MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Dlaczego lokale pustoszeją? Czynszem po łapach!

Wiadomości: JELENIA GÓRA
Wtorek, 19 kwietnia 2011, 7:07
Aktualizacja: Środa, 20 kwietnia 2011, 7:23
Autor: Petr
Fot. zyava
Handlowa pustka na trakcie śródmiejskim budzi sporo niepokoju wśród mieszkańców i turystów. Z prowadzenia działalności rezygnują nawet banki, a przy ul. 1 Maja i Konopnickiej na gospodarza czeka kilkanaście pustych lokali. Z czego to wynika?

Czy w Jeleniej Górze czynsze za lokale użytkowe dzierżawione (wynajmowane) od miasta w celu prowadzenia działalności gospodarczej są wysokie, czy niskie – jest kwestią dyskusyjną, a przy tym – jak się okazuje – budzącą dość spore kontrowersje w gronie samych dzierżawców.

Powiedzenie, że: „każdy kij ma dwa końce” w tym konkretnym przypadku sprawdza się doskonale, bowiem racja jest i po stronie tych, którzy narzekają na wysokość jeleniogórskich stawek czynszowych i tych, którzy powodów do narzekania – po części, szczęśliwym trafem, nie mają. Co więcej, w przypadku tym jawi się również „trzeci koniec” wspomnianego kija, a mianowicie – Urząd Miasta w Jeleniej Górze, którego argumentacja względem zarzutów, kierowanych ze strony dzierżawiących lokale, jakoby stawki te były za wysokie, też wydaje się słuszna.

Aby wyjaśnić wszystkie „za” i „przeciw” obowiązującym w chwili obecnej stawkom za czynsz w komunalnych lokalach użytkowych, należy zacząć od samej procedury oddawania w najem tychże. Jak to wygląda „od kuchni”? Nie inaczej, niż na zasadzie przetargu, w którym stawki wyjściowe są wprawdzie ustalone, jednakże zwykle zdecydowanie odstają od stawek, które zostają ostatecznie przyjęte właśnie na drodze przetargu. Odstają, a ściślej, są dużo mniejsze od tych, które ustala się na końcu swoistej „licytacji”. A licytują, co oczywiste, potencjalni najemcy, a co za tym idzie – to oni w konsekwencji odpowiadają za czynsz w danym lokalu, o czym zwykle się zapomina, tłumaczą przedstawiciele magistratu.

– Oddanie w najem lokali użytkowych, następuje po uprzednim przeprowadzeniu przetargu na miesięczną stawkę czynszu za 1mkw. powierzchni. Przetargi organizuje prezydent miasta. Wykaz lokali wytypowanych do przetargu podaje się do publicznej wiadomości w prasie, na tablicach ogłoszeń w urzędzie miasta i ZGL na co najmniej 7 dni przed przetargiem – mówi nam Beata Skowronek, specjalista w Wydziale Gospodarki Mieszkaniowej UM.

Prezydent może odstąpić od ww. zasady, pod warunkiem ustalenia stawki czynszu w wysokości średniej stawki wynikającej z przetargu na lokale w danej strefie miejskiej oraz dla danej funkcji, po uzyskaniu opinii właściwej komisji rady miejskiej. Co ważne, to właśnie rada ustala stawki wyjściowe czynszu za 1 mkw. lokali użytkowych, które „trafią pod młotek”. – Oddanie w najem komunalnych lokali użytkowych może również nastąpić na drodze przetargu ofertowego, każdorazowo ogłaszanego na stronie internetowej i tablicach UM, i ZGL – dodaje Beata Skowronek.

Osobną jest wszakże kwestią to, czy stawki wyjściowe za czynsz w lokalach użytkowych są w naszym mieście wysokie, czy niskie. W sensie ogólnym, ceny na polskim rynku nieruchomości zarówno mieszkalnych, jak i użytkowych uznaje się za wysokie, dlatego li tylko w tym sensie można powiedzieć ogólnie, że są wysokie także u nas (więcej informacje na temat tychże można znaleźć w Internecie na stronie bip.um-jeleniagora.dolnyslask.pl – przyp. red.). Należy jednak podkreślić, że są one niższe od tych, o czym wspomnieliśmy, które ostatecznie opłacają dzierżawcy.

Jeżeli w przetargu odnośnie danego lokalu, których w ostatnim czasie w Jeleniej Górze odbywa się dosyć sporo, uczestniczyli jedynie nieliczni zainteresowani tymże lokalem, zwycięzcy przetargów zwykle nie narzekają, gdyż koszty, które są zmuszeni ponosić, zasadniczo nie różnią się od wstępnie ustalonych. Gorzej z kolei, mają zwycięzcy przetargów gromkich i na dużą skalę, albowiem ci zwykle zapłacą znacznie więcej. Z czym, de facto – Wydział Gospodarki Mieszkaniowej UM czy ZGL istotnie mają niewiele wspólnego.

– Podczas przetargów, osoby zainteresowane danym lokalem użytkowym „licytują tenże” na zasadzie podbijania stawki wyjściowej czynszu. Jeżeli zainteresowanie jest duże – jak to było jeszcze kilka lat temu, gdy gospodarka trzymała się nieźle, czynsz będzie wywindowany. Jeśli małe, jak miało to miejsce w przypadku lokalu, w którym obecnie mieści się Warka (dawna Śnieżynka), czynsz będzie „znośny”. My, po prostu, mieliśmy szczęście w nieszczęściu. Trafiliśmy przetarg, który na tle innych przetargów okazał się dla nas korzystny – mówi Mariusz Krynicki, prowadzący Warkę przy placu Ratuszowym.

Wracając jednak do „narzekających” i tych, którym stawki za czynsz wydają się „do przyjęcia” winą za taki stan rzeczy należy obarczyć koniunkturę. Zresztą, w tym – i jedni, i drudzy zdają się być zgodni. – Stawki wychodzące z UM, pseudo-narzucone, to wynik kilku lat minionych, które dla przedsiębiorców były dobre. Wtedy, obrót był wszędzie, każdy jakoś zarabiał więc było go stać na wynajęcie lokalu za taką czy inną cenę. Dzisiaj, w dobie kryzysu, jesteśmy w innej sytuacji. Owszem, jesteśmy „w stanie” zapłacić czynsz, ale nie o to chodzi, by pracować na rachunki – tłumaczy Aleksander Niedzielski, menadżer TINI Cafe & Bar w centrum miasta.

– Aktualnie płacę czynsz w wysokości 1600 zł. Czy to jest dużo? Wszystko zależy od koniunktury. Z uwagi na fakt, że w chwili obecnej obroty w Jeleniej Górze spadły drastycznie we wszystkich dziedzinach gospodarki, tak, to jest to kwota bynajmniej nie bagatelna. Myślę, że w tej sytuacji „miasto” powinno renegocjować stawki czynszowe z przedsiębiorcami, brać pod uwagę ogólną sytuację na rynku – mówi Jacek Całusiński, kupiec wynajmujący lokal przy placu Niepodległości. – Dobrze by było zorganizować jakieś walne zgromadzenie, na którym i my, i urzędnicy miejscy moglibyśmy spokojnie, merytorycznie porozmawiać. Przezwyciężyć wspólnymi siłami trudną sytuację, w jakiej się znaleźliśmy. Jesteśmy po tej samej stronie – dodaje Leszek Szymański, prowadzący sklep papierniczy przy ul. Wolności.

Reasumując, koniunktura w Jeleniej Górze w ciągu ostatnich lat podupadła znacznie, a to – rzecz jasna, powoduje frustracje nie tylko wśród dzierżawców lokali użytkowych, lecz całej tutejszej społeczności. Wielu mieszkańców żyje za absolutne minimum, bezrobocie zdaje się wzrastać niemalże z dnia na dzień, a to wszystko sprawia, że popyt na towary oraz usługi świadczone przez dzierżawców lokali, spada w tempie arytmetycznym.

Czy ci, którzy wynajęli od miasta lokale za ceny koniunkturalne mają dziś prawo do narzekania, czy może raczej – wołania o pomoc do miasta? Oczywiście, że mają i miasto winne im pomóc, gdyż taki miasto ma obowiązek wobec swoich mieszkańców, którzy je utrzymują. Czy ci, którzy nie narzekają, mogą nie narzekać wcale? Mogą. Z pewnością spotkanie z dzierżawcami i branie pod uwagę renegocjacji stawek za czynsz, przynajmniej w niektórych dzielnicach miasta – tych „mniej” dochodowych, byłoby jakimś rozwiązaniem. Co będzie dalej, czas pokaże.

Bankom i salonom „nie”!
Pomysłem urzędu na „zablokowanie” mnożenia się banków i innych instytucji mających niewielki związek z handlem tradycyjnym, jest ukrócenie tzw. poddzierżawy, którą właściciele lokali użytkowych w centrum stosowali nagminnie. Samorządowi zależy, aby szczególnie na śródmiejskim trakcie, podstawą działalności gospodarczej była gastronomia oraz inne dziedziny powiązane ze sprzedażą towarów.

Ogłoszenia

Czytaj również

Już 50 lat razem

Udany Piknik Strzelecki

Wiadomo kto postawi szatnie – kontenery

Komentarze (94) Dodaj komentarz

~Gość 19-04-2011 7:26
Dobre pytanie ,tylko zadane o 10 lat za późno Tesca lidle biedronki i decyzje naszych władz doprowadziły do upadku wszystkich małych sklepów ,i żeby jeszcze było mało to stawia sie nam kolejne galerie które też będą świecić pustkami i nie pomoże tu nic Zawiła ani jego doradcy ,bo jelenia góra po prostu zamiera ,od maja wyjedzie jeszcze więcej młodzieży za pracą do naszych sąsiadów ,a tu zostaną tylko emeryci i bezrobotni i ci którzy mają prace za 1200 zeta w tych marketach ,a takie pensje nie wystarczą na godziwe utrzymanie w tym PO papranym kraju ,Zawiła tylko narazie myśli a efektów nie widać rządzi już 4 miesiące a nic konkretnego nie zauważyłem jeszcze w jego działaniu ,więc p.Zawiła nie czerwony sweterek już zresztą wyświechtany ,tylko konkretne myślenie o mieszkańcach bo inaczej to nawet pensji nie będzie mial kto panu płacić.
~wpksd 19-04-2011 7:32
Nie wiem, czy autor tego artykułu jest początkującym dziennikarzem, ale jakość jego zdań jest katastrofalna. Niektóre zdania trzeba czytać kilka razy, żeby zrozumieć ich sens.
~wrz 19-04-2011 7:42
niechlujstwo...........
~Rex 19-04-2011 7:50
Bo tutaj czyta się na wspak. I wszystko jasne w tej czerni pisania...
~zbyszko 19-04-2011 7:51
Obroty spadły, bo: na zakupy jeździmy do Wrocławia, Legnicy, Wałbrzycha, po sport do Karpacza i Szklarskiej, po rozrywkę tam gdzie po zakupy. Jelenia Góra jest wciąż opóźniona o .......10 lat w stosunku do innych miast regionu. Ale to opóźnienie nadrabia błyskawicznie. Będzie ładne uzdrowisko,będą teatry, będą galerie handlowe, to i mieszkańcy zostawią swoje pieniądze w Jeleniej.
~mniodek 19-04-2011 7:54
Co to za belkot, nic nie mozna zrozumiec, kto to pisze. Kije z 5 koncami, troche profesjonalizmu "dziennikarze"
~ 19-04-2011 7:54
Zawiła i jego świta wyżyją w tym mieście a reszta do roboty za 1200 zł bo trzeba hrabiego i jego dwór w ratuszu utrzymać
~kgb 19-04-2011 7:54
Przesądzony jest los wszystkich małych przedsiębiorstw .Polityka ekonomiczna Państwa oparta na strategii Balcerowicza który wykończył w latach 90-tych większość z nich , a rząd PO ją kontynuuje !!!Brak ochrony rodzimego rynku towarów i usług pogłębia systematycznie chaos gospodarczy i socjalny nie tylko naszego regionu ale całego kraju.Spekulanci giełdowi podbijają ceny przez co ''wyduszają'' ostatni wdowi grosz z naszych portfeli ...!MARAZM...!
~RuchomośćNie 19-04-2011 7:57
O nagle się ktoś obudził, a ile lokali jest poddzierżawianych i znajomi królika zarabiają kasę na tym procederze. A na licytacjach czynsz najmu jest windowany bo wykupują je później rentierzy i tyle w temacie.
~mieszkanka 19-04-2011 8:18
Kto chce przyjeżdżać do centrum na zakupy, gdy samo pozostawienie samochodu słono kosztuje. Firma obsługujaca parkomaty jest jak państwo w państwie. To zniechęca. Wolę jechać do Tesco, gdzie zaparkuję za darmo i nie będę przymierzać sukienki zestresowana czy zdążę na czas zjawić się przy samochodzie. Inna sprawa, że przejście się po bruku, a zwłaszcza z wózkiem lub na obcasach (a kto robi zakupy :-)) to nie lada wyzwanie w naszym mieście.
~ 19-04-2011 8:23
ceny sa kosmiczne, to nie Wroclaw ze zawsze sa klienci, Jelenia opustoszala, mlodzi pouciekali wiec nie ma sie co dziwic ze handel upada sam poszukuje lokalu w jeleniej i patrzac na ceny jakie winduja wlasciciele to szok. ten sam lokal w roznych miejscach ma inne ceny .... jesli posiada ktos z Was lokal w centrum w rozsadnych pieniadzach prosze o kontakt jacektrango@o2.pl - prosilbym o powazne oferty
~ok 19-04-2011 8:23
O tak dalej,a zmienimy nazwę na "Jelenia Dziura".
~ość portalu 19-04-2011 8:32
Nie dałoby się tej grafomańskiej pisaniny jakoś streścić ?
~ 19-04-2011 8:53
http://szechteriada.org/wp/?p=66 Jado Bydgoszczy POJade a nie do JG. za parkowanie płacił nie będe!!
~Nemo 19-04-2011 8:54
Witam! Zgodzę się ze zdaniem, które napisał/a ~mieszkanka: W Jeleniej Górze cena za parkowanie w strefie płatnego parkowania jest ZA WYSOKA! Wiem, że władze (tudzież firma obsługująca parkometry) chwali się, że inwestycja przyniosła tyle i tyle zysku (nawet niemałego), ale zasugeruję jej (żartem), że podniesienie jeszcze o 100% ceny przyniesie jeszcze większy zysk ... ale to jest sztuczne i szybko się skończy. :-( A nie lepiej uznać żydowskie twierdzenie, że "mały zysk, to dobry zysk". Drugim problemem wyludnienia centrum jest brak chociażby jednej centrotwórczej instytucji - moim zdaniem idealnym byłoby kino z prawdziwego zdarzenia (i ta galeria, która wybuduje mały multipleks "wygra" klientów). Trzecim: zamiana i niewłaściwe proporcje usług na głównym deptaku miasta: banki zamykają drzwi po 18 i centrum się wyludnia. I tu jest jeszcze problem z ciągle jeżdżącymi samochodami (pod różnym pozorem i z różnymi uprawnieniami) - naprawdę to
~:) 19-04-2011 9:00
Jak rzadza tak maja i niczyja to wina.Niedlugo w centrum beda same pustostany,jak juz nawet banki rezygnuja to fajnie jest,pewnie ludzie duzo zarabiaja u nas i dlatego banki padaja:D Oby tak dalej niech centrum bedzie upadle i puste hahahahahhahhahahah
~oleg 19-04-2011 9:10
do 08;32 w skrocie "kupa gowna" ,mnie wykonczyl czynsz i ZUS-y i tyle w temacie pozdrawiam
~Podatnik 19-04-2011 9:25
Co to za bzdety wypisujecie - czyzby ludzie nie znali powodow , ze miasto w czasem musi wymrzec - przeciez takie analizy juz 1999 roku Jeleniogorakie stowarzyszenie Kupcow najemcow lokali przedstawialo wladzuni - powodem bylo oddanie rynku zbytu marketom i przeniesienie ruchu handlowego na zabobrze , przy czym rodzimym kupcom nakladano wysokie czynsze za lokale a markety byly zwolnione z comiesiecznych oplat za metry kwadratowe.Ponadto w tamtym czasie p.zawila powołał kosztowne straze miejskie do nekania i niszczenia drobnego handlu w miescie po przez napuszczanie strazy miejskiej na sklapikarzy i nakladanie mandatow dostawcom towarow i kolegiow,blokowanie dzialalności .To jest kwint esencja niemrawego rzadzenia miastem a dzisiaj sa tego skutki.- to jest krotkie streszczenie przyczyn wymerania centrum i tak bedzie w najblizszej przyszlosci.-analizy tych faktow sa jeszcze w dokumentach JSK., ktore zamiarzalo zapobiegac takiej przyszlosci - ale nigdy nie bylo dobrej woli do wspol
~Bez sensu 19-04-2011 9:30
nie rozumiem, gdzie indziej też są Lidle, Tesco, Kaufalndy, Biedronki, Żabki i inne Żówie, i jakoś nikt nie narzeka. W centrum zamiast gaci, butów, czy lichwy powinno się oferować chleba i igrzysk, czyli dobre żarcie i lokalne browary (czego na 1 Maja brak) o kinie nie wspomne. Z tego wszystkiego to jest jak na razie tylko cyrk.
~socjalista 19-04-2011 9:35
Kij ma dwa końce ,,a proca ma trzy.Tak ,tak prawica zaczyna wam wychodzić bokiem?Jeszcze 5 latek ,JG.będzie wyglądać jak niemieckie miasta w byłej NRD,zajmujcie się krzyżami ,wawelami,licheniami .Czekajcie na cud ,może z nieba coś kapnie,manny napewno nie będzie.
~kgb 19-04-2011 9:41
Przesądzony jest los wszystkich małych przedsiębiorstw .Polityka ekonomiczna Państwa oparta na strategii Balcerowicza który wykończył w latach 90-tych większość z nich , a rząd PO ją kontynuuje !!!Brak ochrony rodzimego rynku towarów i usług pogłębia systematycznie chaos gospodarczy i socjalny nie tylko naszego regionu ale całego kraju.Spekulanci giełdowi podbijają ceny przez co ''wyduszają'' ostatni wdowi grosz z naszych portfeli ...!MARAZM...!
~krytykant 19-04-2011 10:08
Tekst czyta się tak, jakby autorowi pomieszała się kolejność kolejnych akapitów
Piipi Jelonkowa 19-04-2011 10:21
..do - [~Socjalista ] .. *podejrzewam,że nastąpi CUD ! .. gdy wiadro z wodą boberkową trafi .. na Twój łeb ! .. i może wtedy zrozumiesz,co ..tutaj brzydko pachnie !
~monsun 19-04-2011 10:29
Szkoda tych ludzi ,ktorzy wykupili od miasta za grube pieniadze te zapyziale od wojny nieremontowane przez ZGM-y lokale -miasto otrzymalo poteżna kase ze sprzedazy tych lokali - nowi wlasciciele zainwestowali duze pieniadze w remonty tych lokali ,doprowadzili do takiego wygladu miasto jak dzisiaj widac . jednakze glupia polityka wladcow miasta doprowadzila do opustoszenia odnowionego centrum miasta.W patowej sytuacji pozostawiajac wlascicieli lokali. Zakolkowano wszelkie dojazdy do tych placowek ,a przeciez to sa miejsca w ktorych ma byc dzialalnośc handlowo-produkcyjna , dlatego w/g wladzy najlepiej niech to beda banki, buira consuldingowe bo tam sie nie dowozi towaru. a po zarcie i na zkupy lichych towarow to pod markeciska - tam sa parkingi straz nie pedzi kierowcow. W miescie niech robia kupki pieski , i rycza menele.
wrocławski_student 19-04-2011 10:39
będzie praca będą zarobki to i ludzię będą nabywać towary i usługi - ale nie praca na taśme za marne grosze tylko praca w różnych branżach - zamiast podawać przykład oklepanego Wrocławia gdzie również są puste galerie lub tylko pełne zwiedzających podam inny przykład: Kalisz - w mieście jest dużo zakładów z różnych branż a głównie spożywczej, szkoły średnie i lokalny odpowiednik naszego KK nastawione są na edukację w zakresie potrzeb tychże zakładów również oferując praktyki staże w tych zakłądach - słowem miasto wie jak zatrzymać młodych i jak zachęcić inwestorów - czego brakuje w JG - sam jestem zmuszony opuścić JG bo dla "ludzi z moim wykształceniem" tutaj pracy nie ma
~Randka 19-04-2011 10:44
Wiadomo bylo , ze te sklepy podna , bo walono i tłuczono ich wlascicieli ze wszystkich stron - a to koncesje ,mandaty, oplaty za szyldy, podatki od nieruchomości na rzecz miasta , remonty we wlasnym zakresie choc czynsze podnoszono bezmyslnie a koszty pracy rosly jednoczesnie rynek handlowy oddano obcej sieci zwolnionej z tych haraczy. Nie dajac mozliwosci wybudowania jeleniogorskim przedsiebiorcom kupcom wlasnego marketu na Zabobrzu.Wybito handel rodzimy do cna. Teraz kto to piwo wypije czy Zawila z Lewandowskim bylym vi-ckiem miasta ?
~ 19-04-2011 10:49
Niech sobie ZAWIŁA sam handluje w takich drogich lokalach.
~xxx 19-04-2011 10:52
opłaty za mieszkania kwaterunkowe też piekielnie drogie, a podwyżki co 2 miesiące. Rzygać się chce w tej martwej Jeleniej dziurze !
~przyczyna 19-04-2011 10:55
5 powodów "padaczki" biznesu na "majówce" 1.Hipermarkety 2.Ceny usług i towarów 3.Zakupy w sieci 4.Bezrobocie 5.Spadek liczby mieszkańców
~... 19-04-2011 11:05
WIĘCEJ GALERII !!!!! JA CHCE JESZCZE Z JEDNĄ BO MI ZA MAŁO NA NIEDZIELNY SPACER !!!!
~halo 19-04-2011 11:06
Jelenia Góra popadnie w syndrom Dobromierza ! Rozumita o co chodzi ?? Będzie obwodnica, turyści ominą miasto starannie (atrakcji zero, zabytki marne itp..) śmigną do Karpacza i Szklarskiej - Po drodze do Czech , ha,ha,ha !! Dobromierz - autobus stawał, jadło się obiadek, miasteczko rozwijało się dzięki podróżnym . A dziś - PSY D*PAMI szczekaja, nawet większosc nie wie gdzie to jest. Staraj się Jelenia Góro bo popadniesz w niebyt historii i turystyki.
~socjalista 19-04-2011 11:06
Pipciu Ty nie podglądaj przez dziurkę od klucza bo stracisz wzrok,wszyscy wszystkich "podejrzewają"tylko nie ma komu pracować.A może ORMO w Tobie jeszcze siedzi.
~ty 19-04-2011 11:20
W Centrum nie ma sensu otwierać sklepu, większość sklepów też powinna się wynieść z Centrum. Taki np. ABC Elektroniki ... wolałbym aby był gdzieś za miastem w wygodnym miejscu, szlag mnie trafia gdy mam podjechać do ABC, tam za cholerę nie ma gdzie stanąć samochodem, a kto w dzisiejszych czasach w tak rozległym mieście jak JG chodzi na piechotę? Muszę skutera odpalić ... jest dużo wygodniejszy latem :-)
~LOL 19-04-2011 11:24
A je*** ich wszystkich zlo****** je******.
~:) 19-04-2011 12:00
a ja mam jelenia gdzies gleboko :) choc jestem mieszkanka jeleniej , wyjechalam do niemiec i tu zyje mi sie lepiej mam godziwa prace i dobra place :) wiec po co wracac ? od maja moja cala rodzina tu przyjedzie i bedzie super , a w jeleniej niech dalej stawiaja galerie do ktorych nikt nie chodzi bo ludzie pieniedzy nie maja . pozdrowienia z Hamburga :)
~Oooo! 19-04-2011 12:18
Ostatni akapit artykułu bardzo mi się podoba :D Wreszcie coś konkretnego. A jak zwabić turystów do centrum JG? Obniżyć stawki (skoro jest niż to niech niż będzie już wszędzie). Dawać mandaty za psie kupy, odrestaurować kamienice, przegonić cyganów zmuszających swoje dzieci do żebractwa i częściej sprzątać deptak. Jak będzie ładnie, czysto i bezpiecznie to i chętni się znajdą...
~Prosba 19-04-2011 12:28
Jesli pracujecie za granica to nie wydawajcie tu pieniedzy!!! zobaczymy, jaki bedzie cud gospodarczy! przeciez 50% Polakow zytje z minimalnej pensji! to jest SKANDAL!
nowalijka 19-04-2011 12:28
Zgadzam się z komentarzami dotyczącymi firmy Projekt Parking Sp z o. o. - ci od parkometrów. Ja dostałam mandat ponieważ nie zdążyłam dojść do parkometru. Samochód zaparkowałam na ul. Chrobrego obok Flory a parkometr jest na Pl. Wyszyńskiego (tablica pod znakiem P wyraźnie informuje o tym, żeby tam kupić bilet). Tylko zniknęłam za rogiem w poszukiwaniu bilet-maszynki a w tym czasie dostałam mandat - nie pomogły wyjaśnienia w biurze. Pani stwierdziła, że za długo szłam (4 minuty, taka była różnica od godziny na mandacie a godziny na moim bilecie, wliczyć tu trzeba dojście do parkometru ok. 80-100m oraz rozmienienie pieniędzy w budce z hot-dogami). I tak musiałam zapłacić 35 zł.
~bylystudent 19-04-2011 12:31
Miasto wyludnieje zupełnie w przeciągu następnych dwóch lat , nie da się żyć za 1000zł, za tyle to mogą robić emeryci żeby dorobić , tylko taka praca jest , o ile w ogóle się prace znajdzie. Część idzie do pracy żeby zaciążyć (kobiety), lub nakraść. To miasto wyczerpało już możliwości , problemem nie jest administracja a ludzie, konkretnie chciwi pracodawcy budujący domy pod miastem i płacący grosze.Problemy jelenie góry są takie same jak reszty polski , nie widzę sensu obwiniać administracje.
~podatnik 19-04-2011 12:56
Ja również zostałam "potraktowana" przez firmę od parkomatów. Opłaciłam bilet przez komórkę, tyle że korzystając z ustawień miałam wpisany nr rejestracyjny samochodu, którym zwykle jeżdżę. Tego dnia był w naprawie, wiec parkowałam innym. Oczywiście mandat. OK. Trzeba wyjasnić sprawe i tyle. Ale grubo się myliłam: panie sprawdziły, że faktycznie było opłacone, i co z tego, że mam ze sobą nawet dwa dowody rejestracyjne - należy się 35 zł, i mogę ewentualnie "podziekować" miastu, że podpisłao taką umowę z firmą od parkingów. Od tamtej pory unikam miasta i tyle. Tylko kto na tym traci? Przy okazji: dziękuję miastu za "okupanta". W swoim mieście czuję się obco.
~bylystudent 19-04-2011 13:03
Miasto wyludnieje zupełnie w przeciągu następnych dwóch lat , nie da się żyć za 1000zł, za tyle to mogą robić emeryci żeby dorobić , tylko taka praca jest , o ile w ogóle się prace znajdzie. Część idzie do pracy żeby zaciążyć (kobiety), lub nakraść. To miasto wyczerpało już możliwości , problemem nie jest administracja a ludzie, konkretnie chciwi pracodawcy budujący domy pod miastem i płacący grosze.Problemy jelenie góry są takie same jak reszty polski , nie widzę sensu obwiniać administracje.
~ 19-04-2011 13:14
Skoro najemcy wywindowali tak wysokie czynsze na przetargach to niech teraz zrezygnują z najmu i niech lokal idzie na przetarg. Dlaczego mają być zniżane czynsze ? Jak ktoś jest tak głupi że licytuje bez opamiętania tylko żeby drugi nie wynajął to jego problem, obniżanie teraz czynszów będzie niezgodne z prawem,i niesprawiedliwe w stosunku do tych którzy w przetargu się wycofali bo mieli więcej rozumu żeby skalkulować co jest realne żeby prosperować!!!
~ 19-04-2011 13:16
jelenia to zaświatek ,nawet dragi ostatnio przestały iść
~Gik 19-04-2011 13:24
"Jaki Pan taki kram" - to chyba, wszystko wyjaśnia, a jak mało, to proszę się zastanowić, jakie siły polityczne, rządzą w Naszym mieście? PO i drużyna !! Sytuacja Jeleniej Góry jest odzwierciedzeniem, sytuacji, w całym kraju, z tym tylko, że tutaj, jest przynajmniej, o 40 % gorzej !! Nieudolność, brak kompetencji urzędów i urzędników, od góry do dołu, jest szokujący !! Żadnej, konkretnej wizji rozwoju regionu, poprostu nie ma !! A nawet, jak jest jakaś, to tylko na papierze, który pewnie, już dawno przykrył kurz. Marazm, tumiwisizm, partctwo na każdym kroku, nieudolność w pozyskiwaniu środków finansowych i zasada: "Jestem tępy jak but, ale kocha mnie Lud". POT usk, jego PIAR i koledzy, trzymają się dobrze, a co "kwitnie" w całym kraju, a zwłaszcza w Jeleniej Górze, to widać gołym okiem. Pustka, beznadzieja, szarość. Przypomina mi to, byłą epokę z czasów PZPRrowsko - sowieckich !! A tak na marginesie: zwolennicy PO, no to jak Wam się
~DjKosa 19-04-2011 13:35
Fakt Jelenia to już dno dna! Polska kraj fajny bo u siebie, ale perspekty zero!!! powtarzam zero! wstyd i hanba, jak zapusciliscie to miasteczko, stalo sie dziurą!!! kotlina i stolica bezrobocia!!! wstyd i HANBA!!!!!!!!!!!!!
~nos 19-04-2011 13:46
teraz wyludnili centrum , a potem jak zrobia przetargi na lokale mieszkalne to zaludnia miejsca pod mostami, bedzie jeszcze tak ze niemcy zasiedla opustoszale miasto, bo chyba o to chodzilo walensie by przyszli z zachodu robic interesy, wiec nasi decydenci szykuja im miejsca , tak krok po kroku wypierajac handel i inna dzialalnosc gospodarcza, a nimiaszki buduja i rozbudowuja zaklady wyprowadzaja forse z kraju, sa mile przyjmowani w ratyszku tylko co potem bedzie gdy ci z zachodu siegna po ich stoleczki
~Ciepliczanin 19-04-2011 14:21
Ja również unikam centrum - jeśli nie muszę to tam nie jadę - nie będę się stresował parkomatami. To niesamowite - po własnym \"doświadczeniu\" z tym systemem i przeczytanych opiniach innych, stało się to podstawą sprawą gdy planuję wyjazd do miasta - jak zaparkować i nie zostać oszukanym ! (nie unikając przecież płacenia).
~bioer 19-04-2011 14:45
tu o nie parkomaty boj trzeba toczyc , tu o nasza godnosc idzie, o nasza przyszlosc- tylko ze ja juz jej tu nie widze, za to widze nedze brud i upadek spoleczenstwa, bo skoro i policja juz nie budzi mojego zaufania, zatrudniajac zlodziei, a jeden to nawet byly dzieilnicowy , jak slyszalam to ja dziekuje dzis wpuszcze dzielnicowego a jutro ktos mnie okradnie ii nie zostanie wykryty bo policja nie przyklada sie, to to jest upadek moralnosci i praworzadnosci tego brudnego i umierajacego miasta
~ja 19-04-2011 14:54
tak z innej beczki - proponuję sondę - czy angela jest dobra pseudodziennikarka?
~SLDmiłośnik 19-04-2011 14:56
Pozdowienia dla ekipy Kusiaka, miał chłop wizję miasta
Piipi Jelonkowa 19-04-2011 15:04
..do - [~Socjalista] .. lubisz poinfORMOwac ? .. chyba z doświadczenia ! ..no,cóż mniejsza ilość zębów,większa swobodę .. Twojego języka !
~witz 19-04-2011 15:07
Należy podziękować władzom miasta i a może przedewszystkim "naszym" parlamentarzystom (wypadało by wymienić kilka nazwisk), którzy "bardzo dużo" zrobili dla rozwoju miasta i regionu. Mieszkańcom kotliny również należą się podziękowania za "rozumne" wybieranie "naszych" przedstawicieli, nie miało być żadnych nazwisk ale wymienię dla przykładu mieszkańca nadmorskiej krainy pana Bondę, bliższych juz nie wymienię. Pozdrowienia dla jeleniogórzan i mieszkańców kotliny.
~ 19-04-2011 15:17
LISIA BUDA CZYNSZ MA NAJWYŻSZY. KIEDYŚ TAM BYŁY CZASY JAK ZEGARKI SPRZEDAWAŁ. TO SIĘ PIŁO PALIŁO.
~xxx 19-04-2011 15:25
tak tak lokale w jeleniej pustoszeja a zwłaszcza w ścisłym centrum bo to miejsce na BANKI prawda?
~Kupiec 19-04-2011 15:44
Dzięki Panie Redaktorze, że choć Pan trochę naświetlił sprawę. Byle tylko przyniosło to jakieś efekty, choćby wspomniana rozmowę. Pozdrawiam
~pixi 19-04-2011 15:59
tak to prawda. nie jest dobrze. piętnastolatki nawet dostają depresj,kiedy widzą, że w tym mieście nie ma perspektyw. KAPITALIZM = maksymalizacja zysku. po trupach. ludzie tracą nadzieję. bezdomnych coraz więcej. jeśli chcesz coś zmienić to tylko się zmęczysz.
~K_asia 19-04-2011 16:10
Ja już wcale nie robię zakupów w starym centrum. Z parkingu wielopoziomowego jest za daleko, a system parkomatów kretyński. Mam się stresować, że nie zdążę i zapłacę karę? To już wolę od razu pojechać np. do Tesco. Albo zrobić zakupy we Wrocławiu. Rada dla władz miasta: jeszcze rozszerzcie strefę płatnego parkowania, pustostanów na pewno przybędzie. Macie w tym jakiś interes???
~ 19-04-2011 16:14
Skoro najemcy wywindowali tak wysokie czynsze na przetargach to niech teraz zrezygnują z najmu i niech lokal idzie na przetarg. Dlaczego mają być zniżane czynsze ? Jak ktoś jest tak głupi że licytuje bez opamiętania tylko żeby drugi nie wynajął to jego problem, obniżanie teraz czynszów będzie niezgodne z prawem,i niesprawiedliwe w stosunku do tych którzy w przetargu się wycofali bo mieli więcej rozumu żeby skalkulować co jest realne żeby prosperować!!!
~exxon 19-04-2011 16:31
ja do centrum nie jeżdze wogule,zakupy robie tam gdzie moge zaparkować za darmo,ubrania kupuje na ryneczkach lub w marketach,opłaty robie w internecie i wielu tak robi żeby z tych marnych pensji zaoszczędzić choć na lekarza jak przyjdzie czas.
~ale syf 19-04-2011 17:25
przewie bedzie w maju :D Niemcy sie otwieraja na polska , tania sile robocza !!!! sklepy padna bo kto bedzie tu kupowac, jak wszyscy wyjada???pytam sie hehee pytam ??????
~Sir Galahad 19-04-2011 17:37
Nemo masz rację!
~g.niedzielny 19-04-2011 17:43
jeśli kupców nie stać na opłaty, niech oddają lokale do miasta, by miasto ponownie przeprowadziło przetargi ofertowe na te lokale. Rozwiązanie tak proste, że aż nieprawdopodobne?!
~Sir Galahad 19-04-2011 17:43
Ta nienawiść do marketów i galerii i kult lobby kupieckiego są śmieszne. Problemem jest to że te wszystkie galeriowe inwestycje w handel są spóźnione. A jeleniogórska drożyzna była faktem empirycznie opisanym. Drożyzna jest dalej, ale nieco mniejsza w stosunku do reszty kraju tylko dzięki sieciówkom. A czynsze na 1maja/ trakcie miejskim to tragedia. Są kuriozalnie wysokie. Żadne zaklęcia typu "rynek to wycenia" tego nie zmienią. No i brakuje dobrego kina wielosalowego.
~Sir Galahad 19-04-2011 17:52
Teraz nie ma dobrej koniunktury. Ale lobby kupieckie przez całe lata 90te ugrywało tu swoje małe geszefty w Radzie blokując co się da, kompletnie nie licząc się z interesem innych mieszkańców, z perspektywą rozwojową miasta. Zawsze można dążyć do tego, żeby relacja była win - win, ale oni widzieli tylko swój krótkoterminowy zysk, swój mały egoizm. Mieszkańcy mieli słabą ofertę, zaniedbaną tkankę miejską jednym wielkim "bangladeszem" oraz DROŻYZNĘ (a potem slumsy na Florze w świetnej lokalizacji). To samo spekulanci co czekali na banki jak na zbawienie na Majówce. To teraz mają. Jelenia Góra ma ciągle małą powierzchnię handlowo-usługową w przeliczeniu na mieszkańca. Teoretycznie nowe powierzchnie pod wynajem powinny obniżyć czynsze zwiększyć konkurencyjność. Dać trochę tlenu w usługach i handlu. Ale gdzie tam. Cinkciarska mentalność strzyżenia owiec, "a co mi tam to jeść nie woła, nie krzyknę mniej".
~fajans 19-04-2011 18:02
nie chcielista sierpa i mlota to ch..a mota.
~ja 19-04-2011 18:30
miasto robi sie nudne brudne i z nowymi pustymi galeriami zdycha umiera ludzie uciekaja nara ja tez sie zawijam nie dlugo
~Gucci 19-04-2011 18:47
Ja też mam już dość Jeleniej Góry i pracy za 1200 zł. Wyjechałem do Niemiec i dobrze mi tutaj. Zostaną starzy tylko w Jeleniej i Ci którzy pracują w państwowych instytucjach gdzie jako tako płacą. Poza tym wszystko upada. Pozdrawiam wszystkich emigrantów :))
~okoloko 19-04-2011 19:25
...skutki polityki poprzednikow P.Zawily dało sie oczywiscie duzo wczesniej przewidziec (Czernow,Kusiak) ktorzy bez zadnych konsekwencji podejmowali zle decyzje.Tlumaczenia im ze to myslenie jest bardzo krotkowzroczne nie bylo wogole brane pod uwage...mamy efekty.Spore doswiadczenie mieszkania i pracy za granica (od dwoch mieszkam ponownie w jeleniej) nie napawa mnie optymizmem.Urzedy,policja, to jest jedno wielkie nie porozumienie.Zaczynam sie zastanawiac czy Jelenia Góra ma przyszlosc dla jej mieszkancow...
~mały autobus 19-04-2011 19:26
no a jak tu żyć za 3,70 w firmie na k płacą a strzelbe se kupił za czyje?
~POPEK 19-04-2011 19:27
dzisiaj nie ma zasady, jakie m asz wyksztalcenie, co potreafisz, bilet w 1 strone i baj baj Polandio ;( bo za 1000 nie da sie zyc! :P
~okoloko 19-04-2011 19:46
...skutki polityki poprzednikow P.Zawily dało sie oczywiscie duzo wczesniej przewidziec (Czernow,Kusiak) ktorzy bez zadnych konsekwencji podejmowali zle decyzje.Tlumaczenia im ze to myslenie jest bardzo krotkowzroczne nie bylo wogole brane pod uwage...mamy efekty.Spore doswiadczenie mieszkania i pracy za granica (od dwoch mieszkam ponownie w jeleniej) nie napawa mnie optymizmem.Urzedy,policja, to jest jedno wielkie nie porozumienie.Zaczynam sie zastanawiac czy Jelenia Góra ma przyszlosc dla jej mieszkancow...
~POPEK 19-04-2011 19:53
a ja sie pytam, kiedy tu bedzie normalnie???
~Inrzynier 19-04-2011 20:47
blablablsa jak sie wezniecie za robote to bedzecie miec Pieniadze i nie tylko na Parkowanie.
~napakowany 19-04-2011 20:54
ja już jestem spakowany ,. PO świętach żegnaj Jelonko !!! miasto marketów i banków ... za co tutaj ludzie mają kupować w tych sklepach jak większość zarabia po 1200 zł to tylko na opłaty wystarcza a na cukier już brakuje
~ 19-04-2011 21:08
ad.piip jelonkowy. Nigdysiejsze - społeczne - ORMO zastąpiła etatowa Straż Miejska. Przewiduję, że socjalista utraci zdolność swobodnego korzystania z języka, gdyż w 2015 r. będzie mógl skorzystać z wizyty u stomatologa w ramach NFOZ. Chyba, że wcześniej jakiś "Judym" uruchomi produkcję protez i będzie je gratis rozprowadzał w jednym z lokali przy 1-Maja. DOLNOŚLĄZAK
~czytelnik666 19-04-2011 21:15
chciałem się dołaczyc do tych osób których czytanie tego tekstu tak jakby lekko zadziwiło???a najbardziej ten akapit o tym dlaczego czynsze sa tak duże na koniec licytacji.chyba też zaczne pisywać do jelonki bo widze że każdy może a autor tego artykulu jeszcze dlugo nie powinien bez urazy pozdrawiam ps.a może to człowiek od prezydenta Zawiły tak jak jego tekst
~ 19-04-2011 21:29
Przestańcie narzekać, ale zacznijcie zmieniać rzeczywistość wokół. TAK - MOŻEMY !!! Nie porównujcie Polski do Irl lub Wlk B. Te kraje od setek lat się bogacą, a my od 20 jesteśmy wolni. Zamiast kupować codziennie zagraniczne produkty, - kupujcie polskie- dajecie wówczas prace Polakom. Codzienne zakupy w Lidlu - gdzie 90 % art jest niemieckiej prod??? A nie lepiej w Biedr- gdzie 90 % jest polskich??? Zaraz zaczniecie krzyczeć, że Biedr jest portugalska - fakt, ale sprzedając polskie prod dają pracę i zarobek Polakom. Jeżeli zwiększy się sprzedaż w polskich firmach, te będą miały pieniądze na inwestycje, np nowe zakłady - zwiększą produkcję a tym samym zatrudnienie (czyli spadnie bezrobocie). I tak to się kręci. I nie marudźcie, że zachodnie produkty sa lepszej jakości, bo to już dawno się zmieniło.
Piipi Jelonkowa 19-04-2011 21:30
~OCH ! ..Dolnoślązaku ! ..drrrr ,..drrr ..drrr ..*to JA wirtualny BUDZIK ! ~OJEJ ! ..chyba jesteś Niedzwiedziem,który przebudzony zapomniał o 1989,bo wtedy zostało rozwiązane wspomniane ORMO ! .. Straż Miejska jest FAJNA !
~Obiektywna 19-04-2011 21:49
Wielka szkoda,że znikneły niektore piekne specjalistyczne sklepy z miłą fachowa obsługa ktora doradzila ,wytłumaczyla - klient w sklepie czuł sie doceniany - mam na mysli chociazby specjalistyczny sklep na ul.Długiej ze szklem ,porcelana i pieknymi serwisami obiadowymi z różnych firm i od rożnych producentów. Az miło powspominac - bo dzisiaj w marketach jest chińszczyzna i badziewie na wage nie mowiąc o czymś wyszukanym i wybornym , a o obsłudze i doradztwie w marketach nie ma mowy . Wiele takich przydatnych sklepow znikneło z horyzontu miasta wielka szkoda..
~Teodor! 19-04-2011 22:22
Więcej biedronek i tesko, carfurów i będzie pięknie w naszym mieście:)
~LOLO 19-04-2011 23:42
Interesy to tylko do Czech ,a nie w chorej Polsce.Na złodziei nikt robił nie będzie.Ludzie od maja będzie jeszcze więcej pustostanów .......
~kent 20-04-2011 0:46
wiekszosc pustych lokali to lokale prywaciarzy,ktorym sie w glowach poprzewracalo. za starych, rownie dobrych dla nich czasow, pokradzionymi pieniedzmi pokupowali lokale i teraz nie pracuja cale rodziny. nowobogaccy. dla mnie to miasto to mekka bylych ubekow i sbekow. zabrac im emeryturki, zabrac lokale, porobic nowe przetargi, i w ciagu roku zycie wraca.. a sprawa parkingow to skandal w bialy dzien.. pozdrawiam
rymcycymcy 20-04-2011 0:49
Takie puste wystawy są smutne ...w Amsterdamie pewnie by wiedzieli jak można je fajnie wykorzystać ! ;)) ...tam czynsz nie jest problemem ;)
~miszka 20-04-2011 9:49
Jeszcze rok,dwa i bedziemy mieli SILENT HILL
~ 20-04-2011 11:11
Ja już nie jeżdżę do centrum, bo nie chcę płacić za parkowanie i zawsze trudno mi przewidzieć czy zdążę..-wolę pojechać do marketów, a ubrania kupuję przy okazji we Wrocławiu lub w pasażach przy marketach.Więc miasto zarabia pozornie na parkingach a traci na sklepach, bo bankrutują.Jak jestem na zakupach to nie lubię być ograniczana czasem , a patrzeć na zegarek czy zdążę , albo z góry płacić 5-10 zł to bez sensu..
~x 20-04-2011 21:14
gdzie wzmianka o quadach i motorach ??
~ 20-04-2011 21:23
Wysokie czynsze, bo prywatni właściciele kamienic takich żądają, tylko banki stać na takie czynsze, jakich żądają prywatni właściciele kamienic przy ulicy 1 Maja... Przecież tam wszystkie domy prywatne, a nie miasta. Nie do miasta pretensje, ale do właścicieli tych lokali.
~ 21-04-2011 14:35
ad. Etatowy troll redakcyjny z 21:30. Nieistotna jest data. Istotne, że tzw. twór społeczny zastąpiono etatową kadrą, wydając znaczną magistracka kasę. Dobry sen - to same zalety dla zgreda w moim wieku. DOLNOŚLĄZAK
~666 24-04-2011 19:31
do ~~ty. wiesz gdzie teraz jest ABC elektroniki? gdzie nie mozna zaparkowac jak maja swoj wlasny parking.chyba ze jezdzisz dalej na matejki ale to juz nie ABC!!!!!!
~kilof 26-04-2011 10:10
A czy ktokolwiek wspomniał o nagminnych podwyżkach?????? NIE! Bo po co! Vat w górę, popyt w dół i tak wykańcza się to miasto. W sklepach tylko drogie towary, na które mieszkańca Jeleniej Góry nie stać. Flora kwitnie, bo tani bubel ma w jeleniogórzanach świetnych odbiorców. W sklepach pasażu Tesco, na półkach wisi towar, który wrócił z reklamacji wrocławskich, poplamiony, podarty, uszkodzony lub najmniej chodliwe rozmiary. Wszyscy uważają nas za dziady. Pan prezydent uważa ,że praca w galerii handlowej to szczyt marzeń! 600zł za 10h pracy dziennie? Zawiła stuknij si,ę w łeb i przejdź po sklepach pytając kto i za ile w nim pracuje! Studenci za których nie trzeba płacić ZUSu, w dodatku za 600-700zł. Osoby wykształcone z aspiracjami i planami na życie w tym mieście nie maja czego szukac. Na ulicach w centrum straszy żulernia, w sklepach kurz, w kawiarniach więcej kelnerek niż klientów. A władza rozpija się po bankiecikach... To nie SEJM Pani
~góral z gór. 9-05-2011 19:29
Relikt Kusiaka , madame -Czernow ze świtą, na koszt narodu jeleniogórskiego poleciała czy też pojechała do Chin po wsparcie. Wystarczy poczekać na efekty!!!!! ŻÓŁTA RASA opanuje wszystko. xiao ping-pong będzie prezydentem Jeleniej.Należy tylko wyprodukować Czerwone książeczki jak ongiś to było!!!!
~Katowice 11-05-2011 23:32
Mielismy sytuacje podobną z dyrektorami jednej z firm produkujących silniki w naszym regionie. Owi w momencie gdy firma upadała wyjechali na delegację do Chin własnie i nie po to by ściągnąć pracowników. Tak się poprostu dobija spółki/firmy/miasta...
~xxx 17-05-2011 14:37
jelenia zdechnie jak Gorlitz i inne przygraniczne miasta i nic ani nikt nie pomoże taka po prostu kolej rzeczy ale STAWIAMY na TURYSTYKĘ a gdzie ku... przyzwoita praca dla ludzi którzy tu mieszkają ,a pani Czernow znowu przy korycie i jak w tym mieście ma być dobrze jak takie miernoty jak Obrębalski czy Czernow rzadzą tym miastem A co do stawiania na turystykę to proponuję tym darmozjadom z ratusza spakować się i won stąd i to będzie najbardziej pozytywny akcent ich polityki stawiania na turystykę.
~Kaliszanin 7-02-2016 22:54
Niestety autor nie trafił podając przykład Kalisza. Miasto to od dłuższego czasu boryka sie z problemem starzejącego społeczeństwa z powodu braku atrakcyjności dla młodych, Ci z kolei uciekają do Wrocławia, Poznania i Łodzi. Na szczęście po wielu latach zmieniła się władza która zaczyna interesować się problemem i zmienia dotychczasowe nastawienie. Co do cen lokali niestety nadal są dość drogie a z powodu braków w młodej klienteli zainteresowanych nowościami ciężko je utrzymać.

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Spotkanie z historią

Remiza jak nowa

Jeleniogórzanka z szansą na tytuł Miss Polski

Odznaczenia PZN  

Wypadek przy baniakach  

Sonda

Miejscowości turystyczne bez zakazu handlu w niedziele?

Oddanych
głosów
26
Tak
77%
Nie
23%
Nie wiem
0%