MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Odrapana wizytówka

Wiadomości: Jelenia Góra
Niedziela, 18 marca 2007, 0:00
Aktualizacja: Niedziela, 18 marca 2007, 14:56
Autor: TEJO
Fot. Krzysztof Knitter
Coraz gorszy stan kamienic przy placu Ratuszowym.

Pękające tynki, łuszcząca się farba, pobazgrane sprejem mury – oto widoki, jakimi wita najważniejsze miejsce w mieście mieszkańców i turystów. – Czas na wielkie sprzątanie, a może remont kamienic – mają nadzieję ci, którzy często przez rynek przechodzą lub tam mieszkają. Niewiele jednak wskazuje na to, aby przy kamieniczkach stanęły rusztowania.

Czas płynie szybko. Ostatni remont kamienic na placu zaczął się na początku lat 90-tych. Skończył w roku 1995 przed sztandarową wówczas imprezą, jaką była międzynarodowa Sześciodniówka Motocyklowa Enduro, która honorowo startowała sprzed ratusza. Potem kolorowe fasady rynku robiły za tło do honorowego startu kolarzy Tour de Pologne. Wszystko oczywiście transmitowane przez telewizję.

Trzynaście lat to niedużo, ale wystarczająco, aby farba zaczęła odpadać z elewacji. Samorządowcy poprzedniej kadencji zauważyli problem. Mówiono o kiepskiej jakości zastosowanych farb, bo lepszych w czasach remontu nie było. Zwracano uwagę na gołębie, które swoimi odchodami niszczą rynny i gzymsy, co daje pole do popisu wilgoci. Źródłem kłopotów okazali się też sami mieszkańcy, głównie młodzi wandale, którzy ściany w podcieniach i na elewacjach kamienic potraktowali sprejem. Na wyliczaniu przyczyn się skończyło, ale rozwiązania problemu nie było.

Trudno także przewidzieć, czy w najbliższych latach coś się zmieni. – Są jeszcze bardziej zaniedbane miejsca w Jeleniej Górze. Tam remonty są pilniejszą potrzebą –argumentują samorządowcy. Plac Ratuszowy może poczekać. – Pobieżne pomalowanie niewiele pomoże. Aby rezultat prac był bardziej trwały, trzeba poświęcić więcej czasu i pieniędzy, których brakuje – usłyszeliśmy.

– Można to robić metodą małych kroków. Choćby ograniczyć liczebność gołębi, które po wiosennych wylęgach staną się jeszcze większą plagą dla budynków i mieszkających w nich ludzi – zaznacza Robert Rybicki, jeden z okolicznych mieszkańców. Proponuje, aby ludzie ograniczali dokarmianie ptaków. – Miasto powinno zakupić specjalną karmę ze środkami antykoncepcyjnymi oraz rozwiesić siatki uniemożliwiające gołębiom siadanie na gzymsach kamienic. – Nie jest to drogie, ale przynajmniej jeden problem zniknie. Przecież zarówno prezydent jak i radni widzą, jak wygląda plac Ratuszowy z okien magistratu – twierdzą mieszkańcy głównej części miasta.

Będzie za to remont jednego z pomieszczeń ratusza miejskiego: Sali Ślubów. Pieniądze na ten cel zarezerwowano w budżecie miasta na ten rok.

Ogłoszenia

Czytaj również

Rajd zdewastował las?

Koło ratunkowe dla Flory?

Milion z PFRON–u

Komentarze (22) Dodaj komentarz

~malkontent 18-03-2007 13:58
A CO MAJą DO TEGO TANCERZE???? W ZAJAWCE
~Suvak 18-03-2007 14:05
Coś tu się lekko posypało.
~ania 18-03-2007 14:57
wstyd, zobaczcie jak wyglada Rynek i deptak w Legnicy. A Jelonka jest o wiele ladniejsza tylko jakos wladza o nia nie dba.
~Tomany 18-03-2007 15:16
gołębie trzeba całkowicie zlikwidować żeby nie dawały na wszystko i wszystkich do okoła
~Zibij 18-03-2007 15:23
Większość zniszczeń elewacji jest wynikiem NIECHLUJSTWA właścicieli nieruchomości. Dlaczego z moich pieniędzy mają być powtórnie remontowane kamienice, które mają przecież swoich właścicieli. Jeśli oni nie są w stanie wyremontować swoich budynków, niech sie wyprowadzą, a mieszkania sprzedadzą komuś kto zadba o ten budynek. Skończmy z dawaniem prezentów nieudacznikom. A co z budynkami, które nie są w centrum miasta. Tam właściciele muszą sami remontować budynki bez wsparcia miasta.
~aite 18-03-2007 16:11
to raczej wynik wieloletnich zaniedbań i prowizorycznych remontów, oraz wydawania grubych pieniędzy na np. kocie łby na deptaku,podziwiam kobiety , które potrafią po nim przejść na wysokich obcasach
~Dekarz 18-03-2007 16:54
Kosze dachowe nie są czyszczone i odpadający tynk to właśnie ten efekt. Na zdjęciu wyraźnie widać. Tu powinni ukarać tych lokatorów. A nie dawać im jeszcze pieniądze na remont.
~mieszkaniec jelonki 18-03-2007 17:21
W KTÓRYM KRAJU NA ŚWIECIE ROBI SIĘ REMONT ELEWACJI CO 10 LAT ŚCIGAĆ PARTACZA WYKONAWCĘ,A PO DRUGIE CO ROBIĄ ZARZĄDCY TYCH NIERUCHOMOŚCI I GDZIE TRAFIA KOLOSALNA KASA Z NAJMU LOKALI USŁUGOWO-HANDLOWYCH ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W TYCH KAMIENICACH
~max 18-03-2007 17:54
co do golebi i innych ptakow,to mozna bardzo latwo sobie z nimi poradzic.Wystarczy na miejsca w ktorych najczesciej siadaja polozyc specjalne kolce i po problemie.U naszych zachodnich sasiadow to normalne i nawet na najmniejszych gzymsach umieszcza sie taka kolczatke co idealnie chroni przed ptactwem.No ale u nas to pewnie nie przejdzie,bo bedzie ze za drogo albo nie ladnie...
~antysldowiec 18-03-2007 18:01
Zgadzam się!To skutek prowizorki.Ekipa z SLD miała miała ważniejsze wydatki np bardzo "pożyteczne" dla Jeleniej Góry wycieczki po świecie za pieniązki podatników!
~kazimierzp 18-03-2007 18:08
Na początku lat dziewięćdziesiątych "miasto" remontowało, dokładnie MPGM a potem ZGM 2, bop kamienice były "miasta". Teraz te wszystkie budynki są wspólnotami i to oni w głosowaniu a potem zasobnoscią własnych portfeli mogą przesądzić o remoncie, lub nie. Nie usprawiedliwia to wspólnot mieszkniowych w nieoczyszczaniu rur spustowych i naprawach bieżacych obróbek blacharskich.Do czego to prowadzi to mówi m.innymi ostatnie zdjęcie gdzie widać brak tynku wokół kosza (to ten element rury spustowej na górze). Miasto nie może wręcz dofinansowywać "prywatnych" wspólnot. Gdy jednak właściciele przegłosują remont to "miasto" musi tak jak kazdy właściciel zapłacić swoją część kosztów! Własność prywatna to 100% odpowiedzialność za swoje mienie!!!
~biedronka marysia 18-03-2007 18:18
Nie przesadzajmy, kamienice na placu sa albo wlasnoscia wspolnot, albo wlasnoscia miasta. Wiekszoscia nich, jezeli nie wszystkimi zarzadza ZGL i to do niego trzeba uderzyc z pytaniem, dlaczego nie dba o powiezone jemu mienie?? I tak mozna to ciagnac. W innych miastach np. sprzedano cale kamieniace prywatnym wlascicielom i okazalo sie, ze to sie sprawdza... moze tak u nas??
~bolo 18-03-2007 18:24
a jezeli w jednym miejscu cos wyremontuja , to w drugim zostawia po sobie syf. tak jest na osiedlu robotniczym ,po naprawie jezdni na placu zostala wysoka gora ziemi.oczywiscie po robotach u nas nie ma nikt wzwyczaju po sobie posprzatac.trzymajmy tak dalejpozdrowienia dla kolka rolniczego z siedlecina
~xyz 18-03-2007 18:40
Zibij całkowicie się z Tobą zgadzam.Wstyd Panie i Panowie właściciele.Własność to nie tylko stan posiadania - to min. odpowiedzialność i konsekwencje...Więc złapcie się za kieszenie i do roboty a nie zganiajcie to na samorząd. A co do sali ślubów - jakie to porównanie "jednego z pomieszczeń Ratusza"do 58 kamienic na Placu Ratuszowym. Gratuluję samorządowi za trafną decyzję/oby ich jak najwięcej/,gdyż każda młoda para lub jubilat chcieliby te piękne chwile spędzić w przyjemnych warunkach.
~ropoiwzk 18-03-2007 21:10
Nawet jeśeli większość mieszkań w kamienicy jest prywatna, to przeważnie zarządcą wspólnot jest ZGL. To one organizują przetargi (bądź nie jak na ul. Skarżyńskiego) i one odpowiadają za wykonawcę. Kilka wątków wcześniej wskazano jednego takiego partacza - p. Charłampowicza i jego syna. Prokuratura już piąty rok wszczyna śledztwo i nie widzi potrzeby spłodzenia aktu oskarżenia. To nic, że facet (pracownik) spadł z dachu i się zabił, to nic, że mieszkańcy ul. Złotniczej wskazują na nie wykonane lub źle wykonane, a zafakturowane roboty. Ważne jest, że dyrektorki ZGL "Południe" i ZGL "Północ" są zadowolone. Tu jest pole do POPiSu dla tych co chcą walczyć z korupcją...
~Do mieszkańców pl. Ratuszowego 18-03-2007 21:29
Na całym świecie w centrum miast mieszkają tylko najbardziej bogaci mieszkańcy, tu czynsze i podatki powinny być największe w mieście, a u nas odwrotnie - największa biedota mieszka na Placu Ratuszowym, to widać po wyglądzie budynków, klatek schodowych i obejściach - po prostu BRUDASY. Mieszkać w centrum to powinien być ZASZCZYT.
~ropoiwzk 18-03-2007 22:01
Co, nie pasował adminowi mój komentarz? Ja odpowiadam za swoje słowa... gn
~Do biedronki marysi 18-03-2007 22:30
Wiesz, tak się zastanawiam czy ty chociaż rozumiesz to co sama piszesz ? ZGL jest zarządcą , a kto właścicielem ? Wszyscy ludzie wieszają psy na ZGL-u a powinni na urzędzie miasta który jest właścicielem :-) Czy wy myślicie że pieniądze z czynszów i dzierżaw trafiają do kasy ZGL-u ? Te pieniądze tylko przechodzą przez ZGL , to urząd decyduje ile daje pieniędzy na remonty , bierzące naprawy itp. Jeśli do tej pory uważaliście że jest inaczej , to wasza nieświadomość jest bardzo głęboka :-)
~kazimierzp 19-03-2007 6:48
Czynsze za lokale komunalne są przychodem ZGL który co do budynków nie będących wspólnotami przygotowuje plan remontów za te środki które pozostają po pokryciu utrzymania bieżącego i kosztów stałych. Te plany remontów są zatwierdzane, a nie robione przez Prezydenta Miasta! Są też dotacje z budżetu miasta do ZGL, ale one są zawsze zbyt małe na potrzeby! O wydatkowaniu tych środków na podstawie wniosków poszczególnych ZGL decyduje Prezydent Miasta. W budynkach które są wspólnotami wszelkie prace remontowe proponuje i zatwierdza Wspólnota porzez swoje uchwały. Jeżeli wspólnota przegłosuje konieczność remontów, czy modernizacji to wszyscy współwłaściele muszą solidarnie pokryć koszty remontów ze środków zgromadzonych na remonty poprzez wpłaty na fundusz remontowy. Coraz wiecej wspólnot jest zarządzanych przez innych zarządców niż ZGL. Jak wynika z moich obserwacji nie wszyscy z nich potrafią poruszać się w tych dziedzinach. Wielu jest zupełnie zielonych w sprawach budowlanyc. Są też Zarządcy bardzo dobrzy i prężni. Których chce - to określa wspólnota. Z reguły wybierani są najtansi! Na 1 Maja koło Okrzei nie jest wyremontowana elewacja budynku, choć cały ciąg kamienic ma nową elewację. Po prostu członkowie wspólnoty przegłosowali, że nie stać ich na ten remont! Podobna jest sytuacja na wielu innych kamienicach. W przypadku gdy obiekt jest wpisany do rejestru to pewne "środki perswazji" na konieczność takich prac ma Wojewódzki Konserwator Zabytków. Jeżeli stan eleawcji zagraża bezpieczeństwu to zareagować może i powinien Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego. Nikt więcej nie może zmuszać właścicieli do remontów tychże elewacji.
~Do poprzednika 19-03-2007 7:38
Zarządca decyduje o tym jak wydaje pieniadze ( nawet jeśli są przydzielane przez miasto). Jakimi ZGL-le sa gospodarzami każdy widzi. PO CO W TAKIM RAZIE TAKI TWÓR ??. Znamy wiele wspólnot, które potrafią też za nieduże, ale ROZSĄDNIE wydawane pieniądze uytrzymywać nieruchomości w należytym stanie.
~GOŚĆ w Jel.G nie mieszkaniec 19-03-2007 8:34
Tak , to tylko mieszkańcy dokarmiaję gołębie a nie całe rodziny z dziecmi wystarczy chwilę postać i popatrzeć w ciepły dzień, mieszkańcy malują podcienienia kamienic czym się da, zdarza się że nie tylko farbą ale patrząc na te dzieła to i rozmazane gówno można spotkać na scianach. Rynny też sobie wyrywają, Żarówek w lampach zawieszonych w podcieniach i na budunkach od lat nie wymieniają. Szyby w witrynach też oni porysowali. Powinni też odpowiadać za kruszącą się nawierzchnię brukową. Za szambo w studni neptuna, zniszczoną iluminację świetlną tegoż. Powinni pilnować porządku 24h na dobę. Za czyszczenie koszy dachowych rynien usuwania usterek dachów odpowieda ten który się tego podjął i bierze za to pieniądze.Że rynek służy ogółowi mieszkańców, jest wizytówką miasta władze powiny pomóc mieszkańcom w egzekwowaniu powinności od firm zarządzjących,jeżeli wykonują to źle. A że może być inaczej bez sprzedaży całych kamienic zapraszam choćby Cieszyn, Trutnow, Liberec, Zamość....
~irena 19-03-2007 9:44
czy ktoś wie,kiedy bedzie remontowany pałac slubów???najwyzszy czas !!!!

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Rodzinnie w "Muflonie"

Dzień pierwszy z hip hopem

Medale dla złotych par

Kulisy sprawy KPR–u  

60 lat minęło…

Sonda

Rowerzyści też powinni zdawać egzamin na prawo jazdy?

Oddanych
głosów
488
Tak
52%
Nie
43%
Nie mam zdania
5%