MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Brzegi Pijawnika umocnione… nagrobkami

Wiadomości: JELENIA GÓRA
Środa, 28 września 2011, 7:18
Aktualizacja: 7:18
Autor: RED
Fot. RED
Pozostałości poniemieckich nagrobków walają się nad brzegami potoku Pijawnik na wysokości ulicy Głowackiego.

Fragmenty mogił z nazwiskami zmarłych Niemców zostały najpewniej poruszone przez rwące wody potoku, kiedy jego poziom był podwyższony. Bezpośrednie sąsiedztwo cmentarza wskazuje, skąd pochodził „materiał” do umocnienia brzegów Pijawnika tuż przy mostku pod ulicą Głowackiego.

Wykorzystywanie cennego świadectwa pamięci po dawnych mieszkańcach w takich celach to dość powszechne zjawisko. Kamienne nagrobki z odwróconym ku ziemi licem stanowiły „budulec” w przy wytyczaniu ścieżek i dróg. Z kolei na terenie cmentarza komunalnego na Wzgórzu Kościuszki zachowała się jedynie cząstka dawnej, poniemieckiej nekropolii. Większość nagrobków zniszczono lub wykorzystano w innych celach.

Ogłoszenia

Czytaj również

Bulwar nad Kamienną już otwarty  

Remont ulicy Drzymały – jaka decyzja?

Niebezpieczne wyzwania

Komentarze (56) Dodaj komentarz

~ 28-09-2011 8:05
Czas płynie.
~WP 28-09-2011 8:06
kiedyś schodki prowadzące do małego kościoła w Sobieszowie też były częściowo wyłożone niemieckimi płytami nagrobnymi
~WS 28-09-2011 8:19
Na Wzgórzu Wandy jeden taki sąsiad obłożył się na całe podwórko tymi nagrobkami z Cmentarza Żydowskiego, paskudnie to wygląda...
~Ariss 28-09-2011 8:36
a my oburzamy się że Litwini albo ukraińcy nie remontują naszych nekropolii ......
~dolna 28-09-2011 9:23
Wystarczy zobaczyc poniemiecki cmenatrz w Szklarskiej Porebie Dolnej przy ul. Waryńskiego Władze nie robią nic, tylko opowiadają, zapewniają, planują, a tam poprzewracane nagrobki, bałagan, wstyd.
Tomy M. 28-09-2011 9:40
To żenujące ... to horror! Tak wygląda PROMOCJA TURYSTYKI w Jeleniej Górze w rozumieniu HISTORYKA Zawiły. Ten problem, nieszanowania poprzednich mieszkańców tej okolicy to najtrudniejsza obecnie sprawa ... ludzie muszą nauczyć się szacunku do tych "paskudnych nazistów". Miasto mając HISTORYKA u władzy nie realizuje żadnego projektu mającego znaczenie historyczne ... sięganie do czasów Chrztu Polski jest idiotyczne bo Polska na tych terenach jest od 1945 roku ... i nigdy wcześniej nie było tutaj żadnych Polaków.
~Ksiądz 28-09-2011 9:53
- TomyM , "Jeder Grabstein erzählt hier eine Geschichte" - tego trzeba się nauczyc i nawet bez znajomosci języka obcego
~ 28-09-2011 10:09
No coz; smutne, ale prawdziwe. Nie zapominajmy, ze wielu Niemcow pochowanych na ziemiach Dolnego Slaska nie mialo z 2. wojna ani nazizmem nic wspolnego.Tam sa tez pochowane male dzieci, mlode kobiety itp. To nie byli hitlerowcy...oni poumierali przed Hitlerem. Szanujmy , a bedziemy szanowani.
~Sir Galahad 28-09-2011 11:54
Tommy mylisz się trochę z tymi Polakami w JG. Przeczytaj Johanna Daniela Hensela (Niemiec) "Kroniki Jeleniogórskie". On tam o słowiańskiej onomastyce i Bolesławach i XI wieku sporo pisze na początku, bez żadnych uprzedzeń, czy pruskiej propagandy. Napisał to w 1844 roku bodajże. Oczywiście te "piastowskie" czasy to stosunkowo krótki epizod w historii JG. Później zaczęła się dominacja kultury języka niemieckiego.
~ 28-09-2011 12:15
Nie licytujmy sie, kto kiedy na tych ziemiach zyl. Te groby to zmarli i pamiec po nich. Niektorzy z nich (prawdopodobnie wszyscy) nie mieli pojecia, ze w roku 1939 bedzie okrutna wojna, bo oni wtedy juz po prostu... nie zyli. To stare groby. Szkoda, ze w tak katolickim kraju groby traktuje sie w sposob poganski i paskudny.Widzialam niedawno program o Lwowie. Polacy, ktorzy tam pojechali w odwiedziny bardzo sie przed kamerami puszyli, ze groby ich dziadow-pradziadow traktowane sa w sposob niewlasciwy. Cudze ganicie, swego nie znacie???
~xxx 28-09-2011 13:30
ale sensacja ja się wychowałem na tej ulicy i te nagrobki leżą tam od lat
~ 28-09-2011 14:11
TO WŁAŚNIE JEST POLSKA I MENTALNOŚĆ NASZYCH RODAKÓW,MY OCZEKUJEMY OD INNYCH PAŃSTW POSZANOWANIA I OPIEKI NAD NASZYMI MOGIŁAMI POZA GRANICAMI NASZEGO PAŃSTWA A SAMI NISZCZYMY TO CO POZOSTAŁO (CZĘŚĆ HISTORII NASZYCH OKOLI I ICH MIESZKAŃCÓW )
~ 28-09-2011 14:30
...moze gdyby ksiadz o tym wyglosil na kazaniu, ze to nie po katolicku tak postepowac z nagrobkami, opamietali by sie? tylko...coz ksiedza obchodza jakies tam nagrobki z dziewietnastego wieku. Ja mam jeszcze w uszach pyskowanie tych "zza Buga", ktorzy pojechali w odwiedziny w okolice Lwowa. Pokazano ich w telewizji.... Bardzo rozpaczali nad tym, ze groby ich przodkow sa taaaaaakie zaniedbane. A dzis? ci zza Buga mieszkaja na Dolnym Slasku i robia to samo. Czy oni znaja slowo "hipokryzja"?
~wyszukane 28-09-2011 14:39
"""Na Ukrainie SĄ zaniedbane groby polskie, natomiast Polacy konsekwentnie niszczą nieliczne, zachowane groby niemieckie. Np. z cmentarza na Bujwida usuwane są zachowane groby niemieckie. Zob. http://wroclaw.hydral.com.pl/213778,z,592093,1,foto.html#st oraz http://wroclaw.hydral.com.pl/347854,z,592090,1,foto.html#"""
~ 28-09-2011 14:58
Fundacja pomocy Polakom na Ukrainie pisze tak: "Naszym katolickim i polskim zadaniem jest szczególna troska o to aby zachować Naród polski od znikczemnienia. Realizacja wiodących celów Fundacji temu ma właśnie służyć. Tak opieka i troska w zakresie zaniedbanych, a jeszcze bardziej zapomnianych polskich cmentarzy." CO ZA HIPOKRYZJA NARODOWA
Piipi Jelonkowa 28-09-2011 15:43
..do - [~Autora postu z godz.14:30] .. Niemcy również chcieli zapomniec o Dachau lecz im to nie wyszło ! Polska Polonia postarała się o wybudowanie Wiezy Pamięci z tych baraków,którym Niemcom nie udało się spalic ! .. tam w tym obozie zagłady, co trzeci zamęczony był Polakiem !
~maruchcha 28-09-2011 16:10
Nie rozczulajmy się zbytnio, nasi Niemieccy przyjaciele również nie dbają o pamiątki polskości, np. polskie cmentarze wojenne w Niemczech. Nie twierdzę oczywiście, że używanie tablic nagrobnych do celów remontowych jest chlubą, ale Niemcy robili o wiele gorsze rzeczy.
~ 28-09-2011 16:10
Piipi...ty znowu swoje. Temat jest inny niz Dachau, Holocaust itp. Niemcy na temat II. wojny i tych wszystkich "klimatow wojennych" tak gaciami trzesa, ze mi sie to czasami wydaje smieszne i przesadzone. Nie mieszaj burakow z kartoflami. Tematem sa nagrobki poniemieckie ludzi, ktorzy zmarli PRZED WOJNA. I taki szajs, jak wojna nawet im sie nie snil. W tak katolickim kraju, jak Polska, przy takich doswiedczeniach, jak "nasze" groby na Ukrainie az nie wypada, ze tak sa traktowane nagrobki- nawet tych znienawidzonych przez was Niemcow. Jesli to nawet byly dzieci i niemowleta zmarle przed wojna.....pierduczysz czasami bez sensu, Piipi....
~ 28-09-2011 16:22
Nasi niemieccy przyjaciele (przymiotnik=z malej) -wlasnie o "obce" cmentarze dbaja.Widziales zydowskie cmentarze w Niemczech? Ja znam i polskie i zydowskie. Sa zadbane. Dbaja o nie bezrobotni, ktorzy zyja z socjalu.Chyba nie znasz sytuacji i piszesz "sobie a muzom". Ja oprawcow -Hitlerowcow nie bronie. Brzydze sie wojna, przemoca i rasizmem (wasze traktowanie Cyganow klania sie!!!). Ale pomyslcie, co piszecie. Te nagrobki to pamiec po zmarlych, ktorzy o wojnie nawet nie snili. Niemcy robili gorsze rzeczy? tak- ale nie CI NIEMCY.To sa byc moze nagrobki dzieci, kobiet itp. zmarlych duzo PRZED wojna.
~ 28-09-2011 16:38
Na podobnym temacie znalazlam taki tekst:(cytat!) "Nawiązując do tematu, miałem kilka dni temu (12.08.09) przyjemność odwiedzić cmentarz wojskowy znajdujący się w Niemczech niedaleko granicy z Holandią w miejscowości Kleve (Reichswald-Kleve). Cmentarz ten robi naprawdę wielkie wrażenie szczególnie, że spoczywają tam również Polscy żołnierze walczący w większości w dywizjonach 300, 304, 305 oraz kilku skoczków spadochronowych, jest bardzo zadbany, normalną rzeczą są żywe, pielęgnowane kwiaty na grobach tych młodych Polaków. Pozytywne jest że, miejscowa, Niemiecka ludność wyraża się o tych żołnierzach z wielkim szacunkiem. Odwiedziny grobów, tak szanowanych grobów Polskich żołnierzy , na zachodnim krańcu Niemiec , naprawdę robi wrażenie i zmusza do chwili zadumy".
~ 28-09-2011 16:48
Inny tekst na ten temat (wyszukany): (cytat): "Kup bilet do miejscowości Hannover albo Hildesheim - tam na cmentarzu są zadbane groby obywateli polskich którzy zginęli w czasie I i II Wojny Światowej !!! Jak już zobaczysz , to przekaż swoje wrażenia innym aby nie zadawali głupich pytań. Nie wszyscy są tak mściwi jak myślisz ,nawet Niemcy potrafią uszanować żołnierzy przeciwnej armii . Masz w niemczech zadbane groby polskich żołnierzy w okolicach Bautzen( żołnierze 2.armi lwp swierczewskiego) i pod Jeną /polscy żołnierze Napoleona."
~ 28-09-2011 17:29
Inna refleksja na ten temat (wyszukane- cytat)-" W powiatowym mieście na obrzeżach był ogrodzony murem duży cmentarz niemiecki. Pewnego dnia cmentarz został zrównany z ziemią. Urządzono na nim park wypoczynku. To nie była łatwa operacja. Nagrobki, krzyże i płyty zostały wywiezione w nieznanym kierunku. Tak samo postąpiono w stolicy województwa. Cmentarz niemiecki w środku miasta zamieniony został w wielki park, a w zabytkowej kaplicy uruchomiono klub rozrywkowy. Co ci umarli Niemcy byli winni? Oni nie głosowali na Adolfa Hitlera. Oni go nie znali. Oni umarli jeszcze przed nim. Cmentarze mogły pozostać, mogły dobrze przysłużyć się pojednaniu. Rodziny niemieckie przyjeżdżałyby pierwszego listopada zapalić znicze. "
~onikkks 28-09-2011 17:33
i dobrze niech niemieckie sobie leza tam i niszczeja myslicie ze oni o nasze by sie tak troszczyli i interesowali? nienawidze niemcow
~ 28-09-2011 17:44
Czlowieku przepelniony nienawiscia (=wierzysz w Boga? w jakiego Boga???). Poczytales sobie moje poprzednie wpisy????? Gwarantuje ci- (zyje w Niemczech) polskie groby w Niemczech np.(groby zolnierzy) sa zadbane na cacy. Chodze na taki cmentarz, ktory polozony jest niedaleko mnie zapalic swieczke. Cmentarz znajduje sie kolo Hildesheim. Nie posuwaj farmazonow, bo taki wpis- o nienawisci i o rzekomym niedbaniu o polskie groby-swiadczy tylko i wylacznie o twojej glupocie.Chcesz dyskutowac? argumentuj, pisanie glupot jest nie na poziomie.
~maruchcha 28-09-2011 18:32
faktem jest, że obecnie cmentarze te są zadbane. Jednak jeszcze kilkananście lat temu sytuacja wyglądała diametralnie inaczej i tylko determinacji podstarzałych kombatantów zawdzięczamy zainteresowanie władz tym tematem i ich stan obecny. Proszę zwrócić uwagę na status polskich organizacji w Niemczech, oraz problemy ze zwrotem majątku przedwojennych polskich organizacji (np Rodło), na działalność tz Jugendamtów, oraz urzędowe zakazy posługiwania się przy dzieciach polskim językiem (w przypadku rozwodu rodziców). Nie można pochwalać bezczeszczenia miejsc pochówku, ale nie podniecajmy się z kolei bezinteresownością i altruizmem naszych zachodnich sąsiadów. pozdrawiam wszystkich i tych za i tych przeciw...
~first kiss 28-09-2011 20:18
Jak świat światem, nie będzie Niemiec Polakowi bratem. Nie namówisz nas do tej miłosci, oj nie - co byś tu Helga nie nawypisywała. Na dźwięk niemieckiego języka robi mi się niedobrze. I nie tylko mnie zresztą. Cóż, my z ich tablic zrobilismy tylko brzeg potoku - oni z nas robili mydło (ale o tym pewnie cię Helga w niemieckiej szkole nie uczyli) Polecam pożyteczną wycieczkę zamiast grzać tyłek w cieplickich termach. Jest kilka fajnych obozów koncentracyjnych do zobaczenia. Uczą pokory, o ile znasz takie słowo.
~socjalista 28-09-2011 20:36
first kiss ty ciućmoku mocherowy,byłem na cmentarzu w Bejrucie ,zadbane groby polaków z czasów II wojny ,oglądałem cmentarz polskich dzieci w Basrze -Irak z 43 r. po wyjściu armii Andersa z Rosji.Cmentarz i obóz + kapliczka na pustyni pod Kirkukiem -Irak,kraj mahometan nikt nie niszczył .To był rok 71,jedź do Pragi zobaczysz cmentarze i broby polskie jeszcze za czsow Franciszka Józefa.Bo Polska jest katolandem ,a zniszczenia to są efekty nauczania religii katolickiej .Dobrej nocy i miłych snów.
~first kiss 28-09-2011 20:40
co ma piernik do wiatraka? i powstrzymaj się od inwektyw, nie mówisz do swojej żony
~cieplik to j 28-09-2011 20:47
socjalisto ale czerwienią od ciebie bije,zaaplikuj sobie nerwosan,albo ,a szkoda słów....
Piipi Jelonkowa 28-09-2011 21:19
~Vikuśia, .. "Przed ołtarzem wystawiono na katafalku dębową trumnę,obstawioną wysokimi świecami.Pastor uhonorował go w mowie pogrzebowej,która do dziś nie traci na swej aktualności: - "Jak długo stoi Kościół Łaski,pamięc o tym człowieku będzie trwała" - inf.z ks."Pozdrowienia z Łomnicy" frag.z pogrzebu Christian Mentzel ~WIDZISZ ? .. kaplica "jego" przy Kosciele Łaski jest restaurowana .. i równiez te inne od 13.04.2011
~jg 28-09-2011 21:26
Dobry temat. Dodam, że nawet własnych pamiątek nie potrafimy szanować. Pomnik Pionierów Jeleniej Góry z Placu Ratuszowego trafił dość dobrze, bo na "teren tymczasowy" muzeum przy ul. Sudeckiej. Powód: Na nim fragment "wrednej pieśń nacjonalistycznej" wg niektórych gości zza Nysy. Gorzej w przypadku pomnika ofiar obozu koncentracyjnego Gross Rosen, tego przy dawnej Celwiskozie. Został gruzowany. Tablica z pomnika jest umieszczona w ścianie magazynu SIM. Czasem można ją dojrzeć przez sztachety wysokiego płotu, jeśli widoku nie zasłaniają palety transportowe. Tablica trafiła za kraty. Napis jest już ledwie widoczny. Ktoś w sprawie obydwu pomników podejmował decyzje. Ktoś podjął decyzję przyczyniającą się do zacierania pamięci. Kto?
~ 28-09-2011 21:29
Socjalisto, nie zwalaj niszczenia grobów poniemieckich na katolików. Przypomnij sobie, jak komunistyczne władze Jeleniej Góry kazały rozwalić cmentarz ewangelicki w Cieplicach i zrobić tam ulicę, samochody teraz po niej jeżdżą. To władze komunistyczne, tobie bliskie, kazały rozwalić ten niemiecki cmentarz w latach siedemdziesiątych!
Piipi Jelonkowa 28-09-2011 21:30
~Vikusia ~C.d ..wybaczyc ? .. "Jeszcze Polska nie zgineła / Kiedy my zyjemy / Co nam obca przemoc wzieła / SZABLĄ odbierzemy / ~Wiesz ? ostatnio,przeczytałam Interview z Januszem Głowackim i za jego radą to kupię SZABELKĘ ! .. bo jestem Polką ! - "Ciekawe,czy zeby odpuścic Rosyjanom,musimy przedtem zbombardowac Moskwę ?"
~ 28-09-2011 21:58
A gdzie moderator??? Tak właśnie wygląda ta pożal sie boże " jelonka".
~mc2 28-09-2011 22:03
Pamięta ktoś jeszcze wytwórnię asfaltu mieszczącą się na tyłach fabryki domów, mniej więcej za dzisiejszym Tesco? Tam to dopiero się działo! Był tam ogromny młyn do kruszenia skał na żwir i do tego młyna wrzucano i mielono poniemieckie nagrobki z różnych okolicznych cmentarzy. Wracaliśmy tamtędy ze szkoły na Zabobrze codziennie i widzieliśmy to wszystko dokładnie. Dodawano do tego smołę z beczek i robiono coraz to nowe ulice w Jeleniej Górze. Można więc powiedzieć wszyscy chodzimy i jeździmy na codzień po tych zmielonych nagrobkach... Taka swoista jakby ciągłość kulturowa.
~moro 28-09-2011 22:48
wywiad z J. Głowackim http://www.liiil.pl/1317054712,Latanie-i-pelzanie-Rozmowa-z-Januszem-Glowackim.htm
~socjalista 29-09-2011 8:06
21,29 ci którzy wydali taki prikaz i ci którzy wykonali tą pracę ,to nie byli katolikami?A niszczenie wszelkich cmentarzy innych niż katolickie był na rękę episkopatowi RK,to były 2 siły które po cichu z sobą współpracowały.Nie udało się zawładnąć kościół ewangelicki to im zlikwidowali cmentarz.
~ 29-09-2011 8:22
Chłopie, to działo sie w czasach, gdzie albo wydawało się prikazy, albo się było katolikami. Poczytaj, popytaj... Masz jakąś obsesję
~ 29-09-2011 8:38
Piszesz BZDURY o tym, ze zabrania sie jezyka polskiego. Jestem czesto proszona o tlumaczenia do rozwodow, rozmow w innych urzedach itp. NIGDY nie slyszalam o tym, ze ktos nam bronil gadac po polsku! Wrecz przeciwnie!!!!! Jezu, piszecie, co wam slina na jezor przytaszczy. Uwazam ze potraktowane jest to zawiscia- wstretni Niemcy przegrali wojne, a teraz maja sie lepiej. Ludzie, opamietajcie sie. Mozecie pisac, ale trzymajcie sie rzetelnej argumentacji. Nie musiicie Niemcow libic, ale nie klamcie i nie wymyslajcie....posprzatajcie na waszych katolickich podworkach, a potem narzekajcie na innych.Piipi- ty podstawiona przez Redakcje malpo!!!!!
~ 29-09-2011 8:44
jelonkowej Erice Steinbach puszczają nerwy....
Piipi Jelonkowa 29-09-2011 9:24
~Vikuśia, .. czytam również inne gazety ! .. wspomniane Interview pochodzi z dziennika "Gazeta Wyborcza" do art.str.20 /magazyn/ "Pełzanie i latanie" i ..STRACH pomyślec, że tam również mogę byc.. "ich" Małpą !
~ 29-09-2011 9:52
Bynajmniej! nerwy mam mocne, spoko. Uprawiam yoge, co i wam serdecznie polecam, przynajmniej redakcyjnej Piipi.... Piipi- jestem przekonana o tym, ze jestes kims z redakcji- moze nawet facetem (=ale to wszystko jedno). Masz jakas taka "specjalna ochrone", twoje posty- choc sie do tego pierwszorzednie nadaja- nie sa nigdy cenzurowane. Wolnosc i demokracje slowa pomylilas z czyms, co nazwe "pieniactwo wojenne". Juz dobra- wiem, ze nie lubicie Niemcow. To nic. Ja tez niektorych nie lubie. Ale nie lubie tez niektorych Polakow albo Turkow...nie ma to nic wspolnego z nacja, tylko z CZLOWIEKIEM. Szuflady narodowosciowe sa niedobre, sa dowodem na PRYMITYWIZM. A chyba nie chcecie byc prymitywni, co?
~ 29-09-2011 10:15
PS. Erica Steinbach? nie lubie jej, jej pogladow i stylu myslenia. I tak ma wiekszosc Niemcow- jest czesto wyszydzana czesto w tv itd.To idiotka- ale nie pisze tego, bo jest Niemka. Jest beznadziejna jako czlowiek. Jak wielu innych....takze na Jelonce. Piipi, tej wersji bede trzymac sie jak pijany plotu: JESTES PODSTAWIONA, udajesz naiwna, wymeczona polska kobiete, a w gruncie rzeczy podjudzasz, by redakcja miala "mlyn na wode do dyskusji". Mozemy popisac, pozartowac- owszem. Ale mnie do licha zostaw z ta wojna i z tymi hitlerowcami. Ja nienawidze wojny chyba jeszcze bardziej, niz wieluu Polakow alo wszyscy razem wzieci.
~ 29-09-2011 12:34
Dzieki za link to wywiadu z Glowackim. Czyli nie tylko ja jestem zdania, ze Polacy szukaja "jelenia" za zla sytuacje polityczno -gospodarcza.Wszystkiemu sa naturalnie winni Niemcy i Ruscy. A moze by tak przeszlosc zostawic przeszloscia ( nie chodzi, by wymazac z pamieci, NIE!), i zajac sie przyszloscia? a przyszlosc- jak wiadomo- zaczyna sie dzisiaj. Uczucie nienawisci ( do Niemcow i do Ruskich), tym bardziej takie kolektywne, narodowe uczucie nienawisci zabiera wam duzo energii. Moze by ja inaczej wykorzystac?
~ 29-09-2011 13:39
Jak ktoś będzie chciał usłyszeć twoich mądrych rad co ma robic , jak żyć i czym się zajmować - to z pewnością ci o nie poprosi. Póki co wyluzuj i przestań się permanentnie ośmieszać odkrywaniem rzeczy nad wyraz oczywistch. PS. Chociaż przyznac muszę że w drugiej części postu z 09:52 zaczynasz gadać jak człowiek :) Chwila słabości?
~ 29-09-2011 15:05
A coz ty mnie, dobry czlowieku WYLUZOWYWUJESZ????? wy mozecie pierduczyc, co wam slina na jezyk przyniesie (=Piipi i inni), a ja mam sie zamknac? niedoczekanie, chloptasiu. Moze pare moich argumentow dotrze do niektorych "madrych inaczej". Pisze rzeczy oczywiste, powiadasz? jakos nie zauwazylam, zeby niektore OCZYWISTOSCI byly tu oczywiste.Wasza nienawisc jest oczywista. I glupota Piipi. aaaaaaaaaaaaaaa to masz racje.
~ 29-09-2011 19:19
Do 29-09-2011 08:06 | ~socjalista | - Albo udajesz głupka, albo jesteś nim naprawdę. Ktoś dobrze napisał, że w tamtych czasach albo było się od wydawania rozkazów, albo było się katolikiem! Wtedy to nie KK rządził, lecz był pod butem!
Piipi Jelonkowa 29-09-2011 20:22
~VIKUŚIA ! .. ~"Czy rozumie Pani język niemiecki" ? - to podstawa do kontaktu z "obcymi",a Niemcy o tym pytaniu głupio zpominają i dlatego robią sobie wrogów !
~socjalista 29-09-2011 20:23
19;19 możesz ciemnote wciskać takim jak ty,na ziemiach odzyskanych 40% kleru było kapusiami / bp Pieronek G W 2001r./a któryś z biskupów był TW.
Piipi Jelonkowa 29-09-2011 21:18
..do - [~Socjalista] ~OCH ! ..*Socjalisto,wiedziałam ! Byłeś *ministrantem i podsłuchiwałeś *księży ! ~SMUTNE ..
~ 30-09-2011 8:27
Piipi- rzadko, ale tym razem przyznaje ci racje: Niemcy mysla, ze caly swiat gada po niemiecku. Rada: jesli jakis Niemiec wali do ciebie bez zapytania, czy mowisz w jego jezyku zapytaj sie: "Sprechen Sie Polnisch? nicht? warum denn nicht? Sie sind doch in Polen; hier spricht man kein Deutsch. Hier spricht man POLNISCH". Naucz sie tego na pamiec. Przepytam cie, jak przyjade.
Piipi Jelonkowa 30-09-2011 9:27
~VKUŚIA .. oni potrafią nawet w kiosku z gazetami .. rzucic centy za ten "swój" Bild i nie pytają,czy sprzedawca chce tą obcą walutę przyjąc ! WIEM ..równiez,ze podobnych "czynów" dokonują w Holandii i .. mają juz tutaj następnych wrogów !
~ 30-09-2011 10:09
W Holandii jest troche inaczej, bo KAZDY Holender mowi dobrze po niemiecku. Holendrzy ucza sie niemieckiego od podstawowki. Holendrzy i Niemcy nie lubia sie z innych powodow; takich bardziej "historycznoniewiadomych". A i CENT nie jest w Holandii obca waluta.....ale wiesz....jesli te "haniebne" czyny Niemcow za granica sprowadzaja sie do rzucania centami, tudziez gadki po niemiecku "wszem i wobec bez pytania", to ja im gratuluje. Przeciez nigdzie nie kradna aut, nie rozrabjaja po pijanemu ani nie pracuja na czarno za granica nie placac podatkow.... prawda? wiec jest OK.
Piipi Jelonkowa 30-09-2011 18:53
~VIKUŚIA ! .. zobacz /..n.p. / Heinz Reinfarh - .. czasy powojenne,a taki zbrodniarz wojenny odpowiedzialny za tłumienie powstania warszawskiego zostaje burmistrzem (1951),a pózniej prawnikiem w "twoich" sprawiedliwych Niemczech ! .. kanclerz Niemiec - K.G Kiesinger,a wcześniej nazistowski polityk niemiecki od spraw propagady ..itp.,itp,itp .... SMUTNE !
Piipi Jelonkowa 30-09-2011 18:58
.. dla niektórych Niemców jest tylko,ten jeden "przepis": - ACHTUNG !, Achtung ! Sie befinden sich in der Republik Polen ! .. hier spricht man polnisch !
~socjalista 1-10-2011 8:37
Piipi a ty nie w Krakowie w Łagiewnikach ,w TV widziałem taką poziomicę jak nieśli.

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Działalność kupiecka, rzemieślnicza i miejska  

Cieplice pod selfie

Jest nowy skwerek

Mają w nosie pieszych

Wystartowała gra miejska

Sonda

Miejscowości turystyczne bez zakazu handlu w niedziele?

Oddanych
głosów
466
Tak
61%
Nie
36%
Nie wiem
3%