MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Kamień z czasów III Rzeszy. Co z nim zrobić?

Wiadomości: Jelenia Góra
Wtorek, 3 listopada 2015, 8:21
Aktualizacja: 8:24
Autor: Przemek Kaczałko
Fot. fotopolska.eu
– Na terenie basenu miejskiego przy ul. Sudeckiej odnaleziono kamień pamiątkowy Reichsarbeitsdienst, która w 1935 r. ukończyła jego budowę – poinformował nas Czytelnik.

„RAD to niemiecka Służba Pracy Rzeszy – organizacja przystosowania obywatelskiego i wojskowego młodzieży w III Rzeszy, która w trakcie II wojny światowej wykonywała funkcje pomocnicze wobec Wehrmachtu” (źródło: wikipedia).

Konserwator zabytków zastanawia się co zrobić z takim znaleziskiem.

Ogłoszenia

Czytaj również

Manewry: pościg, strzały, 30 rannych

Spór o edukację seksualną

Złoty Krokus dla...

Komentarze (50) Dodaj komentarz

~ 3-11-2015 8:41
sprzedać Niemcom drogą licytacji
~ps 3-11-2015 8:53
Oddać Ruskim w ramach zdobyczy wojennej w zamian za tupolewa..
~adaśś 3-11-2015 8:59
Powinno powstać miejsce, jakiś skwer gdzie były by gromadzone tego typu pamiątki po naszych poprzednikach.....gapę oczywiście należałoby zeszlifować.
~gt 3-11-2015 9:20
wyrzezbic z niego pomnik Lecha K.
~zaboberek 3-11-2015 9:30
Ten kamień,to znak historii,nie powinno się go niszczyć.Zgadzam się z:| ~adaśś |,powinno być miejsce na tego rodzaju znaleziska z jednym zastrzeżeniem.Moim zdaniem nie należy nic z niego usuwać,gdyż to by było zafałszowanie historii i nie powinniśmy jej naginać do naszych oczekiwań.
~sts 3-11-2015 9:41
logo porządnej niemieckiej firmy. Zostawić na terenie obiektu jako ciekawostkę. Chwała znalazcy.
~zgred 3-11-2015 9:47
powinien zostac na basenie w ramach pamiątki
~roSSMAN 3-11-2015 10:04
Jestem w stanie odebrac znalezisko
~qqq 3-11-2015 10:11
Rozbić, wysadzić inaczej będzie tam leżał miliony lat. Jeleniej nie będzie, Polski nie będzie a kamień będzie taki sam jak jest tylko trochę mchem zarośnie.
~gluś 3-11-2015 10:11
właściwie opisać i do muzeum
~mieszkaniec 7 3-11-2015 10:16
Polacy tego basenu na pewno nie wybudowali a więc w czym problem.
~azja 3-11-2015 10:18
Pozostawic tu gdzie jest i w nienaruszonym stanie, w końcu to historia tych ziem, które nie zawsze były nasze.
~mieszkaniec 7 3-11-2015 10:18
Polacy tego basenu na pewno nie wybudowali a więc w czym problem.
~jg 3-11-2015 10:24
z tą "pamiątką" to nie za bardzo,kamień posiada swastykę a te póki co są symbolem zakazanym..faktycznie problematyczne znalezisko,raczej powinno się to po cichu zniszczyć jak inne "pamiątki" po adolfie i nie rozdmuchiwać sprawy.
~taa jasne 3-11-2015 11:14
Ludzie opamiętajcie się, co zniszczyć , jak zniszczyć? To pamiątka i powinna albo zostać na basenie jako ciekawostka, ewentualnie sfastyke nie zeszlifować a zakryc, lub do muzeum z nią. Ale nie niszczyc!
~majki 3-11-2015 11:15
Kamień można poświęcić posłom od ciastka. Oni lubią taką symbolikę.
~taa jasne 3-11-2015 11:18
poza tym patrząc na zdjęcia to i owszen na tym "starym" sfastykę widac a na tym po wykopaniu to ledwo co tam mozna rozróżnić. krzyże pokutne tez wykopcie i zniszczcie, bo przeciez nie polacy je stawiali. Trochę opamiętania, to jest jednak pamiątka , czołg z drugiej wojny stojący w muzeum ze sfastyką to tez zabytek i nikt nie wpada na plan zeby go zniszczyc.
~@ 3-11-2015 11:38
Nie nasza wina, że Polskę przesunięto w kierunku zachodnim,niczym klocek lego. Zaś jak naginać historię do koniunkturalnych potrzeb - widzimy patrząc na wschód. Ale byłby wrzask, gdyby na dawnych Kresach zaczęto niszczyć ślady po poprzednich właścicielach tych terenów!
~ 3-11-2015 11:39
Powinien zostać wyeksponowany na basenie... i tyle
~ 3-11-2015 11:55
Pisowcy na pewno go zniszczą oni nienawidzą naszych wschodnich i zachodnich sąsiadów , wszystkich by wysadzili w powietrze
~ 3-11-2015 12:12
Lewackie rozumowanie: trzeba kamień odnowić i przeprosić Niemców za to, że musieli opuścić te ziemie i za polskie obozy zagłady a w ramach rekompensaty ściągnąć 100 tys islamistów, oddać im mieszkania i przyznać zasiłki w wysokości 5000 pln miesięcznie.
~PL 3-11-2015 12:22
Po..ło co niektórych,jaka to pamiątka???Kto normalny chce na basenie oglądać kamień ze swastyką upamiętniający czasy propagandy hitlerowskiej??Nawet Niemcy zniszczyli wiekszość tego typu "pamiątek".Większość piszących te komentarze to zapewne gimbusy nie nauczone ile zła wydarzyło się w tamtych czasach.O Poniemieckie zabytki należy dbać jak najbardziej,ale nie powinno to dotyczyć propagandowego chłamu z czasów III Rzeszy.
~ 3-11-2015 13:07
to przez 80 lat nikt nie wykonywał tam prac porządkowych?
~Real 3-11-2015 13:14
Fakt problem nie lada. A co by było gdyby zamiast swastyki był sierp i młot? Byłby problem czy nie?
~jakub 3-11-2015 13:22
zgadzam sie w 100% z poprzednikiem z godz. 12.22. Jaka to pamiątka czy też zabytek ze swastyką. Gdyby tak myślano, to po wojnie tych pamiatek byłoby wszedzie jak przed 1939 rokiem. Rozbić i kruszywo wrzucić pod budowę drogi. Może jeszcze będziemy gloryfikować pamiątki ze stalinem i jego czerwoną gwiazdą. Widzę, że znaleźli się amatorzy ochrony takich pamiątek, niech poczytają o miejscach i ilości ludobójstwa dokonanych przez faszystów od swastyki
~Polak 3-11-2015 13:37
Jasne.."umieścić na basenie na pamiątkę" tylko potem się nie zdziwcie jak wszelkiej maści wypędzeni i neonaziści zaczną pielgrzymować na basen i kwiaty składać.Zastanówcie się ludzie zanim coś napiszecie,nie po to nasi przodkowie ginęli za Polskę,żeby teraz pamiątki po faszystach tu stawiano.
~ 3-11-2015 14:00
Jeśli ktoś na zdjęciu nr 2 (czyli aktualnym) widzi swastykę, to powinien martwic się o swój wzrok. Swastyka najwyraźniej została skuta wieki temu, Organizację RAD z okresu 1935 raczej trudno czymś konkretnym obciążyc, więc tym bardziej kamień można traktowac jako świadka czasów, a nie jakąkolwiek deklarację.
~bhj 3-11-2015 15:07
Przerobienie na pomnik Lecha Kaczyńskiego jest doskonałym pomysłem wszyscy tyle mu zawdzięczamy gdyby nie on i jemu podobni wielu z nas nie musiało by uciekać do krajów cywilizowanych za chlebem.
~ 3-11-2015 17:32
Takie rzeczy tworza historie, mysle ze powinien zostac nieruszony. W koncu jego dzieje to miejsce w ktorym go ustawiono, czy warto falszowac bieg historii? To nie posag Lenina, Stalina czy Dzierzynskiego, oni sa ruskimi, tam ich miejsce. W czasie gdy utawiono postument byl tutaj land niemiecki, wiec zgodnie z historia kamien powinien pozostac. A Pokutne krzyze komus wadza? tez trwaja tam gdzie je ustawiono.
~s. 3-11-2015 18:26
Zostawić na miejscu i po problemie.
~Geri 3-11-2015 19:29
Aż się nie chce czytać komentarzy pisanych przez takich ignorantów jak większość powyżej,co wam kamień zrobił nieuki jedne? Trzeba go przenieść w miejsce do tego celu przeznaczone i opisać to pamiątka historyczna po poprzednich mieszkańcach tych ziem. jeśli będziemy niszczyć wszystko co tu nasi ojcowie czy dziadowie zastali po wojnie to następne pokolenia już w ogóle o historii nie będą miały pojęcia.
~Kloss 3-11-2015 20:01
Wspaniała pamiątka tych ziem, pozbawiona swastyki powinna pozostać na basenie jako kawałek jego historii oraz miasta czyli dawnego Hirschbergu. Jest historycznym śladem naszych poprzedników, miasto było niemieckie. Drugim miejscem ekspozycji może być muzeum. Brawa dla odkrywców historii , którzy go odnaleźli, aż dziw że tyle lat przeleżał niezauważony.
~historyk 3-11-2015 20:39
Zabezpieczyć, jest to unikalny obiekt historyczny zachować w stanie nie naruszonym jego miejsce jest w muzeum może być nie lada atrakcją Jeleniej Góry ,oryginał z epoki jeden z niewielu a być może jedyny zachowany.
~mzk 3-11-2015 20:57
Oddać PiS w nagrodę za wygrane wybory albo odchodzącym za wykonaną robotę
~Wtf? 3-11-2015 21:33
Miłośnicy "pamiątek" się rozpisali..z 80-letniego faszystowskiego propagandowego kamolca chcą obiekt historyczny tworzyć.Może jeszcze jak ktoś flage ze swastą znajdzie na strychu to też niech ją wywiesi jako "unikalny obiekt historyczny z dawnego Hirschbergu".Po..ło co niektórych w tym mieście.
~ 3-11-2015 23:01
wysadzic w powietrze
~hist 4-11-2015 0:47
Wydaje się wam że znacie historię dawnego Hirschberg,nawet chcecie upamiętniać faszystowskich budowniczych basenu.A ciekawe ilu z was upamiętnia około 1000 ofiar obozu jenieckiego w pobliskich Borowicach,zakatowanych przez hitlerowców podczas morderczej pracy przy budowie Drogi Sudeckiej.Niech zgadnę..większość z was nawet o tym nie słyszało.
~@ 4-11-2015 4:34
Mimo wszystko symboliczne...Wtedy budowali "faszystowskie" baseny, teraz po szkole obowiązkowy rok socjalny w Niemczech - pomoc uchodźcom, którzy zajmują każdą wolną hale w Niemczech, łącznie z tymi szkolnymi.
~ 4-11-2015 6:40
do hist.Nacierasz na Niemieckich oprawcow, ok, dlaczego nie protestujesz gdy rodzimi narodowcy idac szeregiem uzywaja pozdrowienia HAIL ! Przeciez to ciag dalszy ... Sowieckie kaznie, czy to nie powod roszczen? ich cmentarze na polskiej ziemi byly przedmiotem kultu dla Polakow i co? Czerwona gwiazde radzieckiego gnoju czczono jak znak krzyza ,to oki. Zeby zyl ILICZ LENIN, zapewne byl by nakaz calowania go w d...pe. Ocknij sie i patrz realnie na pamiatki hisorycznej prawdy.
~wer 4-11-2015 7:39
Skruszyć i w nierówności na drogach zabudować
~molibdennn 4-11-2015 10:54
trzeba brać przykład z III Rzeszy i nierobów zaganiać do uczciwej i efektywnej pracy, młodzież zamiast włóczyć się po ulicach mogła by kilka godzin społecznie popracować, tak samo bezrobotni młodzi ludzie, oczywiście za symboliczne wynagrodzenie, praca na rzecz lokalnej społeczności, czyli dla nas samych i naszych bliskich i budować tak żeby 1000 lat przetrwało...
~TSOL 4-11-2015 11:00
w muzeach są przedmioty ze swastyką, są mundury, militaria, inne rzeczy codziennego użytku ze swastyką np papierośnic i nikomu to w muzeum nie przeszkadza, dać ten kamień do warszawy do muzeum II WŚ i po temacie.
~Real 4-11-2015 11:46
Ale dajecie się wkręcać mediom w pozorny problem.
~hist do 06:40 4-11-2015 11:56
Wyjeżdżasz z jakimiś narodowcami i sowietami a temat dotyczy Ziem Odzyskanych,ocknij się.Ja o słupie a ty o du.. Ps.TSOL muzea to nie baseny miejskie.
~Paweł888 4-11-2015 14:23
Ja pierdziu- piane toczycie o sfastykę , a widział ktoś ten kamień?? JA TAK! Sfastyke juz dawno temu ktoś z niego odkuł tam juz jej nie ma i co pieniacze? dalej bedziecie piszczeć o gloryfikowaniu sfastyki? Piszecie pierdoły a zadnen ale to zaden nie ruszył du.... zeby sie przekonac jak jest naprawde.
~xxx 4-11-2015 17:26
Zostawić na basenie, przestańmy niszczyć i zaciemniać historię !
~do hist 4-11-2015 18:23
na tym terenie były 2 obozy jeśli już chcesz podyskutować o historii a co do faszystów to na tym terenie takich naprawdę zdeklarowanych było niewielu tu mieszkali ludzie ze starych rodzin niemieckich a skoro znasz historię jak twierdzisz to powinieneś wiedzieć ze byli to w większości przeciwnicy hitlera i jego poglądow
~Kristof 4-11-2015 18:36
diese Zeiten l sind schon vorbei
~ 4-11-2015 19:25
jak to co zrobić zostawić i ewentualnie dodać jakąś tabliczkę że to "złe było" i będzie atrakcja turystyczna ,,, tak samo wszystkie pomniki sowieckie zostawcie w spokoju a nie zachowujecie jak islamska dzicz niszcząca co popadnie na terenach które zajmie
~Marcino 4-11-2015 22:57
Dasjcie go MI!!! Postawie SOBIE GO W OGRÓDKU!!!!!!!!

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Powstaje taras widokowy na Szrenicy

Radny KO: Szyszko już, a kiedy reszta?

Kto do Sejmu? (aktualizacja)

Park już gotowy

Wracają cietrzewie

Sonda

Dla piratów drogowych, jak w Estonii, zamiast mandatu godzinny postój. To dobry pomysł?

Oddanych
głosów
291
Tak
55%
Nie
36%
Nie wiem
8%