Piątek, 29 marca
Imieniny: Helmuta, Wiktoryny
Czytających: 9376
Zalogowanych: 8
Niezalogowany
Rejestracja | Zaloguj

JELENIA GÓRA: Jelenia Góra – Niemcy teatralnie. Zarys historii współpracy

Sobota, 23 kwietnia 2011, 8:47
Aktualizacja: 8:48
Autor: Urszula Liksztet
12 kwietnia zespół Teatru im. C. K. Norwida z Jeleniej Góry zaprezentował w Zittau, „Czarną maskę” Hauptmanna w reżyserii Bogdana Kocy. Spektakl był prezentowany w ramach Polsko–Niemieckich Dni Teatru, które w tym roku odbywały się pod hasłem „W gości u przyjaciół”.

Podczas tego festiwalu wystąpiły także : Lubuski Teatr im. L. Kruczkowskiego z Zielonej Góry ze spektaklem pt. Spiegel im Spiegel. Lustro w lustrze, czesko -słowacko-polską realizacją, oscylującą pomiędzy koncertem a teatrem, Zdrojowy Teatr Animacji ze spektaklem pt.”O ósmej na arce” w reżyserii B. Nauki. Gospodarze pokazali „Biesiadę u hrabiny Kotłubaj” Gombrowicza w reżyserii Roberta Czechowskiego, ze scenografią Elżbiety Terlikowskiej. Podsumowaniem imprezy była dyskusja panelowa, która odbyła się 13 kwietnia.

Historia kontaktów polsko-niemieckich teatru jeleniogórskiego sięga początków lat siedemdziesiątych, kiedy to obyły się pierwsze spotkania i wymiana spektakli. Warto przypomnieć, że Teatr Norwida utrzymywał ożywione kontakty międzynarodowe nie tylko z teatrami niemieckimi, ale występował także w Jugosławii i na Węgrzech, odbył tournée po Ameryce Łacińskiej, występował we Francji i Włoszech. Jednak najbardziej trwałe i systematyczne są niewątpliwie kontakty z teatrami niemieckimi, szczególnie tymi będącymi w strukturze Stowarzyszenia Scen Saksońskich. Oczywiście, nie zawsze te kontakty miały jednakową intensywność, czasami ograniczały się jedynie do wymiany spektakli i wzajemnych oficjalnych odwiedzin, jednak warto przypomnieć kilka faktów, które stanowiły punkty zwrotne w tej współpracy.

Lata dziewięćdziesiąte.
W rocznicę śmierci Gerharta Hauptmanna Teatr Norwida zorganizował międzynarodową sesję popularnonaukową poświęconą twórczości Noblisty. Patronat honorowy objął Konsul Generalny RFN, a referaty wygłosili badacze jego twórczości z Polski i Niemiec. Wystąpił Teatr Pantomimy ze spektaklem pt. ”Kaprys” (wg komedii Hauptmanna „Schluck und Jau) oraz Görlitz Ballet ze spektaklem pt.”Till”. Sesję zorganizowano we współpracy ze Stowarzyszeniem Scen Saksońskich , Muzeum w Szklarskiej Porębie i Wojewódzką Biblioteką Publiczną w Jeleniej Górze. Plonem sesji jest wydawnictwo pt.”Spotkanie z Hauptmannem”, w języku polskim i niemieckim, w którym pomieszczono teksty referatów i fragmenty dyskusji (tytuł nawiązuje do historycznej sesji witkacowskiej z 1978 roku).

Wiek XXI
W cieplickim Teatrze Zdrojowym w dniach 2-6 października 2001 r. odbyło się Międzynarodowe Spotkanie poświęcone młodej dramaturgii Polski, Czech i Niemiec. W spotkaniu udział wzięli dramaturdzy, krytycy teatralni i kierownicy literaccy teatrów niemieckich, czeskich i polskich. Rozważaniom teoretycznym towarzyszyło czytanie najnowszych tekstów. Niestety, nie udało się wydać żadnej publikacji po tej sesji. Sesja była zorganizowana przy współpracy ze Stowarzyszeniem Scen Saksońskich oraz Instytutem Języków Słowiańskich Kolegium Karkonoskiego.
W dniach 1 - 4 października 2007 odbyła się kolejna, tym razem Mała Sesja Dramaturgii - również zorganizowana we współpracy ze Stowarzyszeniem Scen Saksońskich i Teatrem Görlitz.

2007 r. - Magic Net, wielki Międzynarodowy Projekt Współpracy Teatralnej. Teatr Norwida był jedynym polskim teatrem uczestniczącym w trzyletnim Projekcie Magic Net, wspieranym przez Komisję Europejską (w ramach programu Kultura 2000). W projekt włączonych było 14 teatrów i instytucji kulturalnych z 12 krajów: od Rosji i Turcji, przez Estonię, Norwegię, Niemcy, Holandię, Szwajcarię, Wielką Brytanię, Słowację, po Portugalię i Hiszpanię. Projekt zakończył się w 2008 roku.

Teatr jeleniogórski wziął w nim udział na zaproszenie dr Karla Hansa Möllera, sekretarza Stowarzyszenia Scen Saksońskich, od wielu lat niezwykle intensywnie wspierającego teatr jeleniogórski w międzynarodowych projektach

Także współpraca z miastem Görlitz rozwija się niezwykle intensywnie i efektywnie. Od 16 lat wspólnie organizowany jest Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych. Czterokrotnie wspólnie realizowano Jeleniogórskie Spotkania Teatralne, w których brały udział teatry niemieckie z Görlitz, Zittau, Lipska, Drezna, Bauzten, Chemnitz. Teatr im. Norwida z kolei prezentował swoje spektakle na scenach Görlitz, Zittau, Drezna i Lipska. Przygotowano dwa międzynarodowe warsztaty z dziedziny sztuki teatru ulicznego dla młodzieży z Polski, Niemiec i Francji.

I wreszcie - Projekt Teatr ABO, realizowany od 2001 do 2008 roku. W ramach tej współpracy teatr jeleniogórski zaprezentował w Görlitz łącznie 44 spektakle dla polskiej i niemieckiej publiczności.

Nasze wzajemne kontakty, wspólnie realizowane projekty, zaowocowały także osobistą przyjaźnią wielu z tych, którzy przez te wszystkie lata współpracowali ze sobą po obu stronach granicy. Dla nich właściwie tych granic nie było na długo przed ich formalnym zniesieniem. I to chyba także niezaprzeczalna wartość tej współpracy - równie istotna, jak artystyczne sukcesy.

Autorka jest kierownikiem literackim Teatru im. Norwida.

Ogłoszenia

Czytaj również

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Sonda

Czy chodzę do teatru?

Oddanych
głosów
472
Tak
24%
Nie
40%
Czasami
25%
Nie chodzę
11%
 
Głos ulicy
Nie chodzę do fryzjera, bo fryzjer przyjeżdża do mnie
 
Miej świadomość
100 konkretów (zrealizowano 10%): SUKCES czy PORAŻKA?
 
Rozmowy Jelonki
Przebudowy i remonty
 
Aktualności
Życzenia dla mieszkańców Piechowic
 
Polityka
Z pustego i Salomon nie naleje
 
Kultura
Zagrali w Podgórzynie
 
112
Pożar w restauracji
Copyright © 2002-2024 Highlander's Group