie wokół swego "dzieła" dorobić się nazwiska i następnych zleceń...

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Wichura nie narobiła szkód

Termy zapraszają na coś pysznego...  

Zabawa w Goduszynie

PiS zaprezentował kandydatów

Zmiany w jeleniogórskim Schronisku dla Małych Zwierząt  

Sonda

Czy jeleniogórski SOR zasługuje na krytykę?

Oddanych
głosów
203
Tak
74%
Nie
11%
Nie wiem
15%