MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Dęby czekają na ścięcie

Wiadomości: JELENIA GÓRA
Wtorek, 20 października 2009, 8:09
Aktualizacja: Środa, 21 października 2009, 8:01
Autor: TEJO
Fot. TEJO
Kilka drzew zniknie dziś z krajobrazu ulicy Słowackiego. Wyrok miał być wykonany w minionym tygodniu, ale odwlekły go w czasie szkody wyrządzone przez atak zimy. MPGK apeluje do kierowców, aby nie zostawiali samochodów na tym trakcie.

Namalowana fluoryzującą farbą kreska nie pozostawia wątpliwości: tych drzew wkrótce już tu nie będzie. Chodzi o ulicę Słowackiego, bodaj jedyną w mieście w całości zadrzewioną „aleję dębową”, po której odbywa się ruch. Oddział Zieleni Miejskiej przy Miejskim Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej poprosił już kierowców, aby 14 i 15 października nie parkowali aut pod wyznaczonymi drzewami.

Do wycinki jednak nie doszło, bo we wspomniane dni trzeba było walczyć ze skutkami zimy i ciąć nadwyrężone lub połamane przez śnieg konary. Jednak co się odwlecze, to nie uciecze. – W tej chwili mamy sporo do wycinki w parku na Wzgórzu Kościuszki, więc harmonogram prac został nieco zakłócony – mówi Michał Kasztelan, prezes MPGK. Już dziś ekipy drwali trafią na ulicę Słowackiego i wytną drzewa. Dokonają też przecinki gałęzi.

Nie wszystkie wyglądają na chore. Część to dorodne dęby, które jednak przeszkadzają mieszkańcom traktu lub też mogą stanowić zagrożenie dla rozwijającego się ruchu drogowego. Niegdyś cicha uliczka, dziś Słowackiego zamienia się w ruchliwy trakt, na którym nierzadko dochodzi do zdarzeń drogowych. Nie z powodu drzew, ale nadmiernej prędkości. Zderzenia z dębem wykluczyć jednak nie można. Drzewa trzeba też wyciąć z obawy przed powtórką z lipcowej nawałnicy. Huraganowy wiatr połamał wtedy jak zapałki kilka konarów.

Jedno jest pewne: po wycince ulica Słowackiego straci wiele uroku i dołączy do traktów ogołoconych z drzew, które można by odpowiednio przyciąć, a o bezpieczeństwo na drodze zadbać jeżdżąc wolniej. Kilka pni czeka też na ścięcie przy al. Wojska Polskiego.

Nowy harmonogram wycinki przedstawimy wkrótce.

Ogłoszenia

Czytaj również

Koło ratunkowe dla Flory?

Wybory coraz bliżej. PiS apeluje

Medale dla złotych par

Komentarze (51) Dodaj komentarz

~m 20-10-2009 8:20
ja się nie zgadzam!
~galla 20-10-2009 8:23
to takie polskie wyciac i juz a moze tylko poscinac konary i poprzycinac tak jak to robia inne panstwa ale u nas to tylko rąbanie i to nie tylko drzew
~demeter 20-10-2009 8:25
już pospólstwo zasiało panike ...bo wichura przyjdzie ...bo boimy sie o zycie ...banda nie szanujących nic co wspólne pseudo \"mieszkańców\" ...dęby rosły tam około 100 lat, ciekawe kto będzie winny tego \"rżnięcia\", bo ludzie winnego przecież poszukają nie wśród swoich....
~e 20-10-2009 8:32
chyba żeście oszaleli!!! jak ta ulica będzie wyglądała po ścięciu... Matko Boska aż strach pomyślec... :(
~ 20-10-2009 8:46
"Jedno jest pewne: po wycince ulica Słowackiego straci wiele uroku i dołączy do traktów ogołoconych z drzew, które można by odpowiednio przyciąć, a o bezpieczeństwo na drodze zadbać jeżdżąc wolniej." Dobrze, tylko co zrobić, by drzewa te nie stanowiły zagrożenia podczas wichury? Powstrzymać zmiany klimatyczne, by do takich kataklizmów nie dochodziło?
~julka 20-10-2009 9:05
Prawdą jest, że te dęby nie były niektóre nigdy przycinane i rosły jak chciały. Ulica stała sie ciemna bo drzewa zasłaniają światło latarni więc nocą jest bardzo ponura i niebezpieczna a w dzien zacieniona i ciemna. Ciekawa jestem czy bronilibyscie tak tych drzew jezeli zagrażałyby Waszemu życiu? Podczas ostatniej wichury drzewo polecialo tuz przed nadjeżdzającym autem.
~ 20-10-2009 9:11
A wystarczyło by przyciąć korone drzewa! komuś zależy na drzewie do kominka a nie ma to jak dąb.
~Nemo 20-10-2009 9:14
No extra! Pewnikiem "ktoś" potrzebuje trochę dobrego drewna na coś tam ... (i tu można wstawić dowolny cel - ja stawiam na elementy wykończenia domu) i się "poukładał" z urzędnikami, aby za nasze pieniądze i kosztem naszej ładnej przyrody wykonać brudną robotę. Brawo, główka u "ktosia" pracuje. A tak już poza ironicznym kontekstem: SZKODA TAK OSZPECIĆ TAK ŁADNĄ ULICĘ! I sorki, ale nie przemawiają do mnie argumenty, że zagrażają - można przyciąć i to "z głową". Pozdrawiam.
~anitka 20-10-2009 9:29
Bezmyślność,bo tak łatwiej?Żeby utrzymać ten drzewostan to już za dużo zachodu."Pogratulować" takich decyzji!
~pola 20-10-2009 9:32
wytnijcie na trasie Jelenia Staniszow !!! jak juz tak Wam chodzi o bezpieczenstwo!!!!!!!!!!!!!
ebee 20-10-2009 9:40
Do Julki i innych. W Jeleniej Górze władzom naprawdę odbiło. Niby to jakiemu bezpieczeństwu zagrażają drzewa ? W jaki sposób zakłócą rozwój ruchu ulicznego ? Co to znaczy przeszkadzają mieszkańcom ? Dziwne, że nie przeszkadzają im ich własne pojazdy stojące pod posesjami, skutecznie ograniczające przejazd tą ulicą Kiedy w tym mieście przestaną decydować idioci ? Tym, kto podjął decyzję o tej wycince powinien zająć się prokurator. A co na to ekolodzy ? Wolą się nie narażać ? Czy nie lepiej wydać pieniądze, których podobno brakuje na remonty mienia komunalnego, co ruiną stoi w Jeleniej Górze ? Na to piękne miasto padła jakaś klątwa w postaci nieudolnej władzy ! Dlaczego ?????? EBEE
Smart 20-10-2009 9:51
Brawo. Same partacze w tym UM. Sami sobie wydają pozwolenia na ścięcie - jeśli w ogóle nie mają - to dorobią, jaki problem. Jeśli chodzi o samo ścięcie drzew to wykazują się tutaj totalną ignorancją, brakiem wizji zagospodarowania przestrzennego dzielnicy a raczej skutkiem wycinki oraz a zarazem najważniejsze, brakiem znajomości ustawy o ochronie przyrody. Ścinka drzewa jest ostatecznością jeśli chodzi o zagrożenie z powodu choroby, ale jeśli to jest zdrowe drzewo (drzewa) to przycina się tylko jego koronę i to w ograniczonym stopniu. A jak mieszkańcom drzewa przeszkadzają to niech je sami wytną a przydomowe ogródki zaleją asfaltem bo na co komu jakieś drzewa i ogólna wizja Jeleniej Góry jako miasta uzdrowiskowego pełnego zieleni. Szczególnie że w każdym cywilizowanym mieście to można zrobić ale nie, nie w Jeleniej Górze. Mieszkańcom gratuluję logiki.
~epos 20-10-2009 9:52
wg,przepisow unijnych trzeba zostawic 4m od ziemi konar,czyzby MPGK nie ma pojecia o nowych przepisach-skandal wyciac wszystkie drzewa w JG i nikomu nie spadnie na glupi leb zadne drzewo
~mm 20-10-2009 9:58
Podążając za tym tokiem myślenia to trzeba wyciąć wszystkie drzewa w mieście a zostawic tylko w lesie, paranoja.
~do nemo 20-10-2009 10:10
widać że nie znasz realów, to z pewnoscią mieszkańcy ul. Słowackiego "interweniowali" u wszystkich lamentując jak bardzo im te drzewa przeszkadzaja, to nie jest komuna chlopcze tutaj nikt z nikim sie dogadac za "klio" drewna nie może
~do nemo 20-10-2009 10:13
widać że nie znasz realów, to z pewnoscią mieszkańcy ul. Słowackiego "interweniowali" u wszystkich lamentując jak bardzo im te drzewa przeszkadzaja, to nie jest komuna chlopcze tutaj nikt z nikim sie dogadac za "klio" drewna nie może
~kola 20-10-2009 10:23
Na Łomnickiej drzewa rosną praktycznie na jezdni i nikt sie nie przejmuje biezpieczeństwem. Niektóre z nich są już martwe i pewnie niedługo się przewrócą. Jak ktoś zginie to może wytną
~X 20-10-2009 10:29
Bałwan za kierownicą... A jednak troszczymy się o bałwana. Na Słowackiego powinno byc ograniczenie i po sprawie. Dalej idąc może zlikwidujmy przejścia dla pieszych, bo auta muszą zwalniac....
~Ktosiek 20-10-2009 10:41
A ja bym wyciął wszystkie drzewa w Polsce, albo zamienić się z Egiptem na ziemie, my do nich a oni do nas :D Zarząd dróg powinien także wyciąć wszystkie latarnie bo w nie także można autem przywalić, a domy przy drogach zburzyć :P
~krys 20-10-2009 10:52
Podczas lipcowej nawłnicy te dęby lamały sie jak zapałki bo są całe spróchniałe w środku ( dysponuję zdjęciami) więc pożytek z takiego drewa mizerny. Ludzie są tak nieufni ,że od razu widzą we wszystkim jakieś przekręty a tu naprawdę nam mieszkańcom chodzi o bezpieczeństwo nasze i przypadkowych przechodniów.
~amy 20-10-2009 11:14
A może powycinać te beznadziejne akacje na ul. Drzymały. One tylko straszą, okropnie zacieniają i zaciemniają całą ulicę.
~bez podpisu 20-10-2009 11:58
A co na to Ochona Srodowiska?
~czechna 20-10-2009 12:02
Drzewa nie mogą być ważniejsze od życia ludzkiego! W wielu miejscowościach po każdej wichurze i nagłych opadach śniegu - takich jak ostatnie- giną ludzie, lub tracą dziesiątki tyś.zł. Trzeba przycinać, leczyć lub usuwać stare drzewa, a w to miejsce nasadzać nowe. Zawsze biadolimy jak jest nieszęście -a na codzień spoko i lenistwo.
~Liczyrzepa 20-10-2009 12:12
Zrównać Śnieżkę bo przeszkadza nisko lecącym samolotom.
~Julka 20-10-2009 12:37
Do EBEE: człowieku zebyś miał troche wyobrażni to byś nie pisał takich bzdur.Trzeba było znajdowac się na tej ulicy podczas lipcowej nawałnicy( ale mi się zrymowało). To byś inaczej teraz mówił. To był horror jak te drzewa łamały się jak zapałki, szczęście że nikogo nie zabiło, czy naprawdę trzeba czyjejś śmierci i czy weżmiesz odpowiedzialność za czyjeś życie.
~vvv do Julka 20-10-2009 13:00
Drzewa rosły tu od zawsze a Ty poczekaj az Ci dach na glowe dla odmiany poleci a nie drzewo, to co wtedy powiesz?
~korek 20-10-2009 13:04
Eko-Terrorysci zatwierdzili i wycinka bedzie
~slow 20-10-2009 13:22
Właśnie są w trakcie wycinania - drzewo w pniu bielutkie, bez śladu próchna. To wszystko są zdrowe niemal 100-letnie drzewa! Spojrzałem na miejsca, gdzie mają być wycięte - oczywiście w miejscu nowego bloku, który jest w trakcie budowy, a na którego parterze mają być garaże również dęby będą usunięte. Dla wygody nowych właścicieli mieszkań. Nie jest to miejsce na zakręcie, gdzie mogłoby być jakiekolwiek zagrożenie w ruchu (potwornie naciągany argument) KTOŚ TU GRUBO POSMAROWAŁ!!!
ebee 20-10-2009 13:30
Do Julki Zapewniam, że mam dużo wyobraźni, a w lipcu spadający konar zniszczył mi część ogrodzenia. Mimo to uważam, że decyzja o wycince jest idiotyczna. I mam jeszcze jedno pytanie do ciebie. Przy drodze na Kapelę wycięto wszystkie drzewa. Po wycięciu pozostały końcówki pni wysokości około metra. Takie sterczące kikuty. Czy to też w trosce o bezpieczeństwo ? O drzewostan trzeba dbać A w Jeleniej Górze się tego nie robi. Najlepiej wyciąć i po problemie. Tak rozumuje nasza władza i niektórzy mieszkańcy. Dlatego też w tym chorym mieście pozostał jeden basen, jedno połączenie kolejowe ze stolicą. Festiwal teatrów ulicznych się stąd też już wyniósł. Brak nawet nocnej knajpy z dancingiem. EBEE
~mn 20-10-2009 14:18
Pościnać, najważniejsze jest życie ludzkie, a nie drzewa, ludzie zastanówcie się co za głupoty wypisujecie!!!
~marrychristmas 20-10-2009 14:35
zgadzam się z Julką. nie mieszkacie tam i to nie wam zagrażają. więc siedźcie cicho. jak coś się stanie to będziecie marudzić, że kto posadził tam te drzewa... nie można wszystkim dogodzić;/
~B 20-10-2009 14:38
VETO
~krzysiekM 20-10-2009 14:52
W tym wypadku zgadzam się z Julką.
~em 20-10-2009 15:05
a co na ti mieszkańcy tej pieknej ulicy, on powinni protestować, to zbrodnia!
~Badzis 20-10-2009 15:10
Nie posiedzimy iuż,w cieniu szumiących drzew,ze Słowackim w tle!
~ 20-10-2009 15:15
a ja popieram nie rozumie tego ten kto nie ma w sasiedztwie takich wielkich drzew
piipi 20-10-2009 15:27
~MPGM .. bo się *KONKURENCJI z lasu i dlatego wycina te *fajne drzewa ! ~Hi ,.. dzikie *świnie lubią równiez żołędzie miejskie !
playmen-piotr 20-10-2009 16:05
Dopiero przeczytałem artykuł, i mam pytanie, czy te dęby już ścieli czy jeszcze nie zdążyli? Bo jak jeszcze nie, to obstawajcie jak tylko to możliwe te drzewa, i piszcie do władz żądanie przycięcia drzew, a w żadnym razie nie pozwólcie, na ich wycięcie. - W końcu władza ma pełnić rolę służebną wobec nas obywateli, a nie panować nad nami, i robić wszystko według swojego widzimisię. Jeśli jeszcze nie za późno, to nie piszcie po próżnicy, tylko walczcie...!
~ 20-10-2009 16:15
do Julka to ty nie masz wyobrazni i reszta mieszkancow ,trzeba bylo zainteresowac sie tymi drzewami tz interwencja w odpowiednich instytucjach np. przycinanie galezi a teraz sami sie wytnijcie w pien
rymcycymcy 20-10-2009 16:41
W końcu będzie można tam szybciej latać. Przez tą Słowackiego zawsze spadała mi średnia do Staniszowa ;)
~karl 20-10-2009 16:44
Jest zapotrzebowanie na dębowe drewno to można zarobić niezłą kaskę.Zawsze mogą powiedzieć że spalili to w ekologicznym piecu,a kasa czysta w kieszeni.Tak to działa w MPGK drewno zawsze jest towarem chodliwym zwłaszcza przed zimą.
~mieszkanka 20-10-2009 19:20
STANOWCZO PROTESTUJEMY !!!!!
~rex 20-10-2009 19:46
Obrońcy tych drzew nie mieszkajš na ul.Słowackiego. To tak jak tzw. ekolodzy, którzy drš gęby w sprawie Rospudy czy Góry Œw.Anny , lecz na porzšdkowaniu parku w Legnicy po letnim tornadzie nie uœwiadczysz żadnego ekologa bo telewizji nie ma, kasy nie chapniesz i w ogóle..... Kogo jeszcze musi zabić przewracajšce się drzewo, aby uchwalić prawo że drzewo nie może rosnšć bliżej niż 30m od lini energetycznej wysokiego napięcia (od 20kV w zwyż), od linii kolejowej czy drogi krajowej lub wojewódzkiej ? ? ? ? ? ? A przy budynku sadzisz drzewo na własne ryzyko.
~Rak 20-10-2009 21:53
A ja jestem za, ale pod warunkiem, że w miejsce starych stuletnich drzew zagrażających bezpieczeństwu, posadzi się nowe i będzie spokój na następne 100 lat a nawet dłużej jeśli będzie się je pielęgnować. I wcale nie muszą być to wielkie dęby...
~xyz 20-10-2009 21:55
Ludzie a czy ktoś z Was zainteresowal sie osobiscia ta sprawa, bo cos mi sie zdaje ze te deby beda jedynie przycinane a nie calkiem wyciete.
~syty Zenon 20-10-2009 21:56
macie obrębalskiego i jego chorą politykę
dolnoślązak 21-10-2009 10:56
A kto podjął decyzję wycięcia dębów? Czyżby Prezydent J.G. w porozumieniu z Wójtem "aby do emerytury" Gminy Mysłakowice? Ten drugi chciał wyciąć 300-letnie lipy w Karpnikach, aby udrożnić drogę dla Kopalni POL-SKAL przy wywózce skalenia z Rudawskiego Parku Krajobrazowego.
~pr 21-10-2009 19:00
Mili Państwo ! Szkoda się podniecać . Decydenci w naszym onegdaj pięknym mieście to banda niedouczonych teoretyków,którzy nigdy własną głową nie zarobili złotówki a pycha i warcholstwo to ich domena.Począwszy od pseudo prezydenta skończywszy na sekretarce to tchórzliwe postkomunistyczne leniwe bydło bez jakiejkolwiek inwencji i logicznego myślenia.Żyją z naszych pieniędzy od wypłaty do wypłaty olewając wszystko i wszystkich.Ale co tu się dziwić skoro cały kraj tak wygląda.Przykro o tym pisać ale brzydzę się tym że jestem polakiem i muszę na to bezradnie patrzeć.Wcześniej czy później kraj ten umrze śmiercią naturalną chyba że do władzy dojdą ludzie mający pieniądze i pomysły na ich zarabianie a nie napompowane bydlaki które na oczach kradną na lewo i prawo. Państwo,bowiem,to wielki interes .
~ 22-10-2009 8:01
Ludzie wy jesteście nienormalni. Kto z was pisze nie zgadzam się, weto tylko te palanty, co nad swoim domem nie mają wielkiej korony dębu. Powycinać wszystkie drzewa niech rosną w lesie i w parkach a nie koło domu. Kto ma jakieś wąty niech przesadzi drzewa na swoją ulicę i zrobi sobie piękną alejkę. Rodacy myślenie wasze sięga króla ćwieczka.
ebee 22-10-2009 13:53
Do _ pr. Odważny jesteś. Choć Twój język jest bardzo cięty , wręcz obraźliwy- trudno nie przyznać Ci racji. Myślę dokładnie tak samo, jednak brakuje mi odwagi, aby być bardziej dosadnym. Piszę dziesiątki komentarzy na tym portalu. Oddźwięk- żaden. Jeśli już jest, to ktoś nazwie mnie idiotą, wyśmieje, obrazi. Taki jest już lud nasz - jeleniogórski. Nie mieszkam już w tym mieście, w końcu zyję normalnie. Ale trudno mi pogodzić się z tym , że z powodu ............głupoty, to piękne miasto miast się rozwijać .............umiera. Pozdrawiam: EBEE
~anniusia 29-10-2009 12:15
Brawa dla Poli!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Racja!!!!!!!!!!!!

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

W Podgórzynie też mają z tym kłopot

Rajd zdewastował las?

Będzie kolejny przetarg?

Słoneczny festyn w Jeżowie Sudeckim

O przestępczości na naszym pograniczu

Sonda

Rowerzyści też powinni zdawać egzamin na prawo jazdy?

Oddanych
głosów
561
Tak
52%
Nie
44%
Nie mam zdania
4%