MenuZamknij

WIADOMOŚCI

SPORT

Będziemy mieli bazylikę mniejszą?

Wiadomości: JELENIA GÓRA
Niedziela, 2 maja 2010, 13:42
Aktualizacja: Poniedziałek, 3 maja 2010, 8:07
Autor: TEJO
Fot. TEJO
Kościół pod wezwaniem Świętych Erazma i Pankracego ma szansę uzyskać godność bazyliki mniejszej. Zdecyduje o tym Kongregacja Kultu Bożego w Watykanie, której przedstawiciele goszczą w Jeleniej Górze.

Dziś uroczystą sumę koncelebrował ksiądz Arkadiusz Nocoń, od 20 lat związany ze Stolicą Apostolską i wspomnianą kongregacją. Podczas wizyty w Jeleniej Górze duchownemu towarzyszył profesor Roberto Fusco z Rzymu. – Ponieważ ksiądz biskup zaproponował naszą świątynię, aby podnieść jej godność do bazyliki mniejszej, nasi goście przyjechali tu z roboczą wizytą – mówił proboszcz Parafii Św. Erazma i Pankracego, ksiądz Bogdan Żygadło witając ks. A Noconia i prof. Fusco podczas dzisiejszej Eucharystii. Msza była podsumowaniem wizyty.

Tytuł bazyliki może przyznać watykańska Kongregacja Kultu Bożego. Samo pojęcie „bazyliki” w architekturze sakralnej oznacza typ kościoła wielonawowego, z nawą główną wyższą od naw bocznych z oknami ponad dachami naw bocznych. Czynnik architektoniczny jest oczywiście ważny, lecz także bierze się pod uwagę dostojność świątyni, jej związek z historią, a także z dziejami Kościoła lokalnego.

W przypadku fary jeleniogórskiej te warunki są spełnione. Kościół św. Erazma i Pankracego wpisuje się w najdawniejsze dzieje miasta. W miejscu, gdzie dziś wznosi się imponująca gotycka bryła świątyni, do 1303 roku istniał kościół drewniany, który spłonął. Wzniesiony później obiekt z charakterystyczną wieżą kilkukrotnie przebudowywano, głównie w środku. Jego wyposażenie pochodzi z epoki baroku. Warto też wiedzieć, że przed około 100 lat był w administracji protestantów. Aby pokazać i upamiętnić piękno zabytku, wiosną wydano okolicznościowy album, który zostanie dołączony do dokumentacji. Ta uzupełni wniosek Biskupa Legnickiego o nadanie jeleniogórskiej świątyni tytułu i godności bazyliki mniejszej.

Dzisiejszej sumie przewodniczył ks. prałat dr Józef Lisowski, kanclerz legnickiej Kurii Biskupiej. Ksiądz prałat Arkadiusz Nocoń wygłosił homilię, rozważając słowa Chrystusa: „Przykazanie nowe daję wam, byście się wzajemnie miłowali jak Ja was umiłowałem”. W mszy uczestniczył prezydent miasta Marek Obrębalski oraz wicemarszałek dolnośląski Jerzy Łużniak.

– Ta robocza wizyta ukazała naszą świątynię, jej czcigodną historię, zabytki architektury i wyposażenie wnętrza, kontynuację prac konserwatorskich nad przywracaniem jej piękna, oraz życie liturgiczno – duszpasterskie, któremu służy ten zabytkowy obiekt – wyjaśniają duszpasterze parafii.

Biskup Legnicki ksiądz Stefan Cichy wystawił trzy znaczne kościoły diecezji, jako kandydatów do tytułu bazyliki, wśród nich są: kościół parafialny pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Mikołaja w Bolesławcu, kościół parafialny pw. Podwyższenia Krzyża św. i św. Jadwigi w Legnickim Polu i jeleniogórski kościół św. Erazma i Pankaracego.

Ogłoszenia

Czytaj również

Jeleniogórzanka z szansą na tytuł Miss Polski

Wystawa braci Osipików

Niebezpieczne wyzwania

Komentarze (36) Dodaj komentarz

~pytanie 2-05-2010 13:49
a jak w garnizonowcu umieścili drzazgę z krzyża, to przy okazji nie zrobili czasem bazyliki z tego kościoła?
~ 2-05-2010 14:26
Garnizon to sanktuarium Krzyża Świętego. A co do pytania zawartego w tytule, to tak jak pan profesor Roberto Fusco powiedział: Ten kościół na pewno będzie bazyliką mniejszą...
~Ło matko ! 2-05-2010 14:32
Co za miasto?! Co za władze?!!Znowu plan minimum. Wszystko w naszym mieście rodzi się w męczarniach strasznych. Miał być aqapark, będzie wanna. Nawet bazylika będzie mniejsza. A co to?!!! Nie stać nas na większą?
aristo 2-05-2010 15:14
A jakże wtedy do mniejszej bazyiliki zmieszczą się wielcy polscy katolicy?
~Jariath 2-05-2010 15:19
To pewnie teraz -co laska- bedzie wyzsza . Szkoda mi was -wiernych - bardzo szkoda .
~14:26 2-05-2010 15:58
Większe są tylko cztery i to w Rzymie, więc nie narzekaj kolego
~pytanie do autora artykułu 2-05-2010 16:30
W pierwszym (powiedzmy że) akapicie czytam że Mszę koncelebrował ksiądz Arkadiusz Nocoń, natomiast w trzecim lub czwartym że przewodniczył jej ks. Józef Lisowski. To jak to w końcu było na prawdę ?
~USA> 2-05-2010 17:34
A wczym to podniesie range Jeleniej Gory w skali regionu czy kraju? Sredniowiecze puka do bram miasta.
~do usa 2-05-2010 18:31
a ktoś cie o zdanie pytał hamerykaninie ?
~do ~pytanie do autora artykułu 2-05-2010 19:16
Ten co przewodniczy to celebrans, a ci, który odprawiają z nim to koncelebransi więc autor artykułu napisał dobrze ;P
~............. 2-05-2010 20:00
Dlaczego na tych zdjęciach nie ma ANI JEDNEJ uśmiechniętej osoby ?!?!?!?!?!?!?!?!
~sławek 2-05-2010 20:11
W niektórych przypadkach komentarze - żałosne,część nie rozumie podstawowych kategorii oceny ważności i tu właśnie puka średniowiecze.Abstrahując od ww. tekścików, na bazie obserwacji innych - nie myślałem, że J.G. jest w tak dużym stopniu nasycona ateizmem, prawdopodobnie spowodowanym dobrym komuszym wychowaniem, albo brakiem jakiegokolwiek, co naturalnie nie tyczy się na szczęście wszystkich.
~taka prawda 2-05-2010 21:48
jakby radny mróz bardziej się starał, to byśmy mieli katedrę i diecezję
~Ałć 2-05-2010 21:57
Chyba nigdy nie zrozumiem, dlaczego osoby nie należące do Kościoła Katolickiego dokuczają katolikom i wręcz wyrażają oburzenie w związku z sprawami przecież wogóle ich nie dotyczącymi... i też dlaczego nigdy nie ma głosu w drugą stronę, który by równie szyderczo drwił z czyichś przekonań...
aristo 2-05-2010 23:12
Chyba również nigdy nie zrozumiem, dlaczego osoby należące do Kościoła Katolickiego mają wpływ na funkcjonowanie państwa, a przez to na wszystkich innych obywateli
~ 2-05-2010 23:47
Chyba również nigdy nie zrozumiem, dlaczego osoby należące do Kościoła Katolickiego mają wpływ na funkcjonowanie państwa, a przez to na wszystkich innych obywateli
~grr 3-05-2010 2:59
no to maja przynajmniej powod zeby sobie pojezdzic po swiecie, dostojnicy od siedmiu bolesci...
~grr 3-05-2010 3:02
tak slawku, masz racje, idz sie pomydlic o swoje zycie wieczne a ateistow i agnostykow z jeleniej gory zostaw w swietym spokoju...
~do grr 3-05-2010 8:38
Zgadzam się w pełni,ah Panie Sławku,zmartwie Cie..nie tylko JG,wystarczy popatrzeć na światowe stolice,to że ktoś jest ateistą lub agnostykiem nie znaczy "komunistyczne" wychowanie lub jego brak,ja byłem wychowywany w katolickim systemie wartości,po prostu do pewnych spraw trzeba dojrzeć,otworzyć troszkę szerzej umysł,a nie patrzeć tylko przez klapki na oczach narzucone przez innych
~gorol 3-05-2010 9:06
Módl się i pracuj ,co z modlitwy jak pracy nie ma ,trza się staraś o licencje żebraka na stopniach świątyni ,a gdzie będą żebrać atwiści,heretycy,racjonaliści.
~do"Ałć" 3-05-2010 9:50
Wierzcie sobie w krzyż,dziewice z dziećmi,lub w zardzewiały garnek.Budujcie sobie pałace ze szkła,ale nie na koszt niewierzących w takie bzdury.Wiem, że niestety część naszych podatków przeznaczona jest na krk,chociaż to nie mój kościół.To mnie wkurza,nic więcej.
MALKONTENT 3-05-2010 10:30
całe życie mówię że nic w naturze nie ginie !!!!!!!! milczy pipii głos zabrał sławek i powiedział to co powiedział ,ale o tym co powiedział to już nie powiedział !!!!!! CHOLERA ... MOŻE TO MĄŻ PIPII ??
~do ............. i innych 3-05-2010 11:46
Nie chcę kontynuować tematu, który się zawiązał, bo ogólnie zawsze jeśli jest coś związanego z Kościołem lub wiarą to i tak dochodzi do kłótni między ateistami, a wierzącymi zamiast cieszyć się, że to Jelenia Góra - nasze miasto ma szanse zyskać wyższą rangę. A co do pytania ............. to ja widzę uśmiechnięte osoby na zdjęciach numer 2, 3, 6, 8 i 12.
~sławek 3-05-2010 12:08
Jak widać wyprana z tradycji podświadomość egzystuje, pomimo upływu lat i niektórzy nie wypierają się w sposób jawny swoich korzeni, chociaż historycznie to one właśnie zostały zgniecione i zdeprawowane przez wschodni powiew dziejów. Poprzednie pokolenia, jako jednostki niewiele mogły zrobić, mnóstwo się jednak zmieniło i każdy miał szanse na odzyskanie własnego ja, jak z powyższego widać nie każdy chce lub potrafi z tej ogromnej szansy skorzystać. Pozdrowienia, z mojej strony to już koniec jałowej dyskusji
~stan 3-05-2010 12:59
kasa kasa i tylko kasa amen
teessi 3-05-2010 13:42
Ja też widzę uśmiechnięte osoby na tych zdjęciach. Ale... co da temu kościołowi przemianowanie go na bazylikę? Choćby i średnią.;-)
~do "sławek" 3-05-2010 15:16
Wyglądasz mi na właściciela koloratki.Skoro tak kochasz kościół katolicki to wyprowadź się do Watykanu.Bóg z Tobą.
~GOŚCIÓWA 3-05-2010 18:48
A w Jeleniej Górze jest brudno wszędzie pełno śmieci wszędzie bylejakość nic się nie szanuje a już człowiek człowieka chociaż są z tej samej "gliny" to zupełnie nie! Dlaczego? Zazdrość? Zawiść? Brak znajomości tematu a krytykanctwo? Brak pracy? Brak kochającej rodziny? Brak wykształcenia? Brak pracy? Muszę być w czymś dobry! Naubliżam,powyzywam, dokopie.No i dobrze się czuję bo na tyle mnie stać! Jestem Gość a co!!!
~do"GOŚCIÓWA" 3-05-2010 20:39
Ty chyba nie kumasz kwestii. Siedzisz w swoim zaścianku i jedyną prawdą jaką uznajesz,to prawda płynąca z ambony.Zobacz co wyrabia kler w Irlandii,Niemczech czy w USA. Czy słychać o tym tv albo prasie? Nie!Dlaczego? Zastanawiające?Kościół w Polsce usilnie chce i tuszuje te sprawy,a jak ktoś otwarcie mówi,to zaraz krzyczą o nagonce na kościół.Czy to twoim zdaniem jest zazdrość,zawiść? Tu chodzi o prawdę o krk i o sprawiedliwość! Mylisz Boga z kościołem.
~do sławek2 3-05-2010 21:18
tak trzymajmy Sławku; jak to możliwe, że ktoś w tym kraju nie wierzy w Boga i nie pragnie być zbawionym; każdy "nie katolik" to komuch niegodny miana prawdziwego Polaka; myślę, że tych, którzy nie skorzystają z szansy i się nie nawrócą potrafimy niedługo zmusić do emigracji z naszej ukochanej ojczyzny;
teessi 3-05-2010 22:55
do 21:18 - Ty tak na poważnie, czy to tylko prowokacja? ;-)
teessi 3-05-2010 23:00
Do Aristo - Były premier Buzek nie jest katolikiem, a miał wpływ na losy państwa. Czy były prezydent Kwaśniewski jest katolikiem? ;-) Były premier Miller to pewnie także zatwardziały katolik.;-)
~ 3-05-2010 23:28
Czy ja teessi gdziekolwiek twierdzę, że wszyscy politycy są katolikami??? Twierdzę natomiast, że przedstwiciele religii (hierarchowie kościelni) mają wpływ na państwo, a przez to na wszystkich bez wyjątku obywateli. Dzięki temu np z moich podatków pasą swoje tłuste brzuchy hierarchowie kościelni, stroją się w drogie sukienki, bo zapewne wtedy są równiejsi wobec boga. Z tego też powodu muszę znosić ograniczenia w życiu publicznym, będące konsekwencją obchodów kościelnych świąt. Dla mnie ktoś inny może wierzyć nawet w wiewiórkę i to jego sprawa. Ale nie będzie mi to przeszkadzało dopóki nie będę zmuszany do celebracji zachowań, ograniczeń i reguł związanych z tą wiarą,
aristo 3-05-2010 23:31
Czy ja teessi gdziekolwiek twierdzę, że wszyscy politycy są katolikami??? Twierdzę natomiast, że przedstwiciele religii (hierarchowie kościelni) mają wpływ na państwo, a przez to na wszystkich bez wyjątku obywateli. Dzięki temu np z moich podatków pasą swoje tłuste brzuchy hierarchowie kościelni, stroją się w drogie sukienki, bo zapewne wtedy są równiejsi wobec boga. Z tego też powodu muszę znosić ograniczenia w życiu publicznym, będące konsekwencją obchodów kościelnych świąt. Dla mnie ktoś inny może wierzyć nawet w wiewiórkę i to jego sprawa. Ale nie będzie mi to przeszkadzało dopóki nie będę zmuszany do celebracji zachowań, ograniczeń i reguł związanych z tą wiarą,
~USA> 4-05-2010 0:27
~socjalista 4-05-2010 18:01
ciekawy artykuł na Ekumenizm pl.

Dodaj komentarz

Zaloguj
0/1600

Czytaj również

Seniorzy świętowali

Wędrówka Szlakiem Siedmiu Wzgórz

Miesiąc bez opłat za wstęp do KPN

Mają w nosie pieszych

Drzymały jeszcze poczeka na remont  

Sonda

Miejscowości turystyczne bez zakazu handlu w niedziele?

Oddanych
głosów
362
Tak
62%
Nie
35%
Nie wiem
3%