MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Ochroną w łobuzów

Wiadomości: Jelenia Góra
Środa, 27 grudnia 2006, 0:00
Autor: Angelika Grzywacz
Fot. Angelika Grzywacz
Wandalizm jest zmorą Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego, który liczy, że w przyszłorocznej uchwale budżetowej znajdą się pieniądze na monitorowanie przystanków, co skutecznie ma odstraszyć chuliganów.

Dewastacja wiat przystankowych, na których remont MZK wydaje setki tysięcy złotych rocznie, spędza sen z powiek pracownikom przewoźnika.
– W ciągu roku za pieniądze, które przeznaczamy na remont przystanków i zniszczonych przez chuliganów pojazdów, można byłoby kupić jeden nowy autobus. Nie mamy jednak pieniędzy na wynajęcie ochrony. Kiedyś pojawił się taki projekt monitorowania nocnych autobusów i przystanków, niestety nie miasto nie przyznało nam pieniędzy – wyjaśnia Leszek Chmielewski, kierownik działu marketingu.

Tymczasem zastępca prezydenta Jeleniej Góry Jerzy Łużniak tłumaczy, że rokrocznie na MZK idą miliony, a zabezpieczenie wiat przystankowych nie należy do zadań miasta, ale właśnie przewoźnika.
– Jeśli stać go na zatrudnienie firmy do sprzątania przystanków, to tym bardziej powinni wygospodarować pieniądze na ich ochronę – tłumaczy Jerzy Łużniak.
– Takich rozwiązań oczekuję. MZK jest zakładem budżetowym, który łączy w sobie dwie funkcje: zarządcy komunikacji zbiorowej i wykonawcy. Rozwiązaniem wielu problemów MZK byłoby przekształcenie go w spółkę i prywatyzacja – usłyszeliśmy.

MZK już teraz złożył szereg pism i wniosków w nadziei, że uda się pozyskać dodatkowe złotówki na usprawnienie funkcjonowania firmy.
– Jakie nowe pomysły poprawienia obsługi komunikacji mają pracownicy? – Chcielibyśmy, aby pojawiły się dodatkowe kursy, dzięki którym moglibyśmy lepiej obsłużyć dawne koszary, gdzie obecnie jest urząd pracy i archiwum państwowe oraz Kolegium Karkonoskie – mówi Leszek Chmielewski.
Poza tym wiele kursów nie ma pętli, na których kierowcy mogliby bezpiecznie zakręcić.

A co na to pasażerowie?
– Dla mnie nie ma to znaczenia, czy ochroną przystanków zajmie się MZK, czy miasto – mówi Alicja Zalewska. – Chciałabym jednak czuć się bezpiecznie czekając po zmroku na autobus, a poza tym dobrze byłoby schować się gdzieś przed deszczem – dodaje.
– Wandale byli, są i będą, a tłumaczenie, że nie ma pieniędzy na ochronę niczego nie zmienia. Pieniądze idą i tak. Jak nie na ochronę to na naprawę, więc może warto byłoby się zastanowić i nie wyrzucać ich w błoto – podsumowuje Dariusz, który codziennie z autobusów i przystanków MZK korzysta kilkakrotnie.

Ogłoszenia

Czytaj również

Nowy wóz dla strażaków

Bracia Osipikowie na kolejnej wyprawie

Tak w szpitalu zachował się lekarz?

Komentarze (35) Dodaj komentarz

~elisabeth 27-12-2006 12:19
Zamykac te bande .oblozyc palami.a na dodatek kazac naprawic wyrzadzona szkode. Gdzie patrol policji,czyzby juz nie dawali sobie rady z takimi gnojkami?- Teraz mamy wiecej policji w Jeleniej Gorze - moze sie wykarza faktyczna sparawa,a nie jakimis tam drobizdzkaminp. spisac rowerzyste bo jedzie bez kacku ..... hahahahaha Panowie policjanci do dziela-zycze powodzenia
~TMN 27-12-2006 12:52
"W ciągu roku za pieniądze, które przeznaczamy na remont przystanków i zniszczonych przez chuliganów pojazdów, można byłoby kupić jeden nowy autobus.już widze jak kupują ten nowy autobus...
~lx 27-12-2006 13:27
Ani monitoring ani ochrona nie przyniosą większych efektów, poza kolejnymi wydatkami środków z budżetu. Najlepszym rozwiązaniem jest wyłapywanie i przykładne karanie sprawców. A okazuje się, że nikt nie chce zająć się tymi sprawami. Policja albo nie łapie przestępców albo jak już złapie to prokuratura umarza postępowanie. Sam kilka razy zgłaszałem przestępstwa i w ani jednej sprawie nie doszło do skazania. Mimo iż niektórzy byli złapani na gorącym uczynku. Raz nawet przyszedł policjant, żebyśmy wycofali sprawę. Nie zrobiliśmy tego, to sąd umorzył sprawę. A liczba chuliganów nie sięga tysięcy ani nawet setek osób. To kilkudziesięciu wandali, z których część ma nawet pozakładane kartoteki. Wystarczy ich trochę "pomonitorować", złapać na gorącym uczynku i "przywalić" takie kary, żeby im się odechciało niszczenia (np. obowiązkowe prace społeczne - jak w USA). Wolę dać na Straż Miejską niż MZK.
~elisabeth 27-12-2006 14:10
Ja mowie jedno... najlepsza sprawiedliwosc to lep gnojom ukrecic.Bo jak widac, prawo mamy kulawe panie Ziobro.Juz boimy sie chodzic po ulicy,a jeszcze troche bedziemy sie bac mieszkac w swoim domu. Trzeba sie za strozow prawa wziac najpierw.Sa konsekwetni w dzialaniu tylko do ludzi zwyklych uczciwych za jakies tam drobne przewinienie-popisuja sie.Tam gdzie powinni byc wola niewidziec i odwracaja glowe bo sie boja nie sa przygotowani w swojej pracy.
~Leinad 27-12-2006 14:47
Moze kilka osob z dzialu marketingu i logistyki oddelegowac do pilnowania przystanków ? tak dorywczo aby jakies zajęcie mieli ale pewnie to przez myśl kierownictwu nie przejdzie. Zgadzan sie z vice prywatyzowac i zmieniuc status MZK moze znajdzie sie lepszy gospodarz naszgo majątku
~Do "elizabeth" 27-12-2006 15:09
Jestes koszmarna.Prosze tylko o milczenie.
~seeeeeeeee 27-12-2006 16:38
no tak najłatwiej dostać pieniążki na monitoring przystanków z urzędu miasta a może mzk samo by się postarało wypracować jakieś dodakkowe środki !!!!!!!!!!!
~ona xxx 27-12-2006 16:41
ech...mam wrazenie ze w tym MZK zadnych konkretnych zmian nie bedzie...w porownaniu z innymi miastami jestesmy daleko w tyle zarowno pod wzgledem jakosci uslug korzystania z Mzk jak i caloksztaltu ech...bez komentarza
~ona xxx 27-12-2006 16:41
ech...mam wrazenie ze w tym MZK zadnych konkretnych zmian nie bedzie...w porownaniu z innymi miastami jestesmy daleko w tyle zarowno pod wzgledem jakosci uslug korzystania z Mzk jak i caloksztaltu ech...bez komentarza
~adam 27-12-2006 16:41
Z wypowiedzi nowego wiceprezydenta (a starego radnego): J. Łużniaka znowu wynika że miasto w tej sprawie - nic ponoć nie może zrobić. Panie Łużniak - pan się myli ! Gdybyście bardziej przykręcili śrubę Straży Miejskiej, czyli częściej rozliczali i przede wszystkim, płacili za efekty, a nie z góry - to przystanki byłyby w lepszym stanie, ściany mniej pomazane, skwery uliczne nie demolowane itc. itp. Z takim tłumaczeniem niech więc Pan włazi na drzewo i szybko spada - bo znamy je z niechlubnej ery Kusiaka . Przecież miało się coś zmienić - prawda ? Dobrze by też było, aby się Pan ruszył z Czarnego po godzinach i pochodził po mieście, aby nie dowiadywać jak Kusiak - z prasy . Np.w Boże Narodzenie w centrum tzw. stolicy Karkonoszy, był syf że wstyd - gdyż nie przewidziano posprzątania ulic po wigilijnej handlowej gonitwie...
~POLO 27-12-2006 19:26
HEH SMIECHY MAM Z TYH PRACOWNIKOW I DYREKTOROW MZK:):)SAM TAGUJE I SKRECZUJE PO PRZYSTANKACH I AUTOBUSACH DOBRA JAZDA JEST:):0A DYREKTORZY SIEDZA NA STOLKACH I BIORA PENSJE PO 4 KAFLE HEH I ONI NIE MAJA PIENIEDZY:):)A GRAFFICIARZE I TAK BEDA TAGOWAC I SKRECZOWAC W AUTOBUSACH I PO ZA NIMI WIEC I TAK NIE UDA IM SIE TEGO ZLIKFIDOWAC:):)MOGLI BY DAC JEDEN CZY DWA AUTOBUSY W KTORYCH BY MOZNA BYLO SWOBODNIE POTAGOWAC I POSKRECZOWAC :):)TAK JAK MIASTO DALO TUNEL KOLO MECHANIKA:):)BO LUDZIE KTORZY SIE ZAJMUJA TAGOWANIEM MIASTA HEHE I TAK TO BEDA ROBIC WIEC JEDEN CHUUUJ:):)5 WSZYSTKIM KTORZY NIE BOJA SIE DEMOLOWAC PRZESTANKOW I AUTOBUSOW HEHEH
~komarno 27-12-2006 19:26
Proponuje aby władze Jeleniej Góry przysiadły sie z samochodów i póznym wieczorem a moze i w nocy zaszczycili autobusy MZK i jego przystanki moze wtedy rozwije sie im próżne gadanie i zobacza problem ludzi którzy pracują w jeleniogórskich firmach a te odprowadzają podatki także do miasta. Więc Panowie i Panie życzmy sobie w tym przyszłym roku troszcie sie o nas, Wy służycie nam a my pracujemy nawet do póżnego wieczora dla was. Znajdzmy kompromis a wszyscy bedą zadowoleni. P.S. Problem wandalizmu należy tępić w zarodku nawet za najmniejsze wybryki czy stać na to "naszego" prezydenta. Wybrany w demokratycznych wyborach służyc musi nam wszystkim. OBY NAŁ RADĘ I ZAJĄŁ SIE WANDALIZMEM.
~elisabeth 27-12-2006 20:16
Jasne popieram p.Adamie i jeszcze bym cos dodala - brak slow.Milczec - niestet nie bede Ty wyzej!!! TO TY JESTES KOSZMARNY A NAWET GORZEJ !!!!! - BYM POWIEDZIALA:
~łuki 27-12-2006 20:52
Do Leinad. Wal się na r..! Jeśli nie masz o czymś pojęcia to wypowiedzi zachowaj dla siebie. Jak chcesz to stań na jakimś przystanku i pilnuj porządku na nim,a ja sprawdze jak dajesz sobie radę :-).
~ponury grabarz 27-12-2006 21:43
A mi się podoba koncepcja pana Łużniaka. W każdej gałęzi gospodarki przedsiębiorstwa prywatne są zaradniejsze od państwowych molochów. Mam nadzieję że na słowach się nie skończy. A co do Straży Miejskiej - ona nie ma żadnych praw. Jak zobaczy huligana, to może co najwyżej wezwać policję żeby delikwenta zatrzymała.
~Do elizabeth 27-12-2006 23:30
Coś się tak przyje.... do tych Policjantów ? Jak nic nie robią według ciebie to się przyjmij do Policji i pokaż jak to się robi. Według mnie to dostałaś od Policji pare kwitów i dlatrego twoje przypierd.....
~pasazer 28-12-2006 8:30
Faktem jest ze wandali w JG jest ho ho coz moze i ich czas minie oby jak najszybciej Ja bym chcial uspokoic MZK i obiecac ze napewno nie uszkodza wandale przystanku wiaty na Kiepury 36 gdyz..........nie ma tam wiaty :))))) Jest to jedeny przystanek gdzie nie ma wiaty i doprosic sie nie mozemy by ja postawic ilez mozna w klatce schodowej oczekiwac na autobus ??? Moze Jelonek w tym pomoze???
~esta 28-12-2006 8:34
Ja proponuje zeby wladze MZK same czasem wsiadly w slubowy samochod (VW Passat B5)i troche pojezdzily w nocy po Jeleniej. Na pewno czesciej sptyka siewanadlizm w soboty i piatki, kiedy to jest najwiecej knajp pootwieranych i mlodzierz swobodnie pije i imprezuje.
~kwa 28-12-2006 10:12
a moze tak uprzejmie przekazac IP pana POLO policji. Jezeli wie tyle o wandalach moze sie przydac w dochodzeniu winowajców
~POLO DO KWA 28-12-2006 11:06
HEH SMIECHY MAM Z CIEBIE:):)CO TY MYSLISZ ZE JA BEDE SPRZEDAWAL ZIOMKOW CO TAGUJA I SKRECZUJA PO AUTOBUSACH I PRZESTANKACH?????MAM W CHUJJJ TAKICH ZIOMKOW I NA BANK NIE BEDE ICH SPRZEDAWAL:):)BO UWIELBIAM TO ROBIC I ONI TEZ HEHE WIEC JAK MOZESZ TO WACHAJ JAJA PALO HEHEHE NA POLICJE TY MOZESZ ISC SPRZEDAWAC NA SWOICH SASIADOW CO NIE PLACA PODATKOW HEHEH GON SIE:):)5
~meteor 28-12-2006 11:52
Wandalizm i chuligaństwo jest już tradycją w mieście , bo jest tolerowane.Za wyczyny wandalizmu i zniszczenia winny placić ze swoich poborów ludzie odpowiedzialni za lad i porządek jak policjanci, straz miejska i pracownicy prokuratury,dlatego że olewają swoją pracę którą wykonują nierzetelnie bo tolerują wandali , nie chce im się ztrzymać , wylapać i ukarać tych lobuzów bo jest z tym trochę roboty i co najważniejsze nie potrafią wyegzekwować naprawę szkody do najdrobniejszych szczególów- jak odmalowanie zaświnionej sciany pod nadzorem architekta , naprawę przystanku itp.Takie dzialania winny być opisane w prasie i monitorowane jako kontrola spoleczna do ostatniej czynności ktorą sprawca ma naprawic. Ile mamy takich przykladów gdzie wandale-sprawcy doprowadzeni przez policję do prokuratora zostali naklonieni do naprawy szkody i zostalo to rozliczone co do grosza na rzecz spoleczeństwa.Nie znam takich przykladów - natomiast znam przyzwolenie w postaci braku energicznych dzialań przeciw występom chuligańsko-wandalistycznym. Kiedy te odpowiedzialne slużby wezmą się do roboty w wygonią od siebie demona lenia. Nie jest powodem Ziobro ani prawo lecz jego skuteczne stosowanie i egzekwowanie !przez miejscowe sluzby ladu i porządku- przecież pobory otrzymują doskonale, a czego może w zamian spodzieawć się spoleczeństwo Jeleniej Góry ? Czy taki stan rzeczy to constans - w Jeleniej Górze? bezradność , opieszalość dzialania , niechciejstwo, ślepota podyktowana lenistwem i wygodnictwem dobrej posady?
~do łuki 28-12-2006 12:01
Jezeli w MZK pojawi sie dobry gospodarz i dobierze dobrych pracowników napewno znajda sie pomysly, pieniadze na ochrone i walke z dewastacjami zasobow komunalnych miasta .... no coz ja bym na twoim miejscu wzial sie do roboty bo zza biurka napewno nie dasz rady pomoc miastu i mieszkancom twoja osobowosc zawodowa skrzywilo to iz nigdy nie miales(as) odwagi by podjac rekawice wiec o czym mozesz miec pojecie wez sie do roboty a miasto na tym zyska
~ostatni do polo 28-12-2006 12:56
to moze jakis sparing? hie hie jestes zalosny
~wroclawski.powiew 28-12-2006 13:39
ostatnio w puszce numer 6 spotkałem 6 kontrolerów , zachowywali sie jak gestapo , wiatow nie da sie ochronic , pozwólcie młodym na pokrycie ich farba ktora sprawi ze te szare miasto bedzie ladne ...
~Do meteor 28-12-2006 15:38
Ale czub z Ciebie, pewnie jakiś stary komuch który myśli że mieszka w państwie demokratycznym i wszystko mu się należy. Pomyśl przez chwile logicznie jeśli potrafisz, gdyby Policjanci mieli pilnować przystanków to przy każdym musiał by stać jeden, a i tak by nie starczyło bo tylu w jeleniej nie ma, a nawet gdyby to wtedy kto by pilnował sam. na parkingach , kto by jeździł na inne interwencje itd. Jesteś to w stanie chociaż troche pojąć czy nie bardzo ? ....
~lx 28-12-2006 23:30
Do "Do meteor" Jeżeli mówimy o czubach, to chyba sam masz troszkę nierówno. Popieram w całej rozciągłości meteora. Jeżeli założymy, że chuliganami jest 0,1% mieszkańców Jeleniej Góry to wychodzi coś niecałe 90 osób. Nie trzeba pilnować przystanków. Wystarczy popilnować niektórych podejrzanych. A że przy okazji zazwyczaj chodzą w grupach po w miarę ustalonych trasach, i w miarę ustalone dni i wręcz pory dnia (a raczej nocy), to nie trzeba tabunu policjantów. Wystarczy kilku, ale skutecznie działających. W ciągu dwóch miesięcy dołożą kilkunastu chuliganom a reszta będzie się bać. Nic więcej.
~rafał do "ona xxx" 29-12-2006 0:16
z twojej wypowiedzi wynika ze kompletnie nie masz pojecia o MZK, nie znasz struktury tej firmy i wszelkich innych waznych aspektow jej dzialalnosci "... i całokształtu..."pewnie nawet nie znasz wszystki tras i numerow lini, ale co tam...., wypowiadasz sie. wiec jesli jest Ci tak zle w j.g. to poprostu wyprowadz sie do innego miasta skoro gdzies indziej maja lepsze autobusy, albo najlepiej przesiadz sie do taksowki i strugaj wielka dame.
~Do "wroclawski.powiew" 29-12-2006 3:32
...pozwolcie mlodym pokryc farba nie tylko wiaty,pozwolcie pokryc farba szkoly, urzedy ( sa przeciez takie szare i nudne),zabytki kultury,pomniki,koscioly (wszystko da sie jakos unowoczesnic).Was samych przydalo by sie czyms "pokryc"- wandalizm nie ma nic wspolnego ze sztuka.Nie dziwi mnie rowniez fakt,ze kontroler zachwuje sie w stosunku do was jak gestapo - w pelni na to zaslugujecie.
~do rafał 29-12-2006 9:36
co ma wspolnego znajomosc lini i znajomosc dzialalnosci MZK do tego iz gospodarz tego przedsiebiorstwa nie radzi sobie z dzialaniem wandali ? ja wiem ze ty jestes obeznany gdzie jezdza autobusy ale co to ma wspolengo z problemem? czy nie czas aby dac spokuj z dawaniem przez miasto kasy na to co i tak jest nieuchronne? moze pomyslec i ta kase zainwestowac w monitoring i inne tego typu rzeczy po co kupowac wiate do ktorej jedna szyba kosztuje ok 1500 zl? Wiesz gdzie lezy kasa rozejrzyj sie dookola swojego miejsca pracy zobaczysz ile jest do wziecia bez wyciagania kolejny raz lapy do kasy miasta daj daj daj
~meteor 29-12-2006 12:01
odp "Do meteor" Nie wiem co to jest stary komuch ,bo tam gdzie przebywam pojęcia takiego nie ma.Może mialeś na myśli swojego ojca który blędnie Ciebie wyedukowal- bo pomylileś socjalizm z demokracją a świadczy to już o lekkim zlasowaniu mózgu.Pouczę Ciebie i może podobnych. W socjalizmie bylo wszystko wszystkich i niczyje , można bylo dewastować , świnić , szkodzić gdzie się dalo,podkradać , mazać gdzie popadlo , klopy smarować gównami do wysokości wzrostu. W demokracji lud kieruje się większością zasad , glosów i są za wszystko co nas otaczcza odpowiedzialni ludzie i są ich wlasciciele tj. ludzie i instytucje.Jeżeli większość ludzi chce mieć niepomazane domy, niezdewastowane klatki schodowe ,nieobsrane trawniki, przystanki czyste , dworce nieobskórne i chcą mieć wytępioną plagę zlodzieji, chuliganów i wandali itp. to należy to wymusić na wladzy wykonawczej- policji , prokuraturze.Oni mają zatrzymać tych szkodników bo to jest ich obowiązek -tak jest w USA, i unii. A sprawcy wykroczeń , wandale, chuligani mają za to wszystko zaplacić i dodatkowo mają być ukarani jest to rola i czynności prokuratury i sądu.Zgadzam się że dotychczas demokracji nie ma , bo jest za malo skuteczny aparat wykonawczy policji i prokuratury , bo większość spoleczeństwa sama w sobie i po przez swoich wybrańców do rad i sejmu nie potrafi od tych slużb tego wyegzekwować.To poblażanie i nieumiejętność wylapania sprawców i ich karania powoduje wlaśnie kpinę z demokracji i zalatuje socjalizmem. Po bylym NRD zlasowane mózgi calymi stadami podobnie jak w Polsce pomylili wolnośc z demokracją . Róznica jest tylko w tym że w Niemczech szybko ich nauczyli demokracji, ale po pierwszych ekscesach w Rostoku i Dreżnie jak sobie nie poradzono z tą szarańczą to najpierw wymieniono kompletnie zastępy policji i ich komendantów. Dzisiaj po kilku pokazuwach prokuratury niemieckiej już czuby odróżniają wolność od demokracji i też wiedzą co to byl socjalizm i czym rózni się od demokracji. Nie podpalają domów, nie kradną samochodów , nie malują byle gdzie, szanują cudzą wlasność. Nam bardzo tego brakuje lącznie z edukacją bękartów z naszego socjalizmu. Za perswazję i udzielone nauki dla "Do meteor" nie oczekuję zaplaty , lecz posprzątania w Twoim obejściu gdzie mieszkasz- ile razy zmywaleś i zamiataleś klatkę schodową , podwórko,czy masz blyszczący klop, czy masz podrapane brudne sciany? Porządek to też forma demokracji.Czy żyjesz w socjalizmie ?
~Agnieszka 29-12-2006 15:23
Brawo,"meteor"!!!
~Do meteor 29-12-2006 16:41
Straszny filozof z Ciebie. Przeczytaj Swój pierwszy i drugi kome. jeden wyklucza drugi, ale nie ważne. Nie porównuj Polski z USA czy Niemcami bo to nie ma sensu.Polska nie była i do tej pory nie jest przygotowana na demokracje, kazdy z włodazy patrzy aby tylko coś ukraść a nie zrobić coś dla Państwa. Nie wiem czego czepiasz się Policji Oni tylko robią to co im karzą tak samo jak SM.
~rafal do "ona xxx" 29-12-2006 22:12
fakt, moze i monitoring by pomogl, ale napewnie przystankow, bo kamery by zostaly sciagniete przez wandali w ten sam dzien co je powiesili. jedynym rozwiazaniem jest monitorig w autobusach. i jeszcze chcialem powiedziec ze MZK jest jak narazie przedsiebiorstwem budzetowym wiec misato jakby ma obowiazek kladzenia pieniedzy do kasy MZK.a na marginesie plan montowania kamer w autobusach mial prawie swoj final, tylko ze owczesny prezydent Kusiak, obalil ten plan twierdzac ze jest to zbedne. czyli wolal dawac kase na naprawy niz na profilaktyke.
~do polo 29-12-2006 22:18
co zmiekles? taki leszcz z ciebie. total bezmózg. hehe 5
~meteor 30-12-2006 0:42
odp. "Do meteor" Nic się nie wyklucza , lecz nawiązuje do Twojej kwintesencji.Być może Polska w oczach tak pożądanych i wysoko świadomych obywateli nie jest przygotowana na demokrację tylko na feudalizm.Masz rację , że Polski lepiej nie przyrównywać z demokracjami USA i Niemiec.Zapewne swoją osobę dobrze byś zaklimatyzowal w Koreii Polnocnej, doskonale byś rozumial wlodaży i niewątpliwie zostalbyś czolowym aktywista. Tam również na swój sposób interpretują demokrację i są kompletnie wszyscy z tego faktu bardzo dumni.

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Pożar peugeota przy rondzie  

Kuchcikowo w SP 2

Marszałek Senatu w Jeleniej Górze

VIII Dolnośląskie Dożynki Rolników  

Prezes sądu okręgowego grozi procesami

Sonda

Czy majątki żon i dzieci polityków również powinny być jawne?

Oddanych
głosów
337
Tak
78%
Nie
18%
Nie mam zdania
4%