MenuZamknijRaport
Koronawirus

WIADOMOŚCI

SPORT

Poniedziałek, 13 lipca
im. Małgorzaty, Henryka

Do Czech tylko na zimowkach

Wiadomości: REGION
Sobota, 10 grudnia 2011, 9:32
Aktualizacja: 11:00
Autor: Angela
Zimowych warunków można spodziewać się na podgórskich drogach. Kierowcy nie powinni ryzykować jazdy na letnich oponach. W Czechach, kiedy pada śnieg i jest ślisko, zimowe opony są obowiązkowe.

Warto przypomnieć, że o ile w Polsce nierozsądni kierowcy, którzy jeżdżą na letnich oponach narażają się na poślizgi i częste kolizje, o tyle wyjeżdżając do Czech złamią tam obowiązujące prawo.

Zgodnie z nowymi przepisami w Czechach od 1 listopada do końca marca „zimówki” są obowiązkowe, o ile na drogach panują zimowe warunki. Dla tych, którzy zostaną przyłapani na jeździe na letnich oponach, czeskie prawo przewiduje karę 2 tys. koron, czyli nieco ponad 350 zł.

Policjanci zastosują surowszą karę również dla tego kierowcy, który na letnich oponach spowoduje kolizję czy wypadek. Jeśli patrol stwierdzi, że jazda na letnich oponach jest wyjątkowo niebezpieczna, wówczas może zakazać kontynuowania trasy.

Ogłoszenia

Czytaj również

Prezydent na Polanie Jakuszyckiej

Senator zaklejał plakaty? Jest odpowiedź K. Mroza

Cieplickie place

Komentarze (33) Dodaj komentarz

~ 10-12-2011 11:37
I bardzo dobrze w Polsce też powinno takie prawo że od listopada do końca marca latamy na zimówce jak kogoś nie stać to Mzk
~ 10-12-2011 13:07
Ty d...lu a może wprowadżmy zasadę że jeżdzimy tylko autami max trzyletnimi ...KOGO NIE STAĆ .... Mzk
~X 10-12-2011 13:24
Tak powinno być zimie na zimowych a w lecie na letnich. Jeszcze opona zastosowana w pojeździe nie powinna mieć powyżej 6 lat. A jak kogoś nie stać to niech nie jeździ. Na bezpieczeństwie nie można oszczędzać !!
~konserwator1 10-12-2011 13:29
te przepisy obowiązują tam od trzech lat
~p7p7 10-12-2011 13:35
Artykuł jest fajny mówiący co trzeba spełnić aby wyjechać do sąsiadów na narty czy zakupy lecz jest on nie kompletny w treści ; opony zimowe to jeden z wymogów a wysokość bieżnika to drugi i tak: Minimalna głębokość bieżnika musi wynosić 4 mm dla aut do 3,5t, a w wypadku samochodów ponad 3,5 t na osi napędowej głębokość ta musi wynosić 6 mm. a po dokładniejsze informacje proszę zajrzeć: http://www.droginaszostke.pl/aktualnosci/o-obowiazku-posiadania-lancuchow,art-684.html
~ 10-12-2011 14:44
Do wpisów z 11:37 i 13:07 To ja już wolę Mzk...
~ 10-12-2011 15:44
ta MZk-ą z IFA kombinatu :))
~@konserwator 10-12-2011 15:45
nie, nie obowiazuja od trzech lat jest to tegoroczna zmiana przepisow wczesniej byl obowiazek jezdzenia na zimowkach tam gdzie nakazywaly to znaki
~robertt 10-12-2011 15:49
W Niemczech i Austrii również są zimówki obowiązkowe!!!
~quartz 10-12-2011 16:03
Uważam że w Polsce też powinno się wprowadzić taki przepis.....
~Obserwator 10-12-2011 16:09
taaa, jak to "Polak szklarz" - szkłem dup@ chce podcierać a z opon druty bokiem wychodzą. Bo przecież nikt go nie przekręci - fabryki złe bo niby wciskają dodatkowe opony, zimówki tylko na śnieg od pół metra w górę, albo "po co mi zimówki ja jeżdżę tylko po mieście". I żeby było jasne - mam dwa komplety opon-letnie i zimowe po 5-6 latach wyrzucam nawet jak mają "niby znośny bieżnik" i kupuje nowe. Jak ma się auto to trzeba się liczyć z kosztami-na bezpieczeństwie swoim i rodziny nie będę oszczędzał.
~ggg 10-12-2011 16:22
"Zgodnie z nowymi przepisami w Czechach od 1 listopada do końca marca „zimówki” są obowiązkowe, o ile na drogach panują zimowe warunki. " Artor artykułu spóźnił się o miesiąc, bo opony zimowe u Czechów obowiązują w tym terminie bez wzglęgu na watunki, a czeska policja kontrolowała opony już 2 listopada
~kapi 10-12-2011 17:19
Chcesz zarobić pieniądze w internecie ? używaj komputera, tak jak zawsze, ale dodatkowo, zarabiaj.http://www.internetzarobek.dbvp.pl/news.ph
~@ggg 10-12-2011 18:28
autor ma racje, zalezy od warunkow oto tekst ustawy V období od 1. listopadu do 31. března, pokud: a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza
~xx 10-12-2011 18:33
do 'trzech' to mam za darmo hhahaha
~do 13.07 10-12-2011 19:07
Sam jesteś d...l idioto skonczony...jak ktoś nie ma miedzi to na dupie siedzi...ciekawe jak byś skamlał i szczekał gdyby kierowca jadąc na letnich oponach w zimie wpadł w poslizg,potrącił Cię i złamał kręgosłup...półgłowku
~Dorian 10-12-2011 19:35
Konwencja Wiedeńska przewiduje, że obowiązują przepisy techniczne kraju, w którym zarejestrowano pojazd. Czechy i Polska są sygnotariuszami tej konwencji. Można więc spokojnie nie przyjąć mandatu, bo w sądzie wygramy.
~babcia2 10-12-2011 21:13
ale to jest przepis drogowy a nie techniczny. jak jazda z zapalonymi światłami
~świnoujście. 10-12-2011 21:31
Polskie dziady skrobią tyłek szkłem i ZAŁUJĄ NA BEZPIECZEŃSTWO ,ale na wódę to zawsze mają !!!! OPONY OBOWIĄZKOWE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
~ 10-12-2011 22:24
Kiedyś nie było opon zimowych-letnich. Zimy były chyba bardziej srogie niż teraz. A "wszyscy" jeździli na tych samych opona STOMIL . Nie było ABS ESP i takie tam .... Liczyła się technika jazdy , wyobraźnia i saperka. Teraz liczy się tylko markowa droga opona zimowa i auto z ABS z innymi systemami. Ale już kierowcom w takich autach brakuje doświadczenia i WYOBRAŹNI !!!!! Dlaczego nie można wyjechać z miejsca A dziesięć min wcześniej nawet na słabych oponach z świadomością o warunkach. Trochę wolniej można a bezpieczniej dojechać do punktu B !! Opony i inne systemy mają za zadanie WSPOMAGAĆ kierowcę !!! A nie zastępować myślenia na drodze !!!!!!!!
~ 10-12-2011 22:44
Kiedyś nie było opon zimowych-letnich. Zimy były chyba bardziej srogie niż teraz. A "wszyscy" jeździli na tych samych opona STOMIL . Nie było ABS ESP i takie tam .... Liczyła się technika jazdy , wyobraźnia i saperka. Teraz liczy się tylko markowa droga opona zimowa i auto z ABS z innymi systemami. Ale już kierowcom w takich autach brakuje doświadczenia i WYOBRAŹNI !!!!! Dlaczego nie można wyjechać z miejsca A dziesięć min wcześniej nawet na słabych oponach z świadomością o warunkach. Trochę wolniej można a bezpieczniej dojechać do punktu B !! Opony i inne systemy mają za zadanie WSPOMAGAĆ kierowcę !!! A nie zastępować myślenia na drodze !!!!!!!!
goscniedzielny 11-12-2011 0:17
Bardzo dobry wymóg stosowania zimówek, pomimo tego , że drogi mają lepiej utrzymane zimą ...niż te nasze, w Polsce. A czarna, sucha nawierzchnia, w środku zimy, nie jest tam zjawiskiem niespotykanym.
~do 22:44 11-12-2011 0:18
Kiedyś nie było też tylu zdziwionych. Opony, o których piszesz były kiepskie, samochody również nie rozwijały takich prędkości, nie miały takich przyspieszeń - po prostu toczyły się po drogach. Pod oponami wielosezonowymi z tamtych lat przy prędkości ok. 90 km/h, toczącymi się po mokrej nawierzchni powstawał tzw. "klin wodny", który pozbawiał pojazd przyczepności. Dzisiaj na oponach zarówno tych letnich jak i zimowych można rozwijać znacznie większe prędkości bez ryzyka wystąpienia tego niebezpieczeństwa, no ale o tym trzeba czytać i słuchać, a nie tkwić na poziomie wiedzy technicznej z lat '70-tych. Spotyka się później na drodze takich niedouczonych zimowych buraków jadących 30 km/h, bo ślisko.
~quartz 11-12-2011 10:20
Kiedys nie było zimówek ale i aut było znacznie mniej.A te co jeżdziły to w żółwim tempie.Teraz zagęszczenie jest większe auta szybsze i mocniejsze.
~taa 11-12-2011 11:58
Krzyżujące się warstwy kordu, guma zapewniająca szczelność, odpowiednio zaprojektowane ściany boczne, osnowa i drutówka – wszystkie te elementy mają wpływ na wyniki hamowania, ozon i światło słoneczne sprawiają, że guma traci elastyczność i staje się porowata. Efekt ten jest widoczny szczególnie w przypadku opon zamontowanych w sporadycznie używanych przyczepach kempingowych – w regularnie eksploatowanych autach symptomy starzenia są identyczne jednak mniej widoczne! Porowata guma osłabia konstrukcję opony oraz sprawia, że do elementów wykonanych ze stali dostaje się powodująca korozję wilgoć. Żeby sprawdzić, ile lat ma opona, wystarczy rozszyfrować kod umieszczony zwykle w owalnym polu na jej boku. Pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień roku, drugie dwie określają rocznik. c.d.
~taa cd. 11-12-2011 12:02
Jadąc na 6-8 letniej oponie miej śwadomość, że ciśnienie i nacisk na wybojach to może być ostatnie co ta opona zobaczy :) jesli już musicie jeździć na starych kapciach to chociąż bądźcie super czujni tak jakby w każdej chwili mogła pęknąć i nie macie kontroli nad pojazdem.. noga z gazu i czujność!
~Hyyy...? 11-12-2011 12:13
Naprawdę uważacie, że dopuszczalne prędkości (nie mówię o technicznie możliwych) tak potwornie się zmieniły? To proszę porównać art. 18 KD z 1983 r. http://www.kodeksdrogowy.com.pl/archiwum/1983_1.html#dzial1rozdzial4oddzial3 z aktualnym. Jedyną poważną zmianą są autostrady. A jeśli ktoś ma w d... kodeks drogowy, to pewnie ma ten sam stosunek do kodeksu karnego - "wszystko jest dozwolone, dopóki mnie nie złapią". Tiaaa... no comment.
~Noel 11-12-2011 12:27
Należy wprowadzić w przepisach o ruchu drogowym w Polsce wszelkie przepisy zwiększające bezpieczeństwo na drogach !!! W okresie zimowym (daty określone w przepisach) powinien być obowiązek jazdy samochodów na oponach zimowych !!! Jazda w okresie zimowym na oponach letnich powinna być karana mandatem i doliczeniem co najmniej 10 punktów karnych,zakazem dalszego kontynuowania jazdy, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego samochodu do czasu wymiany opon na zimowe oraz koniecznością odwiezienia takiego samochodu na lawecie (chociażby na najbliższy strzeżony parking policyjny) !!! Czy zdajecie sobie sprawę co się z wami (i z waszym samochodem) stanie, jeśli będzie za wami jechał w okresie zimowym samochód na letnich oponach ??? Co się stanie, jeśli będziecie zmuszeni do nagłego hamowania ?
~@ Noel 11-12-2011 12:53
Tak, szczególnie nakaz badania poziomu IQ i zdrowia psychicznego kierowcy - w każdym wieku. Wszelka agresja i inne odchyły psychiczne, w tym niezdolność do łączenia skutku z przyczyną - prawo jazdy ewentualnie na tor wyścigowy, a nie na drogę publiczną.
~ 11-12-2011 16:41
diagnaści sprawdzają wiek opony jak jest starsza 7lat to nieprzejdziesz przegdu tak jest w sobieszowie
~ 11-12-2011 22:16
Do 11-12-2011 00:18 | ~do 22:44 Nie pisz głupot że nie było w tamtych latach szybkich aut i nie miały takich przyspieszeń !!! Ferrari 308 GTB z 1975 roku nie miało przyspieszenia ?? BMW E114 z roku 1966 też było wolnym autem ?? To wtedy ludzie mili wyobraźnie i wiedzę o prowadzeniu aut z taką mocą i bez żadnych systemów. A ktoś kto pisze że powyżej 90km/h robi się klin wodny to ja go sie zapytam gdzie on jeździ z taką prędkościom ?? Po mieście ?? Jak tak to to ma miękko pod czaszką :-)
~x do 13;07 12-12-2011 9:42
kolego, jak kogos nie stac na zimowki niech odstawi auto na ten okres. lepiej miec klopoty i narazac innych i siebie jezdzac na letnich zima? pewnie jeszcze nie zauwazyles co potrafa zima letnie opony... lepiej nie ryzykuj jezeli jestes mlodym i nie doswiadczonym amatorem prowadzenia pojazdu.
~ 12-12-2011 23:24
Do 11-12-2011 12:27 | ~Noel A co zrobisz jadąc 60km/h i zobaczysz auto które skleca w lewo i stoi przed Tobą Ty oczywiście na zimowych gumkach i ABS ale amorki zerowe i pod gumami jest troszkę lodu :) Co zrobisz?? Wrypiesz się w tył auta które poleci na czołówkę lub zejdziesz do rowu. I taki będzie koniec!! Na lodzie trzymają tylko kolce !!!

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

PSZOK tylko bez zaległości

Frekwencja dopisała. Będzie skatepark?

JBO: Ogrodzenie boiska w Parku Norweskim

Przetarg na kolejną stację

To teren zapuszczony

Sonda

Powstała miejska plaża nad Bobrem, czy to dobre miejce, także na rodzinny, relaks?

Oddanych
głosów
531
Tak
47%
Nie
40%
Nie wiem
14%