MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Młodzi kierowcy na cenzurowanym

Wiadomości: JELENIA GÓRA
Wtorek, 11 sierpnia 2009, 9:20
Aktualizacja: 9:21
Autor: Angela
Fot. .....
Kierowcy w wieku od 18 do 24 roku życia tylko w tym roku spowodowali około 4 tysięcy wypadków. Przyczyny? Brak doświadczenia, wyobraźni i brawura. Ma się to już niebawem zmienić. Dziś rząd zajmuje się projektem ustawy, która wprowadza m.in. dwuletni okres próbny dla młodych kierujących i da możliwość odebrania im prawa jazdy po trzecim wykroczeniu.

Dla młodych gniewnych na drogach nowy projekt ustawy brzmi jak wyrocznia, dla pozostałych uczestników ruchu – wydaje się rozsądny i logiczny. Za przemawiają też tragiczne statystyki wypadków drogowych, których dopuszczają się kierujący w wieku 18 – 24 lata, a także opinie specjalistów.

– Popieram ten pomysł – powiedział nam Robert Tarsa, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Jeleniej Górze. – Szczególnie w przypadku prawa kat. B do egzaminu przystępuje bardzo wielu młodych ludzi, którzy po trzydziestu godzinach zajęć praktycznych na kursie nie są przygotowani do jazdy, co często pokazuje sam egzamin.

W ciągu tych 30 godzin nikt nie jest w stanie opanować wszystkich umiejętności, które są niezbędne dobremu kierowy. Statystyki w Polsce i na świecie pokazują, że to właśnie młodzi kierujący są sprawcami największej liczby wypadków.

Stąd w Europie i świecie wprowadza się okres kurateli, podczas którego młodzi kierujący są pod okiem bądź to kierowców bardziej doświadczonych, lub muszą poruszać się pojazdami oznakowanymi zielonym liściem klonowym. Moim zdanie w Polsce też powinien obowiązywać taki dwu, a nawet trzyletni okres próbny.

Zgodnie z planowanymi zmianami kierowca, który nie ukończył 24 lat, otrzymywałby prawo jazdy na dwuletni okres próbny. W tym czasie po dwóch wykroczeniach kierujący zostaną skierowani na kurs reedukacyjny. Przy trzech wykroczeniach natomiast policja zabierałaby mu prawo jazdy. W pierwszym roku okresu próbnego na przedniej i tylnej szybie młodego kierowcy musiałby się też obowiązkowo pojawić zielony liść klonowy. Podobne obostrzenia miałby też obowiązywać w odniesieniu do kategorii A.

Ogłoszenia

Czytaj również

Spór o edukację seksualną

Tłumy we dworze

Wirtuozi jazzu

Komentarze (46) Dodaj komentarz

~autorrr 11-08-2009 9:43
pan tarsa szczegolnie jest zainteresowany odbieraniem prawa jazdy bo znow beda dodatkowe egzaminy za ktore kosza niemilosiernie ciezkie pieniadze,a trzeba zaznaczyc ze sredno kazdy bedzie zdawal po 4 razy to juz wyjdzie pokazna suma do kieszeni pana tarsy i reszty swity.
~ula 11-08-2009 10:08
i bardzo dobrze. tak powinno być, a nie wsiada takich 4 łysych dresów i myślą, że droga należy do nich... wyprzedzanie na "trzeciego", wymuszanie pierszeństwa i wieeeeele innych, wykroczeń które można jeszcze długo wymieniać.
~Janek007 11-08-2009 10:11
czyli jak ktoś zrobi prawo jazdy po 24 roku życia dostaje normalne prawko
~dan 11-08-2009 10:20
Może wreszcie wzieliby się za pijanych kierowców
~misjak 11-08-2009 11:24
popieram to przedsiewziecie młody człowiek jest bardzo butny na drodze niezwarza na innych.Niejednokrotnie dach do dechy.Wyczyny na drodze czasami mrożą krew w żyłach.
~ 11-08-2009 11:36
nareszcie,w zachodnich krajach juz od nastu lat jest taki przepis,u nas musi wszystko trwac ale w koncu wzieli sie za to BRAWO
~Fis 11-08-2009 11:39
No w końcu!
~Es 11-08-2009 11:41
Może trochę debili zniknie z ulicy. Kilka przygazówek, brak pasów i na egzamin, na wieczne niezdanie, tak jak nietrzeźwi kierowcy.
~Teraz Danuta kiedys Ania 11-08-2009 11:58
skoro nawet dyrektor mowi ze w ciagu 30godzin nie jest sie w stanie wszystkiego nauczyc to czemu egzaminatorzy wymagaja nie wiadomo czego??
~Motocykl 11-08-2009 12:59
to ja mam tylną i przednią szybę ?
~ 11-08-2009 13:21
kapitalny pomysl. 3 x brak pasow i po prawku. wypadaloby to troche sprecyzowac...
ebee 11-08-2009 13:39
Moim zdaniem zamiast wymyślać kolejną ustawę , która nic nie da, wystarczy zmienić zasady szkolenia na prawo jazdy. Dziś każdy może założyć szkołe jazdy. Efekty tego widać choćby w Jeleniej Górze. Wlokące się z predkością 30 km/h elki, często lewym pasem, Ślamazarne ruszanie, włączanie kierunkowskazów w czasie manewru. To posoplite i częste widoki na naszych ulicach. Kursant , który nawewt w czasie egzaminu nie potrafi jechać szybciej niż 30- 40 km /h , bo robi prawko w marnej szkole, doucza się po otrzymaniu dokumentu sam, często pod kierunkiem "doświadczonych" kolegów, często po alkoholu. Efekty widać gołym okiem. Najłatwiej wieszać psy na młodych ludziach. Ja choć noszę już piąty krzyżyk, uważam, że to nie młodzi ludzie są winni. Winne są szkoły jazdy, niedouczeni niedoświadczeni instruktorzy. Bo , czy dobrym instruktorem jazdy może być 22 latek, który sam prawo jazdy ma od dwóch lat ? System szkolenia w Jeleniej Górze to nie majaca nic wspólnego z dobrą edukacją maszyka do robienia pieniędzy. Liczy sie tylko kasa. Bezpieczeństwo , umiejętności to nieistotny element tego cyrku. Pozdrawiam: EBEE
~bobroski 11-08-2009 14:03
mam 20 lat skonczone i moge sie zalozyl ze jezdze lepiej od kierowcow co maja 30 letnie doswiadczenie :] a jezdze tylko 2 lata , wcale nie wyprzedam kogo sie da i nie jezdze ile fabryka dala , smiech na sali ze w polsce tylko potrafia karac mlode osoby, moze by sie wzieli za robie drog :/
~młody_kierowca 11-08-2009 14:14
faktem jest, że dużo młodych jeździ jak debile. Ciekawy jestem czy ktoś robi statystki ile wypadków powodują tak zwani "niedzielni kierowcy" i kierowcy w podeszłym wieku.nie wszyscy młodzi jeżdża brawurowo, mam 20 lat i nie mam zamiaru cierpieć za innych.
~ 11-08-2009 14:17
Na jakim zachodzie tam ktos pisal wczesniej posta na zachodzie robi sie nor malne prawojazdy od 17 lat i takich zeczy nie ma poprostu jak sie nie wie to sie nie pisze glupot a jezeli chodzi o ta ustawe ktora ma wejs to moim zdaniem jest ona glupia poniewaz to nie ma znaczenia kto prowadzi samochod poniewaz jak jedzie gosc ktory ma 60 65 lat to mu nikt nie zabierze prawa jazdy ze jedzie pod prad czy jedzie 30 na godz albo panie ok 27 28 i wyzej wiekowo ze jak jada to sie podczas jazdy maluja wiec to jest dla mnie smieszne bo kazdego powino traktowac sie tak samo wiec jak tacy hojracy jestescie to ciekawe jak wy byscie sie czuli jak was by ten przepis dotyczyl a pani Ula to juz wogule jest dobra 4 łysych kolesi i mysla ze droga jest ich ciekawa jakich filmow sie pani naogladala
~qawsed 11-08-2009 14:37
W niemczech to bardzo dobrze fynkcjonuje. Kierowca przez dwa lata jest na tzw \"miękim prawku\" - trzy wykroczenia i prawko pa pa. Problem jest w egzekwowaniu praw, u nas jak zabiora prawko to \"młodzi\" jeżdzą bez.
Smart 11-08-2009 14:42
Gówniarze jeżdżą tak jakby prawko znaleźli w paczce chipsów. A ci co piszą, że to nie wina młodych kierowców tylko dróg, to są ...fajni inaczej.
~dark32 11-08-2009 16:08
Ja mam prawko od 5 lat-na koncie jeden mandat za 100 i 1 punkcik (już zdjęty) za znak B-36. Jezdziłem sobie z listkiem bo tak czułem się bezpieczniej. No i fakt,że uczyłem się jezdzić dopiero jak miałem prawko w kieszeni-pomimo,że zdałem za 2 razem. No i oczywiście POPIERAM te przepisy-oby tylko weszły w życie.
daria30119 11-08-2009 16:45
Jestem za tym żeby takie przepisy weszły w życie!!!
~Obóz Wielkiej Polski 11-08-2009 16:51
A co gdy młody kierowca nie ma swojego auta. Jeździ autem rodziny np: rodziców ? Też ma mieć liść klonowy na szybie? Mam nadzieje że prawo nie działa wstecz i tych co zrobili prawko przed wprowadzeniem idiotycznych przepisów to nie będzie dotyczyć. ps: idiotów jest pełno wsród starych wyjadaczy - pijaków.
~ 11-08-2009 17:06
Do Smarta ciekawe gdzie ty znalazles prawko w konserwie od puszek
~4 lata za kolkiem 11-08-2009 17:10
Ha ha ha... dobre. jest wielu mlodych kierowcow co jezdzi jak idioci ale nie wszyscy. mam prawko od roku a jezdze od 4 lat. nie jezdze dobrze wcale ale tez nie uwazam ze zle. czasem zdarza mi sie przegiac ale to jak kazdemu.jak ktos nie popelni bledu na drodze albo nie zlamie przepisu to znak ze po prostu ne jezdzi! a co do nauki to jest podstawowy problem wszyscy ucza sie zdac egzamin a nie jezdzic i niech nikt mi nie mowi ze jest inaczej albo niech sie zapyta instruktora ktoregos. sam robiac kurs uczylem sie zupelnie czegos innego niz dzieje sie na drodze. jak po tym kursie mlody kierowca ma umiec wyprzedzic auto albo wiedziec jak sie zachowac przy predkosci np 70km/h jak on tylko jezdzi po miescie maks 40km/h.lepiej niech pomysla o tym zanim wprowadza jakis kolejny nie do konca przemyslany przepis. a jak nawet to mnie na szczescie nie segnie bo przepisy nie dzialaja w stecz w polsce. pozdrowienia dla wszystkich.
~Nikt 11-08-2009 17:46
A może warto byłoby zwiększyć ilość godzin jazdy za te duże pieniądze? Mojej koleżanki córka ma prawko od roku i wiele razy dzięki swojej rozwadze uniknęła wypadku(ma 19 lat).
~Nikt 11-08-2009 17:48
A może warto byłoby zwiększyć ilość godzin jazdy za te duże pieniądze? Mojej koleżanki córka ma prawko od roku i wiele razy dzięki swojej rozwadze uniknęła wypadku(ma 19 lat).
~do bobroski 11-08-2009 18:25
W tym przepisie nie chodzi by eliminować młodych kierowców z uwagi na słabe umiejętności, ale z uwagi na słabą wyobraźnie. Jak nie będą łamać przepisów nikomu się krzywda nie stanie.
~do młodego kierowcy 11-08-2009 18:25
Jeśli nie jeździsz brawurowo to czego się boisz?
~do Ebe 11-08-2009 18:27
Jak ktoś jest głupi, to mu i 500 godzin kursu nie wystarczy. I tak się zabije. W ustawie chodzi by eliminować cymbałów, którzy nie dorośli do tego by mieć prawo jazdy.
~Iza 11-08-2009 18:28
No i bardzo dobrze, pojeździ taki ostrożniej w okresie nabierania pierwszych nawyków za kierownicą, to i później będzie jeździć ostrożniej.
~do postu z 14:17 11-08-2009 18:30
Ale 65 - latek nie jeździ z piskiem 80-tką w strefie zamieszkania, gdzie obowiązuje 20 km/h. Dlatego ta ustawa jest dobra bo będzie eliminowała takich przygłupów.
~do postu z 14:17 11-08-2009 18:31
Nie trzeba oglądać filmów. Wystarczy spojrzeć na ulicę po 22. To ty jesteś mistrzu coś nie z tej rzeczywistości.
~s. 11-08-2009 19:00
Nie tak bolą nowe ograniczenia jak ten zielony liść. Z przodu liść, z tyłu liść a w środku głąb - tak się kiedyś mówiło.
~@ 19:00 11-08-2009 20:37
Liście zdjęli, a głąb często pozostał...
rymcycymcy 11-08-2009 21:40
Przepisy wymyślają starsi faceci. Oni nie lubią oglądać młodych - sprawniejszych i szybszych od nich. To po prostu zemsta dziadków ! ;)
~BonD 11-08-2009 22:17
a co ja jako starszy kierowca bede miał z tego że taki młody jedzie z liściem? mam go inaczej traktować niż innych kierowców? może tabliczke zachowaj odstęp ucze sie jeździć? HAHAHA
~^ 11-08-2009 22:41
Nic to nie zmieni. Weźcie się lepiej za tych co jeżdżą po pijaku ! Tak to niby z tym walczą, a i tak po każdym weekendzie albo świętach słychać ilu to zatrzymano. A ilu nie ?! Szkoda gadać...
~ 11-08-2009 22:44
do postu z 18;31 Sluchaj mistrzuniu a co ci przeszkadzaja kolesie co sa lysi i sa w dresach myslisz ze kazdy jest lysy i w dresie to jest zly ja jezdze 7 lat jako kierowa zawodowy i uwazam sam ze nie jestem mistrzem za kierownica ale jak sam wiem z wlasnego doswiatczenia to najgorsze co moze byc to panowie w starszym wieku ktorzy nie umia zachowywac sie na drodze i nie maja juz tak rowinetej reakcji za kierownica niz m;lody kierowca a jezeli chodzi o lysych gosci to co oni komu przeszkadzaja jezeli komus zajezdzaja droge wiesz ja mieszkam parenascie lat w jeleniej gorze i jeszcze nie spotkalem sie z taka sytuacja a wrecz przeciwnie kierowcy autobusow wlasnie tak robia a nie lysi klijenci w dresach
~ABE 11-08-2009 22:47
Te listki to głupota reszta czyli karanie za wykroczenia dodatkowym szkoleniem lub cofaniem uprawnień to bardzo dobry pomysł. Zamiast przyklejania listków można wprowadzić obowiązek jazdy przez rok z doświadczonym kierowcą i zakaz wożenia pasażerów bo nic tak żle nie wpływa na młodego kierowcę jak rówieśnicy w aucie.... trzeba się przecież popisać swoimi rajdowymi (nie)umiejętnościami.
teessi 11-08-2009 23:11
Niektórym starym też palma odbija (przeżywają drugą młodość) i faszerują się sztucznie testosteronem, zazdroszcząc go młodym, którzy go mają w nadmiarze, ale ci ostatni ... także go sobie wstrzykują (aby mieć szybkie efekty w przyroście masy), a potem i jedni, i drudzy nabuzowani pokazują wszystkim, że do nich świat należy. Skutkiem ubocznym są zmiany w osobowości i nieprzystosowanie do pokojowego współistnienia wśród innych uzytkowników dróg.
teessi 11-08-2009 23:19
Nie chodziło mi tutaj o łysych. Włosy nie mają z tym nic wspólnego. Niektórzy łysi okazuja się milsi od tych z włosami, a nawet mnie w drzwiach przepuszczają.
~niko 12-08-2009 7:33
ABE- pomyśl....Nie po to sie robi prawo jazdy,żeby być uwiązanym z inną osobą, tylko po to-by byc niezależnym :) Lepiej nakleić ten zakichany listek niż błagać co chwile kogoś z rodziny lub znajomych,żeby pojechali tu czy tam z Tobą...bez sensu... Tak naprawdę wszystko zależy od osoby,jak ktoś walnięty, to i przepisy mu nie przeszkodzą... Może ten listek choć troszke pomoże...
~ 12-08-2009 13:06
i bardzo dobrze wczoraj młode karczycho jadacy czarnym mondeo na Placu Piastowskim przy ul Kubusia Puchatka na pełny gazie zawracał sobie na ręcznyn hamulcu, DEBIL jeden,takim to dożywotnio zabrac prawko
~4 lata za kolkiem 12-08-2009 16:04
a ciekawy jestem jak by to bylo tak jak w moim wypadku ze bywa tak ze w ciagu dnia jezdze nieraz 5 i nawet 7 autami a swoim prawie wogole to jak z tym lisciem?
~ 13-08-2009 21:30
masakra, ludzie spiesza sie do pracy, badz cos sie stalo ze trzeba gdzies sie szybko przemiescic, jak mi ostatnio. Jedzie taka L'ka 30 na godzine, za nia sznur aut. Spiesze sie niemilosiernie i jedyne co moge zrobic to wyprzedzac nieprzepisowo innych, narazajac innych na jakis wypadek. To jest jakas paranoja w naszym miescie.
~ 13-08-2009 21:32
To ze mlody kierowca jedzie nic nie znaczy. Niektorzy mi koledzy jezdza jak starsi niedowidzacy, bojacy sie ludzie. Niektorzy jak ja poprostu pasionuja sie samochodami i lubią prekosc, ale niestety nie ma sie "wyzyc" autem wiec mlodzi robia to na ulicach miasta a nie na torach ;]
~murzyn 15-08-2009 21:00
w latach 60-70 -tych listek klonowy był na porządku dziennym u kierowców o słabym doświadczeniu za kierownicą. Nie róbcie problemu , każdy kiedyś zaczynał , zaś listek powinien obowiązywać każdego początkującego bez względu na wiek . Mam prawko od 35 lat , jeżdżę bez wypadku (co nie oznacza , ze nie popełniam błędów) uważam ,że jestem dobrym kierowcą , ale mógłbym być jeszcze lepszym . Postaraj się i TY dobry kierowco i TY super dobry kierowco . Zyczę szczęścia na drodze i byś nie spotkał kierowcy IDIOTY
~ja 18-08-2009 21:21
wszyscy sie czepiliscie mlodych kierowcow- a wy jacy kiedys byliscie?? tez sie uczyliscie jezdzic i dalej sie uczycie wiec wszyscy niech jezdza z lisciem i bedzie najlepiej!!

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Radny KO: Szyszko już, a kiedy reszta?

Nowy man dla OSP

Będzie referendum w Jeleniej Górze?

W parku poczuli się jak w toalecie i pijalni

Manewry: pościg, strzały, 30 rannych

Sonda

E-papierosy są lepsze od zwykłych?

Oddanych
głosów
746
Tak
15%
Nie
64%
Nie wiem
21%