MenuZamknijRaport
Koronawirus

WIADOMOŚCI

SPORT

Czwartek, 2 lipca
im. Marii, Urbana

Figę zamiast recepty

Wiadomości: JELENIA GÓRA
Czwartek, 3 listopada 2011, 7:44
Aktualizacja: Piątek, 4 listopada 2011, 8:02
Autor: Angela
Fot. dtp
Kilkudziesięciu przewlekle chorych pacjentów dziennie odchodzi z kwitkiem od lekarza pierwszego kontaktu, który odmawia wypisania recepty na refundowane leki bez udokumentowanego najnowszego badania oraz dokumentu świadczącego o ubezpieczeniu. Ludzie, zwłaszcza starsi, nie kryją oburzenia.

Od stycznia 2012 roku Ministerstwo Zdrowia wprowadzi kary dla lekarzy, którzy niesłusznie wypiszą recepty na leki refundowane. W ten sposób rząd chce ukrócić wypisywanie dofinansowywanych leków dla wszystkich. Jak się jednak okazuje w praktyce, z obawy przed karami lekarze już teraz nie chcą wypisywać recept, nawet tym, którzy refundowane leki przyjmują od lat i mają ku temu podstawy.

W jeleniogórskich przychodniach zamieszanie przez problem z wypisaniem refundowanych leków przez lekarza pierwszego kontaktu zaczęło się, od kiedy w mediach zawrzało w temacie kar, jakie Ministerstwo Zdrowia chce nakładać na lekarzy za niesłuszne wypisywanie leków refundowanych, lub ich wypisywanie bez uprzedniego przebadania pacjenta czy sprawdzenia jego dokumentacji. Doktorzy boją się kontroli i straszą pacjentów, że i oni mogą być obciążeni płatnościami w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości.

Nowe przepisy mówią bowiem, że zapisywanie niektórych leków ze zniżką od stycznia będzie wymagało przedstawienie dokumentacji badań i zgody specjalisty. W praktyce wygląda to tak, że pacjenci już teraz przed wypisaniem recept muszą rejestrować się do tego specjalisty i iść do niego na wizytę. Tymczasem wiadomo, że ludzie z wieloma schorzeniami, którzy mają usystematyzowane leki, nie potrzebują wizyty, ale recepty umożliwiającej im kontynuację leczenia np. serca, cukrzycy czy ciśnienia itp.

– Od lat biorę leki nasercowe. Lekarz dobrze, wie ile i jakie leki są mi potrzebne, bo wypisywał mi je co miesiąc. Ostatnio nie otrzymałam jednak recepty. Usłyszałam, że muszę iść do kardiologa i przynieść dokumentację swojej choroby, choć te same leki przepisywał mi nie kardiolog, ale lekarz domowy!– pyta zbulwersowana pani Łucja z Jeleniej Góry.

Podobny problem miała pani Anna z Zabobrza, która od trzech lat bierze insulinę w zastrzykach. Jako zdiagnozowany cukrzyk do tej pory mogła zadzwonić do lekarza i poprosić o przepisanie kolejnych opakowań tego leku, teraz musi osobiście zgłosić się do lekarza. – Jest to nie tylko strata czasu pacjenta, ale i pieniędzy NFZ. Nie potrzebuję widzieć się z lekarzem, a na moje miejsce mógłby zostać przyjęty pacjent z niezdiagnozowanymi dolegliwościami, a tak kolejki wydłużą się kilkakrotnie. – żali się pacjentka.

Powodem strachu lekarzy jest art. 48 ust. 8 ustawy refundacyjnej, która wejdzie w życie 1 stycznia 2012 r. Zgodnie z nowymi przepisami jeżeli lekarz wypisze receptę na leki refundowane pacjentowi, który jest nieubezpieczony i nie ma prawa do zniżki, będzie musiał zwrócić z własnej kieszeni koszty refundacji.

– Jest to próba uszczelniania systemu, ale traktowanie każdego lekarza jak potencjalnego złodzieja jest nieporozumieniem. Lekarze nie mają dostępu do istotnych danych takich jak ubezpieczenie pacjenta. Musi mu więc wierzyć na słowo. Ja nie będę wypisywał recept, by później z własnej kieszeni płacić kary. Poczekam, aż ktoś zauważy, że nowe ustalenia są bublem i wycofa się z tych ustaleń – mówi jeden z jeleniogórskich lekarzy, który chce pozostać anonimowy.

Do tego, mimo komputeryzacji, jeleniogórskie przychodnie nie mogą sprawdzić na miejscu, czy dany pacjent jest ubezpieczony, czy nie. Kto zatem nie weźmie ze sobą odpowiedniego dokumentu, traci czas, bo musi odwiedzić lekarza jeszcze raz, aby przedstawić mu zaświadczenie z ZUS lub odcinek wpłaty składki.

– W ramach przepisów nic w tym temacie się nie zmieniło. Zgodnie z rozporządzeniem jeżeli pacjent przez wiele lat chodzi do danego lekarza i ma usystematyzowane leki, to lekarz decyduje o tym czy może wypisać receptę bez widzenia pacjenta, czy nie. Dotyczy to jednak przychodni Podstawowej Opieki Zdrowotnej, a nie przychodni specjalistycznych. Specjalista musi bowiem zbadać pacjenta by stwierdzić czy dany lek jest potrzebny i nie zaszkodzi pacjentowi – mówi Dorota Gniewosz, kierownik jeleniogórskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.

Ogłoszenia

Czytaj również

Plaża nad Bobrem otwarta

Spotkali się z Beatą Kempą

PKS Kamienna Góra wznawia połączenia

Komentarze (45) Dodaj komentarz

~socjalista 3-11-2011 8:00
Śmiano się ze ZSRR że każdy emeryt dostaje Wołgę,,,,,,,do przepłynięcia,a to co jest teraz u nas to nie jest czasem eksterminacja narodu.Młodzi zdążą uciec za granicę ,a reszta?
~Maja1 3-11-2011 8:10
No i pora przestać pluć na lekarzy i personel medyczny,tylko pogodzić się ze swoim wyborem platformianych decydentów w ostatnich wyborach,drodzy pacjenci.... Wszak to oni kraeowali i kreują politykę zdrowotną. A druga sprawa,to niby dlaczego personel medyczny ma wierzyć na słowo,że ktoś jest ubezpieczony?Nosić kwity ze sobą. Nie jest dobrze w naszej ochronie zdrowia,ale w Wielkiej Brytanii zapisaliby paracetamol - na wszystko- kto tam był ,ten wie...
~zdzihu 3-11-2011 8:25
macie swoją kochaną PLATFORMĘ !!
~xyz 3-11-2011 8:25
Tak to już jest jak się głosowało na PO. Życzę powodzenia tym, którzy na nich głosowali...
~... 3-11-2011 8:42
...bo pewnie Kaczyński i jego poddani sprawili by że wszycy leczyli by się za darmo...śmieszą mnie wpisy wszystkich którzy obrażaja wyborców PO...
~` 3-11-2011 8:46
ROTFL i co czerwono kotlinowcy, michnikowcy, tvnowcy i bezmózgowcy? Co jeszcze trzeba wam zabrać żebyście zaczeli myśleć? TVN i browarki? bhbhehe
~diabetyk 3-11-2011 8:51
Zanim lekarz sprawdzi, czy insulina nie zaszkodzi cukrzykowi, cukrzyk może się przekręcić. Cicha eliminacja przewlekle chorych, którzy obciążają budżet.
~Góral karkon 3-11-2011 9:14
Musi przeciez być kontrola zwłaszcza tam gdzie coś kosztuje ,aby zapobiegać marnotrastwu i machlijkom. Budzet przeciez wydawał miliony na lekkodusznośc i matactwa związane z lekarstwami refundowanymi.Porządek musi byc , ale i sprawa organizacja obrotu lekami rownież.
~puk 3-11-2011 9:14
Absurd goni nonsens to nie jest kraj dla ludzi przepisy tworzą jakieś stwory pozbawione rozumu i współczucia czy ci 'ludzie' potrawią się postawić w sytuacji obywateli? Czy oni zdają sobie sprawę z tego co robią? Czy rozumieją konsekwencję swoich czynów? Czy może są to IDIOCI wybrani przez IDIOTÓW?
~ewelina45 3-11-2011 9:24
Mój lekarz rodzinny kieruje mnie raz w roku na szczegółowe badania ,raz na 3-4 miesiace przychodzę na wizytę,biorę leki na nadciśnienie ,jestem z tego zadowolona bo wiem ,że nic innego mi nie dolega. Biorąc długotrwale leki jest duzo skutków ubocznych.Ludzie zastanówcie się za chwilę ktos napisze ,że zmarła moja ciocia bo pacany lekarze tylko wypisuja recepty,nie kieruja na badania,nie przeprowadzaja wywiadu itd.
~Bąk - 3-11-2011 9:26
Nie wtrącajcie lekow i lekarzy do jakieś polityki PO czy PIS-u , nie jest żle ,bo jeszcze ludzie korzystaja z refundowanych lekow .PIS-iaki by ten system rozłożyli jak rozłożyli wiele firm w Polsce , rozdrapali budżet , uruchomili konflity z Gertychem i naloty na Leppera a gospodarka dryfowała do upadku .Natomiast zagarneli dla siebie potężne dotacje na partie PIS -owskie ,posady dla swoich i utworzyli nowe tajniacko-szpiegowskie służby z ktorych aktywiści idzią w wieku 35 lat na wspaniałą emeryturę i wybiera sie pieniądze z budżetu ludzi pracy którzy dostarczaja podatki. Nie mieszacie partyjniactwa do struktur uczciwych ludzi i ich zycia. PO sie wykończy a PIS samodzielnie z...hnie.
~wesoło jest 3-11-2011 9:37
K K uber alless - Zaczyna się, oczywiście od najbiedniejszych i najsłabszych, potem pociągnie po całej budżetówce ( trzynastki, premie, obniżka zasadniczej ) a jak się rozhula to będzie wesoło. PO poleci na 8 % poparcia już w 2013 r. Gorzej jak Palikoty zaczną rządzić....
~Iza 3-11-2011 9:37
Nie rozumiem, w czym problem? Jeszcze za czasów PRL idąc do lekarza musiałam mieć w książeczce zdrowia aktualny wpis o zatrudnieniu (co było równoznaczne z ubezpieczeniem), potem prowadząc DG każdorazowo okazywałam dowód wpłaty składki zdrowotnej, teraz przychodnia ma w systemie datę ważności mojej legitymacji rencisty. Cóż więc się zmieniło??? Recepty na leki przepisane na stałe są wystawiane raz na 3 miesiące, przynajmniej chorzy w mojej rodzinie tak mają - czy cukrzyk / epileptyk / wątrobowiec / itp. itd. nie powinien raz na te trzy miesiące sprawdzić stan swojego organizmu i prawidłowość dotychczasowej dawki? Skąd to oburzenie? Bo jakaś sierota nie wzięła ze sobą dokumentów do przychodni? Ludzie, zacznijcie może myśleć...
~do Bąk 3-11-2011 9:39
bardzo mądrze to ujołeś , zgadzam się z tobą a reszta niech walnie się w czoło
~kot19991 3-11-2011 9:43
Gdyby SLD nie rozpieprzyło kas chorych pacjenci mieliby mniej problemów, a z dziurawego systemu uciekałoby mniej pieniędzy ubezpieczonych. WSZYSCY politycy okłamują wyborców, że istnieje jakaś bezpłatna słuzba zdrowia. Tak naprawdę za wszystko płaci pacjent w postaci składki zdrowotnej lub z potfela. Dodatkowe moje obrzydzenie wzbudza brak cywilnej odwagi u lekarzy - niemal w kazdym dziennikarskim tekście dotyczącym słuzby zdrowia znajduję takie zdanie "– mówi jeden z jeleniogórskich lekarzy, który chce pozostać anonimowy". Jak widać u medyków odwaga cywilna graniczy z bohaterstwem. Żałosne !!!!!
~DINO 3-11-2011 9:45
Mi nie szkoda ludzi bo chodzą p[łaczą a nic z tym nie robią zamias wziać solidanie sprawy w swoje ręce i walczyć wspólnie o swoje dobro to pozwalają sie poniewierać
~do Iza 3-11-2011 9:49
Jeżeli masz w domu osobę która nie może się poruszać o własnych siłach i bieże Torbę lekarstw z 5 różnych grup 'specjalizacji', do których kolejka jest na pare dni czasem tygodni to co można zrobić? A recepta jest na miesięczna dawkę? Pytam się co zrobisz jak się skończą leki a na następną receptę trzeba czekać 2 miesiące? Może zaprośić lekarza na wizytę za 100zł? Może wozić ambulansem po przychodniach? Może oddać do caritasu za 1600 zł? paranoja
~ 3-11-2011 9:56
Bardzo szkoda mi starszych ludzi, ktorzy cale zycie ciezko pracowali w PRL a teraz ich tak strasznie oszukano.
~wesoło jest 3-11-2011 10:40
K K uber alless - Zaczyna się, oczywiście od najbiedniejszych i najsłabszych, potem pociągnie po całej budżetówce ( trzynastki, premie, obniżka zasadniczej ) a jak się rozhula to będzie wesoło. PO poleci na 8 % poparcia już w 2013 r. Gorzej jak Palikoty zaczną rządzić....
~...ahaa... 3-11-2011 10:46
GRANDA!!! Koniec świata... (by żyło się lepiej...) :(( A potem ludzie się dziwią dlaczego Polacy wyjeżdżają za granicę
~ZAPYTANIE 3-11-2011 10:56
DO cholery jasnej, ciasnej!!!!!
~Gość 3-11-2011 11:22
Ja również życzę powodzenia tym którzy głosowali na PO - TERAZ DOPIERO ZOBACZYCIE JACY ONI SĄ WSPANIALI!!!!!!!!!
~do was ALL 3-11-2011 12:06
ha h ha ah ah ah ah ah aha ha ahaha ha ha aha ha ah haa!
~pero 3-11-2011 12:10
Wszyscy się kłócą a cierpi pacjent. Ludzie skrżcie do Sądu lekarza, który wam odmówi wypisanbia czegoś co prawnie się należy a nie skamlajcie. Walczcie o swoje.
*Piękny Roman* 3-11-2011 12:59
Ludzie trudno was zrozumieć...Jak tak, to narzekacie jak to w naszym kraju źle, jakie rządy nieudolne. A kto rządził przez ostatnie lata ? Platforma. A na kogo głosowaliście w zdecydowanej większości ostatnio ? Na Platformę. No to macie co chcieliście, a będziecie mieć jeszcze lepiej...Wiec nie narzekajcie. Tak to jest w demokracji że jeśli obywatelom nie odpowiadają rządzący, to w wolnych wyborach mogą ich zmienić. A tymczasem będzie tak jak do tej pory, czyli wszystko dla ludzi przedsiębiorczych i bogatych, bo Platforma to partia ludzi sukcesu...Chcieliście, to macie.
~Niggers 3-11-2011 13:03
Oby ktoś pozabijał tych polityków ! Życzę wam śmierci
~x 3-11-2011 13:26
Zeszliście z tematu /niektórzy/ jak zwykle na politykę.A lekarzom w to graj. Ustawa obowiązuje od przyszłego roku ! Czyli stosowanie się do niej już teraz jest łamaniem prawa !Gdzie jest nadzór ? czyli NFZ ,dlaczego toleruje takie działanie ? . Lek należy wypisać bo przepis jeszcze nie obowiązuje a pacjenta pouczyć ,żeby do przyszłego roku zaświadczenie dostarczył.Ale odrobina wyrozumiałości dla pacjenta to widocznie za trudne .Jeśli chodzi o ubezpieczenie :starsi ludzie nie powinni musieć dostarczać dowodu ubezpieczenia bo w 99 % są to emeryci .Czyli ludzie posiadający stałę ubezpieczenie. Nie można w przypadku takich osób raz na zawsze dokonać adnotacji przy nazwisku w komputerze ? Wpisać nr legitymacj ZUS ?
~z daleka_ 3-11-2011 13:55
Byłam kiedyś ze znajomą w przychodni na Różyckiego i jakież było moje zdziwienie jak zobaczyłam, że pacjenci zostawiają karteczki z imieniem, nazwiskiem i listą leków do wypisania. Zainteresowało mnie wówczas w jakim czasie lekarz wypisuje te leki, czy w czasie przeznaczonym dla pacjenta, który pofatygował się do przychodni, czy w czasie wolnym po pracy? Dodatkowo uważam, że w przypadku pacjentów, którzy nie mogą samodzielnie dotrzeć do przychodni powinny być uruchomione czasowe wizyty domowe, to by dało tym pacjentom pewien komfort, że lekarz może do nich dotrzeć. Jeżeli fundusz zdrowia ma dobrze dysponować pieniędzy to ma to sens, a bezsensem jest magazynowanie leków prze pacjentów.
~Zenek Pijak 3-11-2011 15:22
Koleżanko pisząca powyżej, nie bądź taka mądra....Po tym co piszesz wnioskuję, że rzadko chorujesz i chodzisz do lekarza raz na ruski rok...Jak będziesz kiedyś chora, w dodatku przewlekle, to wtedy się wymądrzaj. To że w rejestracji można zamówić receptę kiedy jest się przewlekle chorym i bierze się od lat te same leki, to naprawdę dobry pomysł, bo nie trzeba powiedzmy co miesiąc siedzieć w kolejce u lekarza tylko po same recepty a przy okazji nie zajmuje się miejsca chorym którzy potrzebują doraźnej pomocy.
~do 13.55 3-11-2011 15:34
tak było również na Ogińskiego ale już tak. nie jest/stąd ten artykuł/ A w jakim czasie wypisywał lekarz recepty? a tu już nie było tak rózowo jak ci się wydaje : było to nawet 3 DNI!. Magazynowanie leków to już przeszłośc ,bo lekarz sprawdza w komputerze kiedy lek był wypisywany i jakie dawki.Na tej podstawie dokładnie się orientuje czy kolejne opakowanie leku jest już potrzebne.
~lekarze 3-11-2011 15:38
w dupach się przewraca !!!
~doda 3-11-2011 15:44
do eweliny czy Twój lekarz rodzinny bada cię co 3-4 miesiące i ci starczy tabletek na nadciśnieniem a może bada ci przy okazji głębokość cnoty powinnaś się leczyć na głowe a nie nadcisnienie a na badania specjalistyczne bez kasy czeka się
rymcycymcy 3-11-2011 15:55
Zgadzam się z przedmówcami !! ...Tylko PiS ...wyPiSe lecepty !! :) ...a tutaj tylko POdadzą wam figę ! :) ...Protestujmy, zróbmy tutaj drugi Budapeszt !!! ;) PS: ...figi zawierają sporo błonnika i mogą wielu pomóc w przypadku notorycznej obstrukcji ! :) PS2: Pewnie znowu wylecę za komentarz nie po myśli ;) ...pa !
~`heh 3-11-2011 16:24
Niektórym jak widać skończyły się tabletki od bulu głowy hehe
~Gość 3-11-2011 17:08
Czas zmienić lekarza,jeśli nie będzie miał pacjętów to nie zarobi,pozdrawiam
~w13 3-11-2011 18:29
po pierwsze zaczelo sie niestety/z po/ pani kopacz ktora wprowadzila zarzadzenie o zakazie wypisywania recept zaocznie nawet dla stalych pacjentow i to bylo kilka miesiecy temu,potem po ostrym sprzeciwie lekarzy i mediów pani minister powiedziala ze w zasadzie nie o to jej chodzilo i ze juz znowu mozna to robic,ale zarzadzenia nie zmienila..a od nowego roku wchodza kolejne zaostrzenia ale pani K podobno juz odchodzi i tu nie chodzi o Po czy PIS ale o nieudolnosc w ministerstwie zdrowia
~Hoho 3-11-2011 19:15
Tuska i PO popierajcie i przed czasem umierajcie,oto motto obecniej władzy.
~Niggers 3-11-2011 19:18
Oby wymordowali naszych Polityków ! ! !
~Jel.. 3-11-2011 19:28
tak już było ,że od specjalisty potrzeba wziąć zaświadczenie "że przewlekle chora" i na tej podstawie lekarz pierwszego kontaktu wypisywał recepty refundowane jednak należy od czasu do czasu odwiedzić specjalistę bo może zmienić lek.Natomiast co do odsyłania z kwitkiem pacjenta i pozostawienie go bez leków to zbrodnia.Nikt nie robi sobie zapasów a jak wiadomo "przewlekle" tzn. stale musi je brać do cholery zupy z tego nie ugotuje
~miejscowy 3-11-2011 20:15
Jakby nie patrzył wygląda mi to na zakamuflowaną eutanazję.
~ 3-11-2011 20:58
By żyło się lepiej... szkoda słów
~GAPA 3-11-2011 21:17
Suwałki od kilku godzin w Suwałkach taka mgła, że po gębie można dostać i nie dowiesz się od kogo :D autem jazda to jakaś masakra....
~Kassandra 3-11-2011 23:12
Nie trzeba wojny, wykończą Polaków "sposobem"
~x 4-11-2011 6:47
sluzba zdrowia zaczyna byc prywata dla bogatych. my zwykli platnicy ubezpieczenia skazani jestesmy na ograniczenia ochrony zdrowia i zycia. moze tak zaproponuje sie chorym cjanek by rozwiazac problemy ministerstwa zdrowia. impas tewa, chorzy traca nadzieje, nieudolnosc rzadu sie powieksza. bogatych stac na prywatne wizyty u lekarzy, ci biedni, coz, wegetacja i oczekiwanie w rozwoju schorzen na swoj koniec.amen. mamy k...wa swoja ,ich demokracje i wolny, rozkradziony kraj.
~nemo 4-11-2011 9:49
Do puk Sam jesteś idiotą jeżeli chcesz obrażać ludzi.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Ścieżka edukacyjna "Przygoda w górach"

Drastyczne billboardy

Wjechał do Polski nielegalnie i był pijany

50–lecie parafii w Bolesławcu

Oficjalne wyniki wyborów – Jelenia Góra i powiat jeleniogórski

Sonda

Przed nami II tura wyborów prezydenckich w Polsce. Kto ma większe szanse na wygraną?

Oddanych
głosów
954
Andrzej Duda
41%
Rafał Trzaskowski
54%
Nie wiem
5%