MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Koziołek Matołek, menuet i Rammstein

Wiadomości: JELENIA GÓRA
Środa, 21 lipca 2010, 14:58
Aktualizacja: Czwartek, 22 lipca 2010, 7:45
Autor: TEJO
Fot. TEJO
Do Murzynów, Chińczyków i nie wiadomo gdzie jeszcze dotrze Koziołek Matołek, bohater widowiska przygotowywanego przez dzieci pod czujnym okiem instruktorów ze Zdrojowego Teatru Animacji w ramach warsztatów „Lato w teatrze”. Dziś na tapetę zespół Teatrzyku Jelonka Górskiego wziął tańce.

Taneczny epizod rozegra się na królewskim dworze dokąd Koziołek Matołek, który uda się daleko w poszukiwaniu tego, co jest bardzo blisko, dotrze podczas jednej ze swoich przygód. W rytm menueta zatańczą dziewczynki, wśród których tanecznymi umiejętnościami wyróżnia się urocza Mariam Gełaszwili. Niczym mała baletnica poprowadzi ten pełen dostojności taniec dworski w wykonaniu samych dziewczynek. Panowie zaangażowali się w taniec robotów do „kosmicznej” muzyki elektronicznej. Trzecia grupa zaszaleje w rytm jednego z przebojów zespołu Rammstein. Szykuje się więc mocne uderzenie!

Lidia Lisowicz, Dorota Fluder i Diana Jonkisz, instruktorki LWT, pracowały dziś z dziećmi nad układem choreograficznym. Nie jest to łatwe, zważywszy, że tancerze (a zwłaszcza tancerki w menuecie) to osoby bardzo młode. Jednak – jak się okazuje – po kilku próbach wiek nie przeszkadza. Dzieci w lot chwytają układ kroków.

Anna Skóra ćwiczyła dziś z całym Teatrzykiem Jelonka Górskiego piosenkę, motyw przewodni sztuki „W 45 minut dookoła parku z Koziołkiem Matołkiem”. Dojdą do tego inne utwory, które będą tłem muzycznym dla poszczególnych scen. – Czerpiemy z tekstu Kornela Makuszyńskiego i staramy się być wierni autorowi w tych epizodach – mówi Lidia Lisowicz. Oczywiście epizody cieplickie będą owocem fantazji dzieci i realizatorów.

„Lato w teatrze” będzie też miało inne atrakcje. Dzieci udadzą się na wycieczkę na kozią farmę. W przyszłym tygodniu w Cieplicach zacznie też działać „koziołkowa poczta”. Uczestnicy warsztatów wyjdą na plac Piastowski z makietą przedstawiającą Koziołka oraz z miejscem na dwie głowy. – Każdy przechodzień, mieszkaniec, czy turysta będzie mógł sobie zrobić z Matołkiem zdjęcie, które oczywiście otrzyma na pamiątkę – mówi Bogdan Nauka, dyrektor Zdrojowego Teatru Animacji oraz koordynator artystyczny „Lata w teatrze”.

„Lato w teatrze” to przede wszystkim zabawa, ale też na poważnie. Finałem bowiem będzie otwarte dla publiczności widowisko w muszli koncertowej 31 lipca i 1 sierpnia. Mobilizacja Teatrzyku Jelonka Górskiego wzrasta z każdym dniem. Jutro dzieci w pełnej gotowości przystąpią do czwartego dnia prób.

Patronami Lata w Teatrze są: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Raszewskiego w Warszawie przy współpracy Miasta Jelenia Góra. Patroni medialni: Polskie Radio Program Pierwszy, miastodzieci.pl, Jelonka.com, Polska Gazeta Wrocławska, Muzyczne Radio, e-teatr.

Zajrzyj na blog LWT 2010

tutaj.

Ogłoszenia

Czytaj również

Konkurs Papieski

Wypadek przy baniakach  

Tu też świętowali

Komentarze (51) Dodaj komentarz

~Afromurzyn 21-07-2010 18:48
W USA za mówienie o Murzynie Murzyn TEJO dostałby tak w baniak, że własnej teściowej nie rozpoznałby. A nasz nowy Duży Brat to coś takiego z czego należy brać przykład. Nawet najgłupszy. Tak więc ma być opcjonalnie: Afro (tu nazwa kraju w którym aktualnie Murz... tfu, ten osobnik z afrykańskimi korzeniami przebywa) np. Afroamerykanin, Afroniemiec, Afrowietnamczyk, lub Negro-coś tam.
~ahmed 21-07-2010 19:06
Przecież Park Zdrojowy jest obecnie placem budowy. W jaki sposób teatr prowadzi tam zajęcia dla dzieci i młodzieży? Przecież to nierozważne! A jeżeli komuś coś się stanie? To kto będzie odpowiadał? Na miejscu redakcji tę sprawę bym poruszył, a na miejscu rodziców zabrałbym dzieci z tego teatru!
~do ahmed 21-07-2010 19:16
zamiast wypisywać bzdury, prosze przyjechac do teatru i przekonać się, że dzieciom nic nie grozi - są w bardzo dobrych warunkach w wydzielonym miejscu i nie ma najmniejszego ryzyka przykrego zdarzenia - do tego opieka na szostke z plusem! swietne warszaty! - rodzic
~Kibic 10 21-07-2010 19:48
Do ~Afromurzyna; Przede wszystkim Ty uważaj, byś nie oberwał w Polsce za głupie gadanie. Autor tego tekstu tylko zaczerpnął słownictwo od pana Makuszyńskiego. Koziołek Marołek funkcjonował w świecie ksenofobicznym, w świecie dzikich Murzynów, ludzi niedorozwiniętych, ludzi, których dyskryminowano w tej bajce, ale nikt poważnie tego nie traktuje, bo to była bajka na tamte czasy.
teessi 21-07-2010 21:31
"Murzynek Bambo w Afryce mieszka, czarną ma skórę ten nasz koleżka (...)" - zgadnijcie z czego to?;-)
~ 21-07-2010 21:39
Z książki do matematyki? :D
teessi 21-07-2010 21:45
Ten wiersz napisał Julian Tuwim.;-) Dzisiaj byłby uznany za bardzo niepoprawnego politycznie. ;-)
teessi 21-07-2010 21:55
Słowa "murzyn" nie ma za bardzo czym zastąpić, bo nie każdy afrykanin to murzyn, a nie każdy murzyn to afroamerykanin. Wg mnie nie jest ono obraźliwe, funkcjonuje w Polsce od bardzo dawna, a pochodzi od słowa "maur".
~ 22-07-2010 8:45
Coz dziwic sie Tuwimowi oraz Tejo, czy tam innym...pan Rydzyk przeciez dal przyklad, wykrzykujac na ciemnoskorego zakonnika: "Patrzcie no, Murzyn. On sie nie umyl" A "publika, czyli tzw. WIERNI bili mu brawo.....
~znalezione 22-07-2010 9:33
Rydzyk: Murzyn wcale się nie myje 2009-07-15 15:25 "Kochani, jeszcze Murzyn. Boże! Gdzieś ty się nie mył. On się nie mył wcale, zobaczcie" - takimi słowami powitał o. Tadeusz Rydzyk czarnoskórego biorącego udział w pielgrzymce Rodziny Radia Maryja na Jasną Górę. Zebrani na Jasnej Górze pielgrzymi zareagowali na "żart" ojca Tadeusza Rydzyka brawami. Czarnoskóry pielgrzym znalazł się w grupie osób, które po uroczystej mszy świętej wygłaszały krótkie modlitwy i podziękowania.
~Afromurzyn 22-07-2010 10:34
Oj kibic kibic, aleś ty głupi...
~ 22-07-2010 11:06
...Poniewaz byla to wlasnie BAJKA NA TAMTE CZASY, nalezy nabrac do takich bajek dystansu i nie propagowac dzieciom "Murzynka Bambo", bo mozna sprowokowac niezadawalajace sytuacje. Pan Tuwim & CO nie mieli pojecia, ze ich potomkowie zyc beda w czasach, gdzie kwitnie rasizm.Zapomnijmy wiec Bambo i czytajmy dzieciom wcale nie gorsze, wspolczesna bajki.
~ 22-07-2010 11:27
...A tak swoja droga: w ZADNEJ zagranicznej gazecie nie przeszloby slowo "Murzyn", (ktore jest byc moze "poprawne", ale negatywnie zabarwione i nie powinno sie go tym bardziej w Polsce uzywac). Mozna sie ladnie postarac o synonim, ktory bedzie lagodniejszy w wydzwieku. Ale tego Pan Tejo nie wie.......
~CH.W.D.P. 22-07-2010 13:15
TROLLU NIEMIECKI, JAK NIE MURZYN, TO CO?? A INDIANIN WOLNO MÓWIĆ NA CZERWONEGO??
~CH.W.D.P. 22-07-2010 13:20
HMMM.... CZERWONY TEŻ MA NEGATYWNY WYDŹWIĘK. I TYM BARDZIEJ W NASZYM KRAJU NIE POWINNO SIĘ W OGÓLE UŻYWAĆ TEGO SŁOWA... MODE DO ROBOTY!!!
~Vikusia 22-07-2010 14:04
...otoz widze, ze masz wiele czasu, wiec znajdz go na poczytanie o okresleniu "murzyn".Jest to okreslenie o wydzwieku negatywnym-tak sie utarlo i trzeba bardzo uwazac, jesli sie tego okreslenia uzywa. Tak jest na calym swiecie i tak juz chyba zostanie.
~ 22-07-2010 16:37
Czerwony ma neg. wydzwiek. Masz racja. Czerwonoskory juz nie. Tak samo: czarny-czarnoskory. Trzeba pomyslec nad troche elegantsza alternatywa i sprawa zalatwiona. Swiat jest czasami tak ustawiony, ze zdarzaja sie troche nielogicze , ale utarte i ogolnie przyjete, niepisane "normy". Nie chcesz sie wychylic=trzymasz sie takiej normy i jest spoko. Kapujesz?
teessi 22-07-2010 17:00
Vikusia, czarny, czarnuch, negr - te określenia mają negatywny wydźwięk. Murzyn jest bez żadnego wydźwięku, przecież to tak jak indianin albo eskimos. Jak nazwiesz europejskiego murzyna? Afroeuropejczyk? Przecież to się nawzajem wyklucza!
~wyszperane.. 22-07-2010 17:06
Oczywiście polski Murzyn, mimo lepszego pochodzenia niż Negro, także obrósł obraźliwą frazeologią i dlatego widać dążenia do automatycznej zmiany słów. Nie wiem tylko, czy zamiana słów zmieni stosunki między ludźmi? Zgadzam się natomiast, że w słownikach przydałaby się informacja, ze słowo Murzyn jest obraźliwe. Warto też tam, gdzie można, zastępować i Murzyna, i Czarnego określeniem narodowym lub motywowanym geograficznie. Ryszard Kapuśiński pisał o Afrykańczykach, nie o Murzynach. Więcej pi
~cd. 22-07-2010 17:07
Więcej pisałem o tym w artykule Murzyn zrobił swoje. Czy Murzyn może odejść? Historia i przyszłośc słowa „Murzyn” w polszczyźnie (Poradnik Językowy 4/2007). — Marek Łaziński, Uniwersytet Warszawski (jak wiec widzisz, droga teesi-sa madrzejsi od nas, ktorzy sie tez nad tym zastanawiaja) Pozd. Wiki.
~ 22-07-2010 17:32
PS. Ja mowie zawsze "Ciemnoskory" i jest ok. To przeciez taki delikatny temat. Po co prowokowac, jesli nawet sie jest zdaniai, ze "Murzyn" jest poprawnym okresleniem?
teessi 22-07-2010 18:04
Ciemnoskóry jest faktycznie ok. ale nie oddaje wszystkiego. Ciemnoskóry może być również indianin, hindus albo człowiek, który wrócił z wczasów na Wyspach Kanaryjskich. ;-) A czy dawnej literaturze murzynów nazywano afroamerykanami, np. "Chata wuja Toma"? Zobacz, pod tym linkiem też używa się określenia Murzyn: http://www.biblionetka.pl/book.aspx?id=7289, bez negatywnego wydżwięku.
~ 22-07-2010 20:55
Jezykoznawcy jednak twierdza, ze Murzyn to okreslenie negatywne i ja jako laik-po zastanowieniu-tez tak uwazam.Przetlumaczone na niemiecki slowo "murzyn" brzmi "Neger"=bardzo negatywne okreslenie kogos o ciemnej skorze. Ja jestem pod tym wzgledem ostrozna.Za "Neger" w Niemczech dostaje sie mandat.....
~ 22-07-2010 21:18
Przez ciebie czytana Chata wuja Toma to POLSKIE!!!! tlumaczenie!!! wiec jasne, ze jest o tzw. "murzynach".....
~CH.W.D.P. 22-07-2010 22:49
A JA ŻĄDAM, ABY OD DZIŚ NIE NAZYWANO MNIE POLAK, GDYŻ TE SŁOWO MA BARDZO NEGATYWNY WYDŹWIĘK NA ŚWIECIE... WIADOMO KIM SĄ POLACY...
~ 23-07-2010 8:48
Czemu piszesz duzymi literami? To tak, jakbys tu wykrzykiwal. Myslisz, ze jestes przez to bardziej przekonywujacy? Troche zle sie czyta...A co do Polakow: powiem ci tak: MY POLACY mamy albo bardzo dobra opinie (=dobrzy fachowcy, pracowici, dobre gospodynie, dobra kuchnia, ladne dziewczyny, szarmanccy mezczyzni...) albo bardzo zla (alkoholicy i zlodzieje). A po srodku nie ma nic.Tak juz z nami jest.
~CH.W.D.P. 23-07-2010 10:19
WY POLACY zapewne macie take opinie... JA NA SZCZĘŚCIE NIE JESTEM JAKIMŚ POLAKIEM, ANI NAWET ŻADNYM POLAKIEM. CZŁOWIEKIEM JESTEM PO PROSTU, I TO MI W ZUPEŁNOŚCI WYSTARCZY. CZŁOWIEK, TO BRZMI DUMNIE ZAWSZE I WSZĘDZIE!! CZARNY, BIAŁY, CZY CZERWONY... JEŚLI DUŻE LITERY WYGLĄDAJĄ DLA KOGOŚ JAK KRZYK, TO DOBRZE-MOŻE CHCĘ BY NIEKTÓRZY USŁYSZELI, JEŚLI NORMALNIE DO NICH NIE DOCIERA... KOMU SIĘ NIE PODOBA, MA PECHA... ALE NIE ZMIENIĘ SIĘ, BO KTOŚ TAK CHCE. WOLNY JESTEM!!!
~ 23-07-2010 11:16
Masz racje. Jestes wolny (po twojemu: JAK DZIKA SWINIA NA ZAKRECIE).
~CH.W.D.P. 23-07-2010 14:22
OOOO... JAK INTELIGENTNIE!! PO POLSKU!! TYPOWO...
teessi 23-07-2010 19:23
Vikusia, nie czytałam "Chaty", tylko przekartkowałam, bo nudna niemiłosiernie, ale jak słusznie zauważyłaś, w jej polskim tłumaczeniu używa się określenia "Murzyni" wobec ludzi o czarnej skórze, bo w Polsce Murzyn nie ma negatywnej wymowy. Negatywny wydźwięk ma np. czarnuch, które można przetłumaczyć po niemiecku na "Neger". Są też inne negatywne określenia tej rasy, których nie będę tu przytaczać, bo język polski jest bogaty w różne takie określenia, ale nie "Murzyn".
teessi 23-07-2010 19:29
A | ~CH.W.D.P. | ma wiele racji z określeniem Polak, które np. w USA ma dość negatywny wydźwięk w wielu środowiskach, dlatego niektórzy Polacy nie przyznają się do polskości. Ja jestem w stanie ich zrozumieć. Wiem od znajomych, którzy tam są od wielu lat, dlaczego tak się dzieje. Po prostu jakoś tak jest, że Polacy za granicą niekoniecznie trzymają się razem, nierzadko ogarnia ich bezinteresowna zawiść i podgryzają się nawzajem w miejscu pracy.
teessi 23-07-2010 19:36
Do | ~CH.W.D.P. | - A mógłbyś wyjaśnić, co oznacza skrót twojego imienia? Jest dość intrygujący, a nie sądzę abyś nazwał się tak jak myśli IP: *.t-ipconnect.de.;-)
~CH.W.D.P. 23-07-2010 20:40
CH.W.D.P. OZNACZA, CZY RACZEJ WYRAŻA MÓJ STOSUNEK DO POLICJI I POLICJANTÓW. I TYLE... NATOMIAST CO DO VIKI IP: *.t-ipconnect.de, TO POWĄTPIEWAM, CZY WŁASCIWE JEST OKREŚLENIE: "MYŚLI" W STOSUNKU DO KOGOŚ, KTO WYDAJE OSĄD, NIE ZAPOZNAWSZY SIĘ Z MATERIAŁEM SPRAWY.
~..do Teessi 23-07-2010 23:08
~MURZYN ? ..przeczytaj ksiązkę "Chata".P.Younga ! .. moze zrozumiesz,ze nawet Murzynka moze byc .. Bogiem ! ~PA.*piipi
teessi 24-07-2010 7:31
do 23:08 - A czy ty wiesz, że prezydent USA jest ... Murzynem? Jeśli JESZCZE nie wiesz, to otwórz pierwszą lepszą GAZETĘ (ale nie Jelonkę, bo to tygodnik regionalny). Jeśli i TO nie pomoże, to włącz TELEWIZOR w porze wiadomości! Może pojmiesz, że Murzyn może być nawet *prezydentem... Jeśli i to nie pomoże, to zauważ, że Murzyni bywają kardynałami w kościele katolickim. Rozejrzyj się, wyjdź z tej Książnicy Karkonoskiej.
teessi 24-07-2010 7:37
Jeśli mi nie wierzysz, to zapytaj Księdza Kubka o tych kardynałów. On ci na pewno wszystko wyjaśni. A jeśli go nie spotkasz, to po prostu zapytaj o to panią bibliotekarkę.
~..do Teessi 24-07-2010 10:02
~Wiem ! .. to jest Człowiek,a którego literkę "C" napisałam duzą literką !
~~C.d 24-07-2010 10:06
..a "Chatę" przeczytaj ! .. jest to piękny spacer do serca Boga ! ..który w/g autora ma ciemną skórę .. i to jest PIĘKNE ! ~Pozdrawiam.*piipi .. z tamtych czasów
teessi 24-07-2010 11:02
Nie chce mi się. Ostatnio wolę Henninga Mankela albo Marka Krajewskiego (jeśli mam czas). Ja jestem prosty człowiek i lubię książki pisane przez euro-europejczyków;-).
~Teessi ! 24-07-2010 13:38
~PROSZĘ ! .. nie dziel tak ludzi ! Dostojewski w biedzie dojrzał te swoje cudownie "Białe noc" i do "euro" sterfy mu daleko !
teessi 24-07-2010 13:59
A to Dostojewski nie był z Europy?
~..do Teessi 24-07-2010 16:32
.. był ! ..ale ty napisałas: "lubię ksiązki pisane przez euro-europejczyków" .. "Euro" ?.. ta waluta wtedy tam *nie działała !
teessi 24-07-2010 20:25
A co ty taka pieniężna i walutowa?;-) Jeśli są afro-amerykanie, to są euro-europejczycy i ja ich lubię!;-) Mankell był czas jakiś euro-afrykaninem, ale jest znów euro-europejczykiem!
~..do Tessi ! 24-07-2010 22:28
~Piękne okreslenie ! .. aż się dobiorę do "twoich" męzczyzn ! .. i jezeli ich "ich" nie zdobędę w Ksiąznicy Karkonoskiej .. to złozę zamówienie i dostarczą mi tych "twoich" w fajnej *paczuszce !
~..do Teessi 25-07-2010 0:02
.. to jeszcze ja do Ciebie na babskie "spostrzeżenia" ~Uwazaj .. a tą nową "piipi", bo mam ciekawe podejrzenie ! Hmm .. to moze byc Rymcycycy,gdyz *on obiecał dac Tobie nauczkę ! Rozumiesz cos z tego ?~PA.*piip ..z tamtych czasów
teessi 25-07-2010 12:45
do 25-07-2010 00:02 | ~ - Czy Ty podejrzewasz, że Rymcycymcy to Piipi czyli Ty? ;-) I raz się loguje jako Piipi, raz jako rymcycymcy, a innym razem ma IP: *-01.tvk3.pl? ;-)
~CH.W.D.P. 25-07-2010 15:10
~..do Teessi 25-07-2010 16:14
.. dlaczego nienawidzisz Rymcycymcy ? ..wspomniał mi o tym w jednym ze swoich postów do mnie
teessi 25-07-2010 17:31
do 16:14 - Nie wierzę w to. Przeczytaj mój wpis z 01-06-2010 07:00 pod tym artykułem http://www.jelonka.com/news,single,init,article,27939 od słów "Są internauci (...)."
~ 25-07-2010 19:53
..wczesniej czytałam ten wpis ! ~Patol,Cien,Hava Nagila i równiez ja .. to osoby zablokowane przez moderatora ! Zgadnij .. kto się przyczynił do usunięcia ich z "Jelonki" ? .. myslę,ze o tym wiesz ! Patol i Hava Nagila równiez mają podobne "podejrzenie"
~MB 18-03-2011 5:56
Zupelnie prypadkowo znalazlem ta strone. Wyjechalem z Polski ponad 30 lat temu. Nie pamietam zeby slowo Murzyn bylo uzywane w obrazliwym znaczeniu - kiedy i dlaczego to slowo nagle nabrawo obrazliwego znaczenia? Jedyne slowo obrazliwe w uzyciu bylo czarnuch. Rowniez uzycie slowa Czarny nie mialo obrazliwego tonu w normalnej rozmowie. W Stanach, w tej chwili, Czarny (Black) jest slowem w pelni akceptowanyn (wyparlo slowo Negro aczkolwiek to slowo jest dalej uzywane np. Negro College, Negro league etc i nie ma obrazliwego tonu). Jedymem mozliwyn powodem ze slowo Murzyn moze kojarzyc sie jako obrazliwe jest fakt niepoprawnego tlumaczenia na jezyk polski amerykanskiego slowa N-word (tak politycznie sie go teraz uzywa) ktore faktycznie nie mialo odpowiednika w polskim jezyku. Niepoprawne tlumaczenie nie powinno nagle zmienic wlasciwego wydzwieku slowa Murzyn ktory, przynajmniej w moim przekonaniu, po prostu oznaczalo referencje do czarnoskorych ludzi oryginalnie pochodzacych z Afryki.

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Fartuchy Heimlicha trafiły do SP nr 7

Zbierali kasztany i żołędzie, by pomóc zwierzakom

Dzień Edukacji w SP 2

Krokusowe lekcje jazzu

Radni KO przeciw kupcom?

Sonda

Wypalenie zawodowe należy uznać za chorobę?

Oddanych
głosów
832
Tak
64%
Nie
29%
Nie wiem
7%