MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

O Kresach Wschodnich w Muzeum Przyrodniczym

Wiadomości: Jelenia Góra
Środa, 22 stycznia 2014, 7:11
Aktualizacja: 7:17
Autor: Mea
Fot. Muzeum Przyrodnicze
Zdjęcia z prywatnych zbiorów, książki, militaria, ceramika, ubrania, szabla z 1915 r., lutnia, a nawet tablica z nazwą ulicy – to część z kilkuset eksponatów prezentowanych na wystawie ”Kresy w naszej pamięci”.
Ekspozycja została przygotowana przez Jeleniogórski Oddział Towarzystwa Miłośników Lwowa i Kresów Południowo–Wschodnich oraz Muzeum Przyrodnicze w Jeleniej Górze.

Wystawa będzie czynna do końca marca. Jej otwarcie zainaugurowało obchody 25-lecia działalności Towarzystwa.

- Na wystawę składają się eksponaty z prywatnych zbiorów zdjęć, dokumentów, odznak, czy też listów rodzin m.in.: Włodygów, Warachimów, Kańczukowskich, Mitraszewskich i Czajkowskich – mówi Stanisław Firszt, dyrektor Muzeum Przyrodniczego w Jeleniej Górze.

- Militaria związane z walkami na Kresach Wschodnich i Korpusem Ochrony Pogranicza udostępnił Władysław Stasieńko. Przedmioty etnograficzne przekazał Marek Wojtczuk. Natomiast książki, lutnia oraz tablica z nazwą ulicy jednego z miast kresowych należą do Marka Chocholskiego – wylicza S. Firszt.

- Nasze muzeum również posiada zbiory z Kresów Wschodnich, m.in.: pocztówki, książki, czy butelki, które też zostały wyeksponowane na wystawie – dodaje.

Ogłoszenia

Czytaj również

Wypadek przy baniakach  

Świętują Niepodległość

Odszedł Stanisław Pelczar, przed laty naczelny "Nowin Jeleniogórskich"

Komentarze (16) Dodaj komentarz

~ 22-01-2014 7:25
Ekspozycja ladna, ale dlaczego w sektorze przyrody ? czy muzem p Zawilej to nieodpowiednie miejsce? Moze juz prywatne i wara od niego.
rymcycymcy 22-01-2014 15:59
Miejsce wystawy uzasadnione ! Wypchane bociany dużo widziały podczas lotów ...na wschód ! :)
~do wyżej 1-2 22-01-2014 17:41
Jest to wystawa czasowa ,a nie stała. Muzeum Przyrodnicze współpracuje z Towarzystwem Miłośników Lwowa i Kresów Południowo-Wschodnich od wielu lat (co roku 11 listopada otwierane są wystawy z cyklu "Przyroda Kresów". W tym roku Towarzystwo obchodzi 25-lecie i wspólnie postanowiono ,że inauguracją obchodów będzie ta ekspozycja w zaprzyjaźnionej instytucji. Czy to jest działanie niepoprawne politycznie ? A propos bociany nie latają na wschód tylko na południe i tyle w tym temacie !
~do wyżej 3-4 22-01-2014 19:01
To, że muzeum współpracuje z jakimś towarzystwem, to jeszcze nie jest powód, żeby zaśmiecać muzeum wystawami zupełnie nie związanymi z jego profilem. Rozumiem, że znajomości są ważniejsze niż poziom muzeum i wystaw prezentowanych w tymże muzeum? Stary kolega poprosił o miejsce wystawiennicze więc trudno mu odmówić? Tak to wyglądało pewnie, prawda? Żenujące tłumaczenia, które najlepiej pokazują, do czego służą nasze muzea - kilku kolesiom do trzymania stołków a nie odwiedzającym. Później dziwimy się, że do polskich muzeów nikt nie chodzi.
~ 22-01-2014 20:31
@19:01...To, że ktoś ma dostęp do komputera to jeszcze nie powód, żeby zaśmiecać komentarze pod informacjami... :/ Muzea są dla ludzi... gdyby ktoś jeszcze o tym nie wiedział... ech...
~bera 22-01-2014 20:43
Do komentatora z 19:01. Jak zwykle musiałeś upuścić jadu.Człowieku tobie nigdy nic się nie podoba. Zawsze szukasz dziury w całym. Współczuję twoim bliskim /jeżeli ich masz /.Żeby pisać komentarz do informacji trzeba mieć trochę oleju w głowie.
~paradise 22-01-2014 20:55
Ta wystawa powinna mieć stałe miejsce w muzeum karkonoskim przy ul. Matejki. Zbiory imponujące, cudem ocalałe rzeczy z bolszewickiej pożogi!
~do 20:55 23-01-2014 0:11
A może by tak zapytać o to właścicieli ?Co to ma za znaczenie które muzeum podjęło się jej przygotowania. Najważniejsze ,że ludzie mogą ją zobaczyć. Nie szufladkujmy muzeów bo ich oferta będzie nudna i jednostajnie ta sama. Gdyby tak myśleć ,że w Muzeum Przyrodniczym ma być tylko przyroda (takie będą wystawy stałe .co innego czasowe) ,to np. w Muzeum Hauptmanna byłby zawsze tylko i wyłącznie Hauptmann ,w Muzeum Ceramiki tylko ceramika, w Muzeum Miedzi tylko miedź ,a w Muzeum Karkonoskim tylko Karkonosze .Co to by były za muzea?! Każde muzeum ma prawo i obowiązek przygotowywania różnorodnych ekspozycji czasowych. Zależy to od ich inwencji ,pomysłów i aktywności . Przecież mieszkańcom Cieplic też należy się coś zaprezentować.Nie prawda ?
~ 23-01-2014 3:14
Do komentatora z 20:43: Jaki twój komentarz ma związek z tematem artykułu i dyskusji? Daruj sobie moralizowanie, to przez ciebie przemawia jad i frustracja. Współczuj lepiej swoim bliskim - że mają takiego popier... krewnego. Oleju też nie masz za grosz. Co do wystawy, to zgadzam się, że pomysł jest poroniony. Jak ktoś idzie do muzeum przyrodniczego, to oczekuje wystaw przyrodniczych a nie o jakichś kresowiakach. Skoro organizuje się tam wystawy na każdy temat, to po co nazwa muzeum? Niedawno pan Firszt tłumaczył się, że trzeba płacić za bilet a niewiele jest do oglądania w muzeum. Ciekawe, czy tak samo będzie zwracał pieniądze zawiedzionym turystom, którzy pójdą oglądać ptaki, a zobaczą karabiny sprzed II wojny? Łatwo zwracać pieniądze, gdy nie daje się je z własnej kieszeni, a publiczne.
~ 23-01-2014 3:16
Do 00:11: Właściciele nie mają tu nic do gadania. O wystawach decyduje dyrektor muzeum, a nie właściciel wystawy. Czy jak ja zechcę wystawić w muzeum swoją kolekcję guzików, to też pan Firszt załatwi mi miejsce i gabloty? Widać muzeum ma złego gospodarza, to nie pierwsza wpadka pana Firszta w ostatnich dniach. Szkoda, że w ten sposób robi złą opinię Cieplicom i naszemu miastu.
~do 19.01 23-01-2014 10:56
Do 19.01. Typowe wrocławskie judzenie. Od dłuższego czasu na naszych jeleniogórskich forach zagnieździło się wielu wrocławskich trolli, którzy na wszelkie sposoby ... nasza społeczność, ośmieszają ją , starają się wyrobić w naszej jeleniogórskiej społeczności kompleksy. Ty należysz do nich. Nie wierzę, że jeleniogórzanin może tak bezustannie mendzić. Udaj sie do jakiegoś wrocławskiego psychiatry, może ci pomoże. Powodzenia!
~Ciepliczanin 23-01-2014 17:03
Jak zwykle -jad się toczy - należy się uodpornić !! Część komentarzy chyba sterowana ,część - efekt głupoty -na szczęście część normalna - ludzi ciekawych swoich korzeni , swojej historii. Wystawa ciekawa , znacząca - wszystkie szkoły średnie w ramach lekcji historii powinny stać w ogonku przed muzeum. Miejsce wystawy - tak samo dobre jak każde inne , nawet wskazane - część kresowiaków [ właścicieli eksponatów ] to mieszkańcy Cieplic , Jeleniej Góry . W nowej siedzibie muzeum takie wystawy czasowe powinny być stałym elementem urozmaicającym ofertę wystawienniczą .
~Ciepliczanin 23-01-2014 23:37
Wystawa - ciekawa czy nie - powinna być tam, gdzie jej miejsce. Koniec, kropka. Muzeum to nie bazar, gdzie w jednym miejscu sprzedaje się pomidory, pietruszkę, mydło i powidło. Muzeum nazywa się Przyrodnicze i nazwa zobowiązuje. Na takie wystawy jest wiele innych miejsc.
~do wyżej 23 24-01-2014 6:59
Śwęte słowa ! Zobacz co wyprawiają inne muzea ! Toż dopiero jest cyrk ,jarmark ,świetlica dla maluczkich w przenośni i dosłownie ! Co za zgroza ! Świat się do góry nogami wywrócił ! i TAK MA BYĆ ! A TY DUPEK TKWIĄCY W STARYM ŚWIECIE KARMIONY KOMUNISTYCZNYM MLEKIEM JESTEŚ ! IDŹ BUDUJ SOCJALIZM NAKAZOWY GDZIEŚ INDZIEJ !!!!!
~popieram 24-01-2014 19:08
Też zgadzam się z Ciepliczaninem. Muzeum to nie jarmark. Jeszcze żeby była to jakaś cenna wystawa, a parę czapek kombatantów to można równie dobrze wystawić na ławce na Placu Piastowskim. znowu pójdzie fama, że turyści są oszukiwani w naszym muzeum, bo chcą zobaczyć zbiory przyrodnicze, a wtyka im się pod nos jakieś pseudo historyczne badziewie.
~wystawa 28-01-2014 17:12
Mam nadzieję iż Pan Firszt nadal będzie robił piękne czasowe wystawy na temat kresów. Popieram tatą działalność. A ignoranci historyczni zawsze są i będą.

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Harcersko i patriotycznie

Apel Pamięci w SP 15

Na stadionie już jasno

Narobił szkód w galerii, został ujęty

Wernisaż w Galerii Korytarz

Sonda

Wypalenie zawodowe należy uznać za chorobę?

Oddanych
głosów
784
Tak
64%
Nie
29%
Nie wiem
7%