MenuZamknijRaport
Koronawirus

WIADOMOŚCI

SPORT

Czwartek, 9 lipca
im. Sylwii, Weroniki

Gdzie jest miejsce na krzyż?

Wiadomości: Jelenia Góra
Wtorek, 15 listopada 2011, 9:24
Autor: maciek.rylkiewicz
maciek.rylkiewicz
Fot. maciek.rylkiewicz
Czy krzyż ofiarowany niegdyś przez matkę ks. Jerzego Popieuszki powinien zniknąć z sali sejmowej?

Czy krzyż w sali sejmowej zawieszony był wbrew zasadom konstytucji? Czy godzi w inne wyznania? Czy ateiści i innowiercy powinni dowiesić w Sejmie swoje symbole, czy w ogóle jest to miejsce na jakiekolwiek znaki wiary? Dlaczego większość zapytanych jeleniogórzan popiera akcję Ruchu Palikota, który walczy o zdjęcie krzyża z Sali sejmowej, dowiecie się w programie Agaty Galas „Głos Ulicy”.

Ogłoszenia

Czytaj również

Spotkanie z prezydentem Andrzejem Dudą

Oficjalne wyniki wyborów – Jelenia Góra i powiat jeleniogórski

Przy Handlówce z darmowym parkingiem

Komentarze (47) Dodaj komentarz

~ 15-11-2011 11:17
DOLNOŚLĄZAK. Ja tylko uzupełnię reporterkę przepytującą. Zamiast "każdy katolik" proponuję: każdy chrześcijanin powinien mieć krzyż w swoim sercu. Jako agnostyk uważam że wiara /wszelaka wiara/ jest intymnym, osobistym przeżyciem wierzącego z Bogiem. Osobiste doznania każdego człowieka są mi obojętne. Krzyż z sali sejmowej powinien być zdjęty. Do tego nie jest potrzebny Ruch Palikota, lecz mądrość wielebnych i chrzescijańskich parlamentarzystów.
~do 11:17 15-11-2011 12:32
Również się z tym zgadzam.
~onek 15-11-2011 22:51
powinien być zdjęty, dla jednych jest on symbolem religijnym, dla mnie jest to narzędzie tortur
~emerytka 16-11-2011 9:05
Krzyż to symbol naszej historii i kultury.Bardzo ładnie uzasadnił obecność Krzyża pan Palikot w poprzedniej kadencji sejmu.Oczywiście ,że dla chrześcjanina to symbol wiary,ale pod tym symbolem walczyli nasi przodkowie o wolność i niepodległość naszej Ojczyzny.
~q-2 16-11-2011 14:08
krzyż przeszkadza tylko ludziom złym i d...lom
~większość 16-11-2011 15:24
większośc Polaków to katolicy,nasza historia jest zwiazana ze znakiem Krzyza świętego i patriotyzmem(Bóg,Honor,Ojczyzna) dlatego uważam ,że jest nierozerwalnie zwiazany z Polskością.Nie powinnien byc wiec sciagany,bo szokujący polityk chce czyms zablysnąć znowu.Zabłysnąłby pomysłem na poprawę jakości życia np. najuboższych Polakow albo na zbliżającą się recesję...woli szkować ...tematami zastępczymi.
~Polka, Polak 16-11-2011 16:06
Tylko pod Krzyżem tylko pod tym Znakiem Polska jest Polską a Polak Polakiem!
~x 16-11-2011 17:58
wywiad spoleczny slusznie optuje o losie symbolu chrzescijanstwa w sejmie. kazde wyznanie ma prawo do lokalizacji swojego symbolu w tym miejscu. z uwagi na swieckosc naszego sejmu miejscami symboli wiary sa obiekty kultu danej religii. kler do kosciolow i do spraw duchowych. zaangazowani do sterow wladzy . boli jedynie ze jako katolik uslyszalem o obecnosci w partii palikota jako publicysty mordercy ks POPIELUSZKI -ubeckiego bandyty i oprawcy ksiedza PIOTROWSKIEGO. taki element powinien byc wyseparowany z mozliwosci bycia na scenie politycznej. to zapewne jesk policzkiem dla chrzescian tego kraju.
~Krzysztof 44 16-11-2011 21:04
tak.
~onek 16-11-2011 23:05
historykiem nie jestem, ale trochę czytam i krzyż na naszych ziemiach był 1000 lat temu wcielany mieczem i ogniem, jeśli ktoś mówi że to nasza kultura to ja powiem ze Światowid był wcześniej, a krzyż jest dla mnie symbolem nie tylko tortur ale i poddaństwa bo w końcu nie mając wyjścia nasi praojcowie go zaakceptowali aby przeżyć....
Piipi Jelonkowa 16-11-2011 23:39
..do - [~Dolnoślązak] .. - " nie na krzyżu w Sejmie polega piękno Ewangelii" - powiedział ks.A.Boniecki ! ~Wiesz ? .. wolę rybę,która jest "zdrowszym" symbolem chrzescijanstwa .. chociaż ryby nie spożywam !
~Zły 17-11-2011 8:14
"Wybierzmy przyszłość", zapomnijmy o przeszłości i wtedy wrócimy do jaskiń, każdy sporządzi sobie maczugę i będzie sprawiedliwie.
~Polka 17-11-2011 9:55
Podpisuję się pod tekstem "Dolnoślązaka" jak najbardziej, iż "każdy chrześcijanin powinien mieć krzyż w swoim sercu". Jako osoba wierząca uważam również, iż wiara zawsze pozostaje czymś intymnym pomiędzy człowiekiem a Bogiem, tak jak miłość pomiędzy dwojgiem ludzi. Jeśli człowiek obnosi się ze swoim uczuciem czy wiarą, rodzi się pytanie, na ile autentyczne jest to "obnoszenie". Najpiękniejszym, najbardziej intymnym miejscem na wszelkie dobre uczucia i wyznawane wartości pozostaje ludzkie serce. I cisza miejsc sakralnych.
~ 17-11-2011 11:36
Miejsce krzyża jest w kościele!Jesteśmy państwem świeckim więc przestrzegajmy prawo i konstytucje!Czy naprawdę katolicy mają tak mało miejsc do oddawania czci krzyżowi?W tryskającym miłością do bliźniego sejmie nie raz jeden poseł obrażał i poniżał drugiego.Bełkot pijanych parlamentarzystów z trybuny sejmowej oraz zachowania uwłaczające godność człowieka miały niejednokrotnie miejsce w tej sali.Moi kochani katolicy,czy o taki szacunek dla najważniejszego symbolu chrześcijaństwa wam chodzi?
~vito 17-11-2011 18:17
A co z kosciolami , wszak stoja w miejscach publicznych, niejednokrotnie w centrach miast i sa zwienczone krzyzem, na pewno raza oczy innowiercow i niewierzacych? A co z krzyzami i kapliczkami na roztajach dróg, z procesja w Boze Cialo?- moze zakazac jak w czasach stalinowskich(uzywano tych samych argumentów o prywatnosci wiary).W roku 1984 mlodziez jednej ze szkól srednich bohatersko obronila krzyze przed ich zdjeciem w swojej szkole, tak bylo w czasach zniewolenia, a jak jest dzisiaj w czasach medialnego prania mózgu, starzy ludzie mówiacy tvn-em, czy to tylko wina tych mediów? Jezus zanim z milosci do czlowieka umarl na krzyzu pytal, czy Syn czlowieczy zastanie wiare na ziemi gdy powtórnie przyjdzie? Czy zastanie wiare czy raczej zastanie krzyz swój zagrzebany gleboko i pokryty kurzem?
~qwertzz 17-11-2011 19:32
onek, faktycznie z historycznego punktu widzenia krzyz nie jest pozytywnym symbolem.
Piipi Jelonkowa 17-11-2011 22:26
.do - [~Qwetz] ..masz rację ! .. bo "krzyżowcy ,nim zaczeli zabijac muzułmanów,wymordowali w Europie mnóstwo Zydów.Jednych i drugich z powodu religijnych, (..) Kobiety,ateiści,homoseksualiści,Afroamerykanie,Indianie,Aborygeś- wszystkie te grupy etniczne i mniejszości boleśnie ucierpiały z powodu chrześcijaństwa" ~Czytała ! ~..WIERZĘ !
~KoLiber 18-11-2011 11:28
Tacy z nich chrześcijanie i katolicy, którzy mówią że nimi są, a chcą zdjąć krzyż. Co on komu przeszkadza? Czy to jest symbol czegoś złego? Skoro mamy demokrację, a zdecydowana większość Polaków to chrześcijanie to dlaczego krzyż - nie tylko symbol miłości Boga do człowieka, ale również człowieka do człowieka - im przeszkadza? Ludzie podczas wojny, za PRLu za krzyż narażali i oddawali swoje życie, w czasie demonstracji układali kwiaty i znicze w kształcie krzyża na ulicach (W MIEJSCACH PUBLICZNYCH), a teraz Ci sami ludzie wstydzą się krzyża... Równie dobrze mogliby się wstydzić samych siebie! Tu nie chodzi o epatowanie krzyżem i umieszczanie go na każdym kroku, ale sejm, szkoła, urzędy, czyli te miejsca, w których tak brakuje nam właśnie zrozumienia i miłości człowieka do człowieka... eh..
~miro60 18-11-2011 12:24
Można 1000 długopisów wypisać i tak nie zrozumieją!Jesteśmy państwem świeckim i dla krzyża a także dla innych symboli religijnych nie ma miejsca w urzędach!Tu nie chodzi o to czy krzyż nam przeszkadza czy nie,tylko o przestrzeganie prawa!Nikt nie ma pretensji o krzyż w kościele czy przy drodze.Dlaczego tylko ateiści mają być tolerancyjni i uważać na każdym kroku by nie urazić uczuć religijnych?Moi drodzy okażcie swoją chrześcijańską tolerancję również wobec innych!
~protest 18-11-2011 13:33
A sejm, to jest kościół gmach kościelny czy to jest domena państwa. Krzyż mi nie przeszkadza, ale w miejscach publicznych nie powinno być znaków religijnych. Ludzie mówią logicznie, to fanatycy raczej chcą narzucać krzyż innym. Pozdrawiam Wszystkich rozsądnych Katolików :)
~ 18-11-2011 17:53
Zdjąć krzyż !! Nie wiem, czy słyszeliście o pracy doktorskiej mówiącej o tym, że kraje europejskie, w których dominował kościół rzymsko-katolicki dziś są krajami biednymi lub dźwigającymi się z biedy... Wszystko przez te krzyże ...
~Kowarzanin 18-11-2011 21:21
" protest " Jestem katolikiem , dzięki za pozdrowienia, CAŁKOWICIE SIĘ ZGADZAM Z WYPOWIEDZIĄ. Krzyż wymaga szacunku a nasi posłowie swym działaniem naprawdę GO nie szanują. Dlatego jestem za przeniesieniem krzyża do kaplicy sejmowej.
rymcycymcy 19-11-2011 0:23
Ja to jestem zwolennikiem żeby każdy sobie powiesił tam co lubi ! :) ...żeby tam wisiały krzyże, księżyce, kółka, pentagramy, patykowe gwiazdy, jakieś proporczyki, orły w koronie i baz, jelenie rogi, plakaty z dodą albo z kobietami, wypchane bażanty, sierpy, młoty i podkowy, rybie głowy, jakieś muszeki ...i wszystkie symbole ! :) ...normalnie, tak, że każdy może na tę ścianę popatrzeć i mu się zrobi dobrze ! :) ...to sejm będzie lepszy i będzie uchwalał takie uchwały, że każdy będzie młody, szczęśliwy, zdrowy i bogaty ! ;) ...fajnie ?
Piipi Jelonkowa 19-11-2011 10:11
..do - [~Rymcycymcy] ~FAJNIE ! .. + *fotka z *gołym *mężczzną ! .. bo wtedy większość będzie zamykac oczy,a .. działania sejmowe będą szły po staremu !
~miejscowy 19-11-2011 14:21
Ale tu śmieci i wszelkiego rodzaju gnojstwa !
~qwertzz 19-11-2011 18:00
piipi, goly facet juz tam wisi.
~ 19-11-2011 19:46
a pytająca nie ma własnego zdania, że musi dowiadywać się od innych co sądzą na ten temat?
~do 19:46 19-11-2011 21:56
rymcycymcy?
~czesława 20-11-2011 10:16
Zmierzamy powoli w kierunku Iranu. Mam nadzieję ,że zacni i myślący posłowie nie tylko z Ruchu Palikota ,ale całej lewicy i cześći PO zacznie myśleć w kategoriach interesu Polski a nie interesu Watykanu. Krzyż nie jest godłem Polski tylko orzeł (o czym zapomina już PZPN) Dalsze pranie móżgów przez katechetów w szkołach doprowadzi do talibanizacji Polski.
~ 20-11-2011 10:17
nie ;-)
~ 20-11-2011 10:32
@ 20-11-2011 10:16 | ~czesława | - a Izrael nie jest państwem wyznaniowym?
~ 20-11-2011 10:44
Izrael jest jedynym krajem na świecie, w którym życie biegnie według kalendarza ż...owskiego. Dniami wolnymi od pracy są święta państwowe, święta religijne oraz tradycyjny szabat (sobota).Izrael jest państwem wyznaniowym, religią państwową jest judaizm[198]. Przestrzega się ściśle biblijnych i talmudycznych praw i przepisów pokarmowych w wojsku i instytucjach państwowych, cywilne prawa osobiste (małżeństwo, rozwód) podlegają wyłącznie jurysdykcji sądów rabinackich i stosują się do ż...owskiej tradycji. Nieżydzi podlegają odrębnym sądom religijnym. Nie można zawierać ślubów cywilnych. W szkołach państwowych naucza się religii. cytat z Wiki, ale prawdziwy. Myślcie co chcecie, ale myślcie.
~do 10:17 20-11-2011 10:57
jego baba?
~ona 20-11-2011 18:32
ludzie kłócicie się o krzyż...jedni popierają Palikota drudzy nie...jakby ta sprawa była najważniejsza w Polsce...Wy zobaczcie co jest w tle...jakie tematy próbuje zepchnąć się na plan drugi dając ludziom pożywkę sejmowego krzyża....woda na młyn...NASZ...a politycy pchają kraj ku przepaści gospodarczej...otwórzcie oczy
~ 20-11-2011 19:44
ad.~socjalista. 4.06.1989r.Polska wyzwoliła sie z PRL-u. Efektem tego była -miedzy innymi - likwidacja cenzury. Redakcja "Jelonki", której preferencje ideologiczno-polityczne są klarowne, kultywuje sprawdzone dobre tradycje z przed czerwca 1989 r. Ja to rozumiem i popieram. DOLNOŚLĄZAK.
rymcycymcy 20-11-2011 22:07
10:57 | ~do 10:17 | niekoniecznie, ale też niewykluczone ! ;) ...pamiętaj, że baba mojego życia jest JEDNA ...ale w trzech osobach !!! (...czasem w dwóch, a czasem więcej....tak podaję plus minus ...średniokwartalnie ;)
~do 10:17 20-11-2011 23:13
jednak klon
~KoLiber 22-11-2011 12:02
Ludzie! A kościoły gdzie stoją...? Nie w miejscach publicznych. Może kościoły i inne świątynie, miejsca kultu religijnego też trzeba "zdjąć", ponieważ umiejscowione są w miejscach publicznych...? Skoro tyle razy powołujecie się na uczucia ateistów, to rozumiem, że brak jakiegokolwiek znaku wiary w sejmie będzie oznaczać, że to właśnie ateiści będą uprzywilejowani...? Przecież brak znaku też wyraża pewne przekonania. Dlatego uważam, że skoro żyjemy w Państwie demokratycznym, w którym większość decyduje, to większość w Polsce reprezentowana jest przez wyznawców chrześcijaństwa, których znakiem wiary jest właśnie krzyż...
~hhh 22-11-2011 16:11
krzyz to symbol religijny,ktorego miejsce jest w kosciele,wieszane sa krzyze dosłownie wszedzie w tym kraju!!!mamy juz panstwo koscielno policyjno-prokuratorskie a parlament jest od polityki a nie od wieszania krzyzy!!!z byle powodu stawia sie krzyze i pomniki,ja jesli mam pragnienie modlitwy to wiem gdzie jest koscioł ale w tym kraju klecha włazi mi do domu drzwiami i oknami za nim prokurator lezie i skarbówka taki oto mamy nasz kraj!!!jestem za odrebnoscia panstwa od koscioła poniewaz kazdy katolik wie gdzie jest jego kosciół i moze sobie tam swobodnie pójść i wcale nie musi mi to panstwo narzucac z góry!!!jest to zwykłe panstwo w panstwie i wiec niech ich watykan sponsoruje a jak ludzie na tace ndadza to ich a precz od skarbu panstwa darmozjadom 85mln dostali to mało
~ 22-11-2011 21:35
do 20-11-2011 22:07 | rymcycymcy | - występujesz w 3 osobach?
Piipi Jelonkowa 22-11-2011 23:54
..do - [~ Autora postu z godz.21:35 ] .. : ..dawniej to mężczyzni utrwalali swoje podobizny na portretach,a obecnie .. można ich "spotkac" w* babuszkach !
~miejscowy 24-11-2011 12:52
Zlikwidować skrzyżowania i wszystkie inne rzeczy krzyżyjące się nawet przypadkowo. Nie ma miejsca na nie w przestrzeni publicznej. Porobić wszędzie ronda.
~do"q-2" 24-11-2011 13:22
Z religią czy bez, dobrzy ludzie będą postępować dobrze, a źli – źle, ale złe postępowanie dobrych ludzi, to zasługa religii. Steven Weinberg - noblista sam jesteś d...lem i złym człowiekiem
~ 24-11-2011 13:54
Kenan Evren · Nie ma takiego kraju, który by osiągnął nowoczesny poziom cywilizacji, nie będąc laickim.
~zły debil 24-11-2011 17:01
16-11-2011 14:08 | ~q-2 | - ja również Cię pozdrawiam i tak Cię szanuję jak ty mnie. widać tolerancji uczyłeś się na lekcjach religii.
~do q2 25-11-2011 12:58
Widać u Ciebie tą chrześcijańską miłość i zrozumienienie! Na pewno żałujesz że nie żyjesz w średniowieczu bo coś mi się wydaje że byś pierwszy leciał podpalić stos!!!
~hhh 2-12-2011 15:50
postawic przy kazdym markecie kapliczke

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Prezydent na Polanie Jakuszyckiej

Finał na lawecie

Już wakacje – jakie w tym roku?  

Mobilizacja przed II turą

Senator zaklejał plakaty? Jest odpowiedź K. Mroza

Sonda

Przed nami II tura wyborów prezydenckich w Polsce. Kto ma większe szanse na wygraną?

Oddanych
głosów
2134
Andrzej Duda
40%
Rafał Trzaskowski
55%
Nie wiem
5%