MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Odlotowe wizje

Wiadomości: Jelenia Góra
Czwartek, 13 września 2007, 0:00
Autor: AGA
Fot. M. Tkacz
Samorządowcy chcą szybkiej przebudowy lotniska przy ulicy Łomnickiej.

Utwardzony pas startowy ma zachęcić kibiców Euro 2012 do lądowania w Jeleniej Górze.
W związku z organizowanymi w Polsce mistrzostwami Europy w piłce nożnej w 2012 roku, urzędnicy w ratuszu snują wiele planów. Wśród nich mowa jest o przebudowie lotniska.
– Z wyliczeń komitetu organizacyjnego wynika, że podczas tej imprezy Dolny Śląsk odwiedzi ok. 300 tysięcy turystów. Z tego tylko 20-25 procent znajdzie nocleg we Wrocławiu. Pozostałych gości przyjmą inne miasta. To szansa dla nas – mówił już w maju prezydent Jeleniej Góry, Marek Obrębalski.

Obecnie podejmowane są pierwsze, konkretne kroki. Już teraz samorządowcy analizują aspekty techniczne i organizacyjne kilku polskich lotnisk regionalnych, a w najbliższym czasie planowane jest spotkanie z przedstawicielami lokalnego biznesu, w tym branży turystycznej. Zostaną omówione aspekty techniczne, organizacyjne i finansowe tego przedsięwzięcia.

Marek Obrębalski uważa, że już za dwa, trzy lata będzie możliwość rozbudowy lotniska. – Po odpowiedniej modernizacji powstanie pas startowy o długości 1,2 tys. metrów. Wystarczy do przyjęcia ruchu samolotów pasażerskich przystosowanych do przewozu 20-30 osób. Braliśmy pod uwagę jeszcze inne miejsca, ale ostatecznie zdecydowaliśmy się na teren obecnego lotniska, ponieważ w rejonie ul. Łomnickiej stosunki własności gruntów są najbardziej uporządkowane – mówi Marek Obrębalski. Wraz z rozbudową lotniska planowane jest poszerzenie ulicy Łomnickiej.

Inwestycja ta jest punktem kluczowym, jeżeli Jelenia Góra chce przyjąć gości zjeżdżających na Euro 2012. Wybrane zostaną bowiem te miejscowości, które zaoferują kibicom nie tylko miejsca noclegowe, ale odpowiednio urozmaicone możliwości spędzania wolnego czasu.
Ponadto zgodnie z wymogami organizatorów mistrzostw, od hotelu do najbliższego lotniska międzynarodowego nie może jechać dłużej niż godzinę autokarem. – W przypadku Jeleniej Góry jest to zdecydowanie mniej. No i mamy tę przewagę, że jest u nas międzynarodowe lotnisko – dodaje Marek Obrębalski. Kiedy przy ul. Łomnickiej lądują zagraniczne maszyny, pojawiają się funkcjonariusze służby celnej, którzy dokonują odprawy.

Sam pas startowy to nie wszystko. Lotnisku z prawdziwego zdarzenia potrzebny jest także terminal. Na razie celnicy pracują pod chmurką lub w namiocie. Nie ma nawet przyzwoitej poczekalni. O budowie takiego obiektu mówi się już od 30 lat. Jednak sprawa rozbudowy lotniska okazuje się bardzo ulotną wizją. Nie wychodzi poza opracowania i plany.

A co z hałasem lotniczym? Na razie zagrożeń nie ma, a skargi na głośne silniki samolotów krążące nad miastem zdarzają się sporadycznie. Mimo to miasto już wyznaczyło obszar, na którym nie można budować domów i innych obiektów bliskości pasa startowego. Przed rozbudową lotniska na pewno zostanie jeszcze wyznaczona odpowiednia strefa ochrony akustycznej.

Choć nad Jelenią Górą przebiega korytarz powietrzny dla potężnych samolotów pasażerskich – nad naszym miastem lecą, między innymi, do Pragi – na to, aby lądowały w stolicy Karkonoszy nie ma żadnych szans. Warto tymczasem wiedzieć, że regularne połączenia pasażerskie z Berlinem i innymi miastami ówczesnych Niemiec Jelenia Góra miała do 1939 roku.

Ogłoszenia

Czytaj również

Niebezpieczne wyzwania

Wypadek przy baniakach  

W Termach Cieplickich superpromocja!

Komentarze (21) Dodaj komentarz

~kuchnia 13-09-2007 7:23
pytanko czy w tej sytuacji jesli chodzi o rozbudowe lotniska będą rozbużać jakiekolwiek domy stojące w pobliżu lotniska np. kozia , wicka pola ?
~edek 13-09-2007 8:28
Po co rzeźbić w satarym lotnisku? Mamy idealne tereny pod budowe lotniska w okolicy giełdy na Lubańskiej, tam można by zbutować solidne lotnisko a nie wywalać pieniądze na jakieś tam miniaturowe lotnisko dla antków.
~Jestem pewien... 13-09-2007 9:37
...ze kazdy kibic euro 2012 chetnie wyladuje w j.g. i sie przesiadzie na pociag. Taka urozmaicona podroz bedzie wspomnieniem na cale zycie. Mysle ze jeszcze mozemy zbudowac kosmodrom. Tez sie przyda, wyjdziemy naprzeciw czasom i oczekiwaniom przyszlych kosmonautow.
~ulyssenardin 13-09-2007 9:40
Ad Edek: to co masz na Lubańskiej to jest nic w porównaniu z poniemieckim lotniskiem wojskowym koło Starej Kamienicy. Myślę, że kiedy Obrębała mówił o nieuregulowanych spraw własnościowych gdzie indziej to niestety miał na myśli właśnie Starą Kamienice a wielka szkoda bo tam teren piękny i rozległy. Oczywiście są i minusy, ze starej Kamienicy nie ma dobrej komunikacji do Jeleniej a budowa drogi od Promilkoland do Jelonki kosztowała by więcej w porównaniu do rozbudowy ul. Łomnickiej ale za to inwestycje w tamten obiekt byłyby o wiele mniejsze i, choć nie jestem biegły w sprawach lotnictwa, sądzę, że w Starej Kamienicy mogły by lądować z powodzenia ATR–y 70–cio osobowe!!! Z kolej juz słyszę protesty mieszkańców „z okolić Żeroma i dworca” jak im zaczną lądować na głowie różne Cesny i DC–3, samoloty które do cichych nie należą.............
~xyz 13-09-2007 10:18
obecne lotnisko to dobre miejsce. Bardzo łatwo połączyć je z Cieplicami... przy samym lotnisku przebiega bowiem trakcja kolejowa. Jeden szynobus załatwi sprawę. Z najdalszych terenów JG można by dotrzeć do celu w krótkim czasie. Taki luźny pomysł ;) Pozdrawiam wszystkich lokalnych patriotów
~xxx 13-09-2007 11:50
Lotnisko jest ważne ale nie powinno być najważniejsze. A gdzie obwodnica?? gdzie remont linii kolejowej??!!! Oni myślą że kibice będą przylatywać do Jeleniej małymi samolotami?? śmieszni są. A propo budowy lotniska to dużo lepiej pasowało by takie w Legnicy gdzie kiedyś było rosyjskie lotnisko. Z tamtąd bardzo szybko można dojechać do Wrocka pociagiem, a nie tak jak z Jelonki 4 godziny jazdy. Ogólnie powiem tak. Lotnisko napewno nie będzie służyć zwykłym mieszkańcom. Najwyżej skomplikuje im życie. Będą z niego korzystać tylko oligarchowie, a pomysł rozbudowy lotniska to pewnie wymysł tych różncyh układów politycznych. A nawet gdybyśmy chcieli wybudować lotnisko to co da sam pas startowy?? a co z changarami?? a co z terminalem?? kiedy się wybuduje pas na to już nie będzie miejsa teren lotniska nie jest taki duży, musi być też taka strefa ochronna wogól pasa. A pamietamy co się stało z antkami kiedy stały pod chmurką. Myślicie że ktoś do jelonki przyleci i postawi swoją maszyne wartą kilkanaście milionów pod chmurką?? A co z okolicznymi budynkami. Przecierz zaraz za lotniskiem jest szkoła ( elektornik). Będzie trzeba przenieść bo to jest chyba niedopuszczalne żeby na ścieżce podejśćia były takie zabudowania jak szkoła. To samo się dotyczy wieżowca Jelfy i dworca kolejowego. Co prawda samoloty będą lądować pewnie z drugiej strony ale przy próbie nieudanego podejścia do lądowania i konieczności odejścia na drugi krąg z jednej strony będzie do wyboru przelot koło wiezowca Jelfy i nad szpitalem a z drugiej strony dworzec kolejowy i wzgórze. To chyba nie jest dobre miejsce na takie ambitne plany lotniska. Owszem można rozbudować nieco lotnisko, żeby miał pas itd. Ale nie kombinujmy z jakimiś większymi samolotami czy coś i rozbudujmy lotnisko ale po Euro. Wcześniej przydało by się zrobić coś z drogami i koleją bo to tym będą jeździć kibice.
~bajanie 13-09-2007 12:44
srutututu. wybiorą miasta w których jest co robić... tu jest co robić można w centrum dostać za przeproszeniem po gębie.
~yoyo 13-09-2007 12:54
Niech zrobią ten pas, zawsze można go odpłatnie wykorzystywać do nauki szybkiej jazdy autem, w bezpiecznych warunkach. Mnóstwo ludzi będzie wtedy na to chętnych. Dodatkowy zarobek dla lotniska. Zawsze to jest twarde i równe podłoże a nie, wilgotna, nierówna ziemia i trawsko. Kolejny plus nowej płyty. A co do samolotów... zejdzmy na ziemię, ruch zwiększy się minimalnie. A DC–3 to jest zabytek i takie maszyny latają na pokazy. I mówią, że bedzie przeszkadzać, każdemu kto by zobaczył DC–3 na żywo szczęka opadnie bo to piękny stary samolot i zapomni o hałasie tej dwusilnikowej maszyny. Więcej hałasu robi mały odrzutowiec niż maszyny śmigłowe. Rozbudowane lotnisko to także więcej ludzi do jego obsługi. To dodatkowe miejsca pracy dla nas. Jestem za rozbudową!
~Do xxx 13-09-2007 13:41
Mylisz się, to lotnisko będzie niedługo bardzo potrzebne zwykłym ludziom ... ZAMIAST. Zamiast kolei, dróg itp., bo jakoś z tej Jelonki wydostać się trzeba. Do Wrocka – proszę bardzo, samolotem. Do Drezna, Lipska i Berlina – też, bo innych połączeń nie ma. Z czeskimi kolejarzami pazerne PKP też się nie dogada, więc do Liberca i Pragi pozostanie nam samolot, szczególnie jak solidnie zasypie Jakuszyce.
~OT: 13-09-2007 14:21
A gdzie jest leszcz z bmw316lpg? On powinien byc za budowa, bo bedzie mial sie gdzie scigac z samolotami %)
~mattt–3 13-09-2007 15:14
Myślę, że urzędnicy za bardzo podniecili się tym pomysłem. Koszty modernizacji każdego lotniska, nawet trawiastego są zawsze duże.Ponadto samoloty zabierające 20–30 w znacznej części potrzebują jednak betonowych pasów startowych, nie mówiąc już o wymaganych przepisami międzynarodowymi systemach lądowania.Myslę, że lepszym pomysłem byłoby promowanie Jel. Góry jako bazy noclegowej dla kibiców i skupienie głównego wysiłku w tym zakresie na: 1. uświadomieniu im, że warto mieć bazę wypadową na mecz w JG a 2 godz. odległość od Wrocławia nie jest taka straszna; 2.kuszeniu ich możliwością ułatwienia dojazdu do/z Jel. Góry /np. zniżki na bilety autobusowe/–o PKP nie mówię ze względu na jej standard oraz długi czas podróży; 3. kuszeniu zniżkami w pensjonatach, hotelach, restauracjach, itp. jeśli by się zdecydowali na przyjazd. Dopiero na końcu można by było promować nasze lotnisko dla stosunkowo niewielkiej grupy właścicieli prywatnych samolotów. Były Jeleniogórzanin pracujący na lotnisku.
~ulyssenardin 13-09-2007 15:22
Ad Yoyo: "przyjęcia ruchu samolotów pasażerskich przystosowanych do przewozu 20–30 osób" .....no to jak nie DC–3 to co?? Jaki?? Jak to super samolot ale to dopiero chałaśliwy (i 3–silnikowy)fancik. Co jeszcze może być 20–30 osobowe?? Jakieś małe Embraery?? W życiu nie wylądowały by na 1,2 km!! A tak wogóle to ja na powietrznych maszynach się nie znam!!!!!!!!
~Nowak 13-09-2007 15:26
Proponuje zostawić tean aeroklub a wybudowac 2 lotnisko zeby nie trza byloi do wrocławia zapiepszac na lot do Tunezji, UK etc.
~ziooom 13-09-2007 16:30
no zrobia pare imprez na wiosne na lotnisku dychacz za parking i szybko zarobia na nawierzchnie betonowa
~Jak zwykle będzie pięknie 13-09-2007 20:36
No już widzę modernizację lotniska – linię kolejową do Wrocławia ( odziedziczoną po niemcach) – nie ma kto naprawić a tu lotnisko widzę że kogoś znów poniosło a skończy się tak jak zwykle u nas na gadaniu przed wyborami.
~robson 13-09-2007 21:16
taaaaaa bedzie lotnisko tak jak jest aqapark ha ha
~do Jak zwykle będzie pięknie 13-09-2007 21:42
no dokładnie. Zgadzam się. Mam wrażenie jakby cześć osób piszących komentarze wierzyło w 3 miliony mieszkań, 6% PKB na służbe zdrowia itd. Ludzie przecierz wybory się zbliżają. Pewnie niedługo się okaże że i obwodnice się wybuduje i lotnisko i linie kolejową. Teraz nagle wszystko się da, są takie plany że ohoho. Trzeba porzucić te obiecanki i zaczać realnie myśleć. Moim zdaniem są 3 ważne inwestycje jeżeli chodzi o komunikacje w regionie które były tu poruszane: – obwodnica – remont linii kolejowej – rozbudowa lotniska. W takiej kolejności ( od góry) powinno być to realizowane. To wszystko mimo tych przedwyborczych obietnic jest do zreazlizowania ale w ciągu około 20 lat!!!! Dlatego przede wszystkim trzeba się skupić na rzeczach naprawde ważnych. Obwodnica jest potrzebna a co najlepsze są już jej plany, projekty itd. więc można by szybko rozpoczać budowe. Jeżeli chodzi o linię kolejową to nawet jak by się szybko zaczeło to sam remont i tak potrwa z 10 lat – ale moim zdaniem warto, a co do lotniska to nic o nim nie wiadomo. Nie wiadomo czy jest projekt, nie wiadomo ile ma kosztować i nie wiadomo komu ma służyć. Bo jeżeli 10 samolotom które wylądują podczas euro a później będzie mało używane to chyba warto tą inwestycje wogóle skreślić. Ktoś napisał że lotnisko to przyszłość bo będziemy sobie do wrocka latac itd. Człowieku czy ty wierzysz w to co mówisz?? Te lotnisko będzie służyć tylko oligarchom bo oni mają własne samoloty. Żadna linia lotnicza nie ma samolotół 20–30 osobowych które mogły by lądować w Jeleniej. Linie lotnicze skupiają się na dużych maszynach ( Boingi 737, 767, Airbusy A320, 340 itd) Nie ma w polsce linii lotniczej która będzie do Jelonki latać i takiej nie będzie bo jest to nieopłacalne. Na takie przyjemności pieniądze będą wydawać tylko bogaci prezesi. Ale czy o to nam chodzi?? miasto ma wydawać nasze pieniądze żeby jakiś prezes na urlop mógł przyjechać?? no bez jaj!!! A ja to co ?? żeby do głupiego wrocka dojechać to muszę się gnieść w krysi albo 4 godziny pociągiem.
~Rudebwoy 13-09-2007 22:03
śmiech na sali... Lotnisko taaa... i co może jeszcze sobie wymyślą??? Przecież to na logikę jak się popatrzy nie jest możliwe do wykonania, a takie bzdury jakimi się zajmują politycy jeleniogorscy są poprostu śmieszne:)
~podroznik 14-09-2007 6:09
jesli ma powstac lotnisko tylko z mysla o ME to jakas pomylka, taka inwestycja ma nam sluzyc na lata i ulatwic komunikacje litnicza z innymi miastami w kraju.ktos jedzie do Egiptu, nie musi sie bujac autem czy naszym TGV do Warszawki tylko wsadza d.... do samolociku i za kilkadzesiat min jeat a miejscu, tak to widze a gdzie bedzie to lotnisko , to bez znzczenia
~do podróżnik 14-09-2007 6:25
to widzisz to całkiem odmiennie od naszych urzędników. W jelonce nie będą lądować samoloty o takim zasięgu tylko dużo mniejsze.
~Zet 14-09-2007 18:26
E tam lotnisko, obwodnica z tunelem i wiaduktami, aquapark... Jak robić to z rozmachem godnym naszej władzy z ratusza. Proponuję tunel przez Karkonosze do Czech.

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Usłyszał zarzut zabójstwa

Działalność kupiecka, rzemieślnicza i miejska  

Mają w nosie pieszych

Studium na początek

Genius loci – Salon Biznesu i Kultury

Sonda

Miejscowości turystyczne bez zakazu handlu w niedziele?

Oddanych
głosów
219
Tak
61%
Nie
35%
Nie wiem
4%