MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Droga z Jeleniej Góry do świata – przez mękę

Wiadomości: Region
Poniedziałek, 30 stycznia 2017, 7:53
Aktualizacja: 17:11
Autor: GS
Fot. Archiwum
Właśnie niedawno zapadła decyzja o ukończeniu drogi ekspresowej S3 – ostatniego polskiego odcinka między Bolkowem i Lubawką. To dobra wiadomość – jak każda o budowie nowej drogi. W efekcie S3 poprawi naszą sytuację komunikacyjną, ale czy rozwiąże problem naszej komunikacji z resztą kraju? Nie – ponieważ niestety nie rozwiąże to problemu połączenia naszego regionu z resztą kraju.

Kotlina Jeleniogórska od lat jest systematycznie i skutecznie odcinana od Polski. Znaczny wzrost natężenia ruchu, przy jednoczesnym braku jakichkolwiek rozwiązań komunikacyjnych poprawiających płynność i przepustowość dróg skutkuje drastycznym wydłużeniem czasu dojazdu do stolicy województwa.

Jeszcze 10 lat temu samochodem jechało się nieźle. Obecnie jest to wielka niewiadoma, ponieważ można jechać od 1,5 godziny przy odrobinie szczęścia do 2,5 godziny - to w miarę bezpieczna granica planowania dotarcia do Wrocławia. Do niedawna jeszcze oddech dawał moment dotarcia do A4, skąd szybko i bezpiecznie można było dostać się do Wrocławia. Obecnie dotarcie do autostrady daje nam tylko zamianę jednego horroru na drugi, ponieważ jest ona tak zatłoczona, że jazda jest niebezpieczna i nieprzewidywalna, a i sam zjazd z A4 w Bielanach na Wrocław jest często dużym problemem.

Dlaczego w pierwszej kolejności piszemy o połączeniu z Wrocławiem - ponieważ jest to nasz najważniejszy ośrodek administracyjny, gospodarczy, edukacyjny i zaopatrzeniowy, a także węzeł komunikacyjny przez który następuje połączenie z większością naszego kraju.

Podczas spotkania na początku grudnia 2016 w auli Uniwersytetu Ekonomicznego, w Jeleniej Górze premier Mateusz Morawiecki zapewnił, że pomimo braku środków w budżecie na realizację wszyst-kich planów budowy dróg i autostrad, rząd będzie wspierał połączenia drogowe miast powiatowych – szczególnie byłych wojewódzkich – z siecią dróg krajowych.

Nasz problem (Kotliny Jeleniogórskiej, a za nią całych Sudetów Zachodnich leży w tym, że dla nas nie ma szansy na przesunięcia środków budżetowych, ponieważ nie ma na co ich przesunąć – nie ma planów budowy żadnego połączenia o w miarę przyzwoitej przepustowości z Jelenią Górą i dalej z granicą w Szklarskiej Porębie-Jakuszycach.

Kotlina Jeleniogórska została zatem bez żadnej perspektywy komunikacyjnej, szczególnie w zakre-sie połączeń drogowych z Wrocławiem i dalej z całą Polską.Żadnych to może i przesada, bo zdjęto z realizacji kilka obwodnic w kierunku Zgorzelca – tam przy-najmniej są plany i były nieśpieszne realizacje – najpierw obwodnica Krzewia, potem Olszyny Lubańskiej i to jest chyba najwygodniejszy kierunek opuszczenia naszego regionu. A pozostałe kierunki - połączenie z Legnicą i jej strefą – bez komentarza, z Wałbrzychem – bez komentarza, z Bolesławcem – straszne, z Kamienną Górą również łatwo nie jest. Reasumując z Jeleniej Góry łatwiej dojechać do Pragi i Drezna niż do Wrocławia.

Poważnie rzecz ujmując nawet wygrana walka o łącznik do Bolkowa, który poprawiłby naszą bieżą-cą sytuację komunikacyjną - nie rozwiąże naszych problemów. Co zatem dalej z drogami do Polski?
Mnie się marzy bezpośrednia łączność drogowa i kolejowa ze stolicą Dolnego Śląska. Jeśli mamy zabiegać o plany budowy dróg – wytyczenia przebiegu choćby pod przyszłe plany - to powinniśmy dążyć do rozwiązania problemu, a nie tylko walki o utrzymanie przejezdności jedynej trasy łączącej nas z Polską. Co byśmy powiedzieli na drogę szybkiego ruchu do Wrocławia? Taką bez zahaczania o wszystkie ważne ośrodki miejskie w okolicy, niekoniecznie będące po drodze? Taką prostą, łatwą, do której to byłyby podłączone łączniki od wszystkich chętnych i która nie byłaby częścią ani S3 ani też A4 – taka nasza sudecka droga do Wrocławia – z Szklarskiej Poręby-Jakuszyc? Skoro S3 poszła po linii drogi numer 5 to droga numer 5 może przebiec od Bolkowa po drodze numer 3. Zaprojektujmy taką 5 od Szklarskiej Poręby-Jakuszyc do A8 (autostradowej obwodnicy Wrocławia).

A co z drogą kolejową? Tutaj kolejarze pobili rekord skracając czas jazdy pociągu z blisko 4 godzin do 1,40 – o połowę – a właściwie dwa rekordy, osiągnięcie poprzednich 4 też było przecież wyczynem nie lada. Potrzebujemy jeszcze jednego rekordu w tę sama stronę – znowu o połowę. Co byście powiedzieli na równie prostą, co droga i nie przez Wałbrzych - taką linię kolejową do Wrocławia? Taką, która zajmie poniżej godziny na dojazd do Wrocławia? To jest kosmos, ale przecież już nie science fiction – to jest realne nawet bez kolei dużych prędkości – tylko jadąc polskim Dartem.

Taka łączność dałaby nam szansę na to, żeby młodzież chcąca studiować we Wrocławiu nie musiała tam mieszkać, a wrocławianie mogliby przyjechać na kawę do Cieplic czy Karpacza - w sobotę albo w niedzielę, na Polanę Jakuszycką na narty albo na rower.

Czy region, w którym jest około 50% całej bazy noclegowej Dolnego Śląska, region, który zyskuje na popularności w kraju, który co roku pomimo różnych przeciwności powiększa bazę noclegową o kolejne 2.000 miejsc i pobił rekord odwiedzających go turystów (ponad 2 miliony) nie zasługuje na normalną drogę i połączenie kolejowe z miastem wojewódzkim?

Wymagajmy od naszych władz lokalnych i naszych reprezentantów we władzach krajowych śmiałych rozwiązań i nie jest to żadna łaska tylko ich powinność, bo realizacja jest tym bardziej możliwa im bardziej jednogłośnie będziemy o nie zabiegać.

Realizacja tych rozwiązań zwróci się wcześniej niż wszystkim nam się wydaje, bo każda rozważna inwestycja w infrastrukturę przynosi więcej korzyści aniżeli pochłania kosztów – na wszystkich szczeblach. Nie mamy szansy na rok 2020, więc mierzmy wysoko i planujmy śmiało, walczmy o plany, czyli o krok pierwszy - niezbędny do otwarcia naszego regionu na Polskę. Takie otwarcie przyniesie korzyści wszystkim mieszkańcom i wszystkim gościom nas odwiedzającym.

Ogłoszenia

Czytaj również

200 pieczątek w 24 godziny

Stowarzyszenie Niedosłyszących „Lira” zaprasza

Ta wiedza może uratować życie

Komentarze (43) Dodaj komentarz

~Chjsufucf 30-01-2017 8:23
Szanowny redaktorze, drodzy czytelnicy, milo czasami przeczytac na jelonce taa publikacje. Rodem z ogolnopolskiego dziennika czy nawet tygodnika. Troche kolokwializmow ale naprawde fajna i ciekawa publikacja :-)
~Yhy 30-01-2017 8:42
Jedyne rozwiązanie to organizacja olimpiady zimowej, wtedy wszystko zbudują
~xxx 30-01-2017 8:44
od galerii sudeckiej do znaku Wrocław jechałem jakiś miesiąc temu 53minuty... więc nie róbcie zaraz afery
~Rico 30-01-2017 8:53
'Szamolotem '' tylko co jak będzie ''gmła''
~ 30-01-2017 9:31
Gdzie się tak śpieszycie ? Droga do Chromca tam się dzieje lubię takie ekstremalne drogi.
~xxxxx 30-01-2017 9:38
jelenia to juz zascianek jak walbrzych tam gdzie jest droga szybkiego ruchu tam sa zaklady i centra logistyczne nic tylko z tad uciekac nie ma i nie bedzie przemyslu i pracy
~### 30-01-2017 9:44
A wałęsa jak tu był to nie obiecał drogi? (celowo z małą literą)
~do 8.44 30-01-2017 9:44
szkoda że ci się udało... byłoby bezpieczniej
~mieszkaniec 30-01-2017 9:54
marszałek zamiast zaiwestować w drogę do wrocławia chce utopić grube miliony w tory jel- karpacz
~ 30-01-2017 10:17
Do 8.44 chyba że jechałeś w kolumnie Maciarewicza
~s. 30-01-2017 10:35
Dobra droga do JG powinna być już 20 lat temu. Bez porządnej drogi wszystko przejmną okoliczne miasta.
~TKM+++ 30-01-2017 11:30
A co na to PiSowskie orły: przekupiec Lipiński, leń Mróz i deformator Machałek
~x 30-01-2017 11:31
nic się nie zmieni,zbyt wiele lat za murzynami jesteśmy w kwestii sieci dróg.jak dobrze pójdzie to może wymęczą jakąś pseudoautostardę do Jeleniej za 50-100lat.A póki co lepiej przyzwyczaić się do jazdy po tych drogach,które są w większości jeszcze poniemieckich.
~Witek56 30-01-2017 11:37
53 minuty do Wrocławia da się nawet szybciej tylko po co ryzykować życie ? Drogi wąskie, bez pobocza pełni dróg podrzędnych, a w nocy zwierzyny. JG robi się gminą i niedługo będziemy wybierać sołtysa. Kto by pomyślał, że stolica regionu nie ma dostępu ani do autostrady, ani do drogi szybkiego ruchu, a takie wiochy jak : Bolków,Jawor,Zgorzelec,Bolesławiec,Lubawka mają. Popatrzcie na nasze drogi w JG kartoflanka, budują dwupasmowa nitkę z W.Pola -Sudecką a łączą jednym pasem z Grabarowa zamiast połączyć bezpośrednio z obwodnica po prostu ręce opadają, jak budują to chodniki szersze od dróg, w Mysłakowicach wszystkie mosty pozwężali. Remontują dworzec a na remont płotu wzdłuż W.Pola nie ma Po prostu JG się cofa !!!
~Witek56 30-01-2017 11:43
Drogi w JG są remontowane wg. Planu zagospodarowania terenu z lat 80-tych tyle w temacie
~B+ 30-01-2017 11:49
"Czerwona kotlina"od 27 lat nie ma władz lokalnych patrzących perspektywicznie i rozwojowo.Sukcesem i powodem do dumy jest dla nich wydanie zgody na budowę kolejnego dyskontu spożywczo-przemysłowego, albo "obozu pracy" z płacą dla 90% załogi niewiele ponad minimalną krajową.
~!!!! 30-01-2017 11:51
Zgadzam się tezami artykułu prawie w 100%. To prawie wynika z dwóch faktów. Po pierwsze jesteśmy zbyt słabi by samodzielnie tego dokonać, potrzebujemy sojuszników. W przypadku połączenia drogowego takimi sojusznikami powinny być Wałbrzych, Świebodzice, Świdnica. Można bowiem tak poprowadzić drogę w standardzie "S" aby przebiegała w ich niewielkiej odległości, co w nieznacznym stopniu wpłynie na jej wydłużenie a radykalnie zwiększa liczbę zainteresowanych. Przy takim rozwiązaniu możliwe byłoby włączenie się do S8 prawie, że na końcu jej obecnego przebiegu (ok. Żernik Małych). Dawałoby także drugi atut, jakim byłoby połączenie drogą kategorii "S" z Wałbrzychem, około 45 km czyli mniej niż 30 minut jazdy. Daje to szerokie możliwości do rozwoju i współpracy.
~Rick 30-01-2017 11:52
Mamy za to w mieście ( w przeliczeniu na liczbę mieszkańców ) najwięcej w Polsce supermarketów, galerii, i dyskontów ( można dodać też banki ) . Po co obcy mają więc do nas przyjeżdżać i robić nam tłok przy kasach w tychże !!! Jak mawiała gwiazda PO : Sorry , taką mamy władzę w mieście !!!
~!!!! 30-01-2017 11:55
Zgadzam się tezami artykułu prawie w 100%. To prawie wynika z dwóch faktów. Po pierwsze jesteśmy zbyt słabi by samodzielnie tego dokonać, potrzebujemy sojuszników. W przypadku połączenia drogowego takimi sojusznikami powinny być Wałbrzych, Świebodzice, Świdnica. Można bowiem tak poprowadzić drogę w standardzie "S" aby przebiegała w ich niewielkiej odległości, co w nieznacznym stopniu wpłynie na jej wydłużenie a radykalnie zwiększa liczbę zainteresowanych. Przy takim rozwiązaniu możliwe byłoby włączenie się do S8 prawie, że na końcu jej obecnego przebiegu (ok. Żernik Małych). Dawałoby także drugi atut, jakim byłoby połączenie drogą kategorii "S" z Wałbrzychem, około 45 km czyli mniej niż 30 minut jazdy. Daje to szerokie możliwości do rozwoju i współpracy.
~!!!! 30-01-2017 12:01
Zgadzam się tezami artykułu prawie w 100%. To prawie wynika z dwóch faktów. Po pierwsze jesteśmy zbyt słabi by samodzielnie tego dokonać, potrzebujemy sojuszników. W przypadku połączenia drogowego takimi sojusznikami powinny być Wałbrzych, Świebodzice, Świdnica. Można bowiem tak poprowadzić drogę w standardzie "S" aby przebiegała w ich niewielkiej odległości, co w nieznacznym stopniu wpłynie na jej wydłużenie a radykalnie zwiększa liczbę zainteresowanych. Przy takim rozwiązaniu możliwe byłoby włączenie się do S8 prawie, że na końcu jej obecnego przebiegu (ok. Żernik Małych). Dawałoby także drugi atut, jakim byłoby połączenie drogą kategorii "S" z Wałbrzychem, około 45 km czyli mniej niż 30 minut jazdy. Daje to szerokie możliwości do rozwoju i współpracy.
~ 30-01-2017 14:11
"ale czy rozwiąże problem naszej komunikacji z resztą kraju? Nie – ponieważ niestety nie rozwiąże to problemu połączenia naszego regionu z resztą kraju." :) i od razu wiem, że czytam jelonkę, brawo brawo brawo.
~ 30-01-2017 14:41
po co wam Wrocław czy inna metropolia Zawiła z PO zrobi metropolie z z Jeleniej Góry market już mamy za każdym rogiem jak trwoga to do PIS przez tyle lat wybieraliście te dziadostwo z PO a teraz drzecie ryje że to wina PIS
rymcycymcy 30-01-2017 14:43
Kiedyś jeździło się szybciej, bo nie było tyle linii ciągłych ! ...wyprzedzanie było mniej stresujące. Jakiś urzędnik z genami ślimaczymi pomyślał, że warto wyprzedzanie utrudnić i kazał pomalować wszędzie ciągłe :) ...a może brał działę od ilości sprzedanej farby ...kto go tam wie :)
~mieszkaniec 30-01-2017 16:57
marszałek zamiast zaiwestować w drogę do wrocławia chce utopić grube miliony w tory jel- karpacz
~L.W. 30-01-2017 17:36
J.G. smutne, zaniedbane miasto miało pecha do włodarzy, do polityków, nie ma ani jednego, któremu wdzięczni mieszkańcy powinni postawić pomnik! Żaden dotychczasowy rząd też na to nie zasługuje! Właściwie cały region ma tego pecha, mimo atrakcyjności turystycznej!
~lumerbingo 30-01-2017 20:36
Fajno jest.Niebawem w tych Hipermarketach bedziemy hodować zielona trawkę a także króliki.Celowo takie kształty budynków Biedronki i Dina to w przyszlosci hodowla krów i bażantów.Te z zaciemnionymi szybami to na produkcję grzybów w kropeczki.Nic się nie zmarnuje.Ekologia bez smogu autospalin w centrum zastapimy zapachem piżmowym.
~Witek56 30-01-2017 21:59
Co za kretyn daje tyle zezwoleń na budowę biedomarketów w Jeleniej Górze ??? A nawet jednego porzadnego sklepu z AGD nie ma w JG. Kupić telewizor lub cokolwiek innego z elektroniki to wszystko ostatnie sztuki z ekspozycji !!!
~Kunegunda 30-01-2017 22:54
Brak podlaczenia Jeleniej Gory do sieci autostrad to ekonomiczne wykluczenie naszego miasta. Panie Prezydencie, niech Pan cos robi !
~Witek56 30-01-2017 23:26
Pan "prezydent" już zrobił Termy bez term, naklejkę szewca i otworzył Leroy i kilka marketów. Napracował się chłopina nie będzie żal się z nim żegnać ... aha i bryczkę za ponad 100 tys. kupił żeby się wozić i dobrze tłumiła to kartoflisko po którym codziennie jeździmy do pracy,szkół,na zakupy do biedomarketów i obozów pracy. Ot szara rzeczywistość Jeleniej Dziury
~Witek56 30-01-2017 23:27
... naklejka zegarmistrza :)
~i 31-01-2017 0:18
Jeleniogórskie drogowo to trzeci Swiat a to wina prezesa i jego niemotów !!!
~mieszkaniec 31-01-2017 7:19
marszałek zamiast zaiwestować w drogę do wrocławia chce utopić grube miliony w tory jel- karpacz
~wj 31-01-2017 7:58
Od lat w tzw -czerwonej kotlinie-głosujecie na ludzi pokroju Piniora który załatwia ale swoje sprawy(centra handlowe) i taki jest efekt!!!dalej wybierajcie PO-lszewików to wam wybudują z- kamieni kupy-...!!!!
~do 8:44 31-01-2017 8:33
należy ci się gruby mandat za przekroczenie dozwolonej prędkości
~do mieszkaniec 31-01-2017 8:35
no i bardzo dobrze, powinno się także odbudować kolej na trasie Jel Góra - Kamienna Góra byłaby to świetne alternatywne połączenie z Wrockiem
~wj 31-01-2017 8:37
Od lat w tzw -czerwonej kotlinie-głosujecie na ludzi pokroju Piniora który załatwia ale swoje sprawy(centra handlowe) i taki jest efekt!!!dalej wybierajcie PO-lszewików to wam wybudują z- kamieni kupy-...!!!!
THX1138 31-01-2017 8:47
kolejna sytuacja w której aż się prosi żeby przywrócić dawny podział województw, bo jeszcze trochę to faktycznie nie będzie niczego co najwyżej "wioski wokół Wrocławia". Do 8:35 z tą koleją to świetny pomysł
___x 31-01-2017 10:19
do 8:35 do Wrocka przez Kamienną Górę i Kowary ? przynajmniej więcej pasażerów by było bo teraz to pociąg zanim dotrze do Wałbrzycha zatrzymuje się w wioskach w których prawie nikt nie wsiada ani wysiada
~Inż. 31-01-2017 13:56
Do witek56: To czym jeździ prezydent to akurat nieistotne. Widocznie może sobie na to pozwolić. Pomyśl jak Ty możesz na takie zarobić. Istotne jest co zrobił i czy coś jeszcze zrobi dla JG.
~do Inż 31-01-2017 15:43
Jeżdzę nowym SUV-em, zapracowałem nie pracując w Jeleniej Górze, a chciałbym tylko że cały biznes kręci się we Wrocławiu,Poznaniu i innych metropoliach,gdzie jest infrastruktura i powstają miejsca pracy a nie obozy pracy ! Niestety nie znam niczego co obecny prezydent zrobił dla rozwoju miasta. Termy ? Hmm ... ludzie mylą Jelenią Górę z Zieloną Górą, a częściej prościej wytłumaczyć gdzie jest Karpacz niż Jelenia Góra. Czy coś jeszcze zrobi ? To dobra puenta ... raczej miejsc na biedomarkety juz nie ma.
~Inż. 31-01-2017 18:15
Auto każdy może mieć na jakie tylko go stać. Szkoda, że tak wiele osób kłuje to w oczy. Ja na swoje też ciężko główkuję. Poza JG...
~Think Big 1-02-2017 20:20
Metro w Jeleniej, i także miedzygalaktyczny kosmodrom
~grumpy 11-02-2017 13:48
studiowac we wrocku i dojezdzac dzien w dzien z jg??? tragiczny pomysl!

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Wyjątkowy spektakl, wyjątkowi aktorzy

Tłumy na spotkaniu z mistrzem satyry

Świętują pogranicznicy

Koło ratunkowe dla Flory?

Rajd zdewastował las?

Sonda

Rowerzyści też powinni zdawać egzamin na prawo jazdy?

Oddanych
głosów
837
Tak
53%
Nie
43%
Nie mam zdania
3%