MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Droższa kranówka wydrenuje portfele

Wiadomości: JELENIA GÓRA
Czwartek, 15 listopada 2007, 14:10
Aktualizacja: Piątek, 16 listopada 2007, 7:00
Autor: ROB
Fot. Archiwum
Od 28 stycznia jeleniogórzanie zapłacą więcej za wodę. Taką informację przekazały wczoraj władze miasta. – Przyjęliśmy nowe taryfy opłat, przedstawione przez spółkę Wodnik – mówi prezydent Marek Obrębalski. Czy nowe inwestycje stały się przykrywką do podwyższenia stawek opłat?

O tym, o ile więcej zapłacą ludzie, zdecyduje jednak rada miejska. Taryfy zakładają wzrost z 3,09 złotych za metr sześcienny wody do 3,80 złotych brutto. Proponuje się jednak dopłaty 40 groszy do każdego metra sześciennego, z budżetu miasta. Wówczas mieszkańcy za wodę zapłaciliby 3,40 złotych.
Analogicznie podrożeją ścieki. Aktualna cena to 3,09 złotych za metr sześcienny, po zmianach podrożeje do 3,91 złotych, a proponowane dopłaty to 20 groszy na każdy metr sześcienny.

Dopłaty obejmą jedynie gospodarstwa domowe, firmy i przedsiębiorstwa zapłacą odpowiednio za wodę 3,80 zł a za ścieki – 3,19 zł.

Skąd podwyżki? – One są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania zakładu, do zabezpieczenia ludzi w wodę – tłumaczy Wojciech Jastrzębski, prezes „Wodnika”. Jak wyjaśnił, na cenę wody składają się między innymi opłaty, które Wodnik ponosi, np. z tytułu podatków od nieruchomości, dzierżawy, amortyzacji. A opłaty te wzrosną, choćby z powodu wybudowania stacji uzdatniania wody.

– Przecież prezydent w rozmowach z nami zapewniał, że nowe inwestycje nie będą pretekstem do podwyżek – nie może się nadziwić Miłosz Sajnog, radny Wspólnego Miasta. Jego klub już dawno zapowiedział, że nie zgodzi się na podwyżki. – Woda w Jeleniej Górze i tak jest już bardzo droga – mówili rajcy WM.
Tyle, że radni w tej sprawie niewiele mogą zrobić. Nawet jeśli nie przyjmą nowych taryf, automatycznie wejdą one w życie po 70 dniach od złożenia, czyli właśnie 28 stycznia. Rada może jedynie ulżyć ludziom poprzez przyjęcie proponowanych dopłat. Czy tak będzie? Okaże się wkrótce.

Można taniej
– To nieprawda, że cena wody w Jeleniej Górze jest jedną z najwyższych w regionie – przekonywał wczoraj zastępca prezydenta Jerzy Łużniak.
Sprawdziliśmy, w Janowicach Wielkich ludzie za metr sześcienny wody płacą 2,46 złotych, w Bolesławcu tylko 2,13 zł, w Piechowicach 2,78 zł a w Karpaczu – 2,98 złotych. Z gmin, do których dzwoniliśmy, drożej było jedynie w Szklarskiej Porębie. Mieszkańcy kurortu pod Szrenicą płacą aż 4,26 złotych.
Wszystkie ceny podajemy brutto.

Ogłoszenia

Czytaj również

Droga ku wieczności Beaty Niemiec

Powiat się promował

Wyjątkowy spektakl, wyjątkowi aktorzy

Komentarze (29) Dodaj komentarz

~toja 15-11-2007 14:35
No cóż, nastał nowy prezes więc potrzebna jest gotówka. A gdzie są zapewnienia Pana Prezydenta miasta w tej kwestii. Więcej na Pana i pańskie ugrupowanie nie będę głosował
PrYk 15-11-2007 14:43
Ciekawe czym jest podyktowana az taka podwyzka cen wody i sciekow ? Moze nowa jakoscia ? Przez ta jakosc co mam teraz (Cieplice) zapchane sitka w kranach, pralka poszla do naprawy a piecyk gazowy (tzw junkers) wylozyl sie na calego... (zakupiony niecaly rok temu). Kto pokryje mi straty zwiazane z przejsciem na "lepsza" wode ktorej nie widac ? Co do cen to sa ceny jedne z najwyzszych w kraju !
~cieplicznin 15-11-2007 15:45
A na osiedlu widok a dokladie na ulicy Kasprzaka nie ma nalezytego cisnienia wody, siano chcą brać a nawet nie stać ich aby kupić porzadna pompę. Opanujcie sie wodniki i dbajcie o klientów a nie tylko o swoje cztery litery
liczyrzepa 15-11-2007 15:47
budujcie panowie Irlandię, od czegoś trzeba zacząć... to jest podwyżka o 23% !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! czy to dotrze do móżdżków wszechwładnego elektoratu????? a dopłaty z budżetu to przepraszam z UNRY czy co? przeciez najpierw musza NAMzabrać żeby NAM dopłacić, doliczywszy po drodze koszt (nie mały) tej idiotycznej redystrybucji. Kiedy elektorat zrozumie że "budżet miasta" to nasze pieniadze?
~LJ 15-11-2007 16:56
I co nastepna podwyżka, uprzednio podatki dla przedsiębiorców od nieruchomości- przeszło- to teraz weżmiemy się za resztę. Zdrożeje woda, prąd to zdrożeje wszystko / autobusy MZK też myją wodą /. Chyba wszyscy co głosowali na Pana Prezydenta dali się nabrać. A miało być tak pięknie. Panie Obrębalski i Łużniak nie ma co liczyć na to, że za trzy lata społeczeństwo zapomni o waszej działalności i nawet otwieranie lodowiska / w póżniejszym terminie / nie przysłoni tego
~Mike 15-11-2007 16:58
Czy w tym kraju jest coś co nie drożeje ?
~jeleniogórzanin 15-11-2007 17:05
W roku 2006 pisałem ,że cena wody wraz z ściekami warośnie do 80 zł po oddaniu nowej stacji uzdatniania wody w Marczycach. Miałem całkowitą rację. Stacja budowana za grube miliony po cichu bez rozgłosu przez firmę zawaną Budimex prawdopodobnie z Kielc, która nie zatrudniała prawie wcale pracowników z Jeleniej Góry. Zarobili na tym grube miliony,a my mieszkańcy za to zapłacimy i poniesiemy koszty utrzymania molocha wodnego myślę, że do końca roku woda będzie droższa, bo do spłaty kredytów dojdą koszty utrzymania molocha i amortyzacji. Władze Jeleniej Góry przed rozpoczęciem tej inwestycji zapewniały mieszkańców, że koszty wybudowania obiektu i jego amortyzacja nie będą wliczane w cenę wody ,a tym bardziej ścieków. Co mają ścieki do wody!!!! Zmiast pieniądze inwestować w turystykę jak to robi miasto Świeradów u nas inwestuje się w molochy wodne ,a ocayszczalnia jak śmierdziała tak śmierdzi.
~liczniczek 15-11-2007 18:58
Oslabic wiec wyzyskiwaczy i blokowac liczniki itd, gadac mozna miesiacami a dotknac ich mozna bardzo latwo
~kredka 15-11-2007 20:18
<i> literówka to nie powód, aby obrażać autora - post skasowany </i>
rymcycymcy 15-11-2007 21:10
OK, od lutego się nie myję, a w maju idę z nimi pogadać ;)
~T-tryk 15-11-2007 22:06
Takich se prezydentów i radnych wybraliśmy , to i se mamy. Oni se diety i uposażenia podwyższa i zrekąpensują pdwyżki A czerwona,czy rózowa Jelenia dalej pozostanie najdroższym miastem na Dolnymśląsku. Do wyborów jeszcz dużo czasu - zapomnimy
~Zwolennik 15-11-2007 22:27
A co na to Pan Rawski?
anerika 15-11-2007 22:29
Wzrost cen to jedno, a duże różnice między licznikami lokatorów a licznikami głównymi to drugie. I znowu trzeba będzie płacić większą kasę nie bardzo wiadomo za co.
~miska 15-11-2007 22:40
rozumiem zwe woda drozeje ,moze wkacu zaczniemy ja szanowac i oszczedzac
~mela 16-11-2007 0:05
No PO zaczyna działać. Tylko że w Irlandii za wodę się nie płaci !!!!!! Pan Prezydent postawił w Wodniku "zufanego" człowieka i napewno wszystkie podwyżki przejdą bez problemu. A może by tak nowy prezes zaczął od oszczędności w Wodniku? Znając Pana Jastrzębskiego z poprzednich jego miejsc pracy raczej nic dobrego nie można się spodziewać. I komu będzie się żyło lepiej? Odp. Tylko swoim.
~:) do ~miska 16-11-2007 0:16
no jeden normamly komentarz sie trafil brawo :)
~w jeleniej woda/ścieki 16-11-2007 0:53
są jedne z droższych w okolicy, ale trzeba porównywać podobne miasta -w legnicy aktualnie (przed podwyżką) cena woda/ ścieki, to ok 3,2/ 3,3 zł, wałbrzych 3,9/3zł, wrocław dziwnie mało - 3/2,5.. porównywanie do janowic czy piechowic jest bez sensu, w cenie wody ponad 30% to amortyzacja, podatki (nie tylko 7% vat) - im nowsze, lepsze, droższe sieci, stacje uzdatniania, tym te koszty są większe. to oczywiste, że inwestycje wpływają na cenę, tak samo będzie w bolesławcu, wałbrzychu, wrocławiu, gminach związku gmin karkonoskich - jak skończą się tam podobne do jeleniogórskich inwestycje z ispy/ funduszu spójności za grube miliony, ceny też pójdą nieźle w górę, taka jest niestety cena za lepszą jakość wody i większą niezawodność sieci. ...na marginesie - nie jestem pracownikiem wodnika ; )
~luigi 16-11-2007 6:42
Widać że po wygranych wyborach przez Platformę Pan Marek w piórka obrósł. Chyba im sie w tym ratuszu w głowie przewraca - a jeleniogórski wodnik to juz naprawde najdroższa firma w Polsce. Jeśli potrzebuja tak dużo kasy to chyba zarządzają nią niewłaściwe osoby - troszke więcej mądrej ekonomiki w mniej prywaty.
~frei 16-11-2007 7:24
tak, znowu teoria spiskowa i one tam w górze winne.jakby wolne miasto rządzilo to podwyżek by nie bylo i to nie tylko za jakąś tam wodę ale nawet za benzynę i prąd i gaz itd. drożało i drożeć będzie,niestety nie ma nic za darmo. każdy wie że ta woda z kranu sama nie leci.są koszty jej "wyprodukowania" i tyle.
~frei 16-11-2007 7:26
tak, znowu teoria spiskowa i one tam w górze winne.jakby wolne miasto rządzilo to podwyżek by nie bylo i to nie tylko za jakąś tam wodę ale nawet za benzynę i prąd i gaz itd. drożało i drożeć będzie,niestety nie ma nic za darmo. każdy wie że ta woda z kranu sama nie leci.są koszty jej "wyprodukowania" i tyle.
~zbulwersowany 16-11-2007 8:38
Woda to jedno, może będzie lepsza narazie tego nie widać. W kranie często pojawiają się bure popłuczyny. Problem wody to odwieczny problem osiedla Widok. Ewidentny ciągły brak kontroli nad poziomem ciśnienia w sieci, raz mało rur nie rozerwie a za godzinkę kapie z kranu. No i kompletna ignorancja klienta przez obsługę ( inkasenta) kiedy skończą się karteczki wrzucane do skrzynek. Płacimy abonament za obsługę więc niech ta obsługa to wykona, w odpowiednim czasie a nie kiedy większość mieszkańców jest w pracy. No cóż ale Wodniacy wiedzą, że bez wody się nie da dlatego łupią. Ogólnie wiadomo, że tam gdzie są pieniążki za media tam płace są niebotycznie wygórowane w stosunku do ogółu. Oni mogą przyznawać sobie podwyżki jeździć po świecie, raczyć się innymi bonusami a my za to płacimy. Normalny człowiek niedługo będzie się zastanawiał czy będzie Go stać się napić. Innym problemem są ścieki. Proszę państwa liczenie ścieku jako 100 % zużucia wody to szalbierstwo. Taki stosunek ilości ścieków do wody jest niemożliwy są ubytki wody choćby przez odparowanie.
~gost 16-11-2007 8:46
Do Liczyrzepy, kolego w Irlandi płaci się symbolicznie za wodę, nie ma opomiaroania, każdy korzysta do woli.
~joten52+ 16-11-2007 9:19
Racjonalne używanie wody to podstawa. Przeciętny zjadacz (!) wody nie zdaje sobie sprawy, ile jej idzie w kanał bezużytecznie. Mycie zębów przy otwartym cały czas kranie to strata około 2-3 litrów wody. Golenie to 5-6 litrów. Mycie naczyń pod bieżącą wodą to 15 litrów. Każde spuszczenie wody w kiblu (pełen rezerwuar to 6-8 litrów) - 4 litry za dużo. Policzmy. Czteroosobowa rodzina. Mycie zębów - 5 (średnio po 2,5) litrów. Golenie 2 x 5,5 = 11. Mycie naczyń 10 (można użyć 5 litrów z równie dobrym skutkiem). Kibel 4 x 4 x 4 = 64. Podsumujmy: razem 90 litrów. Przez 30 dni to 2700 litrów. Moja rodzina to 4 osoby, (kiedyś ryczałtowo płaciliśmy za 24 m3), zużywa miesięcznie ok 7 m3. Te 2700 to ponad 25 % oszczędności. PS. Zaraz się ozwą mądrale, którym liczenie idzie jak po grudzie, a zwoje imaginacje przedstawiają zwykle jako pewniki. To tacy Bessenwizerzy (z niemiecka wiedzący wszystko najlepiej!). Zaraz okaże się, że nie sikają 4 razy dziennie a 3, że nie spuszczają wody po każdym użyciu, że golą się co dwa dni, a zebów nie myją wcale, bo trzymają w szklance, itp,id. To - niestety - przypadłość wielu, co to pisać owszem, ale po murach, a z myśleniem to sie mijają z rozkoszą. Już kilkadziesiąt lat temu nasz jeden wielki aforysta powiedział: "Jak nie potrafisz, nie pchaj sie na afisz".
~wiarygodny 16-11-2007 9:40
Wybudowana stacja uzdatniania wody w Sosnówce była projektowana w latach gdy Jelenia Góra posiadała wiele zakładów produkcyjnych i zużycie wody było większe.Teraz rodzi się pytanie czu nas stać będzie na utrzymanie tego molocha gdy zyżycie wody w mieście zmalało.Ale władza nie lubi przyznawać się do błędów i w konsekwencji to my za to zapłacimy.Koszty pozyskiwania wody z tego zbiornika z roku na rok będą rosły.
~cieplicki patriota 16-11-2007 10:22
Ludzie - o wszystkim piszecie a nie wiecie o co chodzi - te podwyzki to haracz jaki ma ją zaplacic odbiorcy wody za nawe salony i pomieszczenia dla " urzędnikow wodnika" - ten zamiar chodzi od dawna po Cieplicach - to nalezy sprawdzic , czy nowy prezes już zakupil za gruby milion z górką częśc pawilonu od prywatnej ...-przy kościele ewangielickim.A chodzi o to że za dobre pieniądze prywatni chcą się dzisiaj pozbyć nieruchomości, tylko muszą znaleść dobrego "chętnego" a takim niewatpliwie jest . wodnik bo to sp-ka miasta i rozrzutnośc na koszt mieszkańców jest tolerowana i w dziwny specyficzny sposób tlumaczona nawet wysokimi podwyzkami wody i scieków..Czy te pawilony mają wplyw na jakość wody , obnizkę cen wody i kosztów urzędnikow wodnika, poprawę stanu zaopatrzenia w wodę odbiorców ? Czy prezes ma za fatygę ustalone boki od transakcji zakupu ? Wcześniej ten sam prezes rozlozyl firmy miedzy innymi zaklady - lańcuchów w Podgórzynie.czy to jest polityczny fachowiec czy specjalista od walenia kosztów,strat i demontażu firm? Proszę to wszystko sprawdzić -A skąd weżmie Wodnik pieniądze na zakup tych drogich pawilonow ? z czyjej kieszeni to będzie wydane ? chetnie poczytamy na Jelonce.
PrYk 16-11-2007 13:25
do joten52+ - czesciowo zgodze sie z Toba ale chcialbym zyc a nie ciagle liczyc. Oszczednosci i oszczednosci. Potem bedzie ze mozna siedziec przy swiecy zamiast energie elektryczna uzywac... Nagle sie okazuje ze My jestesmy dla "czterech scian" a nie "cztery sciany" dla nas. A moze bedziemy jedli mniej i kupowali najgorsze produkty, tez zaoszczedzimy :) Zyjmy, nie zastanawiajmy sie tak skrupulatnie co i gdzie mozna przyoszczedzic bo oszalejemy w koncu ! Znam takich co podstawiaja garnki pod kran i kapie do nich woda (ponoc licznika nie rusza wtedy). Nie mowie tu, zeby odpuscic sobie wszystko ale zyc "z glowa" bez popadania w paranoje. PS jakbym mial sie przyczepic... to z Twoich obliczen wynika, ze dwie osoby u Ciebiew domu nie myja zebow :)
~Maria 16-11-2007 16:55
P .Luzniak poco mamic mieszkancow doplatami .Jak za jakis czas sie wycofacie amieszkancy beda placic cala stawke. [ale to juzbylo]
~water 16-11-2007 19:38
Wodnik postanowil sporo kasiorki wyciagnac, raz ze podwyzki, a dwa ze wprowadza w zycie rozliczanie nieruchomosci z licznikow glownych np. wiadomo ze w takim przypadki "sciagalnosc" oplat jest duzo wyzsza, bo glowny licznik oszukac jest juz dosc trudno. Ciezar "znikajacej" wody spadnie na lokalne wspolnoty itd.
~ 17-02-2009 16:24

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Radni o budżecie  

60 lat minęło…

Prezes DIOZ za kratkami

Rajd zdewastował las?

200 pieczątek w 24 godziny

Sonda

Rowerzyści też powinni zdawać egzamin na prawo jazdy?

Oddanych
głosów
665
Tak
53%
Nie
43%
Nie mam zdania
4%