MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Chcą zamknąć park przy sanktuarium

Wiadomości: JELENIA GÓRA
Wtorek, 23 grudnia 2008, 9:59
Aktualizacja: Środa, 24 grudnia 2008, 8:43
Autor: TEJO
Fot. TEJO
– Będziemy dążyli do tego, aby w godzinach nocnych nie można było przechodzić przez teren przy Sanktuarium Podwyższenia Krzyża Świętego – zapowiada Wojciech Kapałczyński, szef delegatury Służby Ochrony Zabytków.

Zdaniem służb konserwatorskich tylko taki krok zapobiegnie dalszej dewastacji zabytkowych kaplic funeralnych, które są systematycznie niszczone i rozkradane. Często także pod osłoną nocy.

– Naszym celem jest urządzenie w remontowanych wnętrzach kaplic rodzaju skansenu z płytami nagrobnymi poniemieckich cmentarzy, które w regionie uległy dewastacji – usłyszeliśmy od konserwatora. Obiekty będą remontowane stopniowo. W tym roku blask odzyskały dwie kaplice. Być może w następnym uda się wyremontować kolejne.

Konserwator podkreślą, że zamykanie na noc takich terenów jak ten jest normalną praktyką w innych miastach i nie widzi powodu, dlaczego nie zrobić tak w Jeleniej Górze. Taki krok w pewnym sensie odetnie drogę skrótem ludziom idącym w stronę Zabobrza, ale też uniemożliwi rabunki i akty wandalizmu na terenie dawnego cmentarza. W przyszłości teren ma także zostać objęty monitoringiem wizyjnym. Służby konserwatorskie od lat postulują zamykanie furt odgradzających teren w godzinach nocnych i mają nadzieję, że w przyszłym roku uda się to w końcu zrealizować.

Ogłoszenia

Czytaj również

W obronie zwierząt

Sztuka w pałacach i nowi ambasadorzy

Sympatyczny skrzat przed budynkiem POK

Komentarze (28) Dodaj komentarz

~Jędruś z Jelonki 23-12-2008 10:22
Ostrożnie z nazewnictwem! Ja wiem, i wszystkim dookoła powtarzam, że w "Jelonce" zebrał się kwiat dziennikarstwa. Ale nawet najlepszym zdarza się czasem coś niezbyt rozsądnego napisać. Przykładem na to jest tytuł w dzisiejszej internetowej "Jelonce", o dawnym cmentarzu koło Kośioła Łaski, zwanym też Garnizonowym. Aby się nie wymądrzać odsyłam Redakcję "Jelonki" i jej PT Czytelników do "google.pl", gdzie pod hasłem "sanktuarium" mozna wyczytać, że jest to miejsce święta, uznane przez Biskupa. A może była już taka decyzja, tylka ja o niej nie wiem? Materia istnieje przecież niezależnie od naszej śwaidomości. I prośba do Redakcji "Jelonki": - podpisujcież artykuły nazwiskami swoich Dziennikarzy, żeby było wiadomo, kto i co spłodził. Bo tak - wszystko idzie na Naczelnego.
TEJO 23-12-2008 10:29
Kościół Łaski pw. Podwyższenia Krzyża Świętego jest miejscem, w którym od bodaj 2001 roku przechowywane są relikwie Krzyża Świętego. Była wielka uroczystość z udziałem legata papieskiego. Trudno więc nie nazwać świątyni sanktuarium właśnie:-) z pozdrowieniami
jelonek_bambi 23-12-2008 10:42
Jędruś z Jelonki nie filozuj, tylko na kolana i do najbliższego sanktuarium po przebaczenie stąpaj!
~Dobry pomysł 23-12-2008 10:43
Zamykanie przejścia przez Sanktuarium to dobry pomysł. Należy do tego dołożyć kamery telewizyjne i może wreszcie to jedyne takie miejsce w Polsce zachowa swój urok i przestanie przypominać chlew. Brak nadzoru nad tym miejscem to wina Policji i Straży Miejskiej. Jeśli się jeździ samochodem patrolowym i plecie trzy po trzy z drugim członkierm patrolu to efekty mamy takie jak widać. Jedynym wyjściem jest organizowanie szkoleń dla Policji i Straży Miejskiej w sąsiedztwie właśnie takich niszczonych i brudnych miejsc. A jeśli brakuje chętnych do pracy w Policji lub Straży to proponuję organizowanie wyjazdowych sesji Sejmu lub Sejmiku Wojewódzkiego. Sesji połączonych ze zwiedzaniem takich zniszczonych przez brak nadzoru miejsc. Wtedy radni lub posłowie zamiast zajmować się rozgrywkami personalnymi zaczną zajmować się tym co do nich należy!
~wow 23-12-2008 10:45
kiedyś to była świątynia ewangelicka ale ludziki jedynej słusznej wiary watykańskiej niestety ja przejeli:)
~troll 23-12-2008 11:14
nareszcie. Szlag mnie trafia jak widze meneli, którzy chleja tam bełty, albo własciciele piesków wyprowadzają tam swoich pupili. Przecież tam jest cmentarz!!!! I psy załatwiają swoje potrzeby na czyichs grobach!!! Czysta profanacja! A może tak straz miejska od czasu do czasu sie tam zapuściła, co?
~ 23-12-2008 11:24
wariatów nie brakuje
~ 23-12-2008 11:25
siebie zamknij człowieku
kazimierzp 23-12-2008 11:34
Dekretem Biskupa Legnickiego 14 września 2006 roku ustanowiono w kościele pw. Podwyższenia Krzyża Świętego diecezjalne Sanktuarium Krzyża Świętego! Z treści artykułu wychodzi, że to Konserwator Wojewódzki daje środki na remont kaplic i je przeprowadza! Kaplice są remontowane przez miasta dzięki środkom z budżetu miasta i dotacji z Sejmiku Wojewódzkiego! Teren cmentarza byłby już dawno zamykany gdyby była zgoda na to parafii!
piipi 23-12-2008 12:40
..NARESCIE !!.Duchy od chuliganow jelonkowych ..*fajnie odpoczna.
~Pawel 23-12-2008 12:44
a pozamykajcie wszystko! nikt wtedy do jeleniej nie przyjedzie
~ludek 23-12-2008 12:48
a ja uwazam ze to pomysł bardzo zly, moze ulice 1 maja tez zamykac od 22 do 6 rano ? niby czemu ma sluzyc zamykanie tego terenu ? zeby tam było ładnie, jakis ogród czy cos ? a tak zwykła trawa i kilka alejek, panie konserwatorze wolne etaty maja w szkolach :)
~Troxi 23-12-2008 13:19
Popieram ten pomysł. Uważam zresztą, że już dawno coś takiego powinno być wprowadzone w życie. Szkoda, że trzeba było aż takich szkód i dewastacji zabytków, żeby ludzie wreszcie przejrzeli na oczy...No cóź - podobno jepiej późno niż wcale...
~Trzy grosze... 23-12-2008 13:32
...skoro nie mozna inaczej,to moze faktycznie jest to jedyny sposob aby ocalic,to co pozostalo...jezeli tak ma sie stac,to niech stanie sie jak najszybciej, bo niedlugo nie bedzie juz takiej potrzeby...
~BW 23-12-2008 13:34
Pomimo niedogodności z tym związanych uważam, że to dobry pomysł. Jest to szansa na skuteczną ochronę zabytkowych grobowców. A jak zechcę sobie przejść wieczorem z centrum na Zabobrze to wybiorę inną trasę. Podpisuję się pod pomysłem.
~Jura 23-12-2008 14:39
Park pwinien byc zamkniety na stale . bo to polskie dziadostwo i cholota nie moze i nie powinna nawet ocierać sie o takie miejsca. To co tam robia , jak dewastuja , szczaja calymi stadami ,kradna co tylko mozna , dlatego miejsce prymitywow jest razem z trzodą chlewną a nie w miejscach kultu czy symboli.
Robcio 23-12-2008 16:04
jestem za chociaż nie koniecznie bo wydaje mi się że wystarczył by monitoring po wcześniejszym odrestaurowaniu tego miejsca i mogło by to miejsce stać się wizytówką - jedną z nielicznych - naszej miejscowości. Na samą noc sobie zamykajce uważam jednak że w godzinach wieczornych ładnie podświetlone grobowce oczywiście wcześniej doprowadzone so stanu w którym to te przypominały były by warte odwiedziń turystów.
~graf 23-12-2008 16:12
doskonały pomysł, jestem za! poza okradaniem i dewastowaniem tego miejsca strach nocą tamtędy przejść, popieram
~do troll'a 23-12-2008 18:08
a wyobraź sobie ,że straż miejsca dość często tam zagląda... jestem za. pomysł świetny. tylko co biedna młodzież pocznie bez miejsca do picia taniego wina?
~wiadom 23-12-2008 19:10
Jak zamkną to złodzieje i inne typy będą bezkarnie robić swoje bo już nikt ich nie będzie niepokoił. Chyba że będzie większy nadzór nad tym terenem.
~paklum♣ ҉ 23-12-2008 19:38
Oczywiście, że trzeba ogrodzić i zamykać na noc; jeśli zdarzają się menele, którzy nie umieją się zachować i uszanować tego miejsca, to niestety to jedyne wyjście.
~bary33 23-12-2008 20:20
ZAMYKAĆ! ZAMYKAĆ! ZAMYKAĆ! ZAMYKAĆ! ZAMYKAĆ!
~ 23-12-2008 20:25
wara od parku !!! gdzie bedziemy pic winka ??
~ja 23-12-2008 20:29
ja tam też za czasów niedawnej modści piłem tanie wino ale nie pamiętam bym ja albo ktoś z moich znajomych coś zdemolowal tam i odwalcie się prosze o mlodzieży pijącej wino tzw brudasów czyli punkow a pinujcie tej z "dobrych domów" dyskomułow"
~ 23-12-2008 21:08
a nie odnosicie wrażenia, że zamykanie na noc nie powstrzyma akurat złodziejów (jeśli będzie im zależeć przejdą przez bramę), natomiast strasznie utrudni ludziom dojście do co by nie było centrum!?
~Jędruś z Jelonki 23-12-2008 21:48
Dziękuję Panu "kazimierzp" za rzeczową odpowiedź. Jak jest dektret to jest i sanktuarium, tylko o tym nie wiedziałem, ale to nie moja parafia.
~ 24-12-2008 0:19
co do nadzoru, to proponuję stały patrol policji po cywilnemu, niech stoją i pilnują a w dzień umundurowany dzielnicowy powinien tam mieć dyżur a nie bezsensownie wałęsać od komisariatu do sklepu czy stołówki, straż miejska powinna zamykać ulice objęte zakazami na noc 22-06 rano, na pkp rozwią
~jelgór 24-12-2008 1:36
proboszczu, daj zamknąć park, szkoda profanacji sanktuarium i dość tego bicia w mordę co wieczór, szkieł i wyzwisk

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

PiS ujawnił listy kandydatów

Święto Karpacza

Akcja Segregacja

Odpust na szczycie

Z Ziemi czerpane...

Sonda

Czy poprzez budżet obywatelski mieszkańcy powinni mieć coraz większy wpływ na miejskie inwestycje?

Oddanych
głosów
404
Tak
87%
Nie
9%
Nie mam zdania
4%