MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Hit pod znakiem zapytania

Wiadomości: Jelenia Góra
Czwartek, 15 marca 2007, 0:00
Aktualizacja: Czwartek, 15 marca 2007, 17:26
Autor: TEJO
Fot. Arkadiusz Piekarz
Galeria handlowa niemal z setką sklepów, multikino, sieć restauracji. Wszystko na zapuszczonym placu po byłym targowisku „Kiliński”. Temat jego zagospodarowania znów ożywa.

Zapowiedź budowy wielkiego centrum handlowego przez brytyjskiego inwestora pojawiła się w zeszłym roku. Wszystko wskazuje na to, że sprawa nabiera tempa, choć wciąż pozostaje w sferze obietnic i projektów.

Te mają być wcielone w życie jeszcze w tym roku, a centrum handlowe zwane Focus Parkiem ma powstać w roku 2008. Podobno już w jego połowie. Tak wynika z zapowiedzi brytyjskiego devellopera Parkdridge.

Póki co na zaniedbanym placu, na którym przez lata było targowisko miejskie, nic się nie dzieje. Teren, którego kupno siedem lat temu przez spółkę Atlant (też zapowiadała „złote góry”) okazało się kompletnym niewypałem. Firma ograniczyła się do postawienia tablicy informacyjnej z projektem zagospodarowania tego terenu i splajtowała.

Jeśli wierzyć zapowiedziom Brytyjczyków w nowym centrum handlowym o powierzchni 35 tysięcy metrów kwadratowych ma powstać nowoczesna galeria handlowa z ponad 80 stoiskami, kilka restauracji, multikino. Nie zabraknie także miejsc do parkowania.
Projekt przewiduje zabudowanie „dziury”, która straszy przy ulicy 1 Maja tuż przy domu towarowym (Galeria Karkonoska) nowoczesną fasadą.

O ile jeleniogórzanom propozycja się podoba, o tyle sceptycznie nastawieni są do niej okoliczni handlowcy, którzy już siedem lat temu obawiali się inwazji handlowej Atlantu. – Takie centrum handlowe zada ostateczny cios handlowemu charakterowi ulicy i pozbawi miejsc pracy wielu ludzi. Częściowo uczyniły już to hipermarkety. – mówi jeden z właścicieli pobliskich sklepów. Sceptycznie patrzą na projekty prowadzący kina: Marysieńkę i Lot. Obawa, że placówki nie wytrzymają konkurencji z multipleksem, położonym niemal w sąsiedztwie nie są nieuzasadnione.

Na razie to wciąż plany: od siedmiu lat na wspomnianym terenie nie wbito nawet szpadla pod wylewkę fundamentów dla zapowiadanego handlowego hita. Sam teren wystawia niechlubne świadectwo nie tylko jego właścicielom, ale przede wszystkim gospodarzom miasta. – Nie znam takiego miasta, w którego samym centrum tak atrakcyjna działka leżałaby odłogiem przez kilka lat – powiedział nam przedsiębiorca budowlany Tomasz Klebanowski.

Nie ma przecież obowiązku przeznaczenia tego gruntu na cele handlowe. Równie dobrze mogłyby tam powstać kamienice mieszkalno-usługowe. Z korzyścią dla poszukujących własnego "m" oraz przedsiębiorczych jeleniogórzan. Nikt nie wyciągnął nauczki z lekcji, która utarła nosa pomysłodawcom utworzenia galerii handlowej w dawnym towarowym Domu Dziecka przy ulicy Długiej (piętra stoją puste), czy też Galerii Karkonoskiej, która oferuje towary za drogie, jak na kieszeń przeciętnego mieszkańca stolicy Karkonoszy.

Ogłoszenia

Czytaj również

KOD znowu pod sądem

PiS zaprezentował kandydatów

Kandydaci PO

Komentarze (29) Dodaj komentarz

~eyden 15-03-2007 9:33
Jutro na Elsnera otwierają nową Biedronkę. Teraz to już zabobrzanie mieszkają w marketowym pięciokącie bermudzkim - Carrefour, Kaufland, Tesco, Lidl i nowa Biedronka. Teraz to już naprawdę nie wiem, gdzie chodzić wydawać pieniądze.
~micmat16 15-03-2007 10:02
Galeria powinna powstac e galoerii karkonowskiej nic nie da sie dostac popieram
~marian 15-03-2007 10:26
hehena 1 fotce amatorzy mocnego winiaka z rana.. ;)
~Bombka 15-03-2007 10:29
Mniej wiecej to samo co powyzej pisalem swego czasu w komentarzu do felietonu R. Prystoma na jg.24 wowczas. Krotko mowiac handel w centrum jakos jeszcze dyszy tylko dzieki oddaleniu od duzych centrow handlowych, a lokalizacja jakiejkolwiek duzej placowki w centrum bedzie dla niego gilotynom R. Prystrom odpisal mi ze tego typu placowka nie jest zadnym zagorzeniem. I z tym pozostawiam szanowna redakcje. nasz lokalny omnibus powiedzial TAK wic koniec dyskusji!
~Rafko 15-03-2007 10:38
Żeby to tylko nie była kolejna trafiona inwestycja jak w przypadku piętrowego parkingu:-) lub hotelu nieopodal:-) powodzenia.A tak w ogóle to multi kino byłoby jak najbardziej na miejscu, bo jak mam iść na film do Grandu to wolę sobie odpuścić niż się gnieść 2 godziny w tych krzesełkach, a w dodatku w zimie tam nie grzeją:-)
~ehhhh 15-03-2007 10:51
Ton tego artykulu pozwala przypuszczac, ze autor jest przeciwny Focus Parkowi. Cale szczescie nie od niego to zalezy, firma buduje juz 3 takie obiekty w Polscie i jestem 99% pewny, ze i ten w Jeleniej powstanie. Pomysl z kamienicami - bomba! Najlepiej budowac koszmarki udajace stara zabudowe i dalej zyc na wiosce. Niepotrzebnie tez autor martwi sie tym czy inwestor znajdzie najemcow, przeciez to JEGO pienidze. Chyba Jelenia zasluguje na porzadne kino i normalny wybor towaru! Obiekt powstanie raczej w 2009 niz 2008, ale obym sie mylil.
~J23 15-03-2007 11:00
Niech powstanie jak najwięcej tych Hipermarketów
~kminek 15-03-2007 11:00
to swietny pomysl a cos wiecej na www.parkridge.pl plany budowy i wogle
~agajg 15-03-2007 11:11
Pewnie na ul 1-Maja w miejsce obecnych sklepików,przybędą następne banki.
~żuliczek 15-03-2007 12:16
Nie budujcie nam żadnej galerii, tak jest dobrze> Gdzie będziemy vinko obalać z rana i z wieczora, jak nam zabudują to urocze miejsce w dole? Panie prezydencie, wstrzymaj pan budoowę, daj pan żyć żulerii.
~mama 15-03-2007 13:08
Niech zrobią porządny plac zabaw,taki z prawdziwego zdarzenia dla wszystkich dzieci,częściowo zamknięty żeby w zimie też było gdzie pójść!U nas z tym jest kiepsko!
~kaki 15-03-2007 13:53
a moze by tak tam basen wybudowac - sklepów jest całkiem duzo a basenów niestety nie:)
~moazagottl 15-03-2007 13:59
Proponuje zabudować od strony ulicy tak jak to uczyniono na ulicy Szkolnej (dawny blaszak z dywanami), a z tyłu na placu parking dwupiętrowy. Na dachu ogród parkowy z gastronomią.
~daria 15-03-2007 14:33
na mojej ulicy (elsnera) budują galerei vika (czy coś w tym stylu) tam: biedronka, kosmetyczka, solarium, kiosk, kawiarnia... czegoś nam brakuje? Moim zdaniem wystarczy kaufland, carrefour i tesco.. no ok jeszcze ten jeden moze być, ale po co inne...?? Multikino by się przydała , ale co to za urok miasta... sklep na sklepie??
~ppp 15-03-2007 15:13
galeria ożywi centrum, z korzyścią dla wszystkich lokali w okolicy. a że będzie konkurencją to inna sprawa. zdanie, że galeria'pozbawi handlowego charakteru ulicy i pozbawi miejsc pracy wielu ludzi' jest bez sensu. z samej istoty galeria wzmacnia handlowo -usługowy charakter centrum i tworzy miejsca pracy /inna sprawa, ze średnio opłacane/. populistom straszącym, że nowy obiekt handlowy spowoduje katastrofę gospodarczą miasta, którzy przyzwyczaili się do zasyfiałego pustego placu - już dziękujemy.
~ehhhh 15-03-2007 15:24
W Legnicy w centrum miasta powstaja TRZY takie galerie i nikt tam apokalipsy nie przewiduje. A argumenty w stylu mamy juz Tesco i Bedronki sa bez sensu. Focus Park wynajmuje swoja powierzchnie znanym markom! Popatrzcie na Focus Parki w Rybniku, Zielonej Gorze albo Bydgoszczy! To nie bedzie Flora 2 tylko galeria handlowo-rozrywkowa, na w stylu Galerii Dominikanskiej we Wroclawiu. Zle ? Zawsze komus bedize przeszkadzalo, Dobrze napisane ppp --> "zdanie, że galeria'pozbawi handlowego charakteru ulicy i pozbawi miejsc pracy wielu ludzi' jest bez sensu." Galeria handlowa zabija handlowy charakter ulicy hehe ;)) MOFO zaprojektowalo rowniez Pasaz Grunwaldzki we Wroclawiu, ale wyglad to juz sprawa dyskusyjna.
~Mariusz 15-03-2007 16:44
35 tysiecy metrów kwadratowych? to cztery razy więcej od Tesco, a którędy tam dojadą ludzie?
~ekonomista 15-03-2007 17:07
wymiencie mi z nazwy sklepy ktore ucierpia? Moze kina ,ale np. ja jak chcialem jechac na film to jechalem do Wroclawia, podobnie z odzieza i obuwiem...
~do optymistow 15-03-2007 17:49
Ludzie, czy wy myslicie, ze od kiedy zlikwidowano rynek, i postawiono tablice ze bedzie tam super budowla - centrum handlowe, ktos jeszcze wierzyl, ze tam ten obiekt zostanie wybudowany?!?!?! W czasach gdy centrum miasta przesuwa sie juz prawie cale na zabobrze? Centrum juz dawno wymarlo, i od strony sklepow, i od strony kulturalnej - to co jest teraz to ostatnie podrygi konajacej ostrygi. Bedzie tak, jak w Walbrzychu - wszyscy uciekaja na osiedle Piaskowa Góra...
~mercia 15-03-2007 19:29
czemu jakos mi sie nie chce wierzyc, ze tam cokolwiek powstanie?
~Do mama Magda 15-03-2007 19:46
Popieram w 100% plac zabaw by się przydał i basen by się też zmieścił.
~Kibic 15-03-2007 20:15
Kaktus mi wyrośnie jak galeria powstanie. W jelenie dziurze galeria handlowa ha ha ha tak samo jak aqupark i inne atrakcje naszej wspaniałej władzy... Jak coś chce kupić to i tak musi jechać do Wrocka bo na "Bankowej: dawniej 1-szego Maja i tak nic nie ma a zwłaszcza w galari karkonowskiej.
~obywatel 15-03-2007 20:37
Słowo "GALERIA", którego tu wszyscy z lubością używają to PRZEDE WSZYSTKIM miejsce, gdzie prezentuje się (tylko ewentualnie sprzedaje) DZIEŁA SZTUKI. Wydaje mi się, że uporczywe nazywanie galerią miejsc, gdzie handluje się ciuchami, marchewką, majonezem, pastą do zębów itd galerią, to pewne nadużycie. Wiem, że miłościwie nam panujący Jarek twierdzi, że cyt.: "nie damy sobie wmówić, że białe jest białe, a czarne - czarne", ale może spróbujmy się trzymać właściwych znaczeń słów. A za budowę chyba warto trzymać kciuki, zwłaszcza kino, bo niech ktoś wymieni kino w Jeleniej, w którym da się usłyszeć i zrozumieć cokolwiek z dialogów, bez czytania napisów...
~u_ 15-03-2007 21:20
a może by tak ładny park żebyśmy wreszcie mieli gdzie pojeździć na rolkach (!!!!!!!!!!) tudzież po prostu pospacerować? klimatyzacja i atmosfera najwspanialszego centrum handlowego to nie to samo, co świeże powietrze i trochę zieleni...
~KOF 15-03-2007 23:02
A był tam całkiem fajny "rynek"
~DoRo 15-03-2007 23:07
Jeżeli chodzi o zagospodarownie terenu po byłym targowisku Kiliński, to winę za całokształt ponosi były prezydent Jeleniej Góry, który to podczas swojej dwukrotnej kadencji skutecznie blokował całą inwestycję nie wydając stosownych pozwoleń na budowę. 3 lata temu na antenie TV DAMI wydana była seria reportaży w sprawie zagospodarowania terenu po byłym targowisku gdzie pokazane było tylko to co ówcześnie ustalił z dziennikarzami nasz były prezydent. Praca dziennikarza polega na pokzaniu materiału z obu stron. Niestety stanowiska firmy ATLANT w tej sprawie nie ujawniono. Zero obiektywizmu ze strony dziennikarkiej. To samo działo się z Piętrowym parkingiem przy ul. Pijarskiej gdzie inwestor miał zapewnienia zamknięcia innych parkingów przy ul. Drcianej i Grodzkiej aby skierować auta na jego parking gdyż teren ten był przenaczony pod zabudowę. Podobna sytuacja ma miejsce przy ul. Kopernika, gdzie do dziś stoi budowa wsztrzymana przez naszego byłego prezydenta.
~agajg do "ekonomista" 16-03-2007 9:01
Jeśli Cię to tak interesuje,który ze sklepów ucierpi na takiej inwestycji to proponuję przejść się do tych sklepów i porozmawiać z samymi właścicielami.Myślę że oni udzielą Ci najbardziej kompetentnej odpowiedzi.
~Do: Obywatel 16-03-2007 9:44
Masz rację! W takich momentach zaraz przypomina mi się monolog Maćka Stuhra ["wiesz gdzie jestem?w galerii! W galerii centrum idiotko!"]..
~gość 16-03-2007 10:06
Sam jestem handlowcem praktycznie z sąsiedztwa targowiska i nie uważam, aby ta cała galeria mogła zabić handel na ulicy. To teraz właśnie brak takiego miejsca zabija tę ulicę, bo całe masy ludzi przesiadują w hipermarketach na zabobrzu. Napewno odbije się to czkawką kinom, ale są same sobie winne, bo od dobrych 15 lat niewiele sie zmieniły. A dlaczego tak uważam? Bo oferta z pasażu handlowego będzie zupełnie inna niż to co do tej pory można dostać w Jeleniej, czy to w centrum czy w hipermarketach. W Jeleniej są raptem dwa naprawde firmowe sklepy - Empik i Diverse, reszta to lokalne interesy. Więc pomyślcie trochę ludzie, czy ktoś kto szuka oferty Sephory, Aparta, New Yorkera, Ecco czy innych marek, robi zastępcze zakupy w jeleniogórskich sklepach?? Nie, on jedzie po to np do Wrocławia bo tu nic takiego nie znajdzie. A tak będzie miał to na miejscu, w galerii handlowej z prawdziwego zdarzenia. Więc chyba należało by pomyśleć jak samemu coś uszczknąć z tego tortu, a nie lamentować i dalej wegetować. Poza tym podajcie przykład choć jednej galerii handlowej, która zabiła okoliczny handel. I tylko nie mylić mi hipermarketem, bo tam nic takiego nie będzie, spożywka Alma jest dla zupełnie innego klienta.

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Pokój ponownie rywalem Mroza

Będą nowe szatnie na stadionie

Po testach autobusu zasilanego CNG  

PiS ujawnił listy kandydatów

Kiedy Cieplice były europejskim kurortem

Sonda

Czy jeleniogórski SOR zasługuje na krytykę?

Oddanych
głosów
203
Tak
74%
Nie
11%
Nie wiem
15%