MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Bój o zamek

Wiadomości: Dolny Śląsk
Poniedziałek, 5 marca 2007, 0:00
Autor: Michał
Fot. Michał
Nie ma przyzwolenia społecznego na sprzedaż bolkowskiej fortecy Muzeum Karkonoskiemu w Jeleniej Górze – twierdzą jednogłośnie radni Bolkowa.

Sprawa sprzedaży ujrzała światło dzienne tuż przed ubiegłorocznymi wyborami samorządowymi. Podczas jednego z posiedzeń rada została poinformowana o chęci przejęcia zamku przez Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze na własność. Warowni postanowili bronić rajcy wprowadzając uchwałę o przedłużeniu dzierżawy na kolejne lata.

Dyrektor jeleniogórskiego muzeum Stanisław Firszt do sprawy powrócił na ostatniej sesji przedstawiając rajcom ponownie prośbę o przekazanie zamku.
– Zamiana dzierżawy na akt własności może pomóc w ubieganiu się o unijne dotacje – twierdzi dyrektor Firszt.

Według radnych, aby o takie dotacje można było się ubiegać nie jest potrzebna sprzedaż, lecz długoletnia umowa dzierżawy. Zamek według nich powinien pozostać nadal własnością wszystkich mieszkańców Bolkowa, a nie Urzędu Marszałkowskiego, pod który podlega Muzeum Karkonoskie.

<b> Odrobina historii </b>
Pierwsza wzmianka o zamku pochodzi z 1277 roku Jednak samo powstanie zamku gotyckiego wiąże się z panowaniem Bolka I. Ostateczny kształt zamek uzyskuje w XVI wieku. Rozbudowę rozpoczęto w 1540 roku, a kierował nią znany architekt Jakub Parr.
W 1703 roku zostaje zakupiony przez Cystersów z Krzeszowa. Po sekularyzacji zakonu w 1810 roku przechodzi na własność skarbu państwa, co doprowadza do popadania w ruinę.
Odbudowę rozpoczęto w pierwszej połowie XX wieku. Przerwana wstrząsami dziejowymi została wznowiona w 1994 roku.

Ogłoszenia

Czytaj również

Wypadek przy baniakach  

Zachęcają do wsparcia Szlachetnej Paczki

Wiadomo kto postawi szatnie – kontenery

Komentarze (14) Dodaj komentarz

~Bolkowianin 5-03-2007 10:50
Wara od naszego zamku!!! Jest on symbolem naszego miasta i to mieszkańcy powinni czerpać z niego korzyści a nie jacyś decydenci z jeleniej!!
~do Bolkowianina 5-03-2007 11:56
Przecież nikt Wam tego zamku do Jeleniej nie przeniesie! A mieszkańcy Bolkowa czerpią z niego korzyści głównie dzięki temu, że ludziom z Muzeum chce się coś na nim robić (turnieje rycerskie, Castle Party itd)
~Bolkowianin 5-03-2007 14:41
Zgadzam się, że organizowany raz do roku koncert muzyki gotyckiej to świetna promocja Bolkowa i Polski bo jest on znany w całej Europie. Zyski dla miasta są spore również dla mieszkańców! Problem w tym że do tej pory nie bylo problemów z organizacją tego typu imprez kto wie co będzie gdy opiekę nad zamkiem przejmie muzeum Karkonoskie?! Pamiętam jeszcze w latach 80 -tych jak wiele było z naszym zamku pięknych eksponatów o ogromnej wartości historycznej teraz już ich nie ma. Dziwnym trafem znalazły sie w jeleniogórskim muzeum!!! Wolałbym by został w rękach gminy
~rokard 5-03-2007 15:19
Jestem ciekaw czy istniał ktos taki jak Bolko 1 i gdzie on mieszkał?bo chyba nie na tym zamku ,wiec gdzie jego dom?
~jelgór 5-03-2007 16:16
Mieszkańcy, brońcie zamku. Dziś samorząd województwa, jutro być może prywaciarz albo fundacja. Zamek powinien należeć do gminy, bo jest jej symbolem i cała polityka turystyczna wiąże się z zamkiem. Niech sobie gmina określa, kiedy sobie życzy jakie imprezy i kto wchodzi darmo- i niech to będzie w umowie dzierżawy. Bo pewnego dnia bolkowianie będą musieli bilety płacić, aby wejść do zamku, a gotycka impreza zostanie przeniesiona gdzie indziej.
~obserwator_1 5-03-2007 16:35
zamek inkastelowany, o charakterze obronnym(grube mury) itp ciekawa historia co do imprez na zamku mega !:-), trzeba tam jakąś techno impre zrobić nie tylko metalowe itp :)
~Kamiennogórzanin 5-03-2007 20:34
Bolkowianie trzymajcie się Kamienna Góra z Wami!!!! Popieramy Was !!!!!
~em 5-03-2007 20:44
Życzę Bolkowianom, by wzięli sie do roboty i zaczęli na zamku ZARABIAC. Połowa miasta mogłaby żyć z zamku. Przykład: Stolpen w Saksonii, Niedzica albo Gniew.
~do Bolkowianina 5-03-2007 21:31
Piszesz, że "do tej pory nie było problemów z organizacją imprez na zamku", a boisz się, że się one zaczną, jak "opiekę nad zamkiem przejmie Muzeum Karkonoskie"... To ciekawe - nazywasz siebie Bolkowianinem, a nie wiesz, że opiekę nad bolkowskim zamkiem od roku 1977 sprawuje właśnie MUZEUM KARKONOSKIE???? I to właśnie Muzeum Karkonoskie jest organizatorem (obok Castle Party Productions) lipcowego festiwalu (bo to trzydniowy festiwal, a nie jeden koncert, jak piszesz). A poza tym powinineś wiedzieć, że Castle P. to nie jedyna impreza organizowana przez Muzeum Karkonoskie - a co z (przynajmniej trzema w ciągu roku) turniejami rycerskimi? A Dni Kultury i Rzemiosła Średniowiecznego? Rzeczywiście, na zamku nie ma zbyt wielu eksponatów - ale tylko dlatego, że na zamku nie ma warunków do ich eksponowania. Owszem, można by je stworzyć - m. in. pozyskując duże środki finansowe, jakie na takie cele przeznacza Unia Europejska. Ale do tego niezbędny jest akt własności.... Aha, do "obserwator_1": "zamek inkastelowany, o charakterze obronnym" - ;-) masło maślane
~Gocha 5-03-2007 22:04
Myślę, że jeżeli Muzeum karkonoskie to przejmie, będzie miało większe możliwości, niż Bokowianie. Może Wam to wyjdzie na korzyść. Dobrze, że zgłosił siękolejny np. Niemiec, że jest to jego własność. jak możecie go uratować z własnych śroków, pozwólnie innym. Zostaną w polskich rękach. Chyba, że czekacie na obcokrajowca, hahaha
~wsciekly_numizmatyk 6-03-2007 1:24
Czy w XXI wieku nie mozna by wybudowac czegos ladnego, bardziej przydatnego i rozwalic te kupe kamieni?
~EMIGRACJA niemiecka 6-03-2007 9:49
ludzie otworzcie przylbice, badzcie realni i popatrzcie co zrobic by sie krecilo. Stac was na to? macie koncepcje? Z tego moze rzeczywiscie zyc pol Bolkowa tylko promocji wam trzeba- np. wymyslcie jakis dobry kawal na wzor Wachocka to sie rozniesie. Jak sami nie mozecie/potraficie to niech Jelenia to zrobi, maja dystans. Chyba ze chcecie niemca albo innego z zewnatrz. TO WASZA SZANSA. A jak juz rzeczywiscie nie potraficie to ci zza zachodniej granicy pokaza wam jak to sie robi: Tylko jak znam wasza mentalnosc to zaraz jeden drugiemu bedzie zazdroscil kasy, chcial w lape itd i G.... z tego bedzie. MOZE LEPIEJ ODDAJCIE SIE/WROCCIE W ROZBIORY DO PRUS LUB GALICJI SKORO NIE UMIECIE SIE SAMI RZADZIC: Dobry gospodarz to polowa sukcesu.
~obserwator_1 7-03-2007 13:23
no troche masło, myślałem że wiesz co to znaczy inkastelowany, otoczony grubym murem obronnym,to już wiesz do czego ten charakter :P co do zamku piękny macie, ale wasza gadanina i tak tu nic nie zdziała, to tylko forma rozrywki, zadecydują ci do których on należy :P taka prawda co zrobić
~do obserwator_1 7-03-2007 19:57
No właśnie - "castel" to słowo oznaczające zamek (sprawdz sobie w słownikach). Jak więc zamek może być "inkastelowany"??? Inkastelowany może być np. kościół - ale zamek (każdy zamek!) jest już z definicji obronny! Pisanie więc, że "zamek jest inkastelowany, otoczony grubym murem", to po prostu przysłowiowe "masło maślane"!!! Gdyby nie był otoczony murem, to by nie był zamkiem... Pozrowienia

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Warsztaty modelarskie

Jeleniogórzanka z szansą na tytuł Miss Polski

Mają w nosie pieszych

Charytatywny piknik  

Trwa remont Krakowskiej

Sonda

Wypalenie zawodowe należy uznać za chorobę?

Oddanych
głosów
1019
Tak
65%
Nie
28%
Nie wiem
7%