MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Do ilu razy sztuka?

Wiadomości: Jelenia Góra
Piątek, 27 grudnia 2019, 6:02
Aktualizacja: Sobota, 28 grudnia 2019, 8:09
Autor: Przemek Kaczałko
Fot. Przemek Kaczałko
Za nami dwa nieudane postępowania przetargowe na przebudowę Alei Wojska Polskiego w Jeleniej Górze. Kolejna próba wyłonienia wykonawcy już 16 stycznia 2020 roku. Póki co, oferowane ceny znacznie przewyższają założenia władz miasta.

Władze miasta chcą przeznaczyć na ten cel niemal 4,9 miliona złotych, jednak w pierwszym przetargu jedyna oferta opiewała na 12,9 mln zł! Za drugim podejściem ten sam oferent (konsorcjum firm Kama i KPRD z Mysłakowic) zaproponowała cenę 12,5 mln zł i ponownie prezydent unieważnił postępowanie. Czy za trzecim razem będzie szansa na wyłonienie wykonawcy? Przekonamy się nie wcześniej, niż w połowie stycznia 2020 r.

Pierwszy etap przebudowy Alei Wojska Polskiego obejmuje odcinek o długości ok. 1600 metrów (od skrzyżowania z ul. 1 Maja do skrzyżowania z ul. Matejki) oraz szeroki zakres robót, łącznie z oświetleniem energooszczędnym, a także przebudową strefy wejściowej do Teatru im. C. K. Norwida. Zakładane jest m.in. odtworzenie szpaleru drzew, przebudowa doświetleń. W opisie przedmiotu zamówienia wskazano minimalne szerokości jezdni i chodników, sposób oznaczenia tras dla rowerów i wiele innych szczegółów.

Aleja Wojska Polskiego z wolna odzyskuje dawny blask - w ramach programu rewitalizacji obszarów miejskich ze środków unijnych (za pośrednictwem ZIT AJ) wspólnoty remontują secesyjne elewacje.

Termin zakończenia zadania określono na 3 grudnia 2020 roku, więc czasu coraz mniej, a jest to jedno z 12 zadań w pakiecie "ograniczenia niskiej emisji transportowej w Aglomeracji Jeleniogórskiej", o łącznej wartości ok. 33 milionów złotych.

Twoja reakcja na artykuł?

14
23%
Cieszy
4
7%
Dziwi
4
7%
Nudzi
3
5%
Smuci
4
7%
Złości
32
52%
Przeraża

Ogłoszenia

Czytaj również

KOD czeka na prezydenta Dudę

KOD pod sądem

"Wybierzmy prezydenta, który nie będzie dzielił"

Komentarze (57) Dodaj komentarz

~ 27-12-2019 7:04
Zerwać asfalt jak na ul. Drzymały i będzie ok.
~` 27-12-2019 7:55
I tak się powoli żyje na tej wsi.
~Shadow 27-12-2019 18:28
do: ~` (7:55)
Pakuj się i w drogę do miasta. O ile w jakimś będą potrzebować takiego nieudacznika.
użytkownik facebook 27-12-2019 7:59
Czy zdarzają się przetargi oparte na solidnej kalkulacji? Czy też polegają głównie na szukaniu frajera?
użytkownik facebook 27-12-2019 8:24
Andrzej Borowski wszystko zależy kto przygotowywuje materiały do przetargu z jakiego okresu - masz rację czasami czytając tak jak tu że różnica wynosi prawie 8 milionów to coś tu nie albo nie policzyli albo cena robocizny jest dużo zaniżona
~s. 27-12-2019 8:02
Co to za ekspert, który nie potrafi rzetelnie oszacować zakres robót ?
~Sorry Taki kraj 27-12-2019 8:16
do: ~s. (8:02)
Co to za firmy co chcą 2x więcej niż to warte ?
~s. 27-12-2019 9:38
do: ~Sorry Taki kraj (8:16)
W Gdańsku zatrudniony jest urzędnik z zespołem downa. ..
~No, tak 27-12-2019 11:38
do: ~Sorry Taki kraj (8:16)
Włodarze Jeleniej Góry chcą zrobić obszerny remont drogi, chodników, wejście do teatru, oświetlenie i nasadzenia za niecałe 5 milionów. Ceny w ostatnich latach mocno wzrosły, firma budowlana za półdarmo nie zrobi, bo też musi zarobić i opłacić robotników, ZUSy, podatki... Robią ten sam błąd, jak w przypadku teatru. Nie ma kosztorysu, ale porywa się z motyką na słońce.
~No, tak 27-12-2019 12:28
do: ~Sorry Taki kraj (8:16)
Nie, firmy chcą tyle ile to jest wart w oparciu o realne koszty materiałów budowlanych, zarobki pracowników, ZUS dla pracowników, podatek dla fiskusa i inne bieżące koszty. Firma musi jeszcze na tym zarobić, inaczej może się od razu zwijać. Włodarze zachowują się, jak dziecko we mgle i powielają ten sam błąd, jak z remontem teatru. Ceny niestety nie są na poziomie tych sprzed kilkunastu lat i tego włodarze nie potrafią pojąć.
~Nostradam s jezowa 27-12-2019 13:11
do: ~Sorry Taki kraj (8:16)
To Cwaniaki !!
~Marcin Kaflik 27-12-2019 8:28
Jak sobie wybraliście - tak macie rządzone. A wybraliście wyjątkowo niemądrze - że przypomnę serwis internetowy za ponad 60 mln czy przewodniczenie komisji która miała pilnować remontu teatru. Moim zdaniem oni zwyczajnie nie potrafią, nie umieją, a nawet nie umią.
~Romualdos trzeci 27-12-2019 8:38
do: ~Marcin Kaflik (8:28)
Może i serwis internetowy tu zawinił, ale to jednak aktualnie rządzący doprowadzili do tak gwałtownego wzrostu cen na mat. budowlane oraz koszty pracy, że rzeczoznawcy nie nadążają ze zrozumieniem tego mechanizmu, a ostatecznia zapłaci samorząd czyli my, obywatele.
~Pucio 27-12-2019 8:53
do: ~Romualdos trzeci (8:38)
Haha, Panie, nie ośmieszaj się Pan. To rynek i zapotrzebowanie na fachowców i materiały reguluje ceny... Taniej póki co nie będzie, był czas na renowację i inwestycje kiedy było taniej i były programy. Ale nasze władze jak zwykle interesowały się nie tym co trzeba.
~ 27-12-2019 12:14
do: ~Marcin Kaflik (8:28)
DO Fak..lik. Wyborczą kampanię samorządową zakończono 22.X.2018 roku. W naszym mieście wygrało ugrupowanie z Panem Łużniakiem na czele, Produkowanie fak newsów jest teraz na topie. Wcale to jednak nie znaczy, że ogół Jeleniogórzan utożsamia się z głoszonymi przez komentatora poglądami. Panie Kaflik czy - nie daj Boże - jakieś schorzenie Pana dopadło. Może wystarczy iść do weterynarza i zaaplikować sobie leki przez niego zaordynowane.
~s 27-12-2019 8:37
Po prostu kradną złodzieje. Za długo złodziejska klika jest na stołkach. Trzeba zmian.
~f 27-12-2019 12:12
do: ~s (8:37)
Jak nie złodzieje, to komuniści wycierający mordy patriotyzmem. Już wolę złodziei.
~gość45 27-12-2019 8:39
Ludzie co to ma wspólnego z walką z emisją te barany nas wykończą UE dowali nam takie kary że będziemy przy świeczkach siedzieć dlaczego na to pozwalamy tak samo wydawali pieniądze na gospodarkę odpadami i mamy ceny za śmieci jak z kosmosu, to są pieniądze na wymianę pieców ,alternatywne źródła energii a nie remonty dróg
~Pucio 27-12-2019 8:54
do: ~gość45 (8:39)
Racja, może radni się zajmą tematem.
~Pucio 27-12-2019 8:51
Jak przebudowa wejścia do teatru na wpłynąć na niską emisję? Kto to wymyślił? Później znowu będzie awaria bo coś tam zostało podciągnięte pod niewłaściwe finansowanie. Ta przebudowa 4,9 mln zł to jest za pierwszy etap czy za cała ulicę? Jeśli za cała ulicę to chyba kogoś poniosło. Rewitalizacja (kompleksowa) pierwszego odcinka to pewnie bedzis z 3-5 mln zł.
użytkownik facebook 27-12-2019 8:56
Władze chcą wyłożyć 5 mln a wykonawca chce zrobić za 12 🤔. Ktoś potrafi zrobić dobrze kosztorys?
użytkownik facebook 27-12-2019 20:01
Kolega królika kosztorys rzeźbi.
~Dor 27-12-2019 9:16
Tylko nie ten paproch.
~ 27-12-2019 9:27
Ja mam dosyć kopania tej ulicy po kilka razy diabli nadali tę firmę
~ZUPA grzybowa 27-12-2019 9:41
To jest kolejny przetarg miejski, który nie pokrywa się z realizmem . Na remont teatru również było kilka przetargów. Materiały budowlane i pensje poszły ostro w górę i żadna firma nie zrobi remontu za 5zł zysku. A Wojska Polskiego trzeba było remontować wiele lat temu a nie teraz kiedy ceny są najwyższe. Inne miasta mają zadbane centra i główne aleje, tylko tutaj wieczne niedomaganie. . Efekt będzie taki, że przez kolejne lata będziemy chodzić po dziurawych chodnikach przy egipskich ciemnościach i łamać nogi . Niech Jeleniogórzanie dalej popierają takich włodarzy a będziemy mieszkać we wsi Jelenia Góra.
~ 27-12-2019 11:27
Łużniak znowu powtarza historię, jak przy remoncie teatru. Zaniżony kosztorys (jak można całą aleję za jedynie 5 mln wyremontować?), a potem termin będzie gonił i trzeba będzie się zgodzić na jeszcze wyższe oferty, niż w pierwszym przetargu. Potem będzie przekroczony termin, płacenie kar, zabranie dotacji itd. Skąd my to znamy... Nieudolny Łużniak.
~Ja1988 27-12-2019 12:03
Ja bym zaczęła od nasadzeń drzew, żeby można tą ulicę nazwać 'aleją'...
~ 27-12-2019 12:43
Jelenia upada i wymiera. Ma potencjał, ale jest on niemiłosiernie marnotrawiony. Od dwóch dekad to miast zjeżdża po równi pochyłej bez żadnych hamulców i w najbliższym horyzoncie czasowym niestety nie widać żadnego ratunku, żadnego pozytywnego scenariusza dla Jeleniej. Tacy włodarze jacy wyborcy, tacy wyborcy jacy włodarze. Bycie coraz bardziej wyludniającym "czerwonym skansenem" to najbardziej realna perspektywa, niestety.
~Mariusz12352 27-12-2019 17:02
do: ~ (12:43)
A wybory były niedawno, Syndrom Sztokholmski chyba.
~Shadow 27-12-2019 18:31
do: ~ (12:43)
Proponuję poza tymi ogólnymi banałami opracować program i stanąć do wyborów. Wygrana pewna, będziesz mógł się wykazać w ratowaniu miasta.
~ 27-12-2019 22:00
do: ~Shadow (18:31)
Przecież zdyscyplinowany urzędniczo emerycki elektorat nie pozwoli wygrać nikomu spoza postkomunistyczno platformianego układu, który rządzi tym miastem od 30 lat. "Czerwona kotlina" to nie jest przypadkowa metafora.
~Kopernik 27-12-2019 14:14
Władze miasta totalnie odleciały. Jeśli za remont Nadbrzeżnej trzeba było wydać 7 milionów, a za o wiele większy zakres prac w przypadku Wojska Polskiego mniej to chyba ktoś ma problemy z matematyką.
~123 27-12-2019 14:19
Niech włodarze miasta nic nie robią, droga się rozpadnie jeszcze bardziej i będą mogli odtrąbić sukces jakim będzie wyprowadzenie ruchu kołowego z centrum miasta. Jest sukces ? Jest !
~ 27-12-2019 14:54
Obecnie Wojska Polskiego wygląda jak jakaś Ukraina. Błoto, kałuże, wykopy wzdłuż i wszerz porobione i byle jak zasypane. Poniszczona zieleń, chodniki, jezdnie. Wszystko zdewastował Wodnik ostatnimi remontami. Łużniak naobiecywał remont, ale dał na to tak śmieszną kwotę, że chyba sam nie wierzy w to, że ten przetarg ma szanse na rozstrzygnięcie. Wygląda na to, że z góry było wiadomo, że Wodnik spruje całą ulicę i tak zostawi, ale dla uspokojenia społeczeństwa obiecano kapitalny remont. W innym wypadku nikt by się na takie wykopy nie zgodził. Wyobrażam sobie rozpacz w oczach mieszkańców te ulicy, a szczególnie wspólnot, które wzięły milionowe kredyty na remonty kamienic. Porobiono remonty, ulica trochę wyładniała, ale wszystko kosztem prywatnych pieniędzy mieszkańców wspólnot. Potem miasto zafundowało im poligon przed domami. Wstrząsy, błoto, kurz i zaraz całe te remonty kamienic szlag trafi. Ech, Łużniak. Nie radzisz sobie chłopie z zarządzaniem. Nie radzisz kompletnie!
~No, tak 28-12-2019 0:40
do: ~ (14:54)
Wodnik spierniczy czegokolwiek by nie ruszył. Winę ponoszą włodarze, którzy nie obligują Wodnika do naprawy jezdni zgodnie ze sztuką budowlaną, nie nakładają kar. Choć z drugiej strony, te kary byłyby pretekstem do ponownej podwyżki cen i jak by się człowiek nie ruszył doopa zawsze z tyłu 😕
~MARKIZ 27-12-2019 15:05
A te roboty, które były, a jeszcze bardziej zniszczyły nawierzchnię Al Wojska Polskiego, to co to było?
~ 27-12-2019 15:22
do: ~MARKIZ (15:05)
To sprawka Wodnika.
~MARKIZ 28-12-2019 1:47
do: ~ (15:22)
A... Dzięki. Bo już myślałem, że to sprawka miasta... Swoją drogą to chłopaki z Wodnika "znają" się na tym co robią? Rozpruć, naprawić, zdewastować. Klasa profesjonalizm. "Kapitalna firma"..... No nie pogadasz miejscowy "Wodnik - Szuwarek", taki "jożim z bażim". Tak dalej Jelenia Góro..... Stoisz drogowo o krok nad przepaścią i robisz krok na przód.
~ 28-12-2019 12:26
do: ~MARKIZ (1:47)
Wodnik to miasto. To jest spółka miejska. Łużniak, gdyby chciał, to mógłby tam zrobić porządek. Ale woli kryć kolegów na stołkach.
~No, tak 30-12-2019 0:52
do: ~ (12:26)
Skoro Wodnik jest miejski, wypadałoby wywalić prezesa i jego świtę, bo na cholerę tam są? Ich bilans powinien się zerować, a tymczasem mamy jedną z najwyższych, jak nie najwyższą opłatę za wodę. To się w głowie nie mieści.
rymcycymcy 27-12-2019 16:18
No :) ...ale żeby było jasne. Jak nie umiesz nic z matematyki, to wcale nie znaczy, że jesteś ...humanistą ! ;)
~szuger53 27-12-2019 16:28
ALE jaja jak arbuzy.
~T*E*J*O 27-12-2019 16:37
Ja się pytam kiedy miasto w końcu dowali karę przedsiębiorcy który kupił plac po byłym targowisku na Kilińskiego i wciąż nie zaczął prac. Poprzedni prezydent marudził aby tych kar nie dawac bo zniechęcimy kontrahenta i co teraz??? Była by kasa na ten remont Wojska Polskiego🤔
~szuger53 27-12-2019 16:38
co za geniusz obliczył że od Matejki do 1 maja jest ok. 1600 m,według mnie to z 1000 m.
~ 27-12-2019 16:44
do: ~szuger53 (16:38)
A kto mówi, że od Matejki? Remont ma być od fontanny do 1 Maja.
~Mariusz12352 27-12-2019 17:01
Chcecie powiedzieć że urzędnik w Urzędzie Miasta Jeleniej Góry pomylił się w wycenie o 150%? To tak jakbym wziął 20 zł na zakupy do biedronki i dziwił się że mi na piwo starczyło. Czy ta osoba w urzędzie ma przełożonych, bierze ktoś odpowiedzialność zawodową za coś takiego, jestem bardzo ciekawy.
~ 27-12-2019 17:20
do: ~Mariusz12352 (17:01)
Też mnie to zastanawia. Inny przykład to remont zameczku na Zabobrzu na który miasto składało już chyba 6 razy wnioski o dofinansowanie i żaden nie został rozpatrzony pozytywnie. Przypadek czy tacy "kompetentni" urzędnicy pracują w tym mieście?
~T*E*J*O 27-12-2019 22:21
do: ~Mariusz12352 (17:01)
Teraz się przyznajcie i powiedzcie ile kosztował remont ratusza i Czy naprawdę był aż tak potrzebny????🤔
~No, tak 28-12-2019 0:45
do: ~T*E*J*O (22:21)
W punkt, tym bardziej, że konstrukcja nie była w żaden sposób naruszona. Tak obszerny remont nie był potrzebny i można było spokojnie odczekać wykonując pilne remonty.
~Mieszkaniec. 27-12-2019 17:16
Wojska Polskiego :( szkoda tej wspaniałej ulicy. SYFmar rozpoczął jej gnojenie pod ziemią a górę wykończą jak widać paproki z Mysłakowic.
kazimierzp 27-12-2019 17:58
Czytam te wpisy i dochodzę do wniosku że albo otaczają mnie prymitywy samorządowi, albo ci do których odnosi się stare powiedzenie" " - Po co sa w budżecie paragrafy i wydziały ? Aby gamonie nie wiedziały gdzie się pieniądze podziały." Budżet miasta składa się z paragrafów i wydziałów. Tworzy się go na początku roku budżetowego czyli często wiele miesięcy przed realizacją zadań. Kalkulatorzy przygotowujący budżet na inwestycje, remonty opierają się na wskaźnikach "sekocenbudu". Myślący zajrzą co to jest. Wskaźnikach powstałych wiele miesięcy przed, bo inaczej nie mogą. Kiedy w roku budżetowym przystępuje się do realizacji, to najczęściej okazuje się że w międzyczasie ceny wzrosły i to wielokrotnie. Dziwne, ale co niektórzy miłośnicy PiS czepiają się gdy normalni zderzają się z cenami o kilkadziesiąt procent wyższymi (dzięki polityce PiS), a nie czepiają się gdy realizacja jakiejś małej obwodnicy dzięki polityce PiS za czasów PiS jest wielokrotnie droższa niż ustalona za czasów np. PO. Pan Kaflik jest tego sztandarowym przykładem.
~ 27-12-2019 18:11
do: kazimierzp (17:58)
Co za brednie. Pan się zna na ekonomii i gospodarce, czy tylko udaje, że się zna poprzez wrzucanie "trudnych" branżowych słówek? Pan był wiceprezydentem tego miasta, jeśli się nie mylę. Taki niekompetentny człowiek pełnił taką funkcję? Dla Pana wiadomości - w krajach rozwijających się bardzo intensywnie zwykle jest tak, że w pewnym momencie popyt prześciga podaż. Zanim podaż się ustabilizuje i nadgoni popyt, wówczas ceny rosną. Na dodatek w tej chwili jest praktycznie zerowe bezrobocie, brak rąk do pracy i płace muszą rosnąć, żeby w ogóle było komu pracować. Pracownika ma ten, kto lepiej zapłaci. Pan twierdzi, że to jest wina PiSu? Przecież tak było w każdym kraju, który się rozwijał bardzo dynamicznie. Np. Irlandia - Pan wie jaki tam był boom budowlany kilka lat temu i jak ceny rosły? Zapewne Pan nie wie. Teraz to samo dzieje się w Polsce. Mamy winić PiS, że kraj się rozwija za szybko? PiS miał Pana zdaniem wprowadzić jakieś mechanizmy spowalniające rozwój i osłabiające popyt? Co za głupoty Pan wypisuje. Skoro samorządowcy prognozują ceny w przetargach na podstawie wycen sprzed kilku lat, to chyba powinni mieć świadomość sytuacji na rynku i tego, że ceny idą w górę. Dlaczego nie biorą na to poprawki? Oni są oderwani od rzeczywistości i nie widzą, co się za oknem dzieje? To miasto leci na łeb na szyję m.in. z powodu takich indolentnych zarządców, jak Pan. Pan również przyczynił się do powolnego upadku tego miasta, gdy był Pan wiceprezydentem. Obecni prezydenci tylko kontynuują jedną i tą samą linię zarządzania i powielają ten nieudolny tok myślenia, który Pan reprezentuje.
~Stary kopciuch z miasta 27-12-2019 20:52
do: kazimierzp (17:58)
W urzędach zawsze mają czas, ale ten na zewnątrz niestety płynie troszkę szybciej i inaczej. Przetargi ogłasza się przeważnie na podstawie aktualnych kalkulacji (max 3 miesiące), a nie z końca poprzedniego roku lub starszych. Jeśli taki jest schemat działania urzędników to im zawsze będzie brakować do przysłowiowego pierwszego - hi hi hi. Tutaj mamy raczej do czynienia z brakiem fachowca od sporządzenia treściwej kalkulacji wyjściowej. Jak można zauważyć ostatnio dla urzędników najlepszą formą przetargów jest "zaprojektuj i wybuduj", aby mogli spokojnie dalej bez zakłóceń bujać się w swoich fotelach. Przygotują tylko ramową opisówkę pobożnych życzeń i klik na stronę - dalej niech się wykonawcy angażują w naszą robotę. Szkoda, że ci wszyscy zatrudnieni z rodziny i po znajomości nie znają się na fachowym przygotowaniu prawdziwej dokumentacji przetargowej.
~z branży 27-12-2019 21:40
Panowie jaki Sekocenbud tego się już od lat nie używa gdy weszły czasy najniższa cena bierze się ołówek i dodaje piasek cement cegła itd + pracownik + 0 powtarzam 0 zysku i się tak wycenia z tym startowało się do przetargu ukręcało się na jakości lub czegoś się nie wykonało to był zysk , teraz nie jest wcale lepiej tylko realia urzędnikom się poprzestawiały robią na podstawie kilku przetargów ocenę za ile można to zrobić bo na przedmiary i kosztorysy inwestorskie nie ma nikt pieniędzy aby zapłacić projektantowi który powinien takie przygotować przy realizacji dokumentacji oczywiście mówimy o rzetelnych kosztorysach a nie tabelkach exela bo powinno być policzone zgodnie z polską norma
rymcycymcy 27-12-2019 22:35
No ...i potem taki jeden z drugim idzie do Żaby ...wyciąga piątaka i woła o flaszkę ! :) ...a tymczasem ...małpka :)
~FFFF 27-12-2019 23:34
Tak to jest jak sie nie ustawia przetargów, to trzeba się targować a włodarze zdziwieni.
~grot 28-12-2019 14:51
Skoro do przetargu zgłosiła się jedna firma to dyktuje warunki!!!!!!!!!!!Chce wyciągnąć jak najwięcej kasy!!!!!!!!!!!!!!Tak reaguje każdy monopolista!!!!!!!!!!!

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Azyl dla zwierząt

Wichura wyrządziła sporo szkód

Szpital na krawędzi!

I znowu niestety to samo!

Kolejne linie dla UMWD

Sonda

Rząd przyznaje, że pomimo 500+ dzietność spada. Czy to świadczenie zlikwidować?

Oddanych
głosów
822
Tak
60%
Nie
36%
Nie wiem
4%