MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Czarna lista dłużników książnicy

Wiadomości: JELENIA GÓRA
Poniedziałek, 30 marca 2009, 7:17
Aktualizacja: Wtorek, 31 marca 2009, 7:58
Autor: TEJO
Fot. TEJO
Czytelnicy, którzy „zapominają” oddać wypożyczone książki, to plaga w Książnicy Karkonoskiej. Wśród pozycji przetrzymywanych bywają cenne i poszukiwane tytuły. Placówka zapowiada przekazanie nazwisk niesolidnych wypożyczających windykatorowi. Lepiej przyjść do biblioteki i porozmawiać o formie spłaty długu osobiście.

Dyrekcja największej biblioteki w mieście zapowiada, że nie będzie tolerowała dłużej przeciągającego się przetrzymywania książek i listę dłużników przekaże do windykatora. Ten będzie miał możliwości prawne odzyskania książki i pieniędzy należnych jako rekompensata.
– Przygotowaliśmy listę ok. 200 dłużników, którzy nie zareagowali na nasze upomnienia. Wybraliśmy tych, którzy przetrzymują najcenniejsze lub najbardziej poczytne książki, np. podręczniki akademickie, lektury, pozycje najbardziej poszukiwane przez czytelników – mówi Alicja Raczek, zastępca dyrektora KK.

Obecnie kara to 10 groszy za każdy dzień zwłoki. W przypadku czytelników, którzy spóźniają się o kilka dni, nie jest suma dotkliwa. Ale – jak zaznacza Alicja Raczek – rekordziści są winni bibliotece nawet 1000 złotych i więcej. – Te osoby przetrzymują książki latami – usłyszeliśmy.

Jak podkreśla zastępczyni dyrektora, celem biblioteki nie jest ani zrujnowanie dłużników, ani też zbicie majątku na karach, a jedynie odzyskanie zbiorów. – Chcemy też zdyscyplinować niesolidnych czytelników i uzyskać godziwą rekompensaty za poniesione straty. Dlatego namawiamy dłużników, żeby jednak pojawili się w bibliotece i porozmawiali z bibliotekarzem o sposobach uregulowania długu. Nawet jeżeli będzie to trudne, to na pewno i tak łatwiejsze niż załatwienie sprawy z windykatorem – usłyszeliśmy.

Dziś w dobie komputeryzacji dłużnikowi łatwo można zablokować konto. Wszyscy nowo zapisywani czytelnicy są rejestrowani w bazie komputerowej i otrzymują elektroniczne konto oraz plastikowe karty czytelnicze z
kodem kreskowym ważne we wszystkich agendach i filiach Książnicy Karkonoskiej. Czytelnicy mogą kontrolować stan swojego konta przez Internet, to jest sprawdzać i przedłużać terminy oddania książek do biblioteki.
– Jeśli ktoś książkę przetrzymuje, nie może wypożyczyć następnej, póki nie odda wziętej wcześniej pozycji i nie zapłaci określonej kary. Dopiero potem konto zostaje odblokowane – wyjaśnia Alicja Raczek.

Najwięcej dłużników mają duże agendy, w których czytelnicy czują się anonimowo, np. wypożyczalnia na ul. Bankowej oraz największa zabobrzańska filia na ul. Różyckiego. W mniejszych filiach, gdzie bibliotekarze dobrze znają czytelników, a czytelnicy bibliotekarzy, jest dużo lepiej. Np. w Sobieszowie i w Filii nr 7 na Zabobrzu czytelnicy są bardzo zdyscyplinowani i dłużników jest niewielu.

Ogłoszenia

Czytaj również

Nowe urządzenia na placu zabaw

Lista Lewicy do Sejmu

KPN: Notujemy wzrost!

Komentarze (33) Dodaj komentarz

~Gap'a 30-03-2009 7:57
Jeszcze jedne rygor. Jeszcze jeden BAT !!. Nie wyobrażam sobie życia bez książki, ale czytanie na czas przerabiałam b.dawno temu. Teraz chcę czytać spokojnie, delektować się treścią, powracać do niej po kilka razy - i na pewno nie z zegarkiem w reku. Cóż. Władze Książnicy powinny wziąć pod uwagę to, że osoby takie jak ja przestaną korzystać z bibliotek-żandarmów. Całe szczęście, że są jeszcze inne drogi dotarcia do książek. I co wtedy ze statystykami i Państwa pensjami?
~tutejszy 30-03-2009 8:19
@ Gapa!Książki w bibliotece utrzymywanej z naszych podatków powinne słuzyć jak najwiekszej liczbie czytelników! Jeżeli ktos chce smakować wielokrotnie jej treść, wracać wielokrotnie do niej to nic nie przeszkadza aby sobie taka pozycję kupił! A dyscyplinowanie niesumiennych czytelników wskazane!!!
~iga 30-03-2009 8:54
Czy pobieranie kary w wysokości 10 gr dziennie jest zgodne z prawem, bowiem w tytule wpłaty jest napisane wpłata na fundusz czytelniczy, a to chyba darowizna? Może się mylę.
~ola 30-03-2009 8:56
popieram w 100% "tutejszego"
~ogo 30-03-2009 8:56
w większych miastach to jest standard, jeśli przetrzymujesz książkę narażasz się na windykację. sam znam w JG osoby, które przetrzymują książki LATAMI i smieją sie z nieudolnosci bibliotekarzy, to wlasciwie forma kradziezy, wiec jak kradziez trzeba ten proceder traktować
~bvc 30-03-2009 9:11
do Gap'a...zapoznaj się z regulaminem Książnicy a później wypisuj te farmazony:P
~Oliwer 30-03-2009 9:26
Ja tam nawet nie wypożyczam książek w necie lepiej sobei przejzec pdf
~jur 30-03-2009 9:36
do "Gapa",widzisz właśnie jesteś taka prawdziwa "Gapa" sama napisałaś że są jeszcze inne drogi dotarcia do książek no to sobie dotrzyj a tu daj innym też poczytać te książki którymi Ty chcesz się delektować. A tak nawiasem mówiąc jeśli pamiętam (a mam już troszkę lat) to jesli miałem ciekawą książkę to ja "pochłaniałem" a nie czytałem miesiącami.
~ 30-03-2009 9:57
Książke zawsze można przedłużyć, nawet przez internet. Więc Gap'a Twoje pretensje są bezsensowne.. A tych ludzi, którzy nie oddają w terminie i słuch o nich ginie powinno się tępić
~vim 30-03-2009 13:44
Pojawia sie tylko pytanie czy KK może zlecić windykację firmie zewnętrznej przekazując bazę danych osobowych. W mojej ocenie jest to juz przetworzenie dancyh, na które wymagana jest zgoda ... Oczywiście KK może wysyłać wezwania \"osobiście\" i kierowac sprawę do sądu ale czy może zlecić to firmie windykacyjnej - co do tego mam watpliwości wobec niejasnego sformułowania par. 53 regulaminu.
~LuLu 30-03-2009 13:49
A kto to jest "INDYKATOR" panie TEJO ? Proszę poprawić :)
~Muminek 30-03-2009 13:51
ksiazki trzeba oddawać w terminie ...jak uczyła mamusia
~bea 30-03-2009 14:40
Książek się nie przedłuża, tylko terminy....
~zVOrnik 30-03-2009 16:01
Jeżeli dzień zwłoki kosztuje 0,1 zł, a ktoś winien jest bibliotece 1000 zł, to znaczy, że wypożyczył książkę ok. 27 lat temu. W stanie wojennym :-)
~zVOrnik 30-03-2009 16:08
Jeżeli dzień zwłoki kosztuje 0,1 zł, a ktoś winien jest bibliotece 1000 zł, to znaczy, że wypożyczył książkę ok. 27 lat temu. W stanie wojennym :-)
~olo 30-03-2009 17:03
~zVOrnik - albo wypożyczył trzy książki 9 lat temu :)
~ago od kosmosu 30-03-2009 18:37
Ale się porobiło teraz w bibliotekach, taka kartoteka czytelnicza to teraz niezłe źródło informacji o poszczególnych czytelnikach.
diablica 30-03-2009 18:53
tutejszy masz rację, ale mama egoizmu to Cię nie oduczyła...
~indykator 30-03-2009 21:00
czy wspomniany w tekście ' indykatorem' to hodowca indyków czy aplikator bo nie bardzo rozumię co autor miał na myśli
~Maślana 30-03-2009 21:02
ja 10 lat temu wypożyczyłem kamasutrę i "studiuję" ja do dziś.
rymcycymcy 30-03-2009 21:08
| ~zVOrnik | ...mógł też wypożyczyć 322,58 książki miesiąc temu ! ;)
~Rally79S 30-03-2009 21:29
Po co w ogóle czytać te książki? Wiadomo przecież, że czytanie książek nic nie daje, tylko traci sie w ten sposób czas. Zamiast tracić cenny czas na czytanie głupot, lepiej w tym czasie popracować i zarobić, pouczyć się języków, zrobić jakąś podyplomówkę czy nawet poleżeć do góry brzuchem. I dużo lepiej sie na tym wyjdzie!
_Dag 30-03-2009 21:30
To nie ma ważniejszych spraw...?
~Sardoniczny 30-03-2009 21:45
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby przedłużyć termin, dodatkowo termin na wypożyczenie to miesiąc, więc aby się "delektować" to czasu jest aż nadto. Jeśli droga/i Gapo potrzeba Ci go więcej to chyba pora na powrót do szkoły i ponowną naukę czytania. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby taką książkę wypożyczyć ponownie, mimo, że moje ulubione pozycje wypożyczam po kilka razy, Panie pracujące w bibliotece nie mają nic przeciw. Osoby takie jak Gapa zapominają chyba, że nie są same na świecie i inni również chcieliby się podelektować dziełami literatury. Musiałem kilka razy zrezygnować z przeczytania jakiejś serii do końca, bo na przykład jej trzeci tom był wypożyczony przez takiego czytelnika jak rzeczona Gapa trzy lata wcześniej. Smutne to, że aby wysoka kultura zawitała między książki potrzebny jest "bacik", ale popieram całym sercem, w końcu te pieniądze pójdą na nowe książki : )
~zVOrnik 30-03-2009 22:54
W każdym razie kwota 1000 zł "albo i wiecej" podana w tekście to jakaś pomyłka. Sama Książnica istnieje niecały rok, więc ktoś, kto zalega od początku za jedną książkę winien jest najwyżej 30 zł.
~czytelnikkomentarzy 30-03-2009 23:11
A po co ksiazki jak wasze komentarze mi wystarczaja
~jelgór 30-03-2009 23:53
ja bym opornych przywiązywał do pręgierza, co stoi pod biblioteką, postaliby parę dni to by zrozumieli, że kraść książkę to to samo co jakąkolwiek inną rzecz
~wichura 31-03-2009 1:37
........zasady 10 groszy za dzien zwloki to chyba relikt po waszym ulubionym totalitarnym ustroju w Polsce.........
~ 31-03-2009 7:27
Ja miałem takie coś, za przetrzymanie książki zapłaciłem 30zł i dodatkowo musiałem zakupić nową książkę za następne 35zł, ponieważ bardzo nieprzyjemna pani stwierdziła, że książka jest uszkodzona. W ogóle zostałem potraktowany prawie jak przestępca. Nie polecam nikomu więcej tej wypożyczalni książek.
~~santos~ 31-03-2009 8:04
nazwa "Książnica" funkcjonuje rzeczywiście niedługo ale zVOrnik chyba nie korzysta w ogóle z bibliotek w Jeleniej Górze bo by wiedział że to dawna Grodzka... niektórzy to nie powinni wogóle zabierać głosu jak nie mają nic ciekawego do powiedzenia :)
~ago od kosmosu 31-03-2009 8:20
~Maślana, chyba nie za bardzo "pojętny" student z Ciebie... ;-) Aż dziesięć lat czytać w kółko tę sama instrukcję obsługi... ;-)
~Pytajnik 31-03-2009 20:41
A może tak MIESIĄC PRZEBACZENIA?????????Tak bylo kiedyś.
~Drań 1-04-2009 18:22
Ja też popieram w 100% "tutejszego" a na dodatek, żeby nie to że mam choć trochę kultury, to by ci napisał czym można się delektować. A jak takie osoby jak ty, przestaną korzystać z bibliotek, to ludzie wkońcu będą mieli większy wybór i biblioteka będzie miała większy bobyt.

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Warsztaty językowe dla służb kryzysowych

Szlakiem Bernatta

Pożar na Zabobrzu

Piękne święto plonów

Tak w szpitalu zachował się lekarz?

Sonda

Klub spóźnił się z wnioskiem o dotację. Czy mimo to Miasto powinno finansowć ten pierwszoligowy zespół?

Oddanych
głosów
239
Tak
51%
Nie
41%
Nie wiem
8%